Μεγάλη η πτώση των επισκεπτών στα νησιά των Κυκλάδων (αγγίζει το 40%) – Μόλις δύο ξενοδοχεία άνοιξαν φέτος το Πάσχα στη Χώρα της Νάξου για τη καλοκαιρινή περίοδο – Το απόλυτο μηδέν σε Άγιο Προκόπιο, Αγία Άννα και Πλάκα
Οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες… Πέρυσι το Πάσχα ήταν στα τέλη Απριλίου (στις 24/04), φέτος είναι στη μέση, δέκα μέρες νωρίτερα, γεγονός που σημαίνει και πιο ζεστός καιρός, ιδανικός για ταξίδι σε νησί Τότε ήταν κοντά και η αργία της Πρωτομαγιάς, τώρα η Πρωτομαγιά φαντάζει μακριά ακόμη και για τις εκλογές που διεξάγονται στις 6 Μαΐου, μία εβδομάδα αργότερα. Οι περισσότεροι επιχειρηματίες θα ήθελαν τις εκλογές στις 29 Απριλίου ώστε να συνδυαστούν και με την αργία (απεργία) της Πρωτομαγιάς. Αλλά οι κυβερνώντες είχαν διαφορετική άποψη. Και δεν είναι λίγοι αυτοί που φοβούνται ότι και ο Μάιος θα πάει στράφι καθώς δεν φαίνεται φως στο …τούνελ με τις εκλογές να φοβίζουν περισσότερο παρά να εγγυώνται μία καλύτερη ημέρα στα προβλήματα που βιώνει η Ελλάδα ελέω οικονομικής κρίσης…
Οι λόγοι
Ας μείνουμε όμως για την ώρα σε ότι αφορά την κίνηση των επισκεπτών τις ημέρες των εορτών του Πάσχα, που δυστυχώς συνδυάστηκε με την απεργιακή κινητοποίηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας ΠΝΟ, η οποία «έκοψε» τα φτερά κάποιων ταξιδιωτών, αφού πραγματοποιήθηκε τη Μεγάλη Τρίτη και τη Μεγάλη Τετάρτη, ενώ πολύ πιο σοβαρό ρόλο φαίνεται να έπαιξε η οικονομική κρίση και η μείωση της αγοραστικής δύναμης των ταξιδιωτών. Από τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους τα λιμεναρχεία Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου, μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι η κίνηση ήταν αναμφίβολα μειωμένη (περίπου στο 40%), αφού πρωτίστως μειωμένα ήταν τα δρομολόγια των πλοίων. Η μείωση των δρομολογίων οφείλεται κυρίως στη μείωση της ζήτησης, αλλά και την κρίση καυσίμων (αύξηση της τάξης του 28%) που πλήττει ανεπανόρθωτα την ελληνική ακτοπλοΐα τον τελευταίο χρόνο. Και βέβαια εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε την παντελή απουσία για μία ακόμη φορά του Ελληνικού κράτους στην εξεύρεση λύσεων…
Εισιτήρια
Συν τοις άλλοις έχουμε και το φαινόμενο της αύξησης των εισιτηρίων… Η έναρξη δηλαδή ενός φαύλου κύκλου καθώς οι εταιρείες αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε αυξήσεις τις τιμής των εισιτηρίων που ξεκινούν από 5% - υπό την απειλή της περικοπής των δρομολογίων αλλά και της μείωσης της ταχύτητας των πλοίων που προκάλεσε εκατοντάδες αντιδράσεις - και οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να καλύψουν την αύξηση του λειτουργικού κόστους ενός πλοίου. Κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση των ακτοπλοϊκών ναύλων ως επένδυσης χρυσού. Μία 4μελής οικογένεια με αυτοκίνητο για να πάει σε κάποιο από τα πιο μακρινά νησιά των Κυκλάδων, ήθελε περίπου από 326 έως 356 ευρώ και μετά την 1η Απριλίου θέλει από 432 έως 504 ευρώ, περίπου. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας «τα ναυτιλιακά αποθεωμένα καύσιμα και λιπαντικά σημείωσαν αυξήσεις έως και 44% σε ένα έτος και η κίνηση επιβατών, οχημάτων και φορτίων μείωση από 5% έως 32% κατά μέσο όρο κατά γραμμή. Τα καύσιμα σήμερα συμμετέχουν στα έξοδα λειτουργίας του πλοίου κατά ποσοστό 60% για τα συμβατικά και 75% για τα ταχύπλοα». Οι ζημιές στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις τραβούν την ανηφόρα. Το 2009 ήταν 215 εκ. ευρώ , το 2010 345 εκ. ευρώ ενώ το 2011 διαμορφώνονται αναλόγως άσχημα με πέρσι.
Δρομολόγια
Και έτσι όταν μιλάμε για μείωση αναζητώντας αριθμούς τότε θα σταθούμε στο -37% σε σχέση με πέρυσι αναφερόμενοι στην κίνηση των επιβατών από τον Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου…. Και περνάμε σε… αριθμούς που άλλωστε αναδεικνύουν και το πρόβλημα ενός προβλήματος. Από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα, πέρυσι, πραγματοποιήθηκαν από το λιμάνι του Πειραιά 293 δρομολόγια και φέτος μόλις 166 (δεν λαμβάνονται υπόψη τα δρομολόγια του Αργοσαρωνικού). Αν εξαιρεθούν τα δρομολόγια των δύο ημερών της απεργίας (Μεγάλη Τρίτη και Μεγάλη Τετάρτη), και πάλι έχουμε μία σημαντική μείωση δρομολογίων. Ειδικότερα, εξαιρουμένων των δύο ημερών, τα δρομολόγια που πραγματοποιήθηκαν το 2011 ανήλθαν στα 220, ενώ το 2012 στα 148. Σημειώθηκε δηλαδή μια μείωση κατά 32,7%. Παράλληλα, η πτώση της κίνησης είναι εμφανής και από τις ημέρες που δεν υπήρχε η απεργία. Με εξαίρεση τη Μεγάλη Δευτέρα, φέτος, όπου η κίνηση ήταν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι την ίδια ημέρα, καθώς εκτιμάται ότι κάποιοι επιβάτες μετακινήθηκαν από τις ήμερες της απεργίας μία ημέρα πριν για να ταξιδέψουν, όλες τις υπόλοιπες ημέρες η επιβατική και μεταφορική κίνηση ήταν φέτος σημαντικά μειωμένη σε σύγκριση με τις αντίστοιχες γιορτινές ημέρες πέρυσι.
Αριθμοί
Σύμφωνα με στοιχεία του Λιμενικού Σώματος το 2011, από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα, πραγματοποιήθηκαν από το λιμάνι του Πειραιά 293 αφιξοαναχωρήσεις και διακινήθηκαν 192.790 επιβάτες, 25.355 Ι.Χ. και 7.353 φορτηγά. Αντίστοιχα, από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα, φέτος, πραγματοποιήθηκαν 166 δρομολόγια, με τα οποία διακινήθηκαν 121.861 επιβάτες, 15.449 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 5.714 φορτηγά. Σε ότι αφορά τον Αργοσαρωνικό, το Πάσχα του 2011 είχαν γίνει 703 δρομολόγια, με τα οποία διακινήθηκαν 86.359 επιβάτες, 9.128 Ι.Χ. και 513 φορτηγά, ενώ φέτος το ίδιο διάστημα πραγματοποιήθηκαν 420 δρομολόγια, με τα οποία διακινήθηκαν 55.822 επιβάτες, 5.985 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 352 φορτηγά. Από το λιμάνι της Ραφήνας, το 2011 είχαν πραγματοποιηθεί 240 δρομολόγια και είχαν διακινηθεί 60.098 επιβάτες, 12.135 Ι.Χ. και 635 φορτηγά. Το 2012, πραγματοποιήθηκαν 120 δρομολόγια και διακινήθηκαν 37.449 επιβάτες, 7.772 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 606 φορτηγά. Τέλος, από το Λαύριο, το 2011, πραγματοποιήθηκαν 101 δρομολόγια και διακινήθηκαν 16.933 επιβάτες, 4.604 Ι.Χ. και 338 φορτηγά οχήματα. Το 2012 πραγματοποιήθηκαν 71 δρομολόγια, και διακινήθηκαν 10.051 επιβάτες, 2.369 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 270 φορτηγά οχήματα. Συνολικά, από τα τρία μεγάλα λιμάνια, συμπεριλαμβανομένου του Αργοσαρωνικού, διακινήθηκαν φέτος το Πάσχα 225.183 επιβάτες, έναντι 359.180 επιβατών πέρυσι. Σημειώθηκε μία μείωση της κίνησης κατά 37,3%.
Καταγγελία
Στο μεταξύ, με ανακοίνωσή της η ΠΝΟ, με αφορμή την ολοκλήρωση της απεργιακής κινητοποίησης, αφού αποφεύγει να δεσμευθεί για συνέχιση των κινητοποιήσεων σημειώνει ότι οι Έλληνες ναυτεργάτες δεν υποστέλλουν τη σημαία του αγώνα και είναι αποφασισμένοι να επαγρυπνούν. Η ΠΝΟ, στην ανακοίνωσή της, αναφέρει ακόμη ότι η «48ωρη πανελλαδική απεργία των πληρωμάτων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, συνάντησε μια πρωτοφανή για τα ελληνικά ναυτεργατικά δεδομένα ανηλεή και αδικαιολόγητη επίθεση από πολλές πλευρές και ειδικότερα την κυβέρνηση, μερίδα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, καθώς και τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτικών κομμάτων, που με ψέματα και συκοφαντίες επιχείρησαν να κάμψουν και να υποσκάψουν τον δίκαιο πέρα για πέρα αγώνα των ναυτεργατών». Επίσης, απορρίπτει «με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο ότι η μεγαλειώδης απεργία των ναυτεργατών υπήρξε πολιτικά ελεγχόμενη και κομματικά υποκινούμενη» και κάνει λόγο για «καθολική συμμετοχή των ναυτεργατών στην απεργία που σημείωσε πλήρη επιτυχία».
Αναβολή
Τι έγινε τελικά στη Νάξο; Να πούμε την αλήθεια, αριθμούς θα πάρουμε σχετικά με την κίνηση των πλοίων τις επόμενες ημέρες από το Λιμεναρχείο καθώς την Δευτέρα του Πάσχα η έξοδος μάλλον ήταν υποτονική, με δεδομένο ότι αρκετοί ήταν αυτοί που έμειναν στο Πασχαλιάτικο τραπέζι και στη μάχη με τον …οβελία. Η αλήθεια είναι ότι μία βόλτα στη παραλία της Νάξου, αλλά και στα μαγαζιά, ή τη παραλία του Αγίου Γεωργίου, η εικόνα που αποκόμισαν οι επισκέπτες ήταν μάλλον αποκαρδιωτική. Η κίνηση ήταν κάτω του μετρίου, ενώ αρκετοί εστιάτορες που επιλέγουν να ξεκινούν τη σεζόν τις ημέρες του Πάσχα προτίμησαν την αναβολή της έναρξης των εργασιών τους… Ανάλογη κίνηση έγινε κι από τους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων που επέλεξαν να κρατήσουν τα ξενοδοχεία τους ερμητικά κλειστά καθώς οι πελάτες αναζητούνται πλέον με το …τουφέκι.
Ιούνιος
Τι αναφέρει όμως ο Λευτέρης Στρατούρης, πρόεδρος ξενοδόχων της Νάξου; Με το καλημέρα παρομοιάζει την εβδομάδα του Πάσχα με «εβδομάδα των Παθών σε συνέχεια…. Εάν θέλουμε να βαθμολογήσουμε την κίνηση θα μιλούσαμε για έναν μόνο αριθμό, το απόλυτο μηδέν… Τίποτα δεν κινήθηκε φέτος στο νησί. Από τα ξενοδοχεία που ήταν να ανοίξουν για τη νέα χρονιά, μόνο δύο άνοιξαν κι αυτά στη Χώρα. Πέρυσι, είχαν ανοίξει όλα τα ξενοδοχεία της χώρας και μερικά στον Άγιο Προκόπιο λόγω γκρουπ. Αλλά, φέτος τίποτα… Το απόλυτο μηδέν όσον αφορά τα ξενοδοχεία σε Άγιο Προκόπιο, Αγία Άννα και Πλάκα. Και το χειρότερο είναι ότι όπως εξελίσσεται η κατάσταση χάνουμε και τον Μάιο. Τα πρακτορεία αναφέρουν ότι τίποτα δεν θα κινηθεί επικαλούμενοι και τις εκλογές την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου. Ζητούν ισχυρή κυβέρνηση, εξάλειψη απεργιών και επεισοδίων για να έχουμε τις πρώτες κρατήσεις από τα μέσα Ιουνίου….». Κι όποιος αντέξει
Πλεονέκτημα
Και στο τέλος κάνουμε μία μίνι αναφορά στο τρόπο που κινήθηκαν τα άλλα νησιά των Κυκλάδων. Στη Μύκονο, οι πληρότητες δεν ξεπέρασαν το 50%, ενώ σχεδόν τα μισά ξενοδοχεία και καταλύματα του νησιού δεν άνοιξαν για το Πάσχα, κάτι που δεν έχει προηγούμενο για το νησί των «Ανέμων». Στη Σύρο, οι πληρότητες άγγιξαν το 30%, όπως και στην Τήνο, παρά τις χαμηλές τιμές που διαμορφώθηκαν στα 40 ευρώ, για δίκλινο δωμάτιο. Στην Πάρο, επίσης οι πληρότητες δεν ξεπέρασαν το 30%. Το μοναδικό νησί που μάλλον σώθηκε ήταν η Σαντορίνη κι αυτό γιατί υπήρξαν τα εγκαίνια του αρχαιολογικού χώρου στο Ακρωτήρι, γεγονός που δίνει στους Σαντορινιούς αβαντάζ σε σχέση με τα άλλα νησιά… Πρέπει να σημειώσουμε όμως ότι το 80% των ξενοδοχείων έμεινε κλειστό για το Πάσχα, καθώς η ζήτηση ήταν ιδιαίτερα μικρή, αλλά θα πάρει ρεβάνς τον Μάιο…
NIKOΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου