Τετάρτη, 11 Νοεμβρίου 2009



Το ρεπορτάζ είναι ρεπορτάζ και δεν επιδέχεται σχόλια. Όταν όμως επιχειρείς να γράψεις ένα ρεπορτάζ έχοντας στα χέρια σου πληθώρα στοιχείων που έρχονται από το κοντινό και μακρινό παρελθόν, στοιχεία που μιλάνε από μόνα τους (…και λένε αλήθειες που εύκολα μπορεί κανείς να «εντοπίσει»), ξεκινάς έτσι: Όλοι στο νησί μας, όλοι μα όλοι, ξέρουν πώς έχουν τα προβλήματα των σχολείων.
Τα γνωρίζουν οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, τα γνωρίζουν οι δάσκαλοι και καθηγητές, τα γνωρίζουν οι μαθητές και τα 15μελή τους, τα ξέρουν, και προ πολλού τα έχουν εμπεδώσει οι παράγοντες του τόπου. Αυτοδιοικητικοί και άλλοι. Όλοι ξέρουν, όλοι γνωρίζουμε τι συμβαίνει στα σχολεία. Ακόμη και αυτοί που δεν έχουν παιδιά στα σχολεία, ξέρουν… Φωνάξουν τα «τσιμέντα» για τα ποικιλόμορφα και πολυσύνθετα «αγκάθια» που υπάρχουν στα δημόσια διδακτήρια , «αγκάθια»-προβλήματα που πονάνε πολύ την μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα. Όποιος κρύβεται πίσω από τα δάχτυλό του, ψεύδεται. Ψεύδεται ασύστολα.
Από πού να αρχίσει κανείς και πού να τελειώσει. Από πού να το πιάσει το κουβάρι κανείς για να το ξεμπερδέψει. Γιατί, εδώ, έχουμε να κάνουμε με ένα μπερδεμένο κουβάρι.
Τα λόγια είναι περιττά. Σε μια χρονική περίοδο, μάλιστα, που η Νάξος πενθεί για ένα δωδεκάχρονο αγοράκι που έχασε στα ξαφνικά την ζωή του σε έναν αυλόγυρο ενός Δημοτικού, τα λόγια είναι άχρηστα…
Η αλήθεια πρέπει να λέγεται και να λέγεται σε αυτές τις περιπτώσεις ωμά: Επαναλαμβάνουμε: όλοι εδώ και πάρα πολλά χρόνια ξέρουν τι συμβαίνει στα δημόσια σχολεία του νησιού μας. Παντού στην Νάξο. Και στον «πάνω» αλλά και στον «κάτω» δήμο. Όλοι… και αυτοί που είναι έξω από τον «χορό» αλλά και αυτοί που είναι στον «χορό» μέσα…
Συνυπεύθυνοι είμαστε, όλοι μας… Όμως, την πολιτική ευθύνη την έχουν όλοι όσοι ψηφίζονται από τον κόσμο για να κάνουν την δουλειά τους και οι οποίοι από τα γεγονότα ξεμπροστιάζονται ετούτες τις ημέρες μπροστά στα μάτια υποψιασμένων και ανυποψίαστων.
Οι γονείς και οι κηδεμόνες των παιδιών έχουν καταγράψει εδώ και χρόνια τα υφιστάμενα προβλήματα. Και οι καταγραφές και επισημάνσεις τους παραμένουν επίκαιρες, καθώς ελάχιστα από τα προβλήματα έχουν αντιμετωπιστεί.
Οι παρεμβάσεις/λύσεις παρωνυχίδες που κατά καιρούς δόθηκαν δεν … συγκινούν κανέναν. Και το λέμε αυτό, και το υποστηρίζουμε, διότι ελάχιστα από τα σχολεία του νησιού μας, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαιδεύσεως είναι σχολεία-πρότυπα. Δεν θέλουμε σε καμία των περιπτώσεων να πούμε ότι απαιτούμε να έχουμε σχολεία ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Στην Ελλάδα, άλλωστε βρισκόμαστε. Και μάλιστα στην ελληνική, νησιωτική περιφέρεια. Απαιτούμε όμως σχολεία που να πληρούν όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφάλειας των μαθητών. Και γιατί όχι, και των εκπαιδευτικών. Τα γράφουμε όλα αυτά διότι οι παιδικές χαρές αλλά και οι παιδότοποι, είναι τελείως ακατάλληλοι. Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, οι παιδικές Χαρές είναι επικίνδυνες. Οι παιδότοποι εγκυμονούν κινδύνους για τα παιδιά.
Έχουν, και το λέμε χωρίς κανέναν ενδοιασμό αυτό, την απόλυτη ευθύνη για το χάλι που επικρατεί σε σχολικές αυλές, σε παιδικές Χαρές και σε παιδότοπους, οι εκλεκτοί εκλεγμένοι μας. Άπαντες…
Ξέρουν πολύ καλά πώς έχει η κατάσταση (εικόνα) των σχολείων και όλων των άλλων χώρων όπου τα παιδιά, οι μαθητές συναθροίζονται. Ξέρουν πολύ καλά που «πονάνε» αυτοί οι συγκεκριμένοι χώροι και όμως «ποιούν την νήσσαν».
Ποια είναι η συνεργασία μεταξύ των αρμοδίων και συναρμοδίων εκλεγμένων αρχών του τόπου (δήμων, επαρχείου, νομαρχίας);
Οι φάκελοι υπάρχουν σε παλιές και μοντέρνες ντουλάπες καταχωνιασμένοι και όμως ουδείς, μπαίνει στην διαδικασία να τους αναζητήσει. Ό,τι προλάβει ο καθένας κάνει. Ψάχνει στα τυφλά και ό,τι βρει. Βεβαίως, υπάρχουν και εκείνοι οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα από τους πολλούς τα κατατόπια, όμως, η οκνηρία είναι το βασικό χαρακτηριστικό της συμπεριφοράς και τακτικής τους στον χώρο μέσα εργασίας τους…
Ο ωχαδερφισμός του έχει … ισοπεδώσει μέσα τους, κάθε ψήγμα ευθιξίας, υπευθυνότητας, συνέπειας και σοβαρότητας. Έχουν την αίσθηση φαίνεται ότι τα προβλήματα αυτά τα καυτά κάποιοι άλλοι στο εγγύς ή στο απώτερο μέλλον θα τα επιλύσουν…
Συνολική αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες/εγκαταστάσεις του νησιού μας, πότε δεν επιχειρήθηκε και από κανέναν. Μισές δουλειές, όλοι τους, κάνουν… Μοιραία, τα προβλήματα διογκώνονται. Πολλαπλασιάζονται με το πέρασμα των χρόνων. Λιμνάζουν. Βαλτώνουν. Έτσι, γίνονται επικίνδυνα… Σκοτώνουν οι ελλείψεις, οι παραλείψεις και οι ανεπάρκειες στα σχολεία.
Άκουγα προ ωρών στην διάρκεια του δημοτικού συμβουλίου τον δημοτικό σύμβουλο Μιχάλη Τουλούπη να λέει ότι «όταν ανέλαβε καθήκοντα προσπάθησε να βρει τις καθαρίστριες του Γυμνασίου να τις ρωτήσει ποια είναι τα προβλήματα του σχολείου…». Καλά, φάκελοι δεν υπάρχουν; Υπάρχουν φάκελοι ογκωδέστατοι, μέσα στους οποίους είναι δεκάδες έγγραφα στα οποία είναι καταγεγραμμένα από την εποχή του … Νώε τα προβλήματα κάθε σχολείου. Όμως, ποιος επιχείρησε ποτέ να τους ανοίξει αυτούς τους φακέλους; Οι δήμαρχοι, ο έπαρχος, ο νομάρχης; Οι διευθυντές σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαιδεύσεως, κατ’ έτος, συγγράφουν και έναν και δύο υπομνήματα ο καθένας και τα ταχυδρομούν αρμοδίους… Από το σημείο αυτό και έπειτα είναι που χάνεται η μπάλα. Ο ένας «αρμόδιος» «ταξιδεύει» τον φάκελο στον άλλον. Και φέρνουν βόλτες οι φάκελοι μέχρι να … αναπαυθούν κάπου σε κάποιο ντουλάπι μέσα…
Πότε πραγματοποιήθηκε μια σύσκεψη ευρεία με την συμμετοχή όλων όσοι είναι στα πράγματα και οι οποίοι έχουν την ευθύνη να δώσουν τις ενδεικνυόμενες λύσεις; Πότε; Ποτέ… Ό,τι κατά καιρούς έγινε δεν ήταν τίποτε περισσότερο από αποσπασματικές προσεγγίσεις συγκεκριμένων προβλημάτων. Ποτέ δεν «έστρωσαν» στο τραπέζι μιας ευρείας συσκέψεως τα προβλήματα που απασχολούν το νησί μας από την μιαν του άκρη ίσαμε με την άλλην.
Πού τους έχουν θαμμένους τους φακέλους; Σε ποια συρτάρια;
Είναι ηλίθιο, είναι βλακώδες να περιμένουμε τώρα να μάθουμε για τα προβλήματα των σχολείων καταγράφοντας, λέει, τα προβλήματα.
Είναι καταγεγραμμένα τα προβλήματα. Υπάρχει όμως, οκνηρία, υπάρχει αναισθησία, υπάρχει αδιαφορία προκλητική και επικίνδυνη. Για τους λόγους αυτούς καταλογίζουμε στους εκλεκτούς εκλεγμένους μας και σε όλους όσοι από τις υφιστάμενες τους Υπηρεσίες είναι υποχρεωμένοι να υπηρετούν τους αιρετούς προϊσταμένους τους και το δημόσιο συμφέρον, ενίοτε…
Ποιος ελέγχει ποιον;
Γιατί στρουθοκαμηλίζουμε;
Γιατί κοροϊδεύουμε εαυτούς και αλλήλους;
Τα έγγραφα που «φωτογραφίζουν» τα τους 2ου Δημοτικού Σχολείου προβλήματα…
Νάξος, 14 /02/’08
Προς τον δήμο Νάξου (υπ’ όψιν των Τεχνικών Υπηρεσιών)
Κοινοποίηση: 1ο Γραφείο Π.Ε.
ΘΕΜΑ: Προτάσεις για τη συντήρηση και την επισκευή του διδακτηρίου του 2ου Δημοτικού Σχολείου Νάξου
«Σας ενημερώνουμε ότι στο 2ο Δημοτικό Σχολείο επιβάλλονται οι παρακάτω ενέργειες συντήρησης για να αποφευχθούν ατυχήματα που οφείλονται στην κακή κατάσταση του διδακτηρίου.
Έλεγχος της στατικότητας του διδακτηρίου λόγω των ρωγμών στις ταράτσες, στους τοίχους, στην ένωση των δύο κτηρίων, της διαπιστούμενης διάβρωσης στον οπλισμό των τριών εξωτερικών αιθουσών, που πιθανόν να έχει προχωρήσει και στις υπόλοιπες, της καθίζησης που παρουσιάζεται σε αίθουσες διδασκαλίας και τις ρωγμές στα δάπεδα.
Επιδιόρθωση επιχρισμάτων εσωτερικού και εξωτερικού χώρου γιατί είναι σκασμένα και κινδυνεύουν να πέσουν στα κεφάλια των παιδιών. Ακόμα υπάρχουν σημεία που έχουν φανεί τα τούβλα τα οποία και αυτά αρχίζουν να διαβρώνονται.
Αντικατάσταση των “ελενίτ” που βρίσκονται στην οροφή των τριών πρώτων αιθουσών με κεραμίδια.
Αλλαγή ή επιδιόρθωση των εξωτερικών κουφωμάτων.
Βάψιμο των εσωτερικών κουφωμάτων. Έχουν να φρεσκαριστούν πολλά χρόνια.
Διόρθωση της αλουμινένιας εξώπορτας.
Σωστό άσπρισμα και όχι πασάλειμμα σε κάποια σημεία όπως γίνεται κάθε χρόνο.
Επισκευή του μαντρότοιχου με τσιμέντο και βάψιμο των σκουριασμένων κιγκλιδωμάτων που περιβάλλουν το Σχολείο μας.
Σας ενημερώνουμε ότι η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο.
Καθιστώ υπεύθυνους τους αρμόδιους φορείς για οτιδήποτε συμβεί στους μαθητές μας εξαιτίας της κακής κατάστασης του διδακτηρίου.
Ζητάμε ασφάλεια και θα τη διεκδικήσουμε με κάθε μέσο.
Ελπίζω να δείτε το θέμα με ενδιαφέρον, την πρέπουσα σοβαρότητα και να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες».
Η Δ/ντρια του Σχολείου
Μαρία Σκληράκη
Οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Επαρχείου…
Νάξος, 22/04/’08
Προς: Γραφείο επάρχου, δ/ντή 2ου Δημοτικού Σχολείου Νάξου
Κοινοποίηση: Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυ6κλάδων, δήμο Νάξου
ΘΕΜΑ: «Ενημέρωση για ενέργειες που αφορούν στη συντήρηση και επισκευή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Χώρας Νάξου»
Σχετ: α) Το με αρ.πρωτ.35/14-02-08 έγγραφο του 2ου Δημοτικού Σχολείου
1. «Τα κτηριακά προβλήματα του σχολείου, όπως καταγράφονται στο παραπάνω σχετικό αναφέρονται κυρίως σε βλάβες δευτερευόντων στοιχείων του κτιρίου που πρέπει μεν να αντιμετωπιστούν άμεσα, αλλά με την προϋπόθεση να έχει διερευνηθεί η στατική η μη επάρκεια του κτιρίου. Η διερεύνηση απαιτεί τη σύνταξη σχετικής μελέτης από εξειδικευμένο γραφείο, λόγω των προβλημάτων που αναφέρονται σε στοιχεία του φέροντος οργανισμού του κτηρίου (ρωγμές στις ταράτσες, διάβρωση οπλισμών σε τρεις εξωτερικές αίθουσες) που μακροσκοπικά και μόνο ελεγχόμενος δεν δημιουργεί κινδύνους στην ασφάλεια των χρηστών.
Από το πόρισμα της μελέτης αυτής, θα προκύψει ανάλογη μελέτη αποκατάστασης των παθογενών στοιχείων του φέροντος οργανισμού, που μαζί με την μελέτη επισκευής των δευτερευόντων στοιχείων του κτιρίου, θα αποτελέσουν την ολοκληρωμένη μελέτη επισκευής του σχολείου.
2. Με βάση την προηγούμενη θεώρηση απαιτείται από τη Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων η ανάθεση της εκπόνησης, από ιδιωτικό γραφείο μελετών με ανάλογη τεχνογνωσία και εμπειρία, των σχετικών μελετών (αρχιτεκτονική, στατική και τευχών δημοπράτησης), που να αφορούν στην «Επισκευή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Χώρας Νάξου».
3. Το Τμήμα Τεχνικών Υπηρεσιών Επαρχείου Νάξου πρότεινε να εισηγηθεί ο Έπαρχος Νάξου, στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Κυκλάδων την υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων και του Δήμου Νάξου που αφορά στην ανάθεση εκπόνησης μελετών για το έργο «Επισκευή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Χώρας Νάξου» συνολικού προϋπολογισμού μελετών (για απ’ευθείας ανάθεση) 12.000,00 ευρώ.
4. Η Επαρχιακή Επιτροπή Παιδείας σε συνεδρίασή της την 05/03/2008 αποφάσισε να εντάξει το 2ο Δημοτικό Σχολείο Χώρας Νάξου στον κατάλογο αιτημάτων για έργα σχολικής στέγης 2008-10112. Το σχολείο αναφέρεται στο υπ’αριθμ.πρωτ.192/6-3-08 έγγραφο της Επαρχιακής Επιτροπής Παιδείας, με το τίτλο «Επισκευή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Χώρας Νάξου», που απεστάλη προς τη Δ/νση Προγραμματισμού της Ν.Α.Κ»..
Ο Προϊστάμενος Τ.Τ.Υ.
Αθανάσιος Γρυλλάκης, πολιτικός μηχανικός
Σχόλιο: κάποια πράγματαόπως τα κουφώματα και η αλουμινένια πόρτα έγιναν πριν λίγους μήνες. Τα άλλα, τα μεγάλα όπως η αμιάντινη σκεπή και η στατικότητα πως προχώρησαν; Μπήκε το θέμα στο Επαρχιακό ή το Νομαρχιακό Συμβούλιο; Πέρασαν ήδη δύο χρόνια...
Ο κ. Κλουβάτος
Πριν καιρό (Ιούλιος του 2008), ο Διευθυντής του 1ου Δημοτικού Σχολείου Νάξου κ. Κώστας Κλουβάτος έγραφε στο μπλογκ του κάποια σοβαρά πράγματα. Φανταζόμαστε ότι από την θέση του, θα τα έθετε στους αρμοδίους. Τα έθεσε; Τι του απάντησαν;
«Η κτηριακή κατάσταση των σχολείων εδώ στη Νάξο έχει φτάσει στο απροχώρητο. Η ευθύνη γι’ αυτή την κατάσταση δεν ανήκει σε κανέναν άλλο παρά σ’ εσάς τους ίδιους, κύριοι Αυτοδιοικητικοί.· Σχολεία ετοιμόρροπα, εγκαταλειμμένα στη φθορά της αλμύρας και του χρόνου.· Σχολεία αγνώστου «στατικότητας», με επικίνδυνες ρωγμές και σοβάδες που πέφτουν.· Σχολεία με κατασκουριασμένα υλικά, λόγω ανεπαρκούς συντήρησης.· Σχολεία με σάπια κουφώματα πολλών δεκαετιών, που αφήνουν το νερό της βροχής να πλημμυρίζει αίθουσες, γραφεία και διαδρόμους (Ακόμη και το νέο κτίριο «κόσμημα» του 3ου Δημοτικού πλημμύρισε με την πρώτη νεροποντή.· Σχολεία που αντιμετωπίζουν τις στεγαστικές τους ανάγκες με αίθουσες προκάτ ή στοιβάζοντας μαθητές σε διαδρόμους και αποθήκες για ολόκληρες χρονιές.· Σχολεία με προαύλια «καρμανιόλες» που στο παραμικρό πέσιμο τραυματίζουν τους μαθητές.· Σχολεία ανασφαλή για μαθητές και διδακτικό προσωπικό. Κύριοι Αυτοδιοικητικοί, η πολιτεία σας έχει αναθέσει την ευθύνη για τη συντήρηση και αποκατάσταση των σχολικών κτιρίων, ώστε τα σχολεία να βρίσκονται πάντοτε σε άριστη κατάσταση. Τις ίδιες συνθήκες, τις οποίες απολαμβάνετε στο Δημαρχείο Νάξου ή σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες, έχετε την υποχρέωση να εξασφαλίσετε για την εκπαίδευση των παιδιών σας και των παιδιών των συμπολιτών σας. Να εξασφαλίσετε περιβάλλοντα ανθρώπινα και παιδαγωγικά κατάλληλα, διαμορφωμένα και εξοπλισμένα για τις ανάγκες της σύγχρονης εκπαίδευσης. Αποτελεί ευθύνη δική σας και των προκατόχων σας η δεινή κατάσταση στην οποία σήμερα έχουν περιέλθει τα σχολικά κτίρια, γιατί προφανώς δεν ελήφθη εγκαίρως η απαιτούμενη μέριμνα. Διότι, εδώ και χρόνια, οι διευθυντές των σχολείων σας επισημαίνουν με συνέπεια και επιμονή τα προβλήματα και τις ανάγκες των σχολείων, για να μεριμνήσετε εγκαίρως για την επίλυσή τους. Για να πάψουν να παλεύουν με τα κτιριακά προβλήματα και να ασχοληθούν απρόσκοπτα με τα διδακτικά και διοικητικά τους καθήκοντα. Και σαν να μη φτάνει αυτό, δε διαφαίνεται κανένας στρατηγικός σχεδιασμός στον ορίζοντα για τη βελτίωση της κατάστασης. Στις προκάτ φαίνεται ότι θα «στενάζει» η παιδεία της Νάξου για κάμποσα χρόνια ακόμη, όχι τόσο εξαιτίας της πολιτείας, όσο εξαιτίας της απουσίας σχεδιασμού από την τοπική αυτοδιοίκηση. Η δημιουργία του 4ου Δημοτικού Σχολείου, που θα στεγαστεί στο πρώην κτίριο του 3ου Δημοτικού, θα προσφέρει προσωρινή στεγαστική ανακούφιση στα άλλα δημοτικά σχολεία. Η ανέγερση όμως νέων σύγχρονων κτιρίων για τη στέγαση δημοτικών και νηπιαγωγείων θα πρέπει να μελετηθεί άμεσα και πολύ σοβαρά. Οι στεγαστικές ανάγκες θα πρέπει αυτή τη φορά να μελετηθούν με ορίζοντα εικοσαετίας και όχι με το βλέμμα στο παρόν ή στο προσεχές μέλλον. Για να μην αστοχήσουν για μια ακόμη φορά οι σχεδιασμοί».
Προβλήματα και στο Σαγκρί
*Κατά την Λαϊκή συνέλευση του Συλλόγου Σαγκριωτών, στο χωριό μέσα στο καλοκαίρι του 2008, ρωτήθηκε ο έπαρχος Νάξου: «Ποιος φορέας έχει την αρμοδιότητα επισκευής στα δημοτικά σχολεία; Ο Δήμος ή το Επαρχείο; Να βρούμε μια άκρη για εκείνη την αίθουσα του Δημοτικού σχολείου του Σαγκρίου.
Ποιος τέλος πάντων θα αναλάβει αυτή την υποχρέωση επισκευής της αίθουσας ώστε να μεταφερθεί εκεί το νηπιαγωγείο; Που σήμερα είναι σε απαράδεκτη αίθουσα. Το πρόβλημα είναι ποιος θα κάνει την μελέτη;
Έγινε κάποια ενέργεια μέχρι σήμερα;».
-Μετά το παραπάνω γεγονός τι έγινε; Προχώρησαν οι μελέτες; Πού κόλλησε και αυτός ο φάκελος; Ποιος γνωρίζει πώς έχουν σήμερα όλα τα παραπάνω θέματα.
Καλοπροαίρετα, ρωτάμε.
Ο κόσμος θέλει να μάθει πράγματα…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου