Παρασκευή, 23 Ιουλίου 2010

“Αλμυρά” ναύλα, σημαίνει, λιγότερος τουρισμός...


Κατά την φετινή, ομολογουμένως, δύσκολη τουριστική χρονιά η Νησιωτικότητα πήγε τα ταξίδι!.. Αρμενίζει, κατά πώς δείχνουν τα πράγματα, σε πελάγη άγνωστα και μακρινά. Μακρινά και θολά. Θολά και άγνωστα. Το άρθρο 101 του Συντάγματος το «βουλιάξαμε», δυστυχώς, με συνέπεια τα οφέλη του να μη μπορεί να τα απολαύσει η βαριά μας βιομηχανία: Ο τουρισμός.
Πρόσφατα υπερψηφίστηκε από την Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης τού Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες γνωμοδότηση για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική. Λίγες ώρες αργότερα, υπεύθυνα κυβερνητικά χείλη εμφαντικά υπογράμμιζαν ότι «η αειφόρος χρήση του θαλάσσιου περιβάλλοντος αποτελεί ζωτική προϋπόθεση για την βιωσιμότητα και την ανάπτυξη όλης της Ευρώπης γιατί μόνο έτσι μπορεί να διασφαλιστεί η περαιτέρω ανάπτυξη τομέων, όπως ο τουρισμός, η αλιεία, η υδατοκαλλιέργεια, η ενέργεια, οι μεταφορές, οι οποίοι δημιουργούν θέσεις απασχόλησης για τις τοπικές κοινωνίες». Όλα αυτά, προ ολίγων ημερών, παρακαλώ.
…Και φτάνουμε στο σήμερα...
Πτώση στη τουριστική κίνηση, από και προς την νησιωτική χώρα, καταγράφουν μεγάλα τουριστικά πρακτορεία του εξωτερικού, τα οποία κατά την συνήθη πρακτική δημοσιοποιούν στοιχεία που απεικονίζουν την δημοφιλία στο πελατειακό τους δυναμικό τουριστικών προορισμών. Με βάση αυτά τα στοιχεία, η πτώση που καταγράφεται κυμαίνεται από 25-50% ενώ εμφανίζεται και σημαντική πτώση σε πακέτα που αναφέρονται στην νησιωτική χώρα. Κατ’ αναλογίαν, καταγράφεται και πτώση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, κάτι που άλλωστε επιβεβαιώνουν φορείς του πειραϊκού χώρου που ασχολούνται με τα του τουρισμού.
Κοινή είναι η διαπίστωση ότι η πτώση της τουριστικής κίνησης στα νησιά μας, εκτός των άλλων, οφείλεται και στο γεγονός ότι τα ναύλα είναι αλμυρά. Ένα γεγονός που θα λέγαμε εδράζεται στο γεγονός ότι σημειώθηκαν κατά τους τελευταίους μήνες αλλεπάλληλες αυξήσεις στους συντελεστές του Φ.Π.Α.
Ουδείς δύναται να υποστηρίξει την βαριά μας βιομηχανία τούτη την δύσκολη εποχή. Ούτε και αυτό το ίδιο το Σύνταγμα (σ.σ.: άρθρο 101 περί γνωστικότητας), παρακαλώ.
Ας σημειωθεί ότι η συνταγματική επιταγή της “Νησιωτικότητας” και η ιδιαίτερη μνεία που πρέπει να λαμβάνεται για τις νησιωτικές περιοχές, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν σε αυτές, δεν είναι μια απλή αναφορά στο άρθρο 101 του Συντάγματος... Κι όμως, την συνταγματική επιταγή αυτή, ουδείς την λογαριάζει στις μέρες μας.
Αρκετά από τα «μείον» των ταμείων σχεδόν όλων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας, δεν οφείλονται στην, κατά γενική ομολογία, μειωμένη τουριστική κίνηση…Υπάρχει ένας «διογκωμένος» Φ.Π.Α.!..Υπάρχει ένας κόσμος που επισκέπτεται τουριστικούς προορισμούς ελκυστικούς, και ο οποίος προτιμά να ξοδεύει τις ώρες του, χαλαρώνοντας μέσα σε τέσσερις τοίχους, εκεί όπου για την διατροφή του καταναλώνει προϊόντα εξ … Αθηνών, παρακαλώ!..Υπάρχει έλλειψη ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων!..Οι παραπάνω λόγοι είναι μερικοί από αυτούς που ψαλιδίζουν τους τζίρους των επιχειρήσεων που από την τουριστική κίνηση περιμένουν να βγάλουν τα σπασμένα τους. Οι λόγοι-ρυθμιστές της οικονομίας ενός τουριστικού προορισμού αυτοί και άλλοι, εάν δεν φροντίσουμε να εξαλειφθούν, στο εγγύς μέλλον, ο κατηφορικός δρόμος που θα πάρει η «βαριά βιομηχανία» του τόπου μας θα είναι μακρύς και αισθητά επιζήμιος.
Η ελληνική τουριστική αγορά δέχεται καίρια πλήγματα. Οι πληρότητες των ξενοδοχείων και των τουριστικών επιχειρήσεων έχουν μειωθεί αρκετά και οι συνθήκες πιέζουν για μειώσεις των τιμών και ειδικές προσφορές που θα αναθερμάνουν το τουριστικό ενδιαφέρον. Ακόμη και στις περιπτώσεις των ξενοδοχείων που διατηρούν τα ποσοστά τους σε διανυκτερεύσεις, τα καθαρά έσοδά τους σε σχέση με την περσινή τουριστική περίοδο είναι αισθητά μειωμένα.Το ελληνικό τουριστικό προϊόν ήλιος-θάλασσα-παραλία που επί δεκαετίες αποτελούσε σημαία μας για την προσέλκυση τουριστών είναι πλέον παρωχημένο. Τα χαρακτηριστικά αυτά προσφέρονται σήμερα σε πληθώρα σε άλλες χώρες και μάλιστα σε πιο ανταγωνιστικές τιμές.Τουριστικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι το τουριστικό μας προϊόν επιβάλλεται να διαφοροποιηθεί. Παρατηρούν, επίσης, ότι ο κορεσμός επέρχεται όταν αναφερόμαστε σε μαζικού τύπου υπηρεσίες και όχι σε ποιοτικά πρότυπα και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Και σημειώνουν ότι η ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού είναι αναγκαία και ο συνεδριακός τουρισμός αποτελεί μία ποιοτική μορφή τουρισμού που μπορεί να μας δώσει μια νέα ώθηση.Όσον αφορά την εσωτερική αγορά, οι ίδιοι κύκλοι αποδίδουν την πτώση στην έλλειψη διάθεσης των ντόπιων να μειώσουν το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ελέω κρίσεως ενώ ξένοι tour operators κάνουν λόγο για αλλοίωση στοιχείων εξαιτίας των αλλεπάλληλων αλλαγών στο θέμα του ΦΠΑ που τροποποίησε τα πακέτα αλλά και στην απροθυμία ενός μεγάλου μέρους του επιβατικού κοινού κυρίως από ευρωπαϊκές χώρες να επισκεφθούν την Ελλάδα λόγω των πρόσφατων και άλλων γεγονότων που σχετίζονται με τις αντιδράσεις απέναντι στην οικονομική πολιτική της κυβέρνησης. Τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, πολύ δε περισσότερο ο ειδικός τύπος δεν έχουν σταματήσει τα αφιερώματα στην κατάσταση της χώρας, γεγονός στο οποίο αποδίδουν τοπικοί παράγοντες του τουρισμού μια μεγάλη αιτία επηρεασμού του πελατειακού δυναμικού του διεθνούς χώρου. Καθώς απομένει κάτι λιγότερο από ένα δίμηνο, όπου η περίοδος θεωρείται υψηλή από πλευράς κινήσεως, πάντα σύμφωνα με τους υπολογισμούς, περί τα μέσα Σεπτεμβρίου, ο απολογισμός που θα ακολουθήσει, θα δείξει την πραγματική εικόνα των στοιχείων αλλά και κατά πόσο μεμψίμοιρα ή μη αντιμετωπίστηκε μια κατάσταση που πολλοί τη χαρακτηρίζουν μη αναστρέψιμη.
Οι κάτοικοι των ελληνικών νησιών βρίσκονται σε απόγνωση εξαιτίας της κατάστασης που επικρατεί στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, καθώς μέχρι σήμερα οι συνδέσεις τους με την ηπειρωτική Ελλάδα γίνονται με υπέργηρα πλοία, που δεν πληρούν τους περισσότερους κανόνες ασφαλείας, το κόστος μεταφοράς είναι πολύ υψηλό και τα ταξίδια ιδιαίτερα χρονοβόρα. Η κατάσταση αυτή, όπως επισημαίνουν, οδηγεί τα νησιά σε αποκλεισμό, αποξένωση και εγκατάλειψη, ενώ δημιουργεί σταδιακά ζήτημα επιβίωσης. Η Ελλάδα, μάλιστα, είναι, όπως καταγγέλλουν, από τις πιο ακριβές αναλογικά χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε κόστος ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Αίτημά τους είναι η εφαρμογή του «μεταφορικού ισοδύναμου», της εναρμόνισης, δηλαδή, των εισιτηρίων των θαλάσσιων μεταφορών με αυτή των χερσαίων με κριτήριο τη χιλιομετρική απόσταση, καθώς και η παροχή αναλόγου επιπέδου υπηρεσιών. Με την εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών στη βάση της διαχείρισης των κοινοτικών πόρων, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν κάνει, σε σύγκριση πάντα με χώρες της ΕΕ, όπου έχει ήδη εφαρμοστεί το μέτρο, υπολογίζεται πως το κόστος μεταφορών μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 1/10 του σημερινού.
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών Ελευθέριος Κεχαγιόγλου, επισημαίνει: «Για εμάς δεν υπάρχουν άγονα νησιά και άγονες γραμμές. Υπάρχουν ακτοπλοϊκές γραμμές και νησιά δημοσίου συμφέροντος. Θέλουμε να δούμε το Μεταφορικό Ισοδύναμο να εφαρμόζεται όπου πραγματικά τα νησιά στερούνται φθηνό τακτικό και καθ’ όλη την διάρκεια τού έτους μεταφορικό μέσον και όχι μόνο σε όποια νησιά έχουν χαρακτηρισθεί άγονα», επισημαίνει ο κ. Κεχαγιόγλου. «Το μεταφορικό Ισοδύναμο είναι για εμάς η ικανή και πρώτη Αναγκαία συνθήκη της ανάπτυξης των τοπικών νησιωτικών κοινωνιών μας. Ελπίζουμε, και θέλουμε να είμαστε βέβαιοι, ότι το Υπουργείο θα πράξει ότι είναι δυνατόν», πρόσθεσε ο κ. Κεχαγιόγλου.
Τουριστικοί και άλλοι φορείς τού νησιού μας, αλλά και των γύρω νησιών που από 1ης Ιανουαρίου 2010 θα συναποτελούν με τον Δήμο Νάξου και Δρυμαλίας τον ενιαίο Δήμο του «Καλλικράτη», επιβάλλεται από τον ερχόμενο χειμώνα να μπουν δυνατά στην ακτοπλοϊκή η αγορά και να διεκδικήσουν φθηνότερα εισιτήρια. Είναι αδιανόητο σε μια περίοδο που ο τουρισμός έχει «κάτσει» να «διογκώνουμε» σε νούμερα … τρελά τον Φ.Π.Α.
Ο τουρισμός χρειάζεται προστασία. Χρειάζεται υποστήριξη. Χρειάζεται, όπως επισημαίνουν τουριστικοί πράκτορες, αβάντες.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ

1 σχόλιο:

  1. Και γιατι αγαπητε κυριε βλαχακη δεν ξεκινατε πρωτοι εσεις που εχετε και την δημοσιογραφικη ιδιοτητα,να ξεσηκωσετε τον κοσμο με συμβολικες ,για την αρχη,καταληψεις λιμανιου και λιμεναρχειου και κατ'επεκταση καταληψη λιμενος μεχρι να βαλουν μυαλο οι εταιρειες που μας ξεζουμιζουν?Σιγα που θα το δημοσιευσεις αλλα λεμε τωρα...........

    ΑπάντησηΔιαγραφή