Τρίτη, 4 Οκτωβρίου 2011

Λιμάνι Νάξου, ώρα μηδέν

Ποιες κινήσεις πρέπει να γίνουν ώστε η Νάξος να αποκτήσει επιτέλους λιμάνι σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΝΑΣ, Νίκο Μαϊτο – Ποιο είναι το επόμενο σενάριο που έχει σχέση με την φοροκάρτα – Ποια πρόταση ετοιμάζεται να καταθέσει ο κ. Μαϊτος ώστε η Νάξος να δείξει ότι κινείται προς τα εμπρός 
Όταν έχεις την ευκαιρία να μιλήσεις με τον Νίκο Μαϊτό, οφείλεις να αξιοποιήσεις όλες τις δυνατότητες που σου δίνονται καθώς εκτός από πρόεδρος της ΟΝΑΣ (Ομοσπονδίας Ναξιακών Συλλόγων) είναι και περιφερειακός διευθυντής του ΣΔΟΕ. Κάτι που σημαίνει ότι είναι σε θέση να μας βοηθήσει σε ότι έχει να κάνει με την εμφάνιση της φοροκάρτας στη ζωή μας από χθες αλλά και για την φοροδιαφυγή που αποτελεί άλλωστε και το μεγαλύτερο αγκάθι για την ελληνική κυβέρνηση…
Οπότε ξεκινάμε από τα… άμεσα. Ποια είναι αυτά; Μα η φοροκάρτα. Κάναμε μία βόλτα στη Νάξο για να δούμε εάν οι τράπεζες έχουν δεχτεί τις περίφημες φοροκάρτες κι εάν οι συμπολίτες μας πήγαν να ζητήσουν… Τι μάθαμε; Περνώντας από πέντε τράπεζες δύο εξ αυτών δεν είχαν καν κάρτες στη διάθεσή τους ώστε να δώσουν στους πελάτες τους ενώ τρεις άλλες είχαν αλλά όχι την εγκύκλιο από το Υπουργείο (!!!) Μία μάλιστα τράπεζα είχε την εγκύκλιο αλλά όχι τις κάρτες. Το πώς γίνεται; Αυτή είναι η Ελλάδα. Όσο για τους πολίτες. Αρκετοί είναι αυτοί που έτρεξαν, όχι βέβαια και σαν αθλητές στίβου αλλά πήγαν για να ενημερωθούν και πήραν αρνητική απάντηση. Επίσης έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι οι καταστηματάρχες δεν έχουν ιδέα για το όλο εγχείρημα,  όπως άλλωστε και τα Σωματεία που έχουν σχέση με τα καταστήματα, κάτι που δείχνει ότι το μέτρο είναι ακόμη στις καλένδες…
Κατάργηση μετρητών
Ποια είναι η άποψη του Νίκου Μαϊτού, ως ελεγκτή και περιφερειακού διευθυντή για το μέτρο; «Καταρχήν είναι ένα προαιρετικό μέτρο που λειτουργεί για τους επόμενους τρεις μήνες ως μεταβατικό στάδιο ώστε από την 1η Ιανουαρίου να γίνει Νόμος του Κράτους. Θεωρώ ότι είναι το πρώτο και πιο σημαντικό βήμα για την κατάργηση των μετρητών το οποίο σιγά σιγά γίνεται πραγματικότητα σε αρκετές χώρες του κόσμου. Μην αποκλείουμε ότι σε μερικά χρόνια θα έχουμε ουσιαστικά στα χέρια μας δύο κάρτες, μία χρεωστική από την οποία θα τραβάμε χρήματα για να πληρώνουμε ακόμη και το …ψωμί και τη φοροκάρτα στην οποία θα καταγράφονται οι αγορές που κάνουμε. Είναι ένα μέτρο εξοικείωσης προς τα νέα δεδομένα που θα δούμε τα επόμενα χρόνια, δεν ξέρω εάν αυτή η κάρτα έχει προηγούμενο σε άλλα κράτη όμως γνωρίζω ότι τα μετρητά σε μερικές χώρες έχουν καταργηθεί. Βέβαια υπάρχει και διαφορά στη φιλοσοφία της φορολογίας από χώρα σε χώρα και στην Αμερική παίζει ρόλο το «πόθεν έσχες» εκεί όπου δίνουν σημασία στα έξοδα όπως και θα γίνει κι εδώ τα επόμενα χρόνια που είναι και το σωστό».
Νόμοι υπάρχουν
Και βέβαια περνάμε στο θέμα της φοροδιαφυγής που είναι και το αγκάθι για την Ελλάδα «η προσωπική μου άποψη είναι ότι ζούμε τυχαία. Κι αυτό γιατί κανείς δεν μπορεί να πιαστεί από τη στιγμή που δεν υπάρχει η θέληση. Οι νόμοι υπάρχουν, οι τρόποι είναι στη διάθεση των διωκτικών αρχών και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικοί αλλά πώς να φέρουν αποτέλεσμα όταν λείπει η ουσία…. Πάντως, η ουσία είναι ότι σήμερα ο μηχανισμός αρχίζει να κινείται και στο άμεσο μέλλον τα αποτελέσματα θα είναι μεγάλα. Σημαντικό ρόλο πάντως παίζει και ο Έλληνας πολίτης, ο οποίος πρέπει να αποκτήσει και την κατάλληλη συνείδηση γιατί μέχρι τώρα αυτό που ισχύει είναι «να λειτουργήσει το φορολογικό σύστημα αρκεί να μην έχει σχέση με εμένα»… Όσο για όσους θεωρούν ότι η Τρόικα θα φέρει τεχνογνωσία για την αρτιότερη λειτουργία του συστήματος, ο Μαϊτός αναφέρει «είναι λάθος να θεωρούμε ότι θα μας σώσουν οι Τροϊκανοί. Ουσιαστικά μιλάμε για ανταλλαγή ιδεών και τεχνογνωσίας κάτι που γίνεται εδώ και πολλά χρόνια όχι μόνο με την …Τρόικα αλλά και με άλλες χώρες όπως η Αγγλία. Είναι ευπρόσδεκτη κάθε καλή ιδέα που θα βοηθήσει ώστε να χτυπήσουμε τη φοροδιαφυγή που δεν αποτελεί πρόβλημα μόνο της Ελλάδας αλλά και των υπολοίπων κρατών. Όπως κι εάν έχει μόνο με την σωστή συνεργασία, τη βούληση για την ενεργοποίηση των Νόμων που ισχύουν και την σωστή νοοτροπία από τους πολίτες θα υπάρξει και η σωστή αντιμετώπιση του προβλήματος».
Η συνάντηση
Και στη συνέχεια περνάμε στη Νάξο και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει… Την περασμένη Πέμπτη μαζί με τα μέλη του ΔΣ (Μανώλη Καλαϊτζή Α’ Αντιπρόεδρο, Πέτρο Καραπάτη Γενικό Γραμματέα, Σταύρο Κονδύλη Ταμία και Αντώνη Χωριανόπουλο επίτιμο Πρόεδρο, Κατερίνα Τσάφου και Ιάκωβο Γιακουμή) του ΟΝΑΣ βρέθηκε στον Πειραιά όπου είχε συνάντηση με τον πρόεδρο του ΟΛΠ Γιώργο Ανωμερίτη και με βασικό θέμα, τι άλλο, το λιμάνι του νησιού. Όπως μας ανέφερε και πληροφορηθήκαμε ήταν μία ιδιαίτερα εποικοδομητική συζήτηση για το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Νάξος, άλλα και για την πρόθεση του κ.Ανωμερίτη να στηρίξει το πάγιο Ναξιακό αίτημά για ένα αξιοπρεπές και ασφαλές λιμάνι. Ανακοίνωσε στα μέλη της ΟΝΑΣ ότι ο ΟΛΠ έχει ιδρύσει θυγατρική εταιρεία με σκοπό την τεχνική υποστήριξη και την εξεύρεση χρηματοδότησης των λιμενικών έργων ανά την Ελλάδα και βέβαια τους εξήγησε ποια είναι τα επόμενα βήματα ώστε να πραγματοποιηθεί ο μεγάλος στόχος όλων που δεν είναι άλλος από την δημιουργία ενός ασφαλούς και λειτουργικού λιμένος στη Νάξο, κάτι που δεν έγινε ποτέ για τους γνωστούς σε όλους λόγους…
Βελτίωση
«Αυτό που έγινε κατανοητό είναι ότι βρισκόμαστε στο σημείο μηδέν. Το είχαμε υποψιαστεί μέσα από συζητήσεις που είχαν γίνει όλο το καλοκαίρι αλλά τώρα μετά απ’ αυτή τη συνάντηση έγινε απόλυτα κατανοητό. Δεν υπάρχει τίποτα. Ούτε μελέτη, ούτε καν προγραμματισμός για το θέμα του λιμανιού. Όλα είναι στον αέρα. Κι αυτό είναι που μας πληγώνει όλους. Κοινή διαπίστωση όλα είναι ότι πρέπει να επικεντρωθούμε στο υπάρχον λιμάνι από τη στιγμή που δεν μπορούμε να φτιάξουμε άμεσα ένα άλλο. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι ένα λιμάνι δεν φτιάχνετε από τη μία ημέρα στην άλλη και χρειάζεται πολύ δουλειά μέχρι να γίνει πραγματικότητα. Άρα, ο πρωταρχικός στόχος πρέπει να είναι η υποστύλωση του υπάρχοντος λιμανιού με ταυτόχρονη διαπλάτυνση του λαιμού και δημιουργία ενός σύγχρονου χώρου επιβατών στην προέκταση του καφενείου τη βελτίωση του φωτισμού που είναι απαράδεκτος και φυσικά να φύγει αυτό το έκτρωμα από την μέση ούτως ώστε να μπορέσουν να δημιουργηθούν πεζοδρόμια και χώροι στάθμευσης και μετακίνησης οχημάτων αφού εκτός των άλλων τίθεται και θέμα ασφάλειας των επιβατών. Υπήρχε μία πρόταση όπως ξέρουμε για δημιουργία πεζόδρομου αλλά δεν προχώρησε και το ζητούμενο είναι ότι όλα πρέπει να γίνουν νόμιμα ώστε να αποφύγουμε τυχόν λάθη του παρελθόντος». Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κ. Μαϊτός όπως τόνισε ο κ. Ανωμερίτης το έργο θα μπορέσει να χρηματοδοτηθεί από το Λιμενικό Ταμείο κάνοντας το λιμάνι ασφαλές.
Χθες
Από εκεί και πέρα, περνάμε στην δεύτερη φάση όπως μας δήλωσε ο κ. Μαϊτός και η οποία περιλαμβάνει την «άμεση επικαιροποίηση της ήδη υπάρχουσας τεχνικής μελέτης επέκτασης του υπάρχοντος λιμένα (αρμοδιότητα Περιφέρειας σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο Νάξου) και την εκπόνηση μελέτης χρηματοδότησης (αρμοδιότητα Υπουργείου Οικονομικών) εάν είναι δυνατόν… χθες κάτι το οποίο είναι απαραίτητο για να μπορέσει το έργο να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Και μιλάμε για μία τράπεζα που έχει στο ταμείο της περίπου 3 δις ευρώ διαθέσιμα για λιμενικά έργα, αλλά από τα οποία έχουν απορροφηθεί μόνο τα 54 εκατομμύρια… Και αυτό που με ενοχλεί είναι ότι η Νάξος δεν έχει καμία μελέτη. Είναι απίστευτο αλλά πέρα για πέρα αληθινό. Δεν γίνονται μελέτες για έργα στη Νάξο και είναι κρίμα». Και περνάμε στην 3η και πιο δύσκολο φάση κατά τη γνώμη του προέδρου της ΟΝΑΣ. Κι αυτό γιατί θα πρέπει οι Ναξιώτες να γίνουν μία …γροθιά… «Από εδώ και πέρα αρχίζουν τα δύσκολα. Κι αυτό γιατί θα πρέπει να συζητήσουμε όλοι μαζί για την δημιουργία ενός νέου σύγχρονου λιμανιού το οποίο και θα αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος. Πρέπει να είμαστε όλοι ανοιχτοί σε διάλογο και οφείλουμε να ακούσουμε όλους τους φορείς σε ένα στρογγυλό τραπέζι όπου ο στόχος είναι ένας, το κοινό καλό του νησιού. Οφείλουμε να αναθέσουμε τη μελέτη για την ανεύρεση της ιδανικής τοποθεσίας σε μία ομάδα ικανών επιστημόνων που θα εξετάσουν όλες τις παραμέτρους. Και βέβαια θα πρέπει να αποφασίσουν με επιστημονικά κριτήρια και όχι με βάση τα δικά μας θέλω. Είναι δύσκολο να γίνει λιμάνι στο Λυώνα γιατί δεν υπάρχει ικανό οδικό δίκτυο, ούτε και στον Άγιο Προκόπιο που είναι το κέντρο του τουρισμού σήμερα. Ούτε και βέβαια στο Γλινάδο (σ.σ. το χωριό που γεννήθηκε και μεγάλωσε ο κ. Μαϊτός) γιατί έτσι το θέλω».
Δέσμευση
«Η ΟΝΑΣ είναι διατεθειμένη να ξεκινήσει αυτή τη μάχη και μάλιστα θα καλέσουμε άμεσα όλους τους φορείς σε ανοιχτή διαβούλευση, σε ένα διάλογο όπου όλοι θα κληθούν να καταθέσουν την άποψή τους. Πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι ο καιρός που ο καθένας σκεφτόταν για τον εαυτό του και με βάση τα δικά του θέλω έχουν τελειώσει . Τώρα το μόνο ζητάμε είναι να υπάρξει επιτέλους συνεννόηση, αλληλοκατανόηση και κοινός στόχος, κάτι που αποτελεί για χρόνια το μεγαλύτερο μας πρόβλημα. Δεν γίνεται να είμαστε το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων και να μην υπάρχουν μελέτες για αναπτυξιακά έργα ή να αφήνουμε τις ευκαιρίες να περνούν μέσα από τα χέρια μας. Όλοι μαζί ενωμένοι με μία κοινή πρόταση ώστε να διεκδικήσουμε αυτό που μας αξίζει. Και θέλω να πιστεύω ότι ο καιρός έχει φτάσει ώστε να έχουμε τη δύναμη για μία δημόσια δέσμευση που δεν είναι άλλη από το μέλλον της Νάξου».
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου