Τρίτη, 30 Νοεμβρίου 2010

ΣΟΦΙΑ ΚΑΠΗΝΙΑΡΗ: "ΟΛΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΠΛΕΥΡΑ"

Το σκηνικό στις παραλίες την περίοδο του καλοκαιριού είναι λίγο πολύ γνωστό. Ανάμεσα στους λουόμενους υπάρχουν μικροπωλητές οι οποίοι προσπαθούν να πουλήσουν τα προϊόντα τους σε καλύτερες τιμές σε σχέση μ’ αυτές που βρίσκουν οι καταναλωτές στα μαγαζιά της πόλης…. Το ίδιο λίγο πολύ συμβαίνει και το χειμώνα μόνο που αντί για γυαλιά ηλίου ή άλλα χρυσαφικά οι πλανόδιοι έμποροι πωλούν χαλιά, ρούχα ή και ομπρέλες… Όπως κι εάν έχει το αποτέλεσμα είναι ένα: το παραεμπόριο κάνει κακό σε όλους. Όχι μόνο στους εμπόρους που χάνουν την ευκαιρία να πωλήσουν το εμπόρευμά τους αλλά και στους καταναλωτές, οι οποίοι επηρεασμένοι ενδεχομένως από την οικονομική κρίση επιλέξουν να ψωνίσουν αμφιβόλου ποιότητας εμπορεύματα. Και μέσα σε όλα η αστυνομία ή το λιμενικό σε ρόλο διώκτη για να μπορέσει να κρατήσει υπό έλεγχο την αγορά. Μεγάλος χαμένος αυτού του σκηνικού η ίδια η Νάξος…


Οι Ναξιώτες ξέρουν

Γιατί όπως αναφέρει η πρόεδρος του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου, Σοφία Καπινιάρη «το χρήμα δυστυχώς φεύγει από τα χέρια μας. Δεν ανακυκλώνεται όταν καταλήγεις το παραεμπόριο. Αντίθετα, όταν οι καταναλωτές επιλέγουν να «επενδύσουν» σε ένα κατάστημα του νησιού μας, τότε ουσιαστικά τα χρήματα κάνοντας κύκλο ενδεχομένως να επιστρέψουν πάλι στην τσέπη τους». Όχι δεν είναι αστείο, ούτε προσπάθεια να πείσει τους ναξιώτες καταναλωτές ώστε να αφήσουν στην άκρη το παραεμπόριο ή τις φτηνές επιλογές. Άλλωστε γνωρίζει καλύτερα απ’ όλους ότι οι συντοπίτες της «είναι καταπληκτικοί αγοραστές. Αναγνωρίζουν την ποιότητα και καταλαβαίνουν τι πρέπει να κάνουν, που δεν είναι άλλο από το καλύτερο για το νησί τους»

Μάχη με παραεμπόριο

Η νέα διοίκηση με το καλημέρα (άλλωστε ανέλαβε στις αρχές του καλοκαιριού) είχε να αντιμετωπίσει το παραεμπόριο. Με συντονισμένες προσπάθειες (που είχαν ξεκινήσει από τον προηγούμενο πρόεδρο τον Κ. Παγώνη) και με την αρωγή Αστυνομίας, Λιμενικού αλλά και της Δημοτικής, η μάχη με το παρεμπόριο βρήκε διέξοδο και περιορίστηκε αρχικά με δεδομένο ότι οι διωκτικές αρχές λειτουργούσαν από τις αρχές Αυγούστου με εισαγγελική εντολή, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την μάχη αυτή… Όπως κι αυτή απέναντι στα Κινέζικα. Ξέρετε τα μαγαζιά που ξεφυτρώνουν σε καλούς και εμπορικούς δρόμους από Ασιάτες και οι οποίοι εργάζονται από το πρωί έως το βράδυ. Ακόμη και τις Κυριακές. Ο σύλλογος κατάφερε να τους εγγράψει μέλη με σκοπό κυρίως να υπάρξει έλεγχος του ωραρίου (αθέμιτος ανταγωνισμός) αλλά είναι δύσκολο να συναγωνιστούν τις τιμές ενώ υπάρχει αμφιβολία σχετικά με την ποιότητα των εμπορευμάτων. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η πρόεδρος «το παρεμπόριο βοηθάει την κρίση καθώς τα χρήματα δεν ανακυκλώνονται. Θα προτιμούσαμε οι ναξιώτες να αποφεύγουν τους πλανόδιους και να στηρίξουν τα μαγαζιά τα δικά μας. Γιατί όφελος έχουμε και οι δύο πλευρές» Κι εάν κάποιος απορήσει «εντάξει εμείς θα έρθουμε σε εσάς αλλά εσείς τι μπορείτε από την πλευρά των εμπόρων να προσφέρετε» η απάντηση εκτός από το γλυκό χαμόγελο της προέδρου είναι απλή «μπορούμε να κατεβάσουμε κι εμείς τις τιμές σε λογικά πλαίσια. Όσο μπορούμε και αντέχουμε. Άλλωστε κι εμείς ζητάμε από τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων να ακολουθήσουν την λογική του Δημοσίου. Μείωση μόνο του το ενοίκιο κατά 20% ώστε οι ενοικιαστές να μην φύγουν. Γιατί να μην γίνει κι αυτό από τους ιδιοκτήτες για εμάς. Όλοι προσπαθούμε να βγούμε αλώβητοι από την κρίση. Σ’ αυτή τη δύσκολη στιγμή είμαστε όλοι ενωμένοι. Ένα για να δούμε φως»

Ευχαριστημένοι κι από τα λίγα

Άλλωστε μία από τις πρώτες κινήσεις που έκανε η νέα διοίκηση του συλλόγου ήταν να αποδεχτεί την πρόταση για ελαστικοποίηση του χειμερινού ωραρίου για να έχουν όλοι ευκαιρίες στα εμπορεύματα. Κάτι που σημαίνει ότι από την 2η εβδομάδα του Νοεμβρίου τα καταστήματα στο νησί είναι ανοιχτά και την Δευτέρα το απόγευμα. Επίσης από την πρώτη στιγμή έγινε οδηγός στη μάχη για την βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών που δημιουργούν τεράστια προβλήματα στο νησί. «Πήγαμε στον Υπουργό (σ.σ. ευχαριστούμε τον Δήμαρχο κ. Μαράκη για την βοήθεια που μας έδωσε) κι. Διαμαντίδη, του εκθέσαμε τα προβλήματά μας, μέσω του εκπροσώπου μας (μαζί με άλλους φορείς από το νησί) μας άκουσε και μας υποσχέθηκε ότι θα μας βοηθήσει. Του ζητήσαμε 10, μας υποσχέθηκε 7 ή 8 αλλά θα είμαστε ευχαριστημένοι εάν λύσουμε τα 2 ή 3 προβλήματα που μας απασχολούν. Όλα μπορούν να γίνουν εάν υπάρχει καλή θέληση. Και νομίζω ότι πλέον δεν υπάρχουν περιθώρια για στραβά μάτια. Όλοι θα παλέψουμε και είμαστε ίσοι απέναντι στην λαίλαπα της κρίσης»

Επαφές και προτάσεις

Τα προβλήματα που έχουν σχέση με την ακτοπλοΐα είναι λίγο πολύ γνωστά. Τα εισιτήρια είναι πανάκριβα από και προς τη Νάξο τη στιγμή που σε άλλα νησιά υπάρχουν προσφορές και μειωμένα πακέτα. Σύνδεση με Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Σάμο ή και Ικαρία μοιάζει με σταυρόλεξο καθώς τη μία χρονιά υπάρχει καράβι, την επομένη καταργείται η γραμμή ενώ θεωρούν οι έμποροι ότι ένα βραδινό πλοίο από και προς τη Νάξο (ώρα αναχώρησης μετά τις 10 το βράδυ) με σημείο αναφοράς τον Πειραιά θα έλυνε ακόμη περισσότερα προβλήματα με δεδομένο ότι δεν θα χάνονταν τσάμπα χρόνος με περιττές διανυκτερεύσεις στην Αθήνα για την επίλυση προβλημάτων. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι όταν μιλάμε για τον Εμποροεπαγγελματικό σύλλογο Νάξου, μιλάμε για έναν σύλλογο που έχει ιστορία από το 1926, αριθμεί περίπου 1500 μέλη (!) και περιλαμβάνει όλες τις κατηγορίες επαγγελματιών. Ήδη το νέο προεδρείο έχει μιλήσει με τους Χρυσοχόους, ιδιοκτήτες Σούπερ μάρκετ και φροντιστηρίων, Βιβλιοπώλεις, Φωτογράφους και Κρεοπώλεις ενώ τις επόμενες ημέρες αναμένονται συναντήσεις και με τους εκπροσώπους των εμπόρων Ζωοτροφών, τους Υδραυλικούς, τους Αρτοποιούς και τους κομμωτές. Δεν έχουν άλλωστε καμία διάθεση να αφήσουν στην άκρη ή παραπονεμένους ανθρώπους που παλεύουν για τα προς το ζην.

Λύσεις σε πάγια θέματα

Τα προβλήματα όμως δεν σταματούν στην ακτοπλοΐα. Όπως αναφέρει η κ. πρόεδρος ένα από τα μεγάλα προβλήματα εντός του νησιού είναι η έλλειψη συγκοινωνίας με τα ορεινά χωριά καθώς από ένα σημείο και μετά το απόγευμα δεν υπάρχει επικοινωνία μέσω λεωφορείων. Εάν υπήρχε σωστή οργάνωση και συνεργασία τότε όλοι θα ήταν κερδισμένοι με δεδομένο ότι η Νάξος σφύζει το χειμώνα από ζωή ελέω φροντιστηρίων. Επίσης αποτελεί πρόβλημα η μη λύση του προβλήματος όσον αφορά το λιμάνι, ένα θέμα που έχει τελματώσει καθώς δημιουργούνται προβλήματα κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες με την μην ύπαρξη εμπορικού λιμανιού το οποίο και θα εξυπηρετεί τις ανάγκες τους. Πάγια θέματα που όμως δεν έχουν βρει λύση και ελπίζουν όλοι ότι η αλλαγή στην δημοτική αρχή θα μπορέσει να δώσει πνοή σε θέματα που είχαν μεν κίνηση αλλά όχι όση χρειάζονταν για να γίνουν βήματα προόδου. Όπως τονίζει η κ. Καπινιάρη «ελπίζουμε και ευχόμαστε ο νέος Δήμαρχος να ανεβάσει ακόμη περισσότερο το πήχη και να δώσει μεγαλύτερη ελπίδα για την πραγματοποίηση των υποσχέσεων που έχει αφήσει να εννοηθούν»

Να βοηθήσουν οι ίδιοι

Άλλωστε οι έμποροι αποτελούν τα αιμοφόρα αγγεία μίας κοινωνίας κι εάν δεν δουλεύει ο έμπορος τότε υπάρχει αντίκτυπο σε όλες τις κοινωνικές ομάδες. Κι αυτό είναι αλήθεια. Χαρακτηρίζει πάντως η κ. Καπινιάρη την κρίση τεχνητή λέγοντας «δεν γίνεται τα χρήματα που υπήρχαν να εξαφανίστηκαν ως διά μαγείας. Δεν τα πήρε σίγουρα ο αέρας. Κάποιος άλλος λόγος είναι που χάθηκαν. Ελπίζουμε όμως ότι σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις ευνοϊκές για όλους». Κι εδώ ενόψει της κρίσης υπάρχει και η αλλαγή στη νοοτροπία του καταναλωτή. «Ναι η αλήθεια είναι ότι τώρα οι καταναλωτές δύσκολα μπαίνουν στον πειρασμό να ψωνίσουν δύο ή τρία αντικείμενα. Παίρνουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Όμως ο Ναξιώτης γνωρίζει να ψωνίζει. Έχει κουλτούρα πλέον και το επίπεδο τόσο των καταναλωτών όσο και των εμπόρων είναι αρκετά υψηλό. Μην ξεχνάμε ότι στην εποχή μας τα ψώνια λειτουργούν και ως shopping therapy οπότε ο έμπορος οφείλει να σέβεται και να ικανοποιεί τις ανάγκες του καταναλωτή. Να είναι ευγενής, να χαμογελάει να κατανοεί τα προβλήματά του. Να έχει το κατάστημά του καθαρό ώστε να αναγκάζει τον καταναλωτή όχι μόνο να μπει μέσα αλλά και να ψωνίσει»

Εντάξει πολύ κουβέντα έχει γίνει για τα προβλήματα καθαριότητας το νησιού (της πόλης) αλλά τις περισσότερες φορές οι ίδιοι οι καταστηματάρχες οφείλουν να διατηρούν τον χώρο τους καθαρό, φωτεινό ώστε να μην τα περιμένουν όλα από τον Δήμο. Έχει κι αυτός τις ευθύνες του, τις περισσότερες ενδεχομένως, όμως και οι καταστηματάρχες έχουν τις δικές τους σ’ αυτόν τομέα. «ο καθένας μας ξεχωριστά πρέπει να φροντίζει ώστε να είναι ο εξωτερικός του χώρος καθαρός’ Δεν λέω να καθαρίσει τα χωράφια που είναι στον κεντρικό δρόμο και δημιουργούν προβλήματα ή να βάλει φώτα σε στύλους που δεν υπάρχουν. Αλλά το δικό του κατάστημα οφείλει να το προσέχει»

Έρχονται και προσφορές

Οι γιορτές των Χριστουγέννων έρχονται και οι πρώτες εκτιμήσεις είναι ότι με βάση και τις επικείμενες περικοπών μισθών η κίνηση στα μαγαζιά θα είναι ακόμη μειωμένη. Όμως στον σύλλογο εμποροεπαγγελματιών δεν κάθονται με σταυρωμένα χέρια. Την ερχόμενη Τετάρτη 1η Δεκεμβρίου υπάρχει ανοιχτή συνάντηση με όλους τους φορείς και κύριο ομιλητή τον Ανδρέα Πράσινο (υπηρεσιακό παράγοντα του Υπουργείου Εμπορίου) που θα προσπαθήσει να βάλει τη Νάξο στο κλίμα με τα νέα δεδομένα του εμπορίου. Είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει προσπάθεια για προσφορές σε εποχικά προϊόντα ενώ όποιοι θα μπουν στα καταστήματα έχουν την δυνατότητα του παζαριού. Άλλωστε έγινε κι αυτό εθνικό σπορ με την κρίση να είναι πάνω από το κεφάλι μας. Κανείς δεν γουστάρει να έχει ένα μαγαζί γεμάτο από εμπορεύματα. Όλοι θέλουν να τα πουλήσουν, Άρα θα κάνουν ότι μπορούν για να το πετύχουν. Ακόμη και μειώνοντας τιμές ή κάνοντας προσφορές που θα είναι συμφέρουσες κι από τις δύο πλευρές…

Εμπιστοσύνη

Η Σοφία Καπινιάρη μπορεί να γκρινιάζει ότι δεν ξέρει από συνεντεύξεις αλλά αποδεικνύεται καλή έμπορος. Γνωρίζει πότε πρέπει να γελάσει, πότε να ακούσει τον συνομιλητή της, πότε να τον κάνει να νιώσει άνετος και χαλαρός ώστε να αποφασίσει πότε θα πραγματοποιήσει την αγορά του. Αυτό θέλει και εύχεται από τους συναδέλφους της. Ξέρει ότι η αγορά είναι δύσκολη αλλά έχει εμπιστοσύνη στους Ναξιώτες. Και ελπίζει ότι η νέα χρονιά (έστω κι εάν είναι νωρίς για κάτι τέτοιο) θα δώσει το δικαίωμα στη Νάξο να χαμογελάσει. Το έχει ανάγκη άλλωστε….
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου