Ποιο
είναι το συμπέρασμα της μελέτης «επικαιροποίηση – τροποποίηση κυκλοφοριακής
Μελέτης και Σήμανσης Χώρας Νάξου» που υπογράφεται από το μελετητικό γραφείο της
Ευαγγελίας Περιμένη – Ποιες είναι οι δικές της προτάσεις για τη λύση του
κυκλοφοριακού στη Χώρα της Νάξου
Πόσο εύκολος είναι
αλήθεια ένας …αποκλεισμός πόλης και δη την καλοκαιρινή περίοδο χωρίς να υπάρχει
περίοδος χάριτος τουλάχιστον για τους κατοίκους της πόλης; Από τα μέσα Μαΐου,
δηλαδή εδώ και δύο εβδομάδες η Δημοτική Αρχή διά στόματος του αντιδημάρχου
Δημήτρη Λιανού αναφέρει ότι υπάρχει η πολιτική βούληση ώστε να βρεθεί επιτέλους
η λύση στο γόρδιο δεσμό που ακούει στο όνομα «Κυκλοφοριακό» στην Χώρα Νάξου με
σημείο αναφοράς την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, με την καλύτερη
κυκλοφορία των πεζών με αναζωογόνηση του κέντρου της πόλης, την άνθιση του
εμπορίου, την βελτίωση
της διαβίωσης των
κατοίκων και την αύξηση της ικανοποίησης των επισκεπτών. Η απόφαση μοιάζει ειλημμένη
(έχει στο πλευρό της και τους πέντε μεγάλους φορείς αν και θέτουν προϋποθέσεις
για την επιτυχία του εγχειρήματος) και προγραμματίζεται να κλείσει η πόλη στα
τέλη Ιουνίου με όρια το supermarket Ξενάκη και το ζαχαροπλαστείο Ραντεβού. Τα
μέτρα που έχει λάβει είναι η ενοικίαση και διαμόρφωση πέντε περιφερειακών
παρκινγκ και η μίσθωση δύο mini-bus από το ΚΤΕΛ τα οποία θα εκτελούν κυκλικά
δρομολόγια ανά 15 λεπτά και η χρήση τους από τους δημότες θα είναι δωρεάν.
Περιγραφή
Μάλιστα, το όλο
σκεπτικό για το πιλοτικό κλείσιμο της πόλης σε συνδυασμό όμως πάντα με τους
χώρους στάθμευσης ή τα μικρά ευέλικτα λεωφορεία, τη σήμανσή ή τον φωτισμό και
την ενημέρωση των δημοτών όπως αναφέρει άλλωστε και ο αντιδήμαρχος Δημήτρης
Λιανός «Ο δημότης πρέπει να αφομοιώσει τη φιλοσοφία των νέων ρυθμίσεων. Και
βεβαίως πρέπει να βοηθήσει. Είναι ανάγκη να κάνουμε καλύτερη την πόλη μας»
είναι η μελέτη «επικαιροποίηση – τροποποίηση κυκλοφοριακής Μελέτης και Σήμανσης
Χώρας Νάξου» που πραγματοποιήθηκε από το μελετητικό γραφείο της Ευαγγελίας
Περιμένη. Μία ανάθεση που έγινε στις 29 Σεπτεμβρίου του 2011, υπογράφηκε στις
4/10 και παραδόθηκε στις 13/12/2011 σε δύο μήνες δηλαδή… Μία μελέτη που αφορά
τη Χώρα της Νάξου και στηρίχτηκε στην αντίστοιχη μελέτη του 2007 από τον κ.
Φουσέκη ενώ όπως αναφέρεται επιπρόσθετα έχουν γίνει οι απαραίτητες μελέτης
σήμανσης του δικτύου και ειδικά στις διασταυρώσεις προκειμένου να μπορεί να
δημοπρατηθεί η άμεση υλοποίηση των προτεινόμενων διαμορφώσεων. Το τι
περιλαμβάνει η μελέτη είναι μάλλον γνωστά… Συλλογή και επεξεργασία στοιχείων
και προτάσεων, αυτοψία περιοχής και πραγματοποίηση ερευνών και μετρήσεων,
επικαιροποίηση κυκλοφοριακών δεδομένων και ανάλυση επιπτώσεων, επεξεργασία και
τεκμηρίωση αλλά και αξιολόγηση νέων προτάσεων, διαμόρφωση τελικής πρότασης
οριστικοποίηση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και εκπόνηση μελέτης σήμανσης και τευχών
δημοπράτησης για την υλοποίηση της τελικής πρότασης κυκλοφορίας. Κι όλα αυτά σε
δύο μήνες…
Τροποποιήσεις
Στη συνέχεια γίνεται
αναφορά στις υφιστάμενες μελέτες και προτάσεις που όπως αναφέρει έχουν ως στόχο
την προετοιμασία της περιοχής για μελλοντική εφαρμογή του μέτρου του καθολικού
αποκλεισμού της κυκλοφορίας στο κέντρο τη θερινή περίοδο, στο πλαίσιο της
πολιτικής για τη βελτίωση της κινητικότητας πεζών που σήμερα εφαρμόζεται με τη
πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού τις βραδινές ώρες. Μάλιστα, γίνεται αναφορά
στις βασικές ρυθμίσεις των δύο προτάσεων και μέσα από τις διαβουλεύσεις (2,.2.
διαβούλευση και νέες προτάσεις για τη χώρα Νάξου σελίδα 4) αναφέρεται ότι ο
μελετητής σε συνεργασία με την Διεύθυνση τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου προχώρησε
στην αναθεώρηση ορισμένων προτάσεων της προηγούμενης μελέτης του 2007 και
κατέληξε στη Λύση Α με τις εξής βασικές τροποποιήσεις: Πεζοδρόμηση ανατολικού
τμήματος πλατείας Ευριπαίου (κι όχι του Δυτικού), διατήρηση της Αμοργού ως
μονόδρομης οδού με κατεύθυνση προς το Δημοτικό χώρο στάθμευσης / παραλία και
μονοδρόμηση δύο οδών στη περιοχή ανατολικά του σταδίου. Και καταλήγει ότι η
πρόταση για τον καθολικό αποκλεισμό της κυκλοφορίας από την κεντρική περιοχή θα
πραγματοποιηθεί σε επόμενη φάση όταν θα έχει ισορροπήσει η κυκλοφορία με την
εφαρμογή των προτάσεων.
Αναγωγή
Στη συνέχεια έχουμε την
κυκλοφοριακή ανάλυση νέων προτάσεων με εντυπωσιακούς αν μη τι άλλο πίνακες
αξιοσημείωτο όμως είναι το γεγονός της χρονικής περιόδου ανάλυσης… Όπως
αναφέρεται «με δεδομένο ότι οι προτεινόμενες επεμβάσεις αναμένεται να
εφαρμοστούν και να λειτουργήσουν από το καλοκαίρι του 2012, γίνει αναγωγή των
φόρτων που μετρήθηκαν το 2007 σε τιμές 2012. Για την αναγωγή θεωρείται ετήσια
αύξηση της κυκλοφορίας 2,5% σύμφωνα με διαχρονικά στοιχεία από αντίστοιχες
μελέτες σε άλλες περιοχές της Ελλάδας με παρόμοια χαρακτηριστικά με τη Νάξο.
Συνεπώς για την ανάλυση προσαυξάνονται οι φόρτοι κυκλοφορίας του 2007 κατά 13%
(2,5% ετησίως για 5 χρόνια». Αυτό που δεν αναφέρεται είναι ποιες είναι οι
παρόμοιες περιοχές με τη Νάξο ώστε να έχουμε κι εμείς μία γνώση με τις
αντίστοιχες πόλεις… Και βέβαια η αναγωγή είναι λάθος καθώς το 5 επί 2,5 μας
κάνει 12,5 κι όχι 13… Αλλά δεν πειράζει… Πόσο σίγουροι όμως είναι για το ότι η
αύξηση αυτή θα είναι μ αυτούς τους ρυθμούς; Έχουν υπολογίσει ότι τα δύο
τελευταία χρόνια η αύξηση της έλευσης επισκεπτών είναι κατά πολύ μεγαλύτερη του
μ.ο.; Προφανώς όχι…
Κόμβοι
Στη συνέχεια αναφέρεται
η πρόθεση για διαμόρφωση κόμβων σε επιλεγμένες θέσεις, οι οποίες είναι: Ελ
Βενιζέλου – Παπαβασιλείου (Λύκειο), Λεωφ Νάξου – Γαλανάδου – Ανδρ. Παπανδρέου
(Κέντρο Υγείας) και Ανδρ . Παπανδρέου – Παπαρηγοπούλου (στο ζαχαροπλαστείο Rendez – vous). Εδώ ο μελετητής εξετάζει ποια από
τις δύο περιπτώσεις είναι η πλέον ενδεδειγμένη: η ρύθμιση λειτουργίας των
κόμβων με φωτεινό σηματοδότη ή η κατασκευή και λειτουργία κυκλικών κόμβων; Μέσα
από σύγκριση των δύο προτάσεων προέκυψε ότι η πλέον ενδεδειγμένη λύση είναι η
κατασκευή κυκλικών κόμβων στις θέσεις Ελ Βενιζέλου – Παπαβασιλείου και Λεωφ
Νάξου – Γαλανάδου – Ανδρ. Παπανδρέου όπου τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά το
επιτρέπουν και απλές και περιορισμένες γεωμετρικές επεμβάσεις στον τρίτο κόμβο
(Ανδρ . Παπανδρέου – Παπαρηγοπούλου). Οι κυκλικοί κόμβοι θα διαμορφωθούν με
υπερβατό κράσπεδο για την διευκόλυνση της κίνησης των βαρέων οχημάτων και των
λεωφορείων…
Συμπέρασμα
Και φτάνουμε στο ζουμί
που είναι και το συμπέρασμα της μελέτης… Στη σελίδα 8 (από 12) της μελέτης αναγράφεται
ότι «ειδικά για την θερινή περίοδο που ο φόρτος οχημάτων και πεζών είναι
αυξημένος προτείνεται να εξεταστεί και να μελετηθεί ο αποκλεισμός της κεντρικής
περιοχής από την κυκλοφορία των οχημάτων. Εν μέρει τους θερινούς μήνες
λειτουργεί ο αποκλεισμός κάποιων οδών από την κυκλοφορία οχημάτων γεγονός που
δρα θετικά στην τουριστική κίνηση της Χώρας. Ωστόσο ο καθολικός αποκλεισμός της
Χώρας απαιτεί λεπτομερή μελέτη και βάθος χρόνου για την επιτυχή λειτουργία
του»….
Εν κατακλείδι; Ναι
είναι θέμα ερμηνείας. Ο μελετητής δεν λέει όχι στον αποκλεισμό της πόλης. Όμως
θέτει κάποιες προϋποθέσεις όπως είναι αυτές που έθεσαν οι επαγγελματίες της
Νάξου, όπως έθεσε και ο ίδιος ο αντιδήμαρχος Δημήτρης Λιανός με μεγαλύτερη όμως
όλων την ενημέρωση των πολιτών γι΄ αυτό που θα συμβεί. Και δεν νομίζω ότι ένας
μήνας είναι αρκετός. Δεν είναι λίγοι άλλωστε αυτοί που θεωρούν ότι ετοιμάζεται
ένα είδος διαχωρισμού των κατοίκων της Νάξου, αυτών που ζουν στην πόλη κι αυτών
που ζουν στα χωριά ή και στα προάστια της χώρας που πλέον φτάνει έως τα
Αγγίδια. Και η ημιμάθεια είναι ο χειρότερος σύμβουλος σε επιχειρήσεις αυτού του
είδους… Πόσο γρήγορα θα μάθει ο κάτοικος Νάξου τις νέες ρυθμίσεις; Πόσο γρήγορα
θα γίνει κοινωνός του mini
buss; Πόσο εύκολο
είναι να αποδεχτεί τη νέα πραγματικότητα; Σίγουρα όχι μέσα σε έναν μήνα… Και
αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα που καλείται να αντιμετωπίσει η δημοτική αρχή του
Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων που σε αντίθεση με τις προηγούμενες αρχές που
επέλεγαν την λύση του …συρταριού, εμφανίζεται να έχει τη βούληση να βάλει βαθιά
το μαχαίρι…
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου