Τρίτη, 18 Οκτωβρίου 2011

Παράταση αγωνίας ή ξαφνικός θάνατος;

Τα λιμάνια έχουν ερημώσει καθώς τα πλοία είναι δεμένα από χθες και θα παραμένουν σίγουρα έως και αύριο. Μετά βλέπουμε. Στα νησιά που χαρακτηρίζονται ως «άγονες γραμμές» οι επισκέψεις των πλοίων χαιρετίζονται από τους ηρωϊκούς κατοίκους ως σημείο αναφοράς για το νησί θυμίζοντας παλιές καλές εποχές της δεκαετίας του 50 ή του 60 και η κυβέρνηση υπό τη πίεση της τρόικας αδυνατεί να βρει τα κονδύλια που χρειάζονται για την εξυπηρέτηση αυτών των επιδοτούμενων άγονων γραμμών. Τι ετοιμάζεται να κάνει;
Μα τι άλλο από το να ζητήσει την παράταση των ισχύων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας που λήγουν στις 31/10/2011 για τέσσερις μήνες ακόμη, όπως κάνει άλλωστε σχεδόν κάθε χρόνο και στη συνέχεια να προχωρήσει στην αναδιάρθρωση των γραμμών κόβοντας αυτές που χαρακτήρισε υπουργός ως «αποτέλεσμα πελατειακής σχέσης». Με λίγα λόγια μία θαλάσσια γραμμή επικοινωνίας ανάμεσα στη Νάξο και την Ηρακλειά σύμφωνα με τους υπουργούς της Κυβέρνησης είναι απόρροια πελατειακής σχέσης προφανώς ανάμεσα σε πολιτευτές και κατοίκους και η κυβέρνηση οφείλει να την κόψει… Αιδώς Αργειοί…
Αντιδράσεις
Κι όμως στην Ελλάδα του 2011 κι αυτό ακούστηκε. Ότι οι επιδοτούμενες άγονες γραμμές που δίνουν ζωή σε δεκάδες νησιά του Αιγαίου είναι αποτέλεσμα πελατειακών σχέσεων. Σήμερα πάντως συνεδριάζει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών υπό την προεδρία του Γενικού Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Δημήτρη Χαλκιώτη και ο Θεός βοηθός για όλους τους κατοίκους των νησιών του Αιγαίου. Η ατζέντα είναι γεμάτη με πρώτο και πιο σοβαρό θέμα την προκήρυξη νέου μειοδοτικού διαγωνισμού για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νησιών για την περίοδο από 01/11/2011 έως 31/10/2012. Το πρόβλημα βέβαια είναι ότι λεφτά δεν υπάρχουν για τις 35 ακτοπλοϊκές γραμμές, μεταξύ των οποίων και οι άγοντες, τη στιγμή που οι εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών έχουν τονίσει εδώ και καιρό πως αν οι επιδοτήσεις δεν αυξηθούν, θα το σκεφτούν πολύ σοβαρά για να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο, ενώ δεν αποκλείουν να προχωρήσουν και σε αντικατάσταση των ταχύπλοων σύγχρονων επιβατικών πλοίων με παλαιότερα, καθώς το λειτουργικό τους κόστος είναι τεράστιο.
Στραβά μάτια
Όμως, τα καλύτερα έρχονται και αποδεικνύει το γεγονός ότι τα πάντα γίνονται στο πόδι στην Ελλάδα.. Δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη της νέας περιόδου νηολογίων (από 1η Νοεμβρίου) δεν έχει εγκριθεί ούτε ένα δρομολόγιο καθώς επί εννέα τουλάχιστον μήνες ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μιχ. Χρυσοχοΐδης δεν υπογράφει την έγκριση των νηολογίων που θα πραγματοποιούν τα πλοία από την 1η Νοεμβρίου, παρά το γεγονός ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αναφέρουν πως έχουν καταθέσει τα απαιτούμενα έγγραφα από τον περασμένο Ιανουάριο. Το καλύτερο όμως έχει να κάνει με τους προνοητικούς επιβάτες (!!!) που ψάχνουν εισιτήρια για τα νησιά αλλά κανείς δεν είναι σε θέση να τα εκδώσει/ Ακολουθώντας πάντα την σωστή διαδικασία. Όμως, αρκετές εταιρείες έχουν ανοίξει -παρανόμως- τα συστήματά τους προκειμένου να δέχονται κρατήσεις για νηολόγια που δεν έχουν εγκριθεί. Με το αρμόδιο υπουργείο να γνωρίζει ότι γίνονται κρατήσεις «στη ζούλα» αλλά -σύμφωνα με ταξιδιωτικούς πράκτορες- κάνει τα στραβά μάτια για να μην ξεσηκωθούν κάτοικοι, επαγγελματίες και επισκέπτες των νησιών.
Χρήματα
Σε φουρτούνα απειλούν να εξελιχθούν για την κυβέρνηση οι περικοπές που σχεδιάζονται στις άγονες γραμμές, εξαιτίας των μειωμένων κονδυλίων που έχει εγκρίνει το υπουργείο Οικονομικών. Αρμόδια κυβερνητική πηγή απέδωσε τις σχεδιαζόμενες περικοπές σε «ανασχεδιασμό δρομολογίων που τον επιβάλλει η πραγματικότητα». Τα χρήματα που έχουν δεσμευθεί για τις 53 επιδοτούμενες γραμμές αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής είναι 54 εκατ. ευρώ, ενώ για τις 40 γραμμές αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας Ναυτιλίας 40,8 εκατ. ευρώ. Εμπλοκή, ωστόσο, προκύπτει για συνολικά 35 επιδοτούμενες γραμμές οι συμβάσεις των οποίων λήγουν στο τέλος του μήνα αλλά δεν έχει επαναπροκηρυχθεί η ανάθεσή τους σε κάποια εταιρεία. Το πρόβλημα είναι τα... χρήματα που λείπουν, τα οποία αθροίζονται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο για τις γραμμές αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής τα χρήματα που λείπουν υπολογίζονται σε τουλάχιστον 7 εκατ. ευρώ.
Ανώδυνες
Η τύχη των νηολογίων αναμένεται να κριθεί στο σημερινό Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Αρμόδια κυβερνητικά στελέχη υποστήριζαν ότι οι περικοπές θα είναι «σχεδόν ανώδυνες», καθώς γίνεται προσπάθεια να κοπούν γραμμές που η ύπαρξή τους δεν κρίνεται αναγκαία καθώς -όπως υποστήριξαν- εξυπηρετούσαν περισσότερο πελατειακές σχέσεις παρά πραγματική ανάγκη. Ως τέτοιο παράδειγμα ανέφεραν το δρομολόγιο Πυθαγόρειο - Αγαθονήσι και επιστροφή, το οποίο πραγματοποιείται δύο φορές τη βδομάδα, όλο το χρόνο, όταν μπορεί να καλυφθεί  από άλλη επιδοτούμενη γραμμή που περνάει από τα νησιά τέσσερις φορές τη βδομάδα. Κι όπως έλεγαν «Η συγκεκριμένη γραμμή κόβεται και θα εξοικονομηθούν 260.000 ευρώ»… Ο γ.γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Δ. Χαλκιώτης εμφανίστηκε καθησυχαστικός ότι καταβάλλεται κάθε προσπάθεια ώστε να καλυφθούν όλα τα νησιά. Είναι αμφίβολο, ωστόσο, αν μπορεί να συμβεί αυτό στην πράξη. Σε θρίλερ, ωστόσο, εξελίχθηκε τις τελευταίες μέρες η ακτοπλοϊκή σύνδεση τεσσάρων νησιών που βρίσκονταν ακάλυπτα. Ύστερα από διαδοχικές, πολύωρες συσκέψεις βρέθηκε λύση για τα δύο από αυτά, αλλά εξακολουθούν να αναζητούνται περί τα 3 εκατ. ευρώ ώστε να καλυφθούν και τα άλλα δύο.
Βελτίωση όρων
Οι διαγωνισμοί, πάντως, για τις άγονες γραμμές δεν προλαβαίνουν να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του χρόνου, γι' αυτό κι έχει αποφασιστεί να παραταθούν κατά τέσσερις μήνες οι υπάρχουσες συμβάσεις (πρέπει να γίνει με τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών).  Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, από την πλευρά τους, δυσφορούν στη μονομερή παράταση των συμβάσεων από το υπουργείο αν δεν αυτή δεν συνδυαστεί με βελτίωση των όρων. Μεταξύ άλλων ζητούν να αναπροσαρμοστεί το τίμημα και να μειωθεί ο χρόνος εξόφλησής τους από το Δημόσιο. Για να εξασφαλίσουν ρευστότητα, παράλληλα, φέρονται να έχουν προτείνει να εξοφλούνται άμεσα (με την κατάθεση των απαραίτητων δικαιολογητικών) τουλάχιστον το 50% της οφειλής του Δημοσίου -πριν γίνει ο έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες-, ενώ οι ίδιες θα καταθέτουν ισόποση εγγυητική επιστολή ώστε να διασφαλίζεται το κράτος ότι θα πάρει πίσω τα χρήματά του σε περίπτωση που διαπιστωθούν παρατυπίες κατά τον έλεγχο που θα ακολουθήσει. Πληρωμή, ωστόσο, χωρίς προηγούμενο έλεγχο δεν προβλέπεται στο Δημόσιο...
Θύμα
Και μέσα σε όλα πάει και το «Δελφίνι της ζωής και της Ελπίδας». Κάτι σαν παράπλευρη απώλεια δηλαδή… Κι αυτό γιατί η κινητή μονάδα πολυιατρείο της εταιρίας «Γαληνός» στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έπεσε θύμα του σκανδάλου, που ξέσπασε μετά τις αποκαλύψεις για τα πλαστά πιστοποιητικά κλάσης που χορηγούσε σε πλοία στην Ελλάδα ο ρωσικός νηογνώμονας. Κι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την οριστική παύση λειτουργίας του…  Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει κρατήσει χαμηλούς τόνους στο ζήτημα, ενώ ο Πρόεδρος της εταιρείας «Γαληνός» κ. Μιχάλης Δρακιού καταβάλλει επίπονες προσπάθειες για την εξεύρεση λύσης. Όπως είναι γνωστό το "Δελφίνι της Ζωής και της Ελπίδας" είναι ένα ταχύπλοο σκάφος μετασκευασμένο σε πλωτό κέντρο υγείας και ανήκει στην Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Γαληνός». Με την εφαρμογή του Καλλικράτη διαπιστώθηκε ότι υπήρχε κενό στο νόμο για τη χρηματοδότηση εταιρειών του είδους από τις Περιφέρειες και με ενέργειες της περιφερειακής αρχής εξασφαλίστηκε με την προσθήκη τροπολογίας η εξασφάλιση πόρων για τη λειτουργία του.
Χρονικό
Η τροπολογία υπεγράφη τον Αύγουστο και ο κ. Δρακιού κίνησε τις διαδικασίες για την αποκατάσταση του σκάφους και των μηχανών του. Το κόστος των αποκαταστάσεων, ύψους 30.000 ευρώ περίπου, καλύφθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και εν συνεχεία μέσω της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου ξεκίνησε η διαδικασία για την πρόσληψη 10 ιατρών ειδικοτήτων για τη στελέχωση του και των 4 μελών του ναυτικού προσωπικού. Στις αρχές Σεπτεμβρίου ξέσπασε το σκάνδαλο με τον ρωσικό νηογνώμονα, έριξε άγκυρα για λίγο και αρχές Οκτωβρίου έγινε γνωστό ότι ο ρωσικός νηογνώμονας του έλαβε νέα πιστοποίηση αρμοδίως από το Υπουργείο Ναυτιλίας και ξεκίνησε τους ελέγχους των πλοίων. Πόσο όμως ήταν το κόστος για το «δελφίνι»; Σύμφωνα με τον κ Δρακιού για την ολοκλήρωση της διαδικασίας το ποσό αγγίζει τα 100 με 150.000 ευρώ και είναι αποτρεπτικό για τη λειτουργία του υδροπτερύγου που είχε δρομολογηθεί το πρώτον, το έτος 1973. Και όπως είναι λογικό σκέφτηκαν την διακοπή της λειτουργίας του και τα χρήματα να διατίθενται στην ομάδα ιατρών που θα μεταβαίνει για εξετάσεις και παροχή βοήθειας στους κατοίκους των νησιών με τακτικά δρομολόγια της γραμμής.
Διακοπή
Μάλιστα, τις προσεχείς ημέρες ο κ. Δρακιού θα υποβάλει εξάλλου στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αίτημα για την εξαίρεση της εταιρείας «Γαληνός» από την υποχρέωση έκδοσης πιστοποιητικού κλάσης και για τον έλεγχο της αξιοπλοΐας του, αποκλειστικά και μόνο από τη Διεύθυνση Επιθεώρησης του ΥΕΝ. Το όλο θέμα απασχόλησε εξάλλου πρόσφατα και τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της αστικής εταιρείας. Ο πρόεδρος ενημέρωσε τα μέλη μετά από επικοινωνία που είχε με τον Ιταλικό νηογνώμονα "RINA", ότι δεν μπορούν να πιστοποιήσουν Υ/Γ του 1973 διότι η εταιρεία δεν αναλαμβάνει τον έλεγχο πλοίων τέτοιας παλαιότητας.
Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 υπήρξε επικοινωνία με τον υπεύθυνο για την Ελλάδα, εκπρόσωπο του Ρωσικού νηογνώμονα κ. Voicov για να αντληθούν πληροφορίες σχετικά με την όλη διαδικασία, το χρονοδιάγραμμα και το εκτιμώμενο κόστος για την έκδοση των αιτούμενων πιστοποιητικών κλάσης. Σύμφωνα με την απαντητική επιστολή του ρωσικού νηογνώμονα απαιτείται προληπτικός έλεγχος, κόστους 2.000 ευρώ και εν συνεχεία εξαρχής επιθεώρηση, που σημαίνει έλεγχο όλων των εγκατεστημένων μηχανών και μηχανημάτων του πλοίου μετά την πλήρη εξάρμωσή τους. Επίσης απαιτείται ο δεξαμενισμός του πλοίου για τον πλήρη ναυπηγικό έλεγχο.
Αντίο
Όλα τα παραπάνω σημαίνουν για την εταιρεία πέραν του κόστους των 25.000 ευρώ και ένα ακόμη πολύ μεγαλύτερο κόστος που θα προκύψει από τις παραπάνω επιθεωρήσεις (μεταφορά πλοίου σε Πειραιά, πρόσληψη ναυτικού προσωπικού, επισκευές σε πιστοποιημένα συνεργεία, καρνάγιο, ξενοδοχεία κλπ.). Στη συνεδρίαση τονίστηκε μάλιστα ότι ακόμη κι αν προχωρήσει η διαδικασία δεν είναι βέβαιο ότι θα χορηγηθούν στο υδροπτέρυγο τα πιστοποιητικά!! Θυμίζουμε ότι το πλωτό πολυϊατρείο παρείχε καθημερινά δωρεάν ιατρικές υπηρεσίες στους κατοίκους των απομακρυσμένων νησιών, ανεξάρτητα από το ασφαλιστικό ταμείο στο οποίο ανήκουν, ασκούσε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια περίθαλψη και πρωτογενή και δευτερογενή πρόληψη. Επισκεπτόταν δε τους παρακάτω προορισμούς όπου δεν παρείχετο νοσοκομειακή περίθαλψη: Αγαθονήσι, Αρκιοί, Πάτμος, Λειψοί, Αστυπάλαια, Νίσυρος, Τήλος, Χάλκη, Σύμη, Πανορμίτης, Καστελόριζο, Κάσος, Διαφάνι και Πηγάδια Καρπάθου.
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου