Τετάρτη, 18 Απριλίου 2012

ΜΕΤΕΞΕΤΑΣΤΕΑ (και) Η ΝΑΞΟΣ...ΜΑΧΗ ΓΙΑ ΝΑ ΣΩΘΕΙ ΤΟ ΕΦΕΤΙΝΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Οι καπεταναίοι του καραβιού που ακούει στο όνομα “Τουριστική Ελλάς” “διεπίστωσαν” τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος πως το ταξίδι τους μέσα στους επόμενους μήνες θα είναι ένα ταξίδι τρομακτικά δύσκολο...
Η οικονομική κρίση σε συνδυασμό με την ακρίβεια στα καύσιμα και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είχε ως αποτέλεσμα οι κρατήσεις να σημειώσουν μείωση κατά 50% ακόμη, σε κλασικούς τουριστικούς προορισμούς...
Δεν ταξίδεψε όπως άλλες χρονιές εφέτος ο κόσμος...
“Πολυτέλεια”
“Πολυτέλεια” απεδείχθησαν οι διακοπές του Πάσχα...
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες “κοιλιά” αναμένεται να κάνουν-εμφανίσουν οι αγορές της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Αυστρίας κατά της καλοκαιρινή θερινή περίοδο. Την ίδια ώρα, και ενώ οι σκανδιναβικές χώρες δείχνουν να “αντέχουν”, καλά πληροφορημένοι τουριστικοί παράγοντες επισημαίνουν ότι ο Κοινωνικός Τουρισμός - ο μεγάλος tour operator, όπως έχει χαρακτηρισθεί - δέχεται ισχυρό πλήγμα ετούτη την εποχή. Και οφείλεται αυτό στο κλείσιμο της “Εργατικής Εστίας”, μία καταστρεπτική επιλογή, ένα “λουκέτο” που σε κάθε περίπτωση θα βάλει φρένο στα “μπάνια του λαού”...
ΔΕΝ άνοιξαν εφέτος το Πάσχα πάρα πολλά ξενοδοχεία. Και δεν άνοιξαν διότι οι κρατήσεις αν δεν ήσαν ... ανύπαρκτες σε καμία των περιπτώσεων δεν ήσαν ενθαρρυντικές. (ουδείς, πουθενά στην Ελλάδα, μίλησε εφέτος για “πληρότητα”...) “Φέτος το καλοκαίρι θα προσπαθήσουμε να βγάλουμε τα πάγια έξοδα των ξενοδοχείων μας. Πολλά τα έξοδα από τη νστιγμή που θα βάλεις το κλειδί στην πόρτα.... Λεφτά δε θα μείνουν στο τέλος του καλοκαιριού. Αν επιβιώσουμε, θα πρέπει να 'μαστε ευχαριστημένοι. Πού είναι οι κρατήσεις κάποιων άλλων εποχών; Και πώς να μην είναι 'μείον' οι κρατήσεις όταν τα έξοδα μετακίνησης είναι δυσβάσταχτα.” σχολίαζε Μ. Πέμπτη βράδυ γνωστός ξενοδόχος του νησιού μας.      
Πολύπειροι τουριστικοί επιχειρηματίες του νησιού μας που κάνουν τώρα τον απολογισμό της τουριστικής κινήσεως του Πάσχα, αφού ομολογούν ότι “τα πράγματα δεν πήγαν καλά”, επισημαίνουν (και) τα εξής:
1.    Οι απανωτές μειώσεις των μισθών θα επηρεάσουν πάρα πολύ κόσμο...
2.    Δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης (Ιταλία, Ισπανία κ.ά) έχουν γονατίσει οικονομικά. Τούτο χωρίς αμφιβολία θα επιδράσει αρνητικά στην επιθυμία του ξένου επισκέπτη – φίλου της Ελλάδος να ταξιδέψει στην χώρα μας...
3.    Στα αρνητικά του εφετινού καλοκαιριού τα ισχύοντα τέλη σε αεροδρόμια και λιμάνια της χώρας μας, τα ακριβά αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια, η διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων στο Λονδίνο, η εν πολλοίς εσφαλμένη όσο και ανεπαρκής τουριστική προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό, καθώς και η κακή “εικόνα” της που που κατά τα τελευταία δύο χρόνια απασχόλησε τις μεγάλες τουριστικές αγορές εντός και εκτός Ευρώπης...
Ανεργία και εγχώριος τουρισμός...
Τεράστιο πρόβλημα στον επίδοξο ημεδαπό επισκέπτη των νησιών μας αποτελεί η “Ανεργία”...  Προσφάτως, για εκτίναξη της ανεργίας στο 20%-22% το 2012 έκανε λόγο ο επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ, Σάββας Ρομπόλης, μιλώντας στην Βουλή. Με βάση τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας και του ΟΑΕΔ, το 2012 ο αριθμός των ανέργων θα ξεπεράσει το 1.200.000, είπε και τόνισε ότι «με τις υφιστάμενες πολιτικές απασχόλησης δεν έχουμε απόδοση σε αυτό που επιδιώκουμε, δηλαδή την μείωση της ανεργίας.
Ειδικότερα, μιλώντας στην Ειδική Επιτροπή της Βουλής για την παρακολούθηση του...συστήματος Κοινωνικής Ασφαλίσεως, σχετικά με τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας σε σχέση με την ανεργία και τις επιπτώσεις στο ασφαλιστικό σύστημα, ο κ. Ρομπόλης ανέφερε ότι η επίσημη ανεργία από στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας και του ΟΑΕΔ έφτασε το 2010 στο 15%, που αντιστοιχεί περίπου σε 730.000 άνεργους και εκτιμάται ότι θα αυξηθεί το 2012 στο 20-22%, δηλαδή θα ξεπεράσει το 1.200.000 άνεργους. «Θα περάσει το 2020 για να φτάσουμε στα επίπεδα ανεργίας του 2008», πρόσθεσε.«Με τις υφιστάμενες πολιτικές απασχόλησης δεν έχουμε απόδοση σε αυτό που επιδιώκουμε, δηλαδή την μείωση της ανεργίας», ανέφερε κ. Ρομπόλης. Όπως πρόσθεσε: «Μελέτη του Αστεροσκοπείου και του Πανεπιστημίου Αθηνών για την πράσινη οικονομία δίνει ένα περιορισμένο αριθμό, νέων θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης που δεν ξεπερνά τις 97.600».
ΟΙ άνεργοι εν μέσω σκληρής λιτότητας φτάνουν πλέον τους 1.084.668, έχοντας αυξηθεί κατά 344.913 άτομα σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2011, ποσοστό της τάξης του 46,6%. Χιλιάδες περισσότεροι είναι οι άνεργοι σε σχέση και με το Δεκέμβρη του 2011, αφού η αύξηση φτάνει τους 32.331 επιπλέουν ανθρώπους, χωρίς εργασία.
Ακόμα χειρότερα είναι τα ποσοστά για τις ηλικίες 15 – 24 ετών, με την ανεργία να καταγράφει ποσοστό 50,8% και στους νέους έως 34 ετών να φτάνει το 28,7. Στις γυναίκες η ανεργία αγγίζει το 25,7% και στους άνδρες το 18,7%.
Οι οικονομικά μη ενεργοί, δηλαδή τα άτομα που δεν εργάζονται ούτε αναζητούν εργασία, αυξήθηκαν κατά 21.066 άτομα σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2011 (αύξηση 0,6%) και μειώθηκαν κατά 2.965 άτομα σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2011 (μείωση 0,1%) και διαμορφώθηκαν σε 3.342.853 άτομα.
Το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας, 23,2%, καταγράφεται στην περιφέρεια Αττικής και ακολουθούν οι περιφέρειες Μακεδονίας-Θράκης και Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας με ποσοστό 22,6% και 22,5% αντίστοιχα.
Το σύνολο των απασχολούμενων με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ανήλθε, τον Ιανουάριο του 2012, σε 3.880.120 άτομα. Οι απασχολούμενοι μειώθηκαν κατά 363.369 άτομα σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2011 (μείωση 8,6%) και κατά 25.953 άτομα σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2011 (μείωση 0,7%).
Τουριστικό SOS
«Ποτέ δεν εξετάσαμε τον τουρισμό σαν μία ολότητα, πάντα εφαρμόζονταν αποσπασματικές στρατηγικές πολιτικές» τόνισε προ ημερών η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Άντζελα Γκερέκου, επισημαίνοντας ότι «στο θέμα του τουρισμού δεν συντονίστηκαν ποτέ και δεν συνεργάστηκαν σωστά οι φορείς και η πολιτική ηγεσία».
Η κα. Γκερέκου επεσήμανε ότι «η Ελλάδα πουλάει και αρέσει. Η τουριστική Ελλάδα είναι εδώ».
Από την πλευρά της η βουλευτής της ΝΔ και τομεάρχης Τουριστικής Ανάπτυξης Όλγα Κεφαλογιάννη, ζήτησε να ανασυσταθεί το αυτόνομο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τόνισε ότι «πρέπει να στηρίξουμε τις ειδικές μορφές τουρισμού».
Ο Γιώργος Τελώνης, πρόεδρος ΗΑΤΤΑ (Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών Ταξιδιωτικών Γραφείω ) σημείωσε ότι «δεδομένων των συνθηκών είμαστε ευχαριστημένοι από τις κρατήσεις». Ο κ. Τελώνης υπογράμμισε ότι οι τουρίστες δεν επιλέγουν να πάνε «σε μία χώρα που καίγεται η πρωτεύουσα ή που έχει διαρκώς απεργίες».
Ο Γιώργος Τσακίρης , πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, γνωστοποίησε ότι «τα ξενοδοχεία της περιφέρειας αναβάλλουν το άνοιγμά τους για το Μάιο», ενώ αναφερόμενος στην πρόσφατη απεργία της ΠΝΟ, είπε ότι «πριν προβούμε σε οποιαδήποτε ενέργεια πρέπει να σκεφτόμαστε τις συνέπειες».
Το Διαδίκτυο...
Η λύση στο επιδεινούμενο πρόβλημα αυτό το δύσκολο καλοκαίρι -με την κίνηση ξένων τουριστών να πέφτει αισθητά στο ξεκίνημα της σεζόν- γράφει στην ούγια «Ελλάδα» και περιλαμβάνει πακέτα προσφορών 30% ώς και 50% ακόμη και για την υψηλή περίοδο σε καλά (4άστερα ή και 5άστερα) ξενοδοχειακά συγκροτήματα.
Οι προσφορές αυτές που γίνονται κυρίως μέσω Διαδικτύου και υποβοηθούνται από τις επίσημες αρχές του τουρισμού και των επαγγελματικών ξενοδοχειακών ενώσεων απευθύνονται κυρίως σε Ελληνες πελάτες που διαθέτουν ακόμη την οικονομική δυνατότητα διακοπών -ας μη λησμονούμε ότι 7 στους 10 συμπολίτες δεν θα μπορέσουν να κάνουν φέτος ούτε μία εβδομάδα πληρωμένων διακοπών- και συνδυάζονται ακόμη με πλήθος εκπτώσεων και προσφορών που έχουν αρχίσει να κάνουν οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες στα τουριστικά δρομολόγια, καθώς επίσης ναυτιλιακές εταιρείες που πραγματοποιούν ημερήσια ή νυχτερινά δρομολόγια σε Κρήτη, Ρόδο και ταξιδιωτικά γραφεία που έχουν προχωρήσει και αυτά σε εντυπωσιακές μειώσεις (άνω του 30%) για προορισμούς εντός επικράτειας.
Στην ουσία, οι ξενοδόχοι και επιχειρηματίες της εγχώριας αγοράς αναγκάζονται υπό το βάρος της κρίσης -που ως φαίνεται αποκτά μονιμότερα χαρακτηριστικά για τον τομέα του τουρισμού- να παραχωρήσουν και στους Ελληνες τα «προνόμια» που απολάμβαναν ώς τώρα οι ξένοι τουρίστες για τους οποίους οι τουρ οπερέιτορ έκλειναν δωμάτια από τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο για το επόμενο καλοκαίρι, συχνά σε εξευτελιστικές τιμές της τάξης των 10-15 ευρώ για μεγάλα συγκροτήματα της Ρόδου, της Χαλκιδικής και της Κρήτης.
Οι πρώτοι που ιχνηλάτησαν τη δυσκολία της φετινής τουριστικής χρονιάς και προχώρησαν σε γενναίες προσφορές 25-30% κάτω σε σχέση με τις περσινές τιμές ήταν οι ξενοδόχοι της Χαλκιδικής, που υπέστησαν άλλωστε κατά την περσινή περίοδο και τις μεγαλύτερες απώλειες πελατών από το εξωτερικό. Βρετανοί και Γερμανοί δεν μπόρεσαν να πάνε εξαιτίας της κρίσης, ενώ το ισχυρό ευρώ απέτρεψε Ρώσους και Βούλγαρους που προτίμησαν δολαριακούς προορισμούς, όπως Τουρκία, Μαρόκο και Τυνησία.
Ο «θάνατος» των γραφείων
Ενα άλλο φαινόμενο που εξέθρεψε σε μαζική κλίμακα η οικονομική κρίση είναι η ολοένα και μεγαλύτερη απεξάρτηση των ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων από τις επιταγές των μεγάλων ταξιδιωτικών οργανισμών (τουρ οπερέιτορ) και η καταφυγή τους στις απεριόριστες δυνατότητες που προσφέρει πλέον το Διαδίκτυο.
Ολες οι προσφορές και διευκολύνσεις αποτυπώνονται αστραπιαία στις ιστοσελίδες που διατηρούν όλες οι ξενοδοχειακές μονάδες και οι σοβαρές επιχειρήσεις στο Διαδίκτυο με πολύ καλά μέχρι στιγμής αποτελέσματα, όπως αναφέρουν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες.
Η απευθείας προσέγγιση ξενοδόχου-πελάτη χωρίς τη μεσολάβηση πράκτορα ή ταξιδιωτικού οργανισμού δείχνει να αποδίδει καρπούς μέσα σε συνθήκες βαθιάς οικονομικής κρίσης, καθώς 6 στους 10 τουρίστες, σύμφωνα με σχετική μελέτη, κλείνουν πλέον τις διακοπές τους μέσω του Ιντερνετ. Η δραστηριότητα μέσω Διαδικτύου εκτιμάται ότι μπορεί να αυξήσει τις πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων σε υπερδιπλάσια ποσοστά (κάποιες φορές ώς και 50%) έναντι άλλων που δεν εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες του Ιντερνετ.
Πανιά όμως στο Διαδίκτυο ανοίγει για πρώτη φορά οργανωμένα και ο ελληνικός τουρισμός.
Έχοντας «καεί» το υπουργείο Τουρισμού και Πολιτισμού από τις εξαιρετικά δαπανηρές και οφθαλμοφανώς αναποτελεσματικές δραστηριότητες των διοικήσεων του ΕΟΤ στα τελευταία χρόνια (και παραπάνω τουρίστες δεν ήρθαν και τα «φέσια» του οργανισμού σε ξένα και ντόπια ΜΜΕ ξεπέρασαν τα 200 εκατ. ευρώ!) προχωρεί σε νέες μορφές διαφημιστικής... πάλης και προβολής της χώρας μέσα από νέο πρίσμα.
Στο πλαίσιο αυτό και με στόχο να αντιστραφεί η αρνητική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό ο υπουργός Παύλος Γερουλάνος ανακοίνωσε την αναβάθμιση του ιστότοπου visitgreece.gr του ΕΟΤ με μια ενισχυτική συμμετοχική δραστηριότητα για τον ελληνικό τουρισμό (you in Greece) όπου επισκέπτες της Ελλάδας θα μπορούν να καταγράφουν, να αναπαράγουν και να συζητούν με άλλους τις εμπειρίες που απέκτησαν από τον πολιτισμό και τον σημερινό τρόπο ζωής της χώρας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου