
Δεν είναι λίγοι που όταν νιώσουν
ότι έρχεται η ώρα της δέσμευσης βρίσκονται μπροστά σε ένα παράξενο σταυροδρόμι.
Ναι να δεσμευτούν με τα δεσμά του γάμου αλλά τι να επιλέξουν τον Θρησκευτικό ή
τον πολιτικό γάμο; Η μήπως να προχωρήσουν σε μία συμφωνία κυρίων.. μέσα από το
σύμφωνο Ελεύθερης συμβίωσης που έχει κάνει την εμφάνισή του και στην Ελλάδα από
το 2008 όμως παραμένει ταμπού για τους περισσότερους; Αφορμή για το
συγκεκριμένο δημοσίευμα ήρθε μέσα από δύο διαφορετικά κείμενα που βρήκαμε στο
διαδίκτυο αλλά και από έναν μοναδικό γάμο που πληροφορηθήκαμε ότι έγινε την
πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου στη Νάξο και δη στην Παναγιά Δροσιανή στην Μονή.
Και από τον πανέμορφο και κατανυκτικό γάμο περάσαμε αρχικά από τα γραφεία της
Μητροπόλεως όπου πήραμε στοιχεία σχετικά με τους γάμους (και τα διαζύγια) της τελευταίας
τετραετίας, στη συνέχεια κάναμε μία στάση στο Δημοτικό Ληξιαρχείο για να δούμε
τις εξελίξεις γύρω από τον πολιτικό γάμο και φτάσαμε τέλος στα συμβολαιογραφικά
γραφεία του νησιού για να πληροφορηθούμε εάν έχουμε κατοίκους της Νάξου που
έχουν επιλέξει την οδό του συμφώνου ελεύθερης συμβίωσης…
Παραδοχή
Ποια ήταν τα αποτελέσματα; Η
μήπως θέλετε να ξεκινήσουμε ανάποδα και δη από τα δημοσιεύματα που μας τσίγκλησαν.
Το πρώτο έχει να κάνει με τον γνωστό μας Γρηγόρη Αρναούτογλου ο οποίος
παραδέχτηκε on air ότι έχει υπογράψει σύμφωνο
ελεύθερης συμβίωσης με την Ναξιώτισσα Κατερίνα Κόκλα λίγες ημέρες μετά τον
ερχομό του γιού του στη ζωή «Έχω κάνει σύμφωνο συμβίωσης με την γυναίκα που ζω
μαζί, οπότε γνωρίζω πολύ καλά τι γράφει». Και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες Γρηγόρης
και Κατερίνα υπέγραψαν το σύμφωνο συμβίωσης, γιατί δεν θέλουν να κάνουν
πολιτικό γάμο, αλλά κατευθείαν θρησκευτικό (!!!) Το δεύτερο δημοσίευμα είχε να
κάνει με την πληροφορία ότι αρκετοί ιερείς έχουν αρχίσει να αναλαμβάνουν
πρωτοβουλίες για να «πείσουν» τους νέους να επιστρέψουν στην εκκλησία, ενώ
αρκετοί από αυτούς κάνουν δώρο τα νυφικά , τα στέφανα και τα έξοδα γάμου για να
προσελκύσουν τα ζευγάρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως αναφέρει η εφημερίδα,
η περίπτωση του ιερέα στον Άγιο Σπυρίδωνα Ηγουμενίτσας, του πατέρα Θεόδωρου ο
οποίος έχει εκδώσει και σχετική ανακοίνωση αναφέροντας πως όσοι μελλόνυμφοι
αποφασίσουν να τελέσουν το μυστήριο του γάμου να επικοινωνούν με τον ίδιο για
να αναλαμβάνει η ενορία τα έξοδα γάμου.
Ταύτιση
Και το τρίτο; Ίσως είναι το
ωραιότερο όλων. Είναι η είδηση της τέλεσης ενός γάμου λίγο διαφορετικού απ’ ότι
όλοι έχουν συνηθίσει. Την πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου σύμφωνα με την επίσημη
ιστοσελίδα της Ιεράς Μητρόπολης Παροναξίας στον Ιερό Βυζαντινό Ναό Παναγίας
Δροσιανής Μονής Νάξου πρωτοστατούντος του Μητροπολίτη Παροναξίας κ. Καλλινίκου
τελέστηκε ο γάμος του Ιωάννου Λασθιωτάκη μετά της Μαρίας Βασιλάκη κατά την
παλαιά Βυζαντινή τάξη. Ποια ήταν αυτή; Αφήνουμε το νεόνυμφο ζευγάρι να μας
εξηγήσει πως προχώρησαν στην κίνηση αυτή «Θέλαμε ο γάμος μας να έχει άμεση
ταύτιση με το ιερό μυστήριο της Θείας Κοινωνίας. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι κατά
τη διάρκεια των πρώτων χρόνων του Χριστιανισμού όλα τα μυστήρια
πραγματοποιούνταν κατά τη διάρκεια της θείας Λειτουργίας και είχαν άμεση σύνδεση
με την Θεία Κοινωνία. Ακολουθήθηκε το βυζαντινό τυπικό και ήταν μία πολύ όμορφη
τελετή. Ήταν σε κλειστό σχετικά περίγυρο, η αλήθεια είναι ότι κάποιοι που πήραν
τα προσκλητήρια του γάμου παραξενεύτηκαν για την ώρα καθώς έλεγε 08:45 και μας
πήραν τηλέφωνο για να δουν εάν είχε γίνει κάποιο τυπογραφικό λάθος. Η εντύπωση
από φίλους και γνωστούς σχετικά με την τελετή (σ.σ. ο αρραβώνας έγινε λίγο πριν
τη δοξολογία και ο γάμος λίγο πριν την τέλεση της θείας Κοινωνίας) ήταν θετική
αλλά για εμάς η αίσθηση της τελετής ήταν μοναδική όπως ακριβώς την είχαμε
φανταστεί. Να κάνουμε δηλαδή το γάμο μας μέσα στην Θεία Λειτουργία» Πρέπει να
σημειώσουμε ότι κορίτσια με παραδοσιακές στολές έριξαν ροδοπέταλα στο δρόμο του
ζευγαριού και όπως ενημερωθήκαμε από την γραμματεία της Ιεράς Μητρόπολης
Παροναξίας ήταν η πρώτη φορά που πραγματοποιείται το μυστήριο του γάμου με αυτό
το τυπικό. Και ευχή του νεόνυμφου ζευγαριού είναι να ακολουθήσουν και άλλοι
νέοι το παράδειγμά τους…
Παραλίες

Σύμφωνο
Όσο για το σύμφωνο ελεύθερης
συμβίωσης; Στην Ελλάδα από το 2009 (το 2008 μπήκαν οι υπουργικές υπογραφές αλλά
το 2009 είχαμε τις πρώτες… συμφωνίες) έως σήμερα με βάση την απογραφή του 2011
είναι 1763, έχουμε δηλαδή 880 πράξεις. Το 2009 πάντως επέλεξαν το νέο θεσμό 161
ζευγάρια ενώ το 2012 είχαμε 314. Από αυτά τα ζευγάρια πάντως έχουμε 332
«διαζύγια» και βέβαια σε αυτούς τους αριθμούς (την απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ)
περιλαμβάνονται και οι πράξεις που έγιναν από αλλοδαπούς, μερικοί εκ των οποίων
έχουν συνάψει τη συγκεκριμένη συμφωνία εκτός Ελλάδας. Στη Νάξο από το 2009 έως
και σήμερα έχουμε έξι συνολικά σύμφωνα ελεύθερης συμβίωσης και μάλιστα τρία εξ
αυτών έχουν υπογραφεί την φετινή χρονιά. Δεν είναι εύκολο πάντως για κάποιον να
προχωρήσει σε μία τέτοια κίνηση ειδικά σε μία μικρή και κλειστή κοινωνία αν και
τα πλεονεκτήματα της συμφωνίας αυτής είναι αρκετά από τη στιγμή που δεν
λογίζεται ως γάμος. Κατοχυρώνει κατά κύριο λόγο περιουσιακά και κληρονομικά
δικαιώματα που θα αποκτηθούν από τους συνάπτοντες, καθώς είναι ιδιωτικού
(αστικού) δικαίου. Καλύπτει το θέμα της γονικής μέριμνας του παιδιού, που θα
γεννηθεί κατά τη διάρκεια του συμφώνου. Καθορίζει επίσης τεκμήριο πατρότητας,
καθώς και τον τρόπο ορισμού του επωνύμου του παιδιού. Αποτελεί συνολικά έναν
πιο «χαλαρό», πιο ελεύθερο τρόπο να ενώσουν τις ζωές τους δύο άνθρωποι και να
αποκτήσουν παιδιά μαζί, χωρίς να περάσουν από τη διαδικασία του γάμου… Η εφορία
πάντως δεν το αναγνωρίζει…
Κόστος
Κάποιοι τέλος μπαίνουν στο
συγκεκριμένο …τρυπάκι με βάση τα οικονομικά. Και δεν έχουν άδικο. Μέσα από το
διαδίκτυο βρήκαμε το κόστος για τον θρησκευτικό, τον πολιτικό γάμο και το
σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης και η αλήθεια είναι ότι οι διαφορές είναι μεγάλες.
Όμως, όλα εξαρτώνται από τα «θέλω» των μελλόνυμφων. Ο θρησκευτικός γάμος είναι
το όνειρο σχεδόν κάθε γυναίκας, που θέλει να φορέσει νυφικό αλλά και των πλέον
παραδοσιακών που δύσκολα αλλάζουν τις απόψεις τους. Το κόστος μεγαλώνει κυρίως
λόγω των παρελκόμενων (δεξιώσεις, στολισμοί, προσκλητήρια, φωτογραφίσεις) κάτι
που βέβαια ισχύει και για τους πολιτικούς γάμους. Η βασική διαφορά είναι η
γραφειοκρατία που είναι λίγο μεγαλύτερη στον θρησκευτικό γάμο. Αντίθετα, στο
σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης το μόνο που χρειάζεται είναι μία συμβολαιογραφική
πράξη. Όσο για τα χρήματα; Κάποιοι λένε ότι για έναν πολιτικό γάμο χρειάζεσαι
50 ευρώ και για έναν θρησκευτικό μίνιμουμ 100 ευρώ. Όμως είπαμε όλα έχουν να
κάνουν με το τι επιθυμεί ο καθένας να επιδείξει σε μία τελετή… και βέβαια
οφείλουμε να παραθέσουμε και τα στοιχεία που μας έδωσε το υπουργείο Εσωτερικών
(μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του) σχετικά με τα δημογραφικά στοιχεία για το
2013 σε όλη την Ελλάδα. Αυτό που φοβίζει είναι ότι έως την 18η
Νοεμβρίου είχαν καταγραφεί στα δημοτολόγια 63 γεννήσεις (!!!) ενώ η Σαντορίνη
είναι το νησί που όλοι επιλέγουν προφανώς να παντρευτούν…
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΣΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ "Κ"
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου