Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013

Η μαρίνα Νάξου ένα βήμα πριν την ιδιωτικοποίηση



Οι Τούρκοι κάνουν έφοδο στο Αιγαίο και αγοράζουν μαρίνες αλλά και επενδύουν στην ακτοπλοΐα – Η Μαρίνα Νάξου στο δεύτερο πακέτο προς ιδιωτικοποίηση σύμφωνα με το πρόγραμμα Νηρηίδες μαζί με την Γλυφάδα, Σέριφο, Άνδρο και Πάρο – στα 47,8 εκατομμύρια η αξία τους και επενδύσεις ύψους 5,4 εκατομμύρια ευρώ στο άμεσο μέλλον
 Οι Τούρκοι σαλπάρουν για τα καλά στην θάλασσα του Αιγαίου και μετά από 200 περίπου χρόνια εμφανίζονται και πάλι αλλά αυτή τη φορά όχι ως κατακτητές αλλά με την μορφή των επενδυτών…

 Η αρχή έγινε με την αγορά μαρίνων, στη συνέχεια προχωρούν στην αγορά νησιών (!!!) και το τρίτο και ίσως χειρότερο μέρος της τριπλής αυτής …οικονομικής εισβολής είναι οι ακτοπλοϊκές γραμμές από την Τουρκία προς το Αιγαίο. Ας πάρουμε βέβαια την ιστορία από την …ανάποδη και με σημείο αναφοράς την προσπάθεια που γίνεται ώστε να επέμβουν στην ελληνική αγορά μέσω της ακτοπλοΐας. Η αρχή έγινε όταν επί κυβέρνησης Γεωργίου Παπανδρέου δέχτηκε αιτήματα από δήμους και νομαρχίες του Ανατολικού Αιγαίου για κατάργηση της visa με την Τουρκία ώστε να ενισχυθεί η ελληνική νησιωτική αγορά από Τούρκους επισκέπτες. Πέντε λιμάνια αυτή τη στιγμή συνδέονται ακτοπλοϊκά με την Τουρκία με τακτικά δρομολόγια: η Μυτιλήνη συνδέεται με το Αϊβαλί, η Χίος με το Τσεσμέ, η Σάμος και η Κω με το Κουσάντασι και η Ρόδος με το Μπόντρουμ και τη Μαρμαρίς. Και έρχονται άμεσα δύο ακόμη γραμμές, η μία προς την Θεσσαλονίκη και η άλλη προς τον Πειραιά. Πρόκειται αφενός για τη γραμμή Αϊβαλί (Κυδωνίες), Λέσβος, Θεσσαλονίκη και αφετέρου Σμύρνης, Τσεσμέ, Πειραιά.

Εξάρτηση
Το χειρότερο όμως είναι όλων είναι ότι τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου όλο και περισσότερο εξαρτώνται από τις τοπικές αγορές της Τουρκίας ενώ και η ακτοπλοΐα περνάει σε δεύτερη μοίρα όσον αφορά την Ελλάδα καθώς σύμφωνα με το Lloyd΄s List η τουρκική ακτοπλοΐα έχει γίνει επίκεντρο σημαντικών κρατικών ενισχύσεων από το 2011, κάτι που δεν μπορεί να συμβεί με την ελληνική ακτοπλοΐα λόγω αυστηρών περιορισμών από την ευρωπαϊκή επιτροπή ενώ στους σχεδιασμούς έχουν συμμετάσχει και ολλανδικά συμφέροντα. Και πάλι στα …νησιά όπου αρκετές  βραχονησίδες έχουν μπει προς πώληση αλλά τα λάθη της κυβέρνησης Παπανδρέου υπό την πίεση της ΕΕ αφαίρεσε την εποπτεία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Όμως η αγορά πρόσφατα νησιού από Τούρκο επιχειρηματία επανέφερε και πάλι θέματα ασφαλείας και έτσι αλλάζουν οι κανόνες στην αγοραπωλησία βραχονησίδων. Το κακό έγινε…

Επένδυση
Και περνάμε στις μαρίνες όπου έως τώρα ο τουρκικός όμιλος Dogus (με τη συνεργασία ελλήνων επιχειρηματιών) έχει ήδη στα χέρια του τουλάχιστον τέσσερις μαρίνες, σε Λευκάδα, Κέρκυρα και Φλοίσβο ενώ η ναυαρχίδα του είναι αυτή της μαρίνας Ζέας στο Πειραιά με 620 θέσεις (!!!) Μάλιστα ο τουρκικός όμιλος κατέβαλε το ποσό των 6 εκατομμυρίων ευρώ αλλά και αρκετές θέσεις εργασίας καθώς σύμφωνα με τα στατιστικά στις μαρίνες της Αττικής ένα σκάφος έως 10 μέτρα προσφέρει 111 θέσεις εργασίας. Ένα 15μετρο σκάφος 374 θέσεις, τα έως 20 μέτρα σκάφη 842 θέσεις, 617 θέσεις εργασίας τα έως 25 μέτρα και τα μεγάλα σκάφη δημιουργούν 1119 θέσεις εργασίας. Δηλαδή στα 2.621 σκάφη που ελλιμενίζονται στην Αττική προσφέρονται συνολικά 3.063 θέσεις.

Νάξος
Και τα χρήματα αυτά που μπήκαν στα ταμεία της κυβέρνησης, προχώρησε στην εκπόνηση σχεδίου με την κωδική ονομασία  «Νηρηίδες» με σκοπό να αξιοποιηθούν οι μαρίνες… και σύμφωνα με το σχέδιο αυτό λοιπόν, οι 48 μαρίνες στην Ελλάδα με σημερινή αξία περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ θα χωριστούν σε 9 ομάδες. Από ποιες μαρίνες αποτελούνται οι ομάδες και ποια η σχέση της Νάξου; Η Νάξος με το καλημέρα μπήκε στη 2η ομάδα με hub port τη Γλυφάδα και στον ίδιο …όμιλο είναι οι μαρίνες της Σερίφου, Πάρου και Άνδρου. Η καθαρά παρούσα αξία της ανέρχεται σε 47,8 εκατ. ευρώ, ενώ η αξία των έργων που έχουν υπολογιστεί φτάνει στα 5,4 εκατ. ευρώ… Όχι κι άσχημα ε;…

Ομάδες
Ποιες είναι οι άλλες ομάδες Η πρώτη ομάδα, περιλαμβάνει τις μαρίνες του Αλίμου, σαν hub, και του Πόρου της Επιδαύρου, των Μεθάνων και της Υδρας. Η καθαρά παρούσα αξία της ανέρχεται σε 58,7 εκατ. ευρώ και το ύψος των έργων στα 8,7 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των θέσεων παραβολής φτάνει τις 1.353. Η καθαρά παρούσα αξία μόνο της μαρίνας του Αλίμου υπολογίζεται στα 57,3 εκατ. ευρώ. Και μάλιστα η πρώτη ομάδα αναμένεται να βγει προς …Δημοπρασία έως το τέλος Φεβρουαρίου. Από εκεί και πέρα, η τρίτη ομάδα, αυτή της Κρήτης, με hub τον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης και το Ρέθυμνο, περιλαμβάνει το Βόλακα, την Παλαιοχώρα, την Αγία Γαλήνη και την Τσούτσουρα. Η δυναμικότητα φτάνει τις 950 θέσεις, η καθαρά παρούσα αξία τα 12,9 εκατ. ευρώ, και τα έργα που υπολογίζονται, τα 3,1 εκατ. ευρώ.
Η τέταρτη ομάδα, με hub τη Ρόδο και την Κω, περιλαμβάνει τη Νίσυρο, την Πάτμο, την Αστυπάλαια και την Κάρπαθο. Εχει δυναμικότητα 648 θέσεων, καθαρά παρούσα αξία 18,2 εκατ. ευρώ, και τα έργα που προγραμματίζονται είναι αξίας 3,9 εκατ. ευρώ.
 Η πέμπτη ομάδα, με hub το Κατάκολο και τη Ζάκυνθο, περιλαμβάνει την Αμφιλοχία, τη Βασιλική στη Λευκάδα, την Παλαιοκαστρίτσα στην Κέρκυρα και το Ληξούρι στην Κεφαλονιά. Διαθέτει 783 θέσεις συνολικά και έχει καθαρά παρούσα αξία στα 12,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα απαραίτητα έργα υπολογίζονται στα 9,5 εκατ. ευρώ.
 Η έκτη ομάδα, πάλι στο Ιόνιο, έχει σαν hub την Πάτρα και περιλαμβάνει την Ιθάκη, την Αγία Ευθυμία, το Μεγανήσι, το Νυδρί, τις Μπενίτσες στην Κέρκυρα, και την Ιτέα. Διαθέτει 855 θέσεις, η καθαρά παρούσα αξία φτάνει τα 19,2 εκατ. ευρώ, ενώ το ύψος των έργων που σχεδιάζονται υπολογίζεται στα 4,9 εκατ. ευρώ.
 Η έβδομη ομάδα έχει σαν hub την Αρετσού στην Καλαμαριά και περιλαμβάνει τη Θάσο, τον Πλαταμώνα, τη Σκόπελο και τη Σκιάθο. Διαθέτει 651 θέσεις, έχει καθαρά παρούσα αξία τα 8,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα έργα που υπολογίζονται, φτάνουν τα 2,7 εκατ. ευρώ.
 Η όγδοη ομάδα έχει σαν hub τη Μαρίνα της Χίου και περιλαμβάνει τον Αγ. Κήρυκο στην Ικαρία και το Μαραθόκαμπο στη Σάμο. Διαθέτει 457 θέσεις, η καθαρά παρούσα αξία υπολογίζεται στα 6,2 εκατ. ευρώ και τα έργα που σχεδιάζονται στα 4,4 εκατ. ευρώ.
Και η ένατη ομάδα έχει σαν hub την Πύλο και περιλαμβάνει και τη Μονεμβάσια. Διαθέτει 334 θέσεις, η καθαρά παρούσα αξία της υπολογίζεται στα 10,1 εκατ. ευρώ και τα έργα που σχεδιάζονται φτάνουν τα 2,9 εκατ. ευρώ.

Luxury
Όμως, δεν είναι μόνο αυτά τα σχέδια σχετικά με τις μαρίνες. Κάποιες μαρίνες θα αλλάξουν λογική. Έτσι σε mega yacht μαρίνα σχεδιάζεται να μετατραπεί η μαρίνα του Λαυρίου. Όπως επισημαίνεται στο σχέδιο «Νηρηίδες», στον κόσμο υπάρχουν 6.500 θέσεις για τη φιλοξενία mega yacht, ενώ στη Μεσόγειο υπολογίζεται ότι υπάρχουν 2.500 θέσεις για φιλοξενήσουν 2.900 μεγάλα σκάφη. Για το Λαύριο υπολογίζεται ότι θα διαθέτει 65 θέσεις για mega yacht, ενώ θα χρησιμοποιείται και σαν hub. Η καθαρά παρούσα αξία της μαρίνας θα φτάσει τα 22,4 εκατ. ευρώ, ενώ τα έργα που θα χρειαστούν υπολογίζονται στα 4 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το σχέδιο «Νηρηίδες», υπάρχει δυνατότητα να επεκταθεί η mega yacht μαρίνα και στο Θορικό. Επίσης, σχεδιάζεται να διαμορφωθούν και δύο luxury μαρίνες. Η μία σχεδιάζεται να γίνει στη Μύκονο και η καθαρά παρούσα αξία της θα είναι στα 22,8 εκατ. ευρώ, με έργα 4 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη σχεδιάζεται να είναι στο Αργοστόλι, το οποίο θα έχει καθαρά παρούσα αξία στα 10,2 εκατ. ευρώ, ενώ η αξία των έργων υπολογίζεται στα 5,2 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το σχέδιο «Νηρηίδες», υπάρχει δυνατότητα να γίνουν luxury μαρίνες και η Σκιάθος με το Ναύπλιο.

Εκατό χιλιάδες
Επιστρέφοντας στη μαρίνα της Νάξου που μας ενδιαφέρει και άμεσα πρέπει να πούμε ότι ουσιαστικά λειτουργεί υπό το καθεστώς της μαρίνας για 17 μήνες και τα έσοδα που έχει αποφέρει στο λιμενικό Ταμείο είναι της τάξης των 98.500 ευρώ. Μάλιστα τα έσοδα για το 2012 που συμπλήρωσε ένα ολόκληρο έτος εύρυθμης λειτουργίας ήταν 69.700 ευρώ. Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι μία ιδιωτικοποίηση μπορεί να προσφέρει ακόμη περισσότερα έσοδα. Όχι όμως πλέον στο Λιμενικό Ταμείο Νάξου αλλά στον ιδιώτη. Βλέπετε μέσω του Λιμενικού Ταμείου οι όποιες διαδικασίες ακόμη και για την απλή παροχή νερού πρέπει να περάσουν μέσω από τον δαίδαλο της γραφειοκρατίας ενώ ένας επιχειρηματίας μπορεί να λύσει πιο εύκολα και κυρίως γρηγορότερα τα όποια προβλήματα. Παράλληλα έχοντας βγει από τα νομικά πλαίσια του κράτους έχει την δυνατότητα να ορίσει αυτός τις τιμές για τον ελλιμενισμό των πλοίων. Και μιλάμε για μία μαρίνα που έχει περίπου 50 θέσεις. Δεν είναι μικρή και λόγω θέσης στο κέντρο του Αιγαίου είναι δεδομένο ότι θα προσελκύσει αρκετούς αγοραστές. Το πρόβλημα βέβαια είναι ποιος θα την αγοράσει. Αρκετοί δήμαρχοι πρέπει να πούμε ότι είναι υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων καθώς θεωρούν ότι μόνο μ’ αυτό τον τρόπο θα μπορέσουν να προχωρήσουν στην αναβάθμιση των υποδομών. Χαρακτηριστικά τα παραδείγματα τόσο του Καστελόριζου όσο και της Λέρου που έχουν ειδοποιήσει το Αρμόδιο υπουργείο ότι υπάρχουν επενδυτές που προσφέρουν περισσότερα από 20 εκατομμύρια και για τις δύο μαρίνες ώστε να τις αξιοποιήσουν. Ποιος λοιπόν μπορεί να πει όχι στην αξιοποίηση από τη στιγμή που το κράτος είναι ανίκανο να επενδύσει; Οι Τούρκοι καιροφυλακτούν, Φέτος στη Νάξο αρκετά κότερα με την τουρκική σημαία έκαναν την εμφάνισή τους. Όλοι είμαστε αντίθετοι σε μία τέτοια εισβολή από την Ανατολή. Όμως, είναι οι μοναδικοί που επενδύουν και μάλιστα τοις μετρητοίς. Ο κ, Στουρνάρας δηλώνει αντίθετος στις όποιες προκαταλήψεις και είναι ανοιχτά υπέρ της Παγκοσμιοποίησης. Στη Νάξο αρκετοί δημοτικοί σύμβουλοι είναι θετικοί σε μία τέτοιου είδους επένδυση αλλά ξεκάθαρα όχι σε Τούρκους. Αλήθεια τι λέει όμως η κυβέρνηση που το μόνο που την ενδιαφέρει είναι το χρήμα;
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου