Δευτέρα, 22 Νοεμβρίου 2010

Ο "Καλλικράτης" βλάπτει την προβολή των νησιών μας...

ΘΟΛΩΝΕΙ το τουριστικό τοπίο ο «Καλλικράτης» σε ό,τι αφορά στην προβολή των νησιών μας στο εξωτερικό. Οι συνενώσεις που «αλλοίωσαν» την διοικητική ταυτότητα των νέων δήμων απειλούν, τώρα, και την «ταυτότητα προβολής» ενός εκάστου εξ αυτών…

Πώς θα ταξιδέψει για παράδειγμα στο εξωτερικό ο νέος, διευρυμένος, «καλλικράτειος» δήμος, που θέλει υπό και την τουριστική σκέπη του τα νησιά Νάξο, Δονούσα, Ηρακλειά, Κουφονήσι και Σχοινούσα; Τι θα λέμε στις διεθνείς εκθέσεις; «Χαρούμενες διακοπές στη Νάξο και στις Μικρές Κυκλάδες (;)» Ή, μήπως, ελάτε στο Νότιο Αιγαίο για να απολαύσετε τις καλοκαιρινές διακοπές σας (;)».

Άλλαξε η ταυτότητα αρκετών τουριστικών προορισμών των αιγαιοπελαγίτικων νησιών. Η ταυτότητα που έχει να κάνει με την προβολή τους. Και αυτό είναι πρόβλημα, το οποίο επισημαίνουν πολύπειροι τουριστικοί παράγοντες και ειδικοί τού χώρου…

Εκτός των άλλων, τα της προβολής σε επίπεδο νομού Κυκλάδων θα τα «χρεωθεί» η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου. Ίσαμε τα χτες, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων (η οικεία Νομαρχία, δηλ.) είχε τα χέρια της τα τής προβολής τού νομού μας, χάραζε «γραμμή πλεύσεως», και ανάλογα ενεργούσε… Τώρα; Τώρα, τί; Τώρα, ποιος θα δουλέψει υπέρ τής προβολής τής Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων; Η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, μήπως; Και πώς;

Προ του προαναφερθέντος προβλήματος-μπερδέματος, επιτακτική η ανάγκη είναι να προχωρήσει ο νέος «καλλικράτειος» Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων στη σύσταση τού Ενιαίου Φορέα για την Ανάπτυξη και Προβολή των πέντε (5) νησιών: Νάξου, Δονούσας, Ηρακλειάς, Κουφονησίου και Σχοινούσας. Και τούτο διότι, εάν δεν αφυπνιστούμε εγκαίρως, το τρένο τής προβολής και αναπτύξεως των νησιών μας θα μας προσπεράσει… Επιβάλλεται να «ξυπνήσουμε»…

Το είχε «παγώσει»…

Η απερχόμενη Δημοτική Αρχή Νάξου τον είχε «παγώσει» τον Ενιαίο Φορέα (βλ. «Αναπτυξιακή»). Και ήταν αυτό μέγα ολίσθημα.

Εξαιρετικής σημασίας και η ακόλουθη παρατήρηση: Σε μία χρονική περίοδο που τα οικονομικά τού «Καλλικράτη» είναι σε κακό χάλι, για να «περπατήσει» με σοβαρές και πολλές πιθανότητες μία «Αναπτυξιακή Α.Ε.», αν μη τί άλλο, οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα πρέπει να έλθουν από τους αιρετούς μας στο προσκήνιο και το ενδεχόμενο ενεργοποιήσεως-συμμετοχής τους στα τής προβολής να τεθεί «επί τάπητος» και να συζητηθεί σοβαρά και υπεύθυνα.

Οι ζυμώσεις…

Οι ζυμώσεις θα πρέπει ως προς αυτήν την κατεύθυνση, τώρα, να ξεκινήσουν πριν είναι πολύ αργά. Και τα λέμε και τα γράφουμε όλα αυτά σε μία χρονική στιγμή που τα νέα που φτάνουν στ’ αφτιά μας για το καλοκαίρι τού 2011, δεν είναι ελπιδοφόρα. Χειρότερο θα είναι το τουριστικό ’11 από αυτό τού ’10, που πέρασε στην ιστορία.

Το Μνημόνιο και οι επιπτώσεις του στην τσέπη τού νεοέλληνα από τη μια και η οικονομική ύφεση που «δέρνει» την Ευρώπη από τη μια της άκρη ίσαμε την άλλη, κάνουν τις προβλέψεις εγκύρων τουριστικών παραγόντων και παρατηρητών να «μιλούν» για «άσχημο καλοκαίρι…».

Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι η σύσταση τού Ενιαίου Φορέα, καθίσταται επιβεβλημένη…

Η Νάξος, εάν σπεύσει και βγει προς τα μπροστά τώρα, εάν σπεύσει και κάνει ένα βήμα προς τα μπροστά νωρίτερα από άλλους προορισμούς -και αναφερόμαστε σε επίπεδο νομού Κυκλάδων- σε ό,τι αφορά στη σύσταση και λειτουργία τού Ενιαίου Φορέα, σίγουρο είναι ότι θα έχει το προβάδισμα στο κεφάλαιο Τουριστική Προβολή, και, άρα και Ανάπτυξη, έναντι των άλλων νησιών τού νομού Κυκλάδων.

Πιο επίκαιρο από ποτέ, είναι τούτη την εποχή το αίτημα συλλόγων και ενώσεων τού νησιού μας, που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο, για τη δημιουργία τής «Αναπτυξιακής Α.Ε.».

Ο Ι. Μιχαηλίδης και το βιώσιμο μοντέλο τουριστικής αναπτύξεως…

Πιο επίκαιρα από ποτέ, είναι τούτες τις μέρες όλα όσα, προ μηνών, υποστήριξε με θέμα «Η επόμενη ημέρα τού ελληνικού τουρισμού: Οικονομική ύφεση και Καλλικράτης», ο γνωστός μας Γιάννης Μιχαηλίδης, η «ψυχή» τής εταιρείας Hospitality & Tourism Consulting Ltd., κατά την πρώτη ημέρα τού 4ου Συνεδρίου Εμπορικών Συλλόγων Νομού Κυκλάδων, που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Νάξου, στη Σχολή Ουρσουλινών, στο Κάστρο τής Χώρας. Παρουσίασε, ο κ. Μιχαηλίδης, έρευνα που αφορά στον τουρισμό, η οποία έγινε με βάση τα νέα δεδομένα που η (νέα) διοικητική μεταρρύθμιση, με την επωνυμία «Καλλικράτης», εισάγει στην νησιωτική-τουριστική Ελλάδα…

Σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη ο οποίος έχει καταπιαστεί, και έχει φέρει εις πέρας, τις διαδικασίες που έχουν να κάνουν με την σύσταση Ενιαίου Φορέα και την Ανάπτυξη και Προβολή τού δήμου Νάξου (και κατ’ επέκταση τού νησιού μας ολόκληρου και των Μικρών Κυκλάδων, τώρα πια…), το συμπέρασμα τής έρευνάς του, συμπυκνώνεται στο εξής:

Το βιώσιμο μοντέλο τουριστικής αναπτύξεως με τις υπάρχουσες συνθήκες θα πρέπει να στηριχτεί στην ανάληψη τής ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε επιχειρηματικό και συλλογικό επίπεδο και στην ανάπτυξη συνεργειών με στόχο την υλοποίηση

καινοτόμων και αποτελεσματικών ενεργειών για τη βελτίωση των υπηρεσιών και την τουριστική προβολή τού προορισμού.

Ας αναφερθεί ότι όλα όσα υποστήριξε ο κ. Μιχαηλίδης, και -εμπεριστατωμένα- παρουσίασε ο κ. Μιχαηλίδης μαγνήτισαν το ενδιαφέρον και την προσοχή όλων όσοι παρακολούθησαν το περί ου ο λόγος συνέδριο…

Ο «Καλλικράτης» βραχυπρόθεσμα, θα βλάψει…

«Η νέα διοικητική δομή τού Καλλικράτη ευνοεί μακροπρόθεσμα την αποτελεσματική διαχείριση ενός τουριστικού προορισμού αλλά βραχυπρόθεσμα θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα σε μια ιδιαίτερη βεβαρημένη περίοδο», επεσήμανε, την περασμένη άνοιξη ο κ. Μιχαηλίδης.

Ακολούθως, ο περιέγραψε και ανέλυσε τα παρακάτω θέματα-ερωτήματα:

-Πώς θα αξιοποιηθεί το υπάρχον έργο των Νομαρχιών (έντυπα, ιστοσελίδες-πνευματικά δικαιώματα κτλ.);

-Ακυρώνονται τα επικοινωνιακά μέσα στις συνενώσεις Δήμων;

-Ποια θα είναι η νέα διοικητική δομή σε θέματα τουρισμού;

-Με ποια στελέχη θα επανδρωθούν;

-Θα συνεχίσει το αποτυχημένο μοντέλο της επιτροπής τουριστικής προβολής στους δήμους;

-Θα υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια για τουριστική προβολή και πώς θα αξιοποιηθούνε;

Αναφερθείς στον «Καλλικράτη» και στις (νέες) περιφέρειες, έκανε λόγο για την πρόκληση που αφορά στην ικανότητα διαχείρισης και προβολής των τουριστικών προορισμών που αυτές εκπροσωπούν, ενώ αναφέρθηκε στην αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων, επισημαίνοντας την έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών, την περιοδική προβολή – κοινοτικά έργα, τα προβλήματα αναγνωρισιμότητας προορισμού και την έλλειψη μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού.

Η «επόμενη μέρα»…

Σημαντικότατο κεφάλαιο της έρευνας, είναι αυτό που «φωτογραφίζει» την «επόμενη μέρα» του τουρισμού. Και εστίασε το ενδιαφέρον του:

1. στην επικέντρωση των επιχειρηματιών σε ποιοτικές υπηρεσίες και προϊόντα.

2. στην συμμετοχή επιχειρηματιών σε συλλογικά όργανα με στόχο την ενδυνάμωση των συλλογικών φορέων.

3. στην ενεργή, ουσιαστική και οικονομική

4. στους «μοναχικούς» Προέδρους και στην ενεργή συμμετοχή των Δ.Σ. Και είπε «όχι».

5. στην αξιολόγηση πιθανής συνεργασίας με εξωτερικούς συνεργάτες.

5. στην αποτελεσματική αξιοποίηση διαθέσιμου προϋπολογισμού Επικέντρωση σε ενέργειες προβολής και βελτίωσης υπηρεσιών του τομέα που εκπροσωπεύουν και όχι ενέργειες τουριστικής προβολής του προορισμού.

Η αναφορά τού κ. Μιχαηλίδη στις συνέργειες φορέων ή σύσταση τουριστικών φορέων, υπογράμμισε ότι είναι μονόδρομος η σύμπραξη ιδιωτικών (και δημοτικών) φορέων ή η σύσταση ενός ενιαίου φορέα κάτω από τις αρχές που επιβάλει το τουριστικό marketing, οι υπάρχουσες συνθήκες και η βιωσιμότητα ενός φορέα.

Παρατήρησε, επίσης, ότι επιβάλλεται να υπάρξει:

-αλλαγή νοοτροπίας σε επιχειρηματικό επίπεδο (τιμές, συμπεριφορά, υγιεινή, ποιότητα, εξυπηρέτηση πελάτη – value for money)

-αλλαγή νοοτροπίας σε συλλογικό επίπεδο (συνέργειες vs ανταγωνισμός, συλλογικότητα και όχι προσωπικές ή πολιτικές αντιπαραθέσεις)

-αποτελεσματική αξιοποίηση κονδυλίων (και όχι κατασπατάληση, αλληλοεπικαλύψεις κτλ.)

-αξιοκρατική επιλογή εξειδικευμένων στελεχών (και όχι κοντόφθαλμες πρακτικές ή κριτήρια εντοπιότητας).

Περί τοπικού ανταγωνισμού

«Ο τοπικός ανταγωνισμός γειτονικών χωριών βλάπτει τον ευρύτερο τουριστικό προορισμό;», ήταν το ερώτημα που έθεσε, για να αναφερθεί στο «σύγχρονο Τουριστικό Marketing προορισμών και επιχειρήσεων», κάνοντας, παράλληλα, χρήσιμες επισημάνσεις περί «web marketing», «branding προορισμών», «Έμμεση προβολή ΜΜΕ» και «Fam trips – Ταξίδια Γνωριμίας».

Αξιοπρόσεκτη η επισήμανσή του στο «Green tourism marketing strategy» και στην «περιβαλλοντική διαχείριση προορισμών και επιχειρήσεων», στο «Word of Mouth marketing strategy» και στους νέους, ενιαίους δήμους, που θα δημιουργηθούν με βάση την διοικητική μεταρρύθμιση… Έκανε, μάλσιτα, μνεία στο «πού θα στηρίζονται»… Ανέφερε, ότι απαραίτητη είναι η «εκπόνηση μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού» και «η διεξαγωγή τουριστικής και ταξιδιωτικής έρευνας».

Εξαιρετικής σημασίας η παρατήρησή του στην «στρατηγική Word of Mouth (από στόμα σε στόμα) για τουριστικούς προορισμούς και τουριστικές επιχειρήσεις», υπογραμμίζοντας ότι το «Word of Mouth» αποτελεί σήμερα τo σημαντικότερο μέσο προβολή. Και επεσήμανε ότι «το παραδοσιακό word of mouth

ενισχύθηκε τρομακτικά από το eWOM», ενώ τόνισε ότι «το διαδίκτυο έδωσε μεγάλη δύναμη στον επισκέπτη (social media, travel portals, blogs κτλ.)».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου