Από τις 3 Σεπτεμβρίου το πλοίο που ενώνει τις Μικρές Κυκλάδες με τον … πολιτισμό (εάν μπορούμε να το πούμε έτσι χωρίς παρεξήγηση), ο «Σκοπελίτης» έχει δέσει πέφτοντας κι αυτός …θύμα της παράξενης και γεμάτης αναπάντητα ερωτηματικά ιστορίας με τον Ρώσο νηογνώμονα.
Οι κάτοικοι των Μικρών Κυκλάδων ένιωσαν τον κόσμο να χάνεται κάτω από τα πόδια τους καθώς αποτελεί για χρόνια τον πνεύμονα ζωής τους και πλέον ζουν υπό το φόβο του χειμώνα που προμηνύεται ιδιαίτερα βαρύς εάν μάλιστα γίνουν πραγματικότητα οι φήμες που μιλούν για μειώσεις δρομολογίων από τα μεγάλα πλοία της γραμμής κι αυτό γιατί θέλουν να μειώσουν το κόστος μετακινήσεων λόγω της αύξησης στην τιμή των καυσίμων.
Από ώρα σε ώρα
Που βρίσκεται όμως σήμερα ο «Σκοπελίτης»; Σε επικοινωνία που είχαμε με τον καπετάνιο του πλοίου, τον κ. Γιάννη Φουστιέρη μας είπε ότι «βρισκόμαστε στην Σαλαμίνα και περιμένουμε. Το τελευταίο μας ταξίδι ήταν στις 3 Σεπτεμβρίου και από τότε είμαστε στο περίμενε. Το γιατί και πως φτάσαμε σ’ αυτή την ιστορία είναι μία μεγάλη κουβέντα που σίγουρα δεν εξαντλείται μέσα σε ένα ή δύο λεπτά τηλεφωνικής επικοινωνίας. Αυτό που έχει σημασία αυτή τη στιγμή είναι ότι το γραφείο του Ρώσου Νηογνώμονα στο Πειραιά λειτουργεί κανονικά, καταθέσαμε κανονικά όλα τα δικαιολογητικά μας και περιμένουμε την έκδοση του πολυπόθητου πιστοποιητικού. Από μέρα σε μέρα λοιπόν και Θεού θέλοντας και αρχών επιτρέποντος νομίζω ότι τις επόμενες ημέρες θα γυρίσουμε και πάλι στην …καθημερινή μας ρουτίνα..» Αυτό είναι και το καλό νέο της ημέρας. Ότι είναι θέμα χρόνου πλέον να δούμε και πάλι τον Σκοπελίτη όχι μόνο εμείς στη Νάξο αλλά και οι κάτοικοι των Μικρών Κυκλάδων που ανακάλυψαν πόσο σημαντικό ρόλο παίζει τελικά στη ζωή τους…
Γενική συνέλευση
Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά. Αυτή που γίνεται γνωστή μέσα από τις δηλώσεις του αντιπροέδρου του συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Μιχάλη Σακέλλη, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου την περασμένη Πέμπτη και με αφορμή την γενική συνέλευση και τις εκλογές της 12ης Οκτωβρίου για τον νέο ενιαίο φορέα εκπροσώπησης της επιβατηγού ναυτιλίας… Στο θέμα των εκλογών θα προκύψει ένα συμβούλιο 12μελες που θα εκπροσωπείται με ίσους όρους από τέσσερα μέλη (Κρουαζιέρα, ακτοπλοΐα και Επιβατικά 0χηματαγωγά διεθνών πλόων) ενώ στη συνέχεια θα υπάρξει αλλαγή καταστατικού, με έγκριση από τις αρμόδιες αρχές, επανάληψη εκλογών με την εκλογή 14 μελών στο συμβούλιο και συγκεκριμένα τέσσερα μέλη από την κρουαζιέρα, τρία μέλη από την κατηγορία των επιβατηγών-οχηματαγωγών διεθνών πλόων, ένα μέλος από την κατηγορία των ταχυπλόων και έξι μέλη από την ακτοπλοΐα. Κι αυτό για να μπουν και οι μικρές εταιρίες στο συμβούλιο…
Ακυρώσεις
Αυτό όμως που μας ενδιαφέρει είναι τα συμπεράσματα της συνέντευξης Τύπου και αυτά δεν είναι ευχάριστα καθώς το 2012 κινδυνεύει να χαθεί για την ακτοπλοΐα εξαιτίας τις έλλειψης καυσίμων… Και όπως είπε ξεκάθαρα στη διάρκεια του χειμώνα θα υπάρξουν μειώσεις δρομολογίων, ενώ δεν απέκλεισε και ακυρώσεις δρομολογίων, με αποτέλεσμα κάποια νησιά να μην εξυπηρετούνται. «Θα έχουμε μειώσεις δρομολογίων και να είμαστε ευτυχείς, να μη δούμε και ακυρώσεις δρομολογίων, οπότε δε θα μπορούν να εξυπηρετηθούν κάποιες γραμμές». Και τόνισε ότι «Δεν είναι θέμα βούλησης των εταιρειών, αλλά της κατάστασης που διαμορφώνεται και να σκεφτείτε ότι κάποιες εταιρείες μπορεί να μην έχουν να πληρώσουν καύσιμα. Οι τράπεζες δεν δίνουν δάνεια, επομένως τα πλοία θα σταματήσουν. Υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας». Και βέβαια καταφέρθηκε κατά της πολιτείας αναφέροντας ότι η ακτοπλοΐα δεν έχει συνομιλητή από το κράτος, καθώς δεν υπάρχει από ότι φαίνεται επαφή με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Πρέπει να σημειώσουμε ότι εδώ και έναν χρόνο ακούγεται έντονα η φημολογία για ακυρώσεις ακόμη και τακτικών δρομολογίων κύριων γραμμών (βλέπε απογευματινά δρομολόγια ή ένα αντί για δύο ημερήσια όπως γίνονταν φέτος) κάτι που όμως καμία εταιρία ούτε επιβεβαιώνει ούτε και διαψεύδει, όπως συνέβη και τον περασμένο χειμώνα με τη Νάξο ουσιαστικά να έχει ένα λιγότερο δρομολόγιο.
Γιατί να ταξιδεύει;
Και στη συνέχεια έγινε αναφορά στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που εκτελούν άγονες γραμμές και δεν έχουν λάβει κανένα μίσθωμα για το 2011 (!!!) κάτι που ίσως να δημιουργήσει προβλήματα για το μέλλον. Κι αυτό γιατί στις 31 Οκτωβρίου λήγουν οι συμβάσεις για το τρέχον έτος άρα είναι στο χέρι τους να αρνηθούν μία ενδεχόμενη παράταση έως το τέλος του χρόνου των συμβάσεων κάτι που γίνεται κατά κόρον από την Κυβέρνηση σ’ αυτή τη περίπτωση… Τόνισε χαρακτηριστικά «Έχουν εξοφληθεί οι οφειλές του 2010 για τις άγονες γραμμές, όμως υπάρχουν ακτοπλοϊκές εταιρίες που δεν έχουν λάβει κανένα μίσθωμα για το 2011. Οι εταιρίες, κάτω από αυτές τις συνθήκες δε θα μπορέσουν να δεχθούν παράταση της σύμβασης για τα επιδοτούμενα δρομολόγια που εκτελούν» Και έκλεισε το συγκεκριμένο σημείο κάνοντας μία υποθετική ερώτηση «αν μια εταιρία δεν καλύπτει το κόστος λειτουργίας της γραμμής, γιατί να συνεχίσει να την εκτελεί;» Απάντηση προφανώς δεν πήρε…
Κρουαζιέρα
Σε επίπεδο κρουαζιέρας (η Νάξος θέλει να μπει κι αυτή σ’ αυτό το τομέα άσχετα εάν δεν έχει ακόμη τις υποδομές) το λόγο πήρε ο πρόεδρος του συνδέσμου κ. Φόρος και ζήτησε την επιτάχυνση των διαδικασιών έτσι ώστε να μη χαθεί και το 2013. Κι αυτό γιατί το 2012 έχει χαθεί καθώς δεν έχει αλλάξει ακόμη η σχετική νομοθεσία, κάτι που είχε αποτελέσει προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης… Και διευκρίνισε ότι εάν η χώρα θέλει ο Πειραιάς να γίνει home porting για το 2013, πρέπει στο αμέσως επόμενο διάστημα και πριν από το τέλος του χρόνου να καταργηθεί η διάταξη της νομοθεσίας για την άρση του cabotage που προβλέπει την υπογραφή σύμβασης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και εταιρειών κρουαζιέρας. Το 2012 χάθηκε γιατί τα προγράμματα κρουαζιέρας έχουν ήδη εκπονηθεί, συμπλήρωσε ο κ. Φόρος. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μας είπε ότι θα αλλάξει ο νόμος, αλλά αυτό πρέπει να γίνει σύντομα πρόσθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.
Φόβος ατυχήματος
Όπως εξήγησε στη συνέχεια, οι συμβάσεις είναι απαραίτητες σε χώρες που θέλουν να ελέγχουν τον αριθμό πλοίων και τουριστών που υποδέχονται. Η Ελλάδα προφανώς δεν έχει τέτοιο λόγο. Αντιθέτως. Ο κ. Φόρος ζήτησε ακόμη να υπάρχει προγραμματισμός από τους οργανισμούς λιμένων σε ότι αφορά τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και να μην ισχύει η αρχή «όποιος έρθει πρώτος» γιατί τα κρουαζιερόπλοια αναπτύσσουν ταχύτητες για να ξεπεράσουν τους ανταγωνιστές με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος ατυχημάτων. Αν υπήρχε προγραμματισμός ίσως να μην είχαμε τη βύθιση του Sea Diamond, είπε χαρακτηριστικά. Επίσης σε άλλο σημείο της ομιλίας του εκτίμησε ότι το cabotage θα είχε υλοποιηθεί νωρίτερα αν δεν είχαν υψώσει ελληνική σημαία πλοία της εταιρείας Louis. Αναφερόμενος τέλος στην ελληνική κρουαζιέρα εκτίμησε ότι δεν είναι ανταγωνιστική και ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να σταθεί διεθνώς κρουαζιερόπλοιο με ελληνική σημαία.
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ
Οι κάτοικοι των Μικρών Κυκλάδων ένιωσαν τον κόσμο να χάνεται κάτω από τα πόδια τους καθώς αποτελεί για χρόνια τον πνεύμονα ζωής τους και πλέον ζουν υπό το φόβο του χειμώνα που προμηνύεται ιδιαίτερα βαρύς εάν μάλιστα γίνουν πραγματικότητα οι φήμες που μιλούν για μειώσεις δρομολογίων από τα μεγάλα πλοία της γραμμής κι αυτό γιατί θέλουν να μειώσουν το κόστος μετακινήσεων λόγω της αύξησης στην τιμή των καυσίμων.
Από ώρα σε ώρα
Που βρίσκεται όμως σήμερα ο «Σκοπελίτης»; Σε επικοινωνία που είχαμε με τον καπετάνιο του πλοίου, τον κ. Γιάννη Φουστιέρη μας είπε ότι «βρισκόμαστε στην Σαλαμίνα και περιμένουμε. Το τελευταίο μας ταξίδι ήταν στις 3 Σεπτεμβρίου και από τότε είμαστε στο περίμενε. Το γιατί και πως φτάσαμε σ’ αυτή την ιστορία είναι μία μεγάλη κουβέντα που σίγουρα δεν εξαντλείται μέσα σε ένα ή δύο λεπτά τηλεφωνικής επικοινωνίας. Αυτό που έχει σημασία αυτή τη στιγμή είναι ότι το γραφείο του Ρώσου Νηογνώμονα στο Πειραιά λειτουργεί κανονικά, καταθέσαμε κανονικά όλα τα δικαιολογητικά μας και περιμένουμε την έκδοση του πολυπόθητου πιστοποιητικού. Από μέρα σε μέρα λοιπόν και Θεού θέλοντας και αρχών επιτρέποντος νομίζω ότι τις επόμενες ημέρες θα γυρίσουμε και πάλι στην …καθημερινή μας ρουτίνα..» Αυτό είναι και το καλό νέο της ημέρας. Ότι είναι θέμα χρόνου πλέον να δούμε και πάλι τον Σκοπελίτη όχι μόνο εμείς στη Νάξο αλλά και οι κάτοικοι των Μικρών Κυκλάδων που ανακάλυψαν πόσο σημαντικό ρόλο παίζει τελικά στη ζωή τους…
Γενική συνέλευση
Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά. Αυτή που γίνεται γνωστή μέσα από τις δηλώσεις του αντιπροέδρου του συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Μιχάλη Σακέλλη, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου την περασμένη Πέμπτη και με αφορμή την γενική συνέλευση και τις εκλογές της 12ης Οκτωβρίου για τον νέο ενιαίο φορέα εκπροσώπησης της επιβατηγού ναυτιλίας… Στο θέμα των εκλογών θα προκύψει ένα συμβούλιο 12μελες που θα εκπροσωπείται με ίσους όρους από τέσσερα μέλη (Κρουαζιέρα, ακτοπλοΐα και Επιβατικά 0χηματαγωγά διεθνών πλόων) ενώ στη συνέχεια θα υπάρξει αλλαγή καταστατικού, με έγκριση από τις αρμόδιες αρχές, επανάληψη εκλογών με την εκλογή 14 μελών στο συμβούλιο και συγκεκριμένα τέσσερα μέλη από την κρουαζιέρα, τρία μέλη από την κατηγορία των επιβατηγών-οχηματαγωγών διεθνών πλόων, ένα μέλος από την κατηγορία των ταχυπλόων και έξι μέλη από την ακτοπλοΐα. Κι αυτό για να μπουν και οι μικρές εταιρίες στο συμβούλιο…
Ακυρώσεις
Αυτό όμως που μας ενδιαφέρει είναι τα συμπεράσματα της συνέντευξης Τύπου και αυτά δεν είναι ευχάριστα καθώς το 2012 κινδυνεύει να χαθεί για την ακτοπλοΐα εξαιτίας τις έλλειψης καυσίμων… Και όπως είπε ξεκάθαρα στη διάρκεια του χειμώνα θα υπάρξουν μειώσεις δρομολογίων, ενώ δεν απέκλεισε και ακυρώσεις δρομολογίων, με αποτέλεσμα κάποια νησιά να μην εξυπηρετούνται. «Θα έχουμε μειώσεις δρομολογίων και να είμαστε ευτυχείς, να μη δούμε και ακυρώσεις δρομολογίων, οπότε δε θα μπορούν να εξυπηρετηθούν κάποιες γραμμές». Και τόνισε ότι «Δεν είναι θέμα βούλησης των εταιρειών, αλλά της κατάστασης που διαμορφώνεται και να σκεφτείτε ότι κάποιες εταιρείες μπορεί να μην έχουν να πληρώσουν καύσιμα. Οι τράπεζες δεν δίνουν δάνεια, επομένως τα πλοία θα σταματήσουν. Υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας». Και βέβαια καταφέρθηκε κατά της πολιτείας αναφέροντας ότι η ακτοπλοΐα δεν έχει συνομιλητή από το κράτος, καθώς δεν υπάρχει από ότι φαίνεται επαφή με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Πρέπει να σημειώσουμε ότι εδώ και έναν χρόνο ακούγεται έντονα η φημολογία για ακυρώσεις ακόμη και τακτικών δρομολογίων κύριων γραμμών (βλέπε απογευματινά δρομολόγια ή ένα αντί για δύο ημερήσια όπως γίνονταν φέτος) κάτι που όμως καμία εταιρία ούτε επιβεβαιώνει ούτε και διαψεύδει, όπως συνέβη και τον περασμένο χειμώνα με τη Νάξο ουσιαστικά να έχει ένα λιγότερο δρομολόγιο.
Γιατί να ταξιδεύει;
Και στη συνέχεια έγινε αναφορά στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που εκτελούν άγονες γραμμές και δεν έχουν λάβει κανένα μίσθωμα για το 2011 (!!!) κάτι που ίσως να δημιουργήσει προβλήματα για το μέλλον. Κι αυτό γιατί στις 31 Οκτωβρίου λήγουν οι συμβάσεις για το τρέχον έτος άρα είναι στο χέρι τους να αρνηθούν μία ενδεχόμενη παράταση έως το τέλος του χρόνου των συμβάσεων κάτι που γίνεται κατά κόρον από την Κυβέρνηση σ’ αυτή τη περίπτωση… Τόνισε χαρακτηριστικά «Έχουν εξοφληθεί οι οφειλές του 2010 για τις άγονες γραμμές, όμως υπάρχουν ακτοπλοϊκές εταιρίες που δεν έχουν λάβει κανένα μίσθωμα για το 2011. Οι εταιρίες, κάτω από αυτές τις συνθήκες δε θα μπορέσουν να δεχθούν παράταση της σύμβασης για τα επιδοτούμενα δρομολόγια που εκτελούν» Και έκλεισε το συγκεκριμένο σημείο κάνοντας μία υποθετική ερώτηση «αν μια εταιρία δεν καλύπτει το κόστος λειτουργίας της γραμμής, γιατί να συνεχίσει να την εκτελεί;» Απάντηση προφανώς δεν πήρε…
Κρουαζιέρα
Σε επίπεδο κρουαζιέρας (η Νάξος θέλει να μπει κι αυτή σ’ αυτό το τομέα άσχετα εάν δεν έχει ακόμη τις υποδομές) το λόγο πήρε ο πρόεδρος του συνδέσμου κ. Φόρος και ζήτησε την επιτάχυνση των διαδικασιών έτσι ώστε να μη χαθεί και το 2013. Κι αυτό γιατί το 2012 έχει χαθεί καθώς δεν έχει αλλάξει ακόμη η σχετική νομοθεσία, κάτι που είχε αποτελέσει προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης… Και διευκρίνισε ότι εάν η χώρα θέλει ο Πειραιάς να γίνει home porting για το 2013, πρέπει στο αμέσως επόμενο διάστημα και πριν από το τέλος του χρόνου να καταργηθεί η διάταξη της νομοθεσίας για την άρση του cabotage που προβλέπει την υπογραφή σύμβασης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και εταιρειών κρουαζιέρας. Το 2012 χάθηκε γιατί τα προγράμματα κρουαζιέρας έχουν ήδη εκπονηθεί, συμπλήρωσε ο κ. Φόρος. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μας είπε ότι θα αλλάξει ο νόμος, αλλά αυτό πρέπει να γίνει σύντομα πρόσθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.
Φόβος ατυχήματος
Όπως εξήγησε στη συνέχεια, οι συμβάσεις είναι απαραίτητες σε χώρες που θέλουν να ελέγχουν τον αριθμό πλοίων και τουριστών που υποδέχονται. Η Ελλάδα προφανώς δεν έχει τέτοιο λόγο. Αντιθέτως. Ο κ. Φόρος ζήτησε ακόμη να υπάρχει προγραμματισμός από τους οργανισμούς λιμένων σε ότι αφορά τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και να μην ισχύει η αρχή «όποιος έρθει πρώτος» γιατί τα κρουαζιερόπλοια αναπτύσσουν ταχύτητες για να ξεπεράσουν τους ανταγωνιστές με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος ατυχημάτων. Αν υπήρχε προγραμματισμός ίσως να μην είχαμε τη βύθιση του Sea Diamond, είπε χαρακτηριστικά. Επίσης σε άλλο σημείο της ομιλίας του εκτίμησε ότι το cabotage θα είχε υλοποιηθεί νωρίτερα αν δεν είχαν υψώσει ελληνική σημαία πλοία της εταιρείας Louis. Αναφερόμενος τέλος στην ελληνική κρουαζιέρα εκτίμησε ότι δεν είναι ανταγωνιστική και ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να σταθεί διεθνώς κρουαζιερόπλοιο με ελληνική σημαία.
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου