Παρασκευή, 9 Νοεμβρίου 2012

Ότι πουν οι ….ακτοπλόοι;



Το μνημόνιο Νο 3 που ετοιμάζεται να ψηφιστεί φέρνει σαρωτικές αλλαγές στην ακτοπλοΐα αλλάζοντας εκ νέου τον χάρτη στην κάλυψη των νησιωτικών αναγκών

Και τα χτυπήματα όσον αφορά την διαβίωση των κατοίκων στα νησιά του Αιγαίου καλά κρατούν και ενδεχομένως να κορυφωθούν (άλλωστε η λέξη τελευταία μέτρα έχει χάσει την έννοια της στο λεξικό που χρησιμοποιούν οι έλληνες πολιτικοί) με την ψήφιση του «Μνημονίου 3» που αναμένεται να πραγματοποιηθεί τις επόμενες ημέρες, πάντα για το…. καλό μας. Το πιο είναι το καλό μας ή όχι, αυτό είναι άλλη ιστορία. Αυτό που μετράει είναι ότι έρχονται σαρωτικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ελληνικής ακτοπλοΐας… Το κείμενο που έχει συμφωνηθεί μέχρι στιγμής, προβλέπει αλλαγές σε ό,τι αφορά το καθεστώς δρομολόγησης των πλοίων, τις ελάχιστες απαιτήσεις επάνδρωσής τους και τις εργασιακές σχέσεις στην ακτοπλοΐα. Παράλληλα, μειώνει τον προϋπολογισμό για τις άγονες γραμμές, ενώ προβλέπει και περιορισμό των εκπτώσεων στις τιμές των εισιτηρίων. Επίσης, αλλαγές επέρχονται και στο καθεστώς εργασίας των λιμενεργατών, ενώ καθορίζεται και η πορεία των παραχωρήσεων όλων των μεγάλων λιμανιών της χώρας.

Ευελιξία
Σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, το μνημόνιο προβλέπει αλλαγή του νόμου 2932 του 2001 μέχρι τον προσεχή Μάρτιο, στην κατεύθυνση της ευελιξίας σε ό,τι αφορά τις απαιτήσεις επάνδρωσης των πλοίων, οι οποίες αποσυνδέονται από τις ελάχιστες υποχρεώσεις δρομολόγησης. Επίσης, η ευελιξία θα κυριαρχεί και στο καθεστώς αποδοχής και εκτέλεσης των δρομολογίων, αλλά και των μεγεθών των πλοίων. Η διαβούλευση αυτή θα πρέπει - τονίζεται στο μνημόνιο - να οδηγήσει σε αλλαγή του νόμου 2932 του 2001. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με το υφιστάμενο καθεστώς, η δρομολόγηση των πλοίων είναι υποχρεωτική για δέκα τουλάχιστον μήνες σε ό,τι αφορά τα συμβατικά και επτά μήνες σε ό,τι αφορά τα ταχύπλοα. Επίσης, είναι υποχρεωτική για δέκα μήνες και η επάνδρωση των πλοίων, ανεξάρτητα εάν στο μεταξύ για κάποιο λόγο η εταιρεία αποφασίζει να διακόψει το δρομολόγιο. Αν προωθηθεί η ευελιξία (κάτι που επιθυμούν διακαώς οι ακτοπλόοι) σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια και τα μεγέθη των πλοίων, θα μπορεί μία εταιρεία να τροποποιεί τα δρομολόγια πιο εύκολα, όπως και να αλλάζει το μέγεθος του πλοίου που θα δρομολογεί σε μία γραμμή. Επίσης σε ό,τι αφορά την επάνδρωση, με την προτεινόμενη ρύθμιση, όπως εκτιμούν ακτοπλοϊκοί κύκλοι, αν και είναι γενική στη διατύπωσή της, ανοίγει το δρόμο, ώστε η εταιρεία να απασχολεί το πλήρωμα αφενός μεν μόνο για όσο διάστημα το πλοίο κάνει δρομολόγιο και ενδεχομένως εφαρμόζοντας και τις ελάχιστες απαιτήσεις ασφαλείας του συγκεκριμένου δρομολογίου.

Εργασία
Το μεγάλο αγκάθι πάντως είναι οι εργασιακές σχέσεις των ναυτικών εκεί όπου το μνημόνιο προβλέπει την έναρξη κοινωνικού διαλόγου σαν συνέχεια της υλοποίησης της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, ώστε να προσαρμοστούν οι ρυθμίσεις εργασίας. Παράλληλα, ζητείται η τροποποίηση του νόμου 3276/1944, για να επιτραπεί η δυνατότητα υπογραφής σύμβασης σε επίπεδο επιχείρησης, όπως επίσης και να υπάρχει δυνατότητα συμβάσεων ορισμένου χρόνου. Επιπλέον, το μνημόνιο προβλέπει τον περιορισμό των υποχρεωτικών εκπτώσεων στις τιμές των εισιτηρίων μόνο για άτομα με ειδικές ανάγκες, συνταξιούχους, παιδιά και φοιτητές. Για τις άγονες γραμμές, το μνημόνιο προβλέπει προϋπολογισμό 115 εκατ. ευρώ για το 2013 και 97 εκατ. ευρώ για το 2014. Πρέπει να σημειώσουμε πάντως ότι φέτος δόθηκαν 94 εκατομμύρια ευρώ όσον αφορά τον προϋπολογισμό για τα τις άγονες γραμμές. Επομένως κάποιος πιάστηκε αδιάβαστος…

Επιτροπή
Στο μεταξύ, επιτροπή για την ακτοπλοΐα σύστησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, με σκοπό, όπως αναφέρεται στην απόφαση, τη μελέτη και αξιολόγηση των συμπερασμάτων και προτάσεων που έχουν διατυπωθεί στο πλαίσιο της διακομματικής επιτροπής και των δημοσιοποιημένων εκθέσεων θεσμικών φορέων και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Επίσης, αντικείμενο της επιτροπής θα είναι η μελέτη και αξιολόγηση των προτάσεων που έχουν υποβάλει ή/και θα υποβάλουν οι θεσμικοί εταίροι και η εισήγηση αναγκαίων μέτρων σταθεροποίησης του κλάδου.
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου