Γράφει ο
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ
vlahakis@kykladiki.gr
Από την εποχή που αντιδήμαρχος του «καποδιστριακού» Δήμου Νάξου ήταν ο Γιάννης Πομόνης (δημοτική αρχή Μαράκη) είχε να απασχολήσει τον κόσμο του νησιού μας μία κυκλοφοριακή μελέτη. Το πλήρωμα το χρόνου φαίνεται όμως πως έφτασε!..
Στα χέρια των της νυν διοικήσεως του «καλλικράτεου», διευρυμένου πλέον Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων βρίσκεται «το Νέο Κυκλοφοριακό». Πρόκειται για την κυκλοφοριακή μελέτη που κατά παραγγελία του οικείου 27μελούς δημοτικού συμβουλίου (9413/29-07-2011) εκπόνησε το «Μελετητικό (Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων) Περιμένη». (με σύμβαση που υπογράφηκε στις 04/10/2011)
Η Κυκλαδική, που και στο πρόσφατο παρελθόν καταπιάστηκε με τις βασικές ρυθμίσεις που η εν λόγω μελέτη προτείνει, φέρνει σήμερα στο προσκήνιο της τοπικής επικαιρότητας – κατ’ αποκλειστικότητα – την εν λόγω εργασία-μελέτη, με την οποία για πρώτη φορά εχθές ήρθαν σε μία πρώτη «επαφή» εμπορικοί, επαγγελματικοί, επιχειρηματικοί, τουριστικοί και άλλοι φορείς του νησιού μας παρουσία του δημάρχου Νάξου Μανώλη Μαργαρίτη, του αντιδημάρχου, αρμοδίου καθ’ ύλην Δημήτρη Λιανού και του προϊσταμένου της Τεχνικής Υπηρεσίας του οικείου δήμου Δημήτρη Γρυλλάκη.
Σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες, οι νέες ρυθμίσεις θα «μπουν στην διαβούλευση», για να έρθει το αργότερο σε ένα μήνα από σήμερα το Δημοτικό Συμβούλιο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, να τις εγκρίνει… (η κα Ευαγγελία Περιμένη είναι συγκοινωνιολόγος, μηχανικός)
Αφορά στην Χώρα
Περιγραφή Περιοχής Μελέτης
Η μελέτη αφορά στη Χώρα της Νάξου και συγκεκριμένα στο κύριο οδικό δίκτυο της περιοχής που περικλείεται από τις οδούς: Ελευθερίου Βενιζέλου, Κοντολέοντος, Ηρώων Πολυτεχνείου, Πρωτοπαπαδάκη, Αριάδνης, Αγίου Γεωργίου, Πάροδος Παπαρρηγοπούλου, Ανδρέα Παπανδρέου και Παπαβασιλείου, ενώ περιλαμβάνει και τμήμα του οδικού δικτύου της περιοχής του Δημοτικού Σταδίου. Ειδικότερα για την κεντρική περιοχή της Χώρας, που περικλείεται από τις οδούς: Παπαβασιλείου, Αριάδνης, Αγίου Γεωργίου, Αγίου Αρσενίου, Παπαρρηγοπούλου και Εξαρχόπουλου, η μελέτη αφορά στο σύνολο των δρόμων.
Στην περιοχή της Χώρας εντάσσεται και το λιμάνι της Νάξου το οποίο αποτελεί τον σημαντικότερο πόλο γένεσης μετακινήσεων στο νησί καθώς εξυπηρετεί τόσο τα επιβατηγά όσο και τα εμπορευματικά πλοία. Λόγω της μεγάλης συγκέντρωσης οχημάτων κατά τις περιόδους άφιξης και αναχώρησης των πλοίων σε συνδυασμό με την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, δημιουργούνται έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα τόσο στην περιοχή του λιμανιού όσο και σε άλλα σημεία του δικτύου όπως για παράδειγμα στην οδό Ελ. Βενιζέλου.
Στη Χώρα στεγάζονται και όλες οι διοικητικές υπηρεσίες του νησιού και μεταξύ αυτών ο Δήμος, οι τράπεζες, το Λιμεναρχείο, το Νοσοκομείο, το Τελωνείο, ο ΟΤΕ, το Ταχυδρομείο και το ΙΚΑ που αποτελούν, επίσης, σημαντικούς πόλους έλξης.
Η πλειοψηφία των δραστηριοτήτων τουρισμού, εστίασης και αναψυχής στη Χώρα βρίσκονται στο παραλιακό τμήμα που εκτείνεται από το Λιμάνι μέχρι την παραλία του Αγίου Γεωργίου. Με τον αποκλεισμό της κυκλοφορίας οχημάτων από την παραλιακή οδό κατά τις βραδινές ώρες του καλοκαιριού, οι πεζοί απολαμβάνουν ελεύθερη κίνηση ενώ η κυκλοφορία οχημάτων στα όρια της περιοχής αποκλεισμού (δηλαδή) στην περιοχή του Δημαρχείου και του λιμένα) είναι αυξημένη.
Εκτός κυκλοφορίας οχημάτων είναι η παλαιά πόλη που λόγω των στενών δρόμων δεν επιτρέπεται η ελεύθερη διέλευση μηχανοκίνητων μέσων.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
Κυκλοφοριακή Μελέτη Χώρας Νάξου
Το 2007 εκπονήθηκε η Κυκλοφοριακή Μελέτη της Χώρας Νάξου στην οποία αξιολογήθηκε η υφιστάμενη διαχείριση κυκλοφορίας στην περιοχή και προτάθηκαν δύο βασικές λύσεις (Α και Β) για τη βελτίωση των συνθηκών και της προσβασιμότητα ς στην κεντρική περιοχή. Οι προτάσεις διαμορφώθηκαν με κριτήριο το χαμηλό κόστος υλοποίησης και τη διατήρηση του υφιστάμενου χαρακτήρα της Χώρας της Νάξου. Παράλληλα, οι λύσεις είχαν σαν στόχο την προετοιμασία της περιοχής για μελλοντική εφαρμογή του μέτρου του καθολικοί, αποκλεισμού της κυκλοφορίας στο κέντρο τη θερινή περίοδο, στο πλαίσιο της πολιτικής για τη βελτίωση της κινητικότητας πεζών που σήμερα εφαρμόζεται με τη πεζοδρόμηση της παραλιακή οδού τις βραδινές ώρες.
Βασικές ρυθμίσεις των δύο προτάσεων
Μονοδρομήσεις
Στην εν λόγω μελέτη προτάθηκαν ρυθμίσεις οι οποίες είναι κοινές και στις δύο επιμέρους λύσεις. Αυτές είναι:
Μονοδρόμηση τμήματος της οδού Κοντολέοντος από οδό Μαργαρίτη προς οδό Βενιζέλου με παράλληλη μονοδρόμηση της παρόδου (προς την αντίθετη κατεύθυνση) με στόχο τη δημιουργία ενός αριστερόστροφου κυκλοφοριακού βρόχου Μαργαρίτη - Πάροδος - Βενιζέλου - Κοντολέοντος.
Μονοδρόμηση όλων των στενών στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Παπαρρηγοπούλου ¬Παπαβασιλείου - Αριάδνης - Παραλία Αγ. Γεωργίου - Αγ. Αρσενίου. Σήμερα το καθεστώς κυκλοφορίας είναι ασαφές στο μεγαλύτερο τμήμα του δικτύου καθώς δεν υπάρχει κατάλληλη ρυθμιστική σήμανση.
Μονοδρόμηση οδού Παπαρρηγοπούλου με κατεύθυνση από Αγ. Αρσενίου προς την Πλατεία Ευριπαίου.
Μονοδρόμηση παράλληλης οδού της Παπαρρηγοπούλου.
Μονοδρόμηση οδού Αριάδνης μέχρι το Δημαρχείο με κατεύθυνση προς αυτό.
Μονοδρόμηση της προέκτασης της οδού Αγ. Γεωργίου προς οδό Αγ. Αρσενίου
Πεζοδρόμηση της οδού Αμοργού
Πεζοδρόμηση της οδού Πρωτοπαπαδάκη από Αμοργού έως Παπαβασιλείου
Πεζοδρόμηση δυτικού τμήματος Πλατείας Ευριπαίου
Δημιουργία πεζοδρομίων με απαγόρευση στάθμευσης στις συλλεκτήριες οδούς μονής κατεύθυνσης.
Αναδιαμόρφωση και σηματοδότηση του κόμβου Παπαβασιλείου / Ελ. Βενιζέλου
Αναδιαμόρφωση και σηματοδότηση του κόμβου Λ. Νάξου - Γαλανάδου / Αν. Παπανδρέου
Αναδιαμόρφωση του κόμβου Αν. Παπανδρέου / Παπαρηγοπούλου
Αναδιαμόρφωση του κόμβου Ελ. Βενιζέλου / Μαργαρίτη στη θέση «Συνεργείο Βλαβιανού» και πιθανή σηματοδότησή του, λόγω επικινδυνότητας.
Πρόταση Α'
Οι επιπλέον ρυθμίσεις της Πρότασης Α' έχουν ως εξής
Μονοδρόμηση οδού Παπαβασιλείου από Αριάδνης έως Εξαρχόπουλου με κατεύθυνση προς την οδό Εξαρχοπούλου
Συνέχιση της μονοδρόμησης της οδού Αριάδνης μέχρι τη παραλία Αγ. Γεωργίου
Πρόταση Β'
Οι επιπλέον ρυθμίσεις της Πρότασης Β' έχουν ως εξής:
Μονοδρόμηση οδού Παπαβασιλείου από Εξαρχόπουλου έως Αριάδνης με κατεύθυνση προς παραλία
Αντιδρόμηση της οδού Εξαρχόπουλου με κατεύθυνση από Πλατεία Ευριπαίου έως οδό Παπαβασιβασιλείου
Αντιδρόμηση τμήματος Πρωτοπαπαδάκη από Κωμιακής μέχρι την Πλατεία Ευριπαίου (με κατεύθυνση προς την Πλατεία Ευριπαίου)
Αντιδρόμηση οδού Κωμιάκης και των παράλληλων προς αυτήν οδών.
Διαβούλευση και Νέες Προτάσεις για τη Χώρα Νάξου
Ο Δήμος Νάξου μέσω της Επιτροπής Κυκλοφοριακού Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για τη Χώρα της Νάξου έχει πραγματοποιήσει διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς της περιοχής που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τους εξής:
Ένωση Ξενοδόχων Νάξου, Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Νάξου, Σύλλογος Μαζικής Εστίασης, Σύλλογος Ενοικιαζόμενων Δωματίων και Διαμερισμάτων Νάξου.
Στη διαβούλευση κατατέθηκαν διαφορετικές και χρήσιμες απόψεις και προτάσεις από όλους τους φορείς οι οποίες αξιολογήθηκαν. Η επικρατούσα άποψη είναι ότι στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην κινητικότητα των πεζών και συνεπώς στην απομάκρυνση των ΙΧ μέσων μεταφοράς από το κέντρο. Στο πνεύμα αυτό και λόγω των συνεχώς μεταβαλλόμενων συνθηκών στην πόλη, ο Μελετητής σε συνεργασία με την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου προχώρησε στην αναθεώρηση ορισμένων προτάσεων της προηγούμενης μελέτης του 2007 και κατέληξε στην Λύση Α' με τις εξής βασικές τροποποιήσεις:
Πεζοδρόμηση ανατολικού τμήματος Πλατείας Ευριπαίου (και όχι του δυτικού)
Διατήρηση της Αμοργού ως μονόδρομος οδού με κατεύθυνση προς το Δημοτικό χώρο στάθμευσης/παραλία.
Μονοδρόμηση δύο οδών στην περιοχή ανατολικά του σταδίου.
Η πρόταση για τον ΚΑΘΟΛΙΚΟ αποκλεισμ6 της κυκλοφορίας από την κεντρική περιοχή θα πραγματοποιηθεί σε επομένη φάση όταν θα έχει ισορροπήσει η κυκλοφορία με την εφαρμογή των προτάσεων.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΝΕΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
Ανάλυσης Κυκλοφοριακής Ικανότητας Δικτύου
Οι νέες προτάσεις που διαμορφώθηκαν σε συνέχεια της διαδικασίας διαβούλευσης με τους τοπικούς φορείς, αξιολογήθηκαν ποιοτικά και ποσοτικά με τη μεθοδολογία του Highway Capacity Manual και του λογισμικού HCS. Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε έλεγχος της κυκλοφοριακής ικανότητας κρίσιμων διασταυρώσεων που αποτελούν τα κύρια σημεία δημιουργίας της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η Στάθμη Εξυπηρέτησης (Level of Service: LOS) είναι το μέτρο που χρησιμοποιείται για την περιγραφή της κυκλοφοριακής ροής στα κρίσιμα σημεία του δικτύου και κυμαίνεται από Α έως F, όπου το LOS Α υποδηλώνει την πλήρως ελεύθερη ροή και το LOS F την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η τελευταία συμβαίνει όταν ο όγκος της κυκλοφορίας υπερβαίνει τη διαθέσιμη χωρητικότητα του δικτύου.
Η ανάλυση των κρίσιμων διασταυρώσεων πραγματοποιήθηκε με χρήση του λογισμικού HCS. Για την περιγραφή της κυκλοφορίας απαιτούνται ΟΙ στρέφουσες κινήσεις, χαρακτηριστικά όπως η ροή κορεσμού, ο συντελεστής ώρας αιχμής (peak hour factor), το ποσοστό βαρέων οχημάτων στην κυκλοφορία και άλλα. Το HCS υπολογίζει τρεις κύριους δείκτες: το μέσο χρόνο καθυστέρησης ανά όχημα, το βαθμό κορεσμού και τη Στάθμη Εξυπηρέτησης για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Η Στάθμη Εξυπηρέτησης αποτελεί μέτρο του χαμένου χρόνου μετακίνησης και αναφέρεται στο μέσο χρόνο καθυστέρησης (αναμονής) ανά όχημα εντός της ώρας που αναλύεται (πρωινή/απογευματινή αιχμή). Ο βαθμός κορεσμού προκύπτει από το πηλίκο φόρτος / χωρητικότητα (μέγιστος φόρτος που μπορεί να διέλθει από τη διασταύρωση) και ορίζεται για κάθε ομάδα λωρίδων μιας συγκεκριμένης κατεύθυνσης (πρόσβασης).
Η ανάλυση της κυκλοφοριακής ικανότητας πραγματοποιείται για τις διασταυρώσεις εκείνες στις οποίες υπάρχει διαφοροποίηση της κυκλοφοριακής λειτουργίας σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση ή αυτή των προτάσεων Α' και 8' της προηγούμενης μελέτης. Οι διασταυρώσεις είναι:
Κ5 - Παπανδρέου και Παπαρρηγoπoύλoυ
Κ9 - Πλατεία Ευριπαίου
Κ1Ο - Παπανδρέου και οδός έναντι S/M Κουτελιέρη
Χρονική Περίοδος Ανάλυσης
Με δεδομένο ότι οι προτεινόμενες επεμβάσεις αναμένεται να εφαρμοστούν και να λειτουργήσουν από το καλοκαίρι του 2012, γίνεται αναγωγή των φόρτων που μετρήθηκαν το 2007 σε τιμές 2012. Για την αναγωγή θεωρείται ετήσια αύξηση της κυκλοφορίας 2,5% σύμφωνα με διαχρονικά στοιχεία από αντίστοιχες μελέτες σε άλλες περιοχές της Ελλάδας με παρόμοια χαρακτηριστικά με τη Νάξο. Συνεπώς, για την ανάλυση προσαυξάνονται οι φόρτοι κυκλοφορίας του 2007 κατά 13% (2,5% ετησίως για 5 χρόνια).
Καταμερισμός Κυκλοφορίας
Λόγω της φύσης και έκτασης των προτεινόμενων μονοδρομήσεων και αντιδρομήσεων, ο καταμερισμός της κυκλοφορίας στο τροποποιημένο δίκτυο έχει εκτιμηθεί θεωρώντας ότι δεν υπάρχει από τους μετακινούμενους ουσιαστική μεταβολή στη επιλογή των διαδρομών.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές στην κυκλοφοριακή λειτουργία των διασταυρώσεων μεταξύ των προτάσεων, ενώ μάλιστα παρατηρείται και ελαφρά βελτίωση σε ορισμένους κόμβους.
Σημειώνεται ότι για τη διασταύρωση Κ5 - Ανδρ. Παπανδρέου & Παπαρηγοπούλου και για τη βέλτιστη απεικόνιση της μελλοντικής κυκλοφοριακής κατάστασης εξετάστηκε και ο διπλανός κόμβος βόρεια του Κ5 που λειτουργεί σαν έξοδος στην Ανδρ. Παπανδρέου. Οι δύο κόμβοι εξετάστηκαν σαν ένας και η στάθμη εξυπηρέτησης καθώς και η μέση καθυστέρηση για τον Κ5 προέκυψαν σαν συνδυασμός των τιμών των δύο κόμβων.
Στο Παράρτημα Α της παρούσας παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της κυκλοφορικής ανάλυσης των επηρεαζόμενων, από την τελική λύση, κόμβων του δικτύου.
Διαμόρφωση κόμβων επιλεγμένων θέσεων
Κόμβοι
Στα πλαίσια της παρούσας μελέτης μελετήθηκαν γεωμετρικές παρεμβάσεις στους παρακάτω κόμβους:
Κ2: Ελ. Βενιζέλου - Παπαβασιλείοu
Κ4: Λεωφ. Νάξου-Γαλανάδου - Ανδρ. Παπανδρέου
Κ5: Ανδρ. Παπανδρέου - Παπαρηγοπούλου (Rendez-vous)
Οι γεωμετρικές παρεμβάσεις αφορούσαν είτε στη λειτουργία των κόμβων με τη μορφή που έχουν σήμερα κάνοντας μικρές γεωμετρικές παρεμβάσεις που θα αυξήσουν την κυκλοφοριακή ικανότητα των κόμβων, είτε στη κατασκευή και λειτουργία στη θέση αυτών κυκλικών κόμβων.
Σε περίπτωση διατήρησης της γεωμετρίας των κόμβων στο περίπου όπως είναι στην υφιστάμενη κατάσταση, ο Μελετητής θεώρησε σχεδόν απαραίτητη τη ρύθμιση της λειτουργίας των κόμβων μέσω εγκατάστασης φωτεινής σηματοδότησης.
Η επιλογή κατασκευής και λειτουργίας κυκλικών κόμβων είναι αυτή που πλεονεκτεί. Ωστόσο η μετατροπή ενός κόμβου σε κυκλικό κόμβο προϋποθέτει και τα κατάλληλα γεωμετρικά χαρακτηριστικά καθώς για τη μελέτη και κατασκευή ενός κυκλικού κόμβου υπάρχουν συγκεκριμένοι γεωμετρικοί περιορισμοί.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, ο μελετητής προτείνει την κατασκευή κυκλικών κόμβων στους κόμβους Κ2 & Κ4 όπου τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά το Επιτρέπουν και απλές και περιορισμένες γεωμετρικές επεμβάσεις στον κόμβο Κ5. Οι κυκλικοί κόμβοι θα διαμορφωθούν με υπερβατό κράσπεδο για τη διευκόλυνση της κίνησης των βαρέων οχημάτων και των λεωφορείων.
Συμπεράσματα
Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας και ασφάλειας κίνησης των πεζών στη Χώρα της Νάξου και ειδικότερα στη περιοχή της Χώρας που εκτείνεται νότια της οδού Παπαβασιλείου.
Ειδικά για τη θερινή περίοδο που ο φόρτος οχημάτων και πεζών είναι αυξημένος προτείνεται να εξεταστεί και να μελετηθεί ο αποκλεισμός της κεντρικής περιοχής από την κυκλοφορία οχημάτων. Εν μέρει τους θερινούς μήνες λειτουργεί ο αποκλεισμός κάποιων οδών από την κυκλοφορία οχημάτων γεγονός που δρα θετικά στην τουριστική κίνηση της Χώρας. Ωστόσο ο καθολικός αποκλεισμός της Χώρας απαιτεί λεπτομερή μελέτη και βάθος χρόνου για την επιτυχή λειτουργία του. Η εφαρμογή της παρούσας μελέτης, όχι μόνο δε δρα ανασταλτικά στην εφαρμογή ενός παρόμοιου μέτρου αλλά αντιθέτως βοηθά και συνηγορεί στην εφαρμογή του.
Πληροφοριακές Πινακίδες
Προβλέπεται να τοποθετηθεί η πινακίδα τύπου:
Π25 - Αδιέξοδο
Π77 - Για υποχρεωτικό πέρασμα από τα δεξιά νησίδας
Πινακίδες Ρυθμιστικές (Ρ) και Αναγγελίας Κινδύνου (Κ)
Προβλέπεται να τοποθετηθούν οι πινακίδες
Κ24 - Προαναγγελία διπλής κυκλοφορίας
Ρ2 - Υποχρεωτική διακοπή πορείας
Ρ7 - Απαγόρευση εισόδου σε όλα τα οχήματα
Ρ27 - Απαγόρευση αριστερής στροφής
Ρ28 - Απαγόρευση δεξιάς στροφής
Ρ55 - Πεζόδρομοι
Ρ49 - Υποχρεωτική πορεία προς τα εμπρός
Ρ50α - Υποχρεωτική πορεία με στροφή αριστερά
Ρ50δ - Υποχρεωτική πορεία με στροφή δεξιά
Ρ52δ - Υποχρεωτική διέλευση μόνο από τη δεξιά πλευρά της νησίδας.
Κ24 - Προαναγγελία διπλής κυκλοφορίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου