ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ το Αλιευτικό Καταφύγιο του Απόλλωνα!..
Το ενέταξε στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς το λιμάνι του Απόλλωνα η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Πονεμένη η … ιστορία που αφορά στο εν λόγω ακατάλληλο λιμάνι. Πάνω από πέντε χρόνια γίνεται λόγος πολύς για την βελτίωση-αποκατάστασή του, χωρίς αποτέλεσμα. Ευελπιστούμε, να «τρέξει» τώρα στο ΕΣΠΑ το (εικονιζόμενο στο στιγμιότυπο) λιμάνι… Και αυτό διότι, η παραθαλάσσια περιοχή του Απόλλωνα μπορεί – υπό προϋποθέσεις – να γίνει ανταγωνιστικότερη!..
Δεν είναι λίγες οι φορές, φίλες και φίλοι, που στο πρόσφατο και μακρινό παρελθόν πολλοί είναι εκείνοι που έχουν κλάψει για τα σκάφη τους (αλιευτικά και άλλα) που έπαθαν χοντρές ζημιές στο ανεμοδαρμένο αυτό επισφαλές λιμάνι…
Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και δη αυτούς των τελευταίων ετών, ο Απόλλωνας κατά κοινή ομολογία, και παραδοχή, όλο και πιο πολλούς αλλοδαπούς και ημεδαπούς φίλους κερδίζει!..
Μπαίνοντας στον Απόλλωνα φαίνονται δεξιά, διάσπαρτα, τα πρώτα άσπρα σπίτια… Το κεντρικό σημείο του χωριού είναι η πλατεία, η οποία είναι διαμορφωμένη σε ημικύκλιο και αποτελεί δομική βάση γύρω από τα όρια της οποίας είναι χτισμένα τα σπίτια και η εκκλησία του Αι Γιάννη... Στο κεντρικό πέρασμα του χωριού υπάρχουν πολλά παραδοσιακά μαγαζιά, όπου οι έμποροι και εστιάτορες προσφέρουν στους επισκέπτες την δυνατότητα να απολαύσουν τα ντόπια σπιτικά προϊόντα και φαγητά, σύμφωνα με τις παραδοσιακές συνταγές. Λίγο πιο πέρα βρίσκεται το μικρό λιμανάκι όπου αράζουν τα ψαροκάικα λίγο πριν ανοιχτούν στη θάλασσα για να ρίξουν τα δίχτυα τους. Εκτός από τους ντόπιους ψαράδες στον χώρο του λιμανιού συγκεντρώνονται και άλλοι γιατί στο άνοιγμα προς το πέλαγος, βρίσκεται πέρασμα ψαριών. Το μικρό λιμανάκι προστατεύεται από ένα μόλο φτειαγμένο από μεγάλους βράχους…
*2,5 εκατ. «ευρώ» θα δαπανηθούν για την αποκατάστασή του• και θα «πέσουν» τα χρήματα αυτά, στην ενίσχυση και μεγέθυνση του κυματοθραύστη μικρού προϋπάρχοντος από το 1960 λιμένα αλιευτικών σκαφών και την κατασκευή αντιπροσαμμωτικού μώλου, ώστε να αποτρέπεται η μείωση του βάθους του πυθμένα από επιχωμάτωση.
Θυμίζουμε ότι, την Τετάρτη 11.6.2008 εκδικάστηκε στο Ε΄ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας η προσφυγή των 86 Απολλωνιατών που είχε κατατεθεί τον Ιούνιο 2006 εναντίον της κατασκευής στον Απόλλωνα αλιευτικού καταφυγίου.
Το έργο αυτό είχε ενταχθεί στο Γ΄ ΚΠΣ της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και είχε δημοπρατηθεί τον Ιούνιο 2006, αλλά σταμάτησε πριν καν ξεκινήσει ύστερα από αίτηση προσωρινής αναστολής των προσφυγόντων.
Στην δίκη της 11ης Ιουνίου ο Εισηγητής του Ε΄ τμήματος του ΣΤΕ δέχτηκε όλους σχεδόν τους λόγους που προέβαλαν οι προσφυγόντες (έλλειψη περιφερειακού σχεδιασμού, εκβολή ρέματος στον όρμο κ.α.) και πρότεινε την ακύρωση του έργου.
Ο Εισηγητής επισήμανε ότι στην πραγματικότητα δεν πρόκειται να γίνει αλιευτικό καταφύγιο, αλλά μαρίνα για τουριστικά σκάφη, ότι η μελέτη δεν έλαβε υπόψη της το ρέμα που εκβάλει μέσα στον κόλπο του Απόλλωνα, ενώ τόνισε ότι, παρά τις εγκρίσεις των αρχαιολογικών υπηρεσιών, υπάρχουν νέα στοιχεία που αναφέρουν ότι υπάρχει αρχαίο λιμάνι μέσα στον όρμο και επιφυλάχτηκε να τα μελετήσει και να τοποθετηθεί στη διάσκεψη του δικαστηρίου.
Ο δικηγόρος των 86 κατέθεσε πολλές φωτογραφίες επισημαίνοντας τις δραματικές επιπτώσεις που θα προξενήσει στο περιβάλλον το ουσιαστικό κλείσιμο του κόλπου από το έργο. Ο ποταμός που εκβάλει στον κόλπο, τόνισε, μεταφέρει τεράστιες ποσότητες λάσπης και άλλων υλικών, τα οποία θα επικάθονται στον πυθμένα του κόλπου αλλοιώνοντάς τον επικίνδυνα. Κατέθεσε επίσης στο δικαστήριο τις επιστημονικές ανακοινώσεις της αρχαιολόγου Α. Σίμωσι και του φιλολόγου Ν. Λεβογιάννη για το αρχαίο λιμάνι και τόνισε ότι η αρχαιολόγος είναι στέλεχος της Εφορίας Εναλίων Αρχαιοτήτων.
Οι δικηγόροι της Νομαρχίας Κυκλάδων, 4 τον αριθμό, υποστήριξαν ότι το έργο είναι απαραίτητο για την ευρύτερη περιοχή, καθότι εκεί υπάρχουν 47 επαγγελματίες ψαράδες (απίθανος αριθμός) και ότι όσοι ψαρεύουν στο στενό μεταξύ Πάρου και Νάξου καταφεύγουν στον Απόλλωνα (προφανώς αγνοούσαν τη γεωγραφία της περιοχής, αλλά και την απαγόρευση που υπάρχει στο μπουγάζι Παροναξίας ). Τόνισαν επίσης ότι παλιότερα υπήρξε εκεί λιμάνι και ότι έδενε εκεί το «Σκοπελίτης» (και αυτό δεν είναι αλήθεια. Κατά την δεκαετία 1960 τα πλοία της άγονης γραμμής αγκυροβολούσαν όποτε το επέτρεπε ο καιρός αρόδου).
Παράσταση υπέρ του έργου δήλωσαν η Ομοσπονδία Αγροτικών αλιευτικών Συλλόγων Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, ο Σύλλογος ερασιτεχνών αλιέων Λυώνα που εδρεύει στη Χώρα, ο Σύλλογος Ερασιτεχνών Αλιέων Νάξου και ο Σύλλογος Απολλωνιατών Αθήνας.
Όπως είναι γνωστό παρ’ όλον ότι το έργο αυτό δημοπρατήθηκε, ο εργολάβος δεν πρόλαβε να εγκατασταθεί λόγω της κατάθεσης από τους 86 προσωρινών μέτρων και της απόφασης του ΣτΕ για προσωρινή αναστολή εκτέλεσης του έργου, η οποία ισχύει μέχρι τώρα, επειδή ουδέποτε εκδικάστηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα. Το έργο δεν ξεκίνησε και στην συνέχεια ο εργολάβος παραιτήθηκε και η εργολαβία διαλύθηκε.
Είναι επίσης γνωστό ότι το καλοκαίρι του 2006 έγιναν σε βάρος των 86 σοβαρά επεισόδια (αποδοκιμασίες και προπηλακισμοί) και επενέβη η αστυνομία…
γ.βλαχ.
Το ενέταξε στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς το λιμάνι του Απόλλωνα η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Πονεμένη η … ιστορία που αφορά στο εν λόγω ακατάλληλο λιμάνι. Πάνω από πέντε χρόνια γίνεται λόγος πολύς για την βελτίωση-αποκατάστασή του, χωρίς αποτέλεσμα. Ευελπιστούμε, να «τρέξει» τώρα στο ΕΣΠΑ το (εικονιζόμενο στο στιγμιότυπο) λιμάνι… Και αυτό διότι, η παραθαλάσσια περιοχή του Απόλλωνα μπορεί – υπό προϋποθέσεις – να γίνει ανταγωνιστικότερη!..
Δεν είναι λίγες οι φορές, φίλες και φίλοι, που στο πρόσφατο και μακρινό παρελθόν πολλοί είναι εκείνοι που έχουν κλάψει για τα σκάφη τους (αλιευτικά και άλλα) που έπαθαν χοντρές ζημιές στο ανεμοδαρμένο αυτό επισφαλές λιμάνι…
Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και δη αυτούς των τελευταίων ετών, ο Απόλλωνας κατά κοινή ομολογία, και παραδοχή, όλο και πιο πολλούς αλλοδαπούς και ημεδαπούς φίλους κερδίζει!..
Μπαίνοντας στον Απόλλωνα φαίνονται δεξιά, διάσπαρτα, τα πρώτα άσπρα σπίτια… Το κεντρικό σημείο του χωριού είναι η πλατεία, η οποία είναι διαμορφωμένη σε ημικύκλιο και αποτελεί δομική βάση γύρω από τα όρια της οποίας είναι χτισμένα τα σπίτια και η εκκλησία του Αι Γιάννη... Στο κεντρικό πέρασμα του χωριού υπάρχουν πολλά παραδοσιακά μαγαζιά, όπου οι έμποροι και εστιάτορες προσφέρουν στους επισκέπτες την δυνατότητα να απολαύσουν τα ντόπια σπιτικά προϊόντα και φαγητά, σύμφωνα με τις παραδοσιακές συνταγές. Λίγο πιο πέρα βρίσκεται το μικρό λιμανάκι όπου αράζουν τα ψαροκάικα λίγο πριν ανοιχτούν στη θάλασσα για να ρίξουν τα δίχτυα τους. Εκτός από τους ντόπιους ψαράδες στον χώρο του λιμανιού συγκεντρώνονται και άλλοι γιατί στο άνοιγμα προς το πέλαγος, βρίσκεται πέρασμα ψαριών. Το μικρό λιμανάκι προστατεύεται από ένα μόλο φτειαγμένο από μεγάλους βράχους…
*2,5 εκατ. «ευρώ» θα δαπανηθούν για την αποκατάστασή του• και θα «πέσουν» τα χρήματα αυτά, στην ενίσχυση και μεγέθυνση του κυματοθραύστη μικρού προϋπάρχοντος από το 1960 λιμένα αλιευτικών σκαφών και την κατασκευή αντιπροσαμμωτικού μώλου, ώστε να αποτρέπεται η μείωση του βάθους του πυθμένα από επιχωμάτωση.
Θυμίζουμε ότι, την Τετάρτη 11.6.2008 εκδικάστηκε στο Ε΄ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας η προσφυγή των 86 Απολλωνιατών που είχε κατατεθεί τον Ιούνιο 2006 εναντίον της κατασκευής στον Απόλλωνα αλιευτικού καταφυγίου.
Το έργο αυτό είχε ενταχθεί στο Γ΄ ΚΠΣ της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και είχε δημοπρατηθεί τον Ιούνιο 2006, αλλά σταμάτησε πριν καν ξεκινήσει ύστερα από αίτηση προσωρινής αναστολής των προσφυγόντων.
Στην δίκη της 11ης Ιουνίου ο Εισηγητής του Ε΄ τμήματος του ΣΤΕ δέχτηκε όλους σχεδόν τους λόγους που προέβαλαν οι προσφυγόντες (έλλειψη περιφερειακού σχεδιασμού, εκβολή ρέματος στον όρμο κ.α.) και πρότεινε την ακύρωση του έργου.
Ο Εισηγητής επισήμανε ότι στην πραγματικότητα δεν πρόκειται να γίνει αλιευτικό καταφύγιο, αλλά μαρίνα για τουριστικά σκάφη, ότι η μελέτη δεν έλαβε υπόψη της το ρέμα που εκβάλει μέσα στον κόλπο του Απόλλωνα, ενώ τόνισε ότι, παρά τις εγκρίσεις των αρχαιολογικών υπηρεσιών, υπάρχουν νέα στοιχεία που αναφέρουν ότι υπάρχει αρχαίο λιμάνι μέσα στον όρμο και επιφυλάχτηκε να τα μελετήσει και να τοποθετηθεί στη διάσκεψη του δικαστηρίου.
Ο δικηγόρος των 86 κατέθεσε πολλές φωτογραφίες επισημαίνοντας τις δραματικές επιπτώσεις που θα προξενήσει στο περιβάλλον το ουσιαστικό κλείσιμο του κόλπου από το έργο. Ο ποταμός που εκβάλει στον κόλπο, τόνισε, μεταφέρει τεράστιες ποσότητες λάσπης και άλλων υλικών, τα οποία θα επικάθονται στον πυθμένα του κόλπου αλλοιώνοντάς τον επικίνδυνα. Κατέθεσε επίσης στο δικαστήριο τις επιστημονικές ανακοινώσεις της αρχαιολόγου Α. Σίμωσι και του φιλολόγου Ν. Λεβογιάννη για το αρχαίο λιμάνι και τόνισε ότι η αρχαιολόγος είναι στέλεχος της Εφορίας Εναλίων Αρχαιοτήτων.
Οι δικηγόροι της Νομαρχίας Κυκλάδων, 4 τον αριθμό, υποστήριξαν ότι το έργο είναι απαραίτητο για την ευρύτερη περιοχή, καθότι εκεί υπάρχουν 47 επαγγελματίες ψαράδες (απίθανος αριθμός) και ότι όσοι ψαρεύουν στο στενό μεταξύ Πάρου και Νάξου καταφεύγουν στον Απόλλωνα (προφανώς αγνοούσαν τη γεωγραφία της περιοχής, αλλά και την απαγόρευση που υπάρχει στο μπουγάζι Παροναξίας ). Τόνισαν επίσης ότι παλιότερα υπήρξε εκεί λιμάνι και ότι έδενε εκεί το «Σκοπελίτης» (και αυτό δεν είναι αλήθεια. Κατά την δεκαετία 1960 τα πλοία της άγονης γραμμής αγκυροβολούσαν όποτε το επέτρεπε ο καιρός αρόδου).
Παράσταση υπέρ του έργου δήλωσαν η Ομοσπονδία Αγροτικών αλιευτικών Συλλόγων Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, ο Σύλλογος ερασιτεχνών αλιέων Λυώνα που εδρεύει στη Χώρα, ο Σύλλογος Ερασιτεχνών Αλιέων Νάξου και ο Σύλλογος Απολλωνιατών Αθήνας.
Όπως είναι γνωστό παρ’ όλον ότι το έργο αυτό δημοπρατήθηκε, ο εργολάβος δεν πρόλαβε να εγκατασταθεί λόγω της κατάθεσης από τους 86 προσωρινών μέτρων και της απόφασης του ΣτΕ για προσωρινή αναστολή εκτέλεσης του έργου, η οποία ισχύει μέχρι τώρα, επειδή ουδέποτε εκδικάστηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα. Το έργο δεν ξεκίνησε και στην συνέχεια ο εργολάβος παραιτήθηκε και η εργολαβία διαλύθηκε.
Είναι επίσης γνωστό ότι το καλοκαίρι του 2006 έγιναν σε βάρος των 86 σοβαρά επεισόδια (αποδοκιμασίες και προπηλακισμοί) και επενέβη η αστυνομία…
γ.βλαχ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου