Τρίτη, 11 Οκτωβρίου 2011

Χωρίς Τελωνείο η Νάξος

Ωραίο είναι όταν το λες αλλά πολύ δύσκολο να το πραγματοποιήσεις. Και οι αρμόδιοι φορείς στα ελληνικά υπουργεία αυτή τη στιγμή αποδεικνύονται ανίκανοι μαθήσεως και επικίνδυνοι για την ασφάλεια του κράτους. Και το χειρότερο λάθος τους είναι ότι επιμένουν ότι η Ελλάδα είναι μόνο η Αθήνα. Άντε και η Θεσσαλονίκη. Ας το πουν λοιπόν και να ηρεμήσουμε όλοι…
Αρχικά είχαμε τις δηλώσεις για τα σχολεία και τις συγχωνεύσεις. Στη συνέχεια πήγαμε στα νοσοκομεία θεωρώντας ότι ένα κεντρικό νοσοκομείο στη Σύρο μπορεί να καλύψει τις ανάγκες όλων των Κυκλάδων. Στο μεσοδιάστημα επιχείρησε να κλείσουν και τα μισά καταστήματα OTEShop στο Αιγαίο αλλά τους πρόλαβαν… Επόμενη κίνηση, να κόψει τα δρομολόγια στις άγονες γραμμές. Κι από τη στιγμή που δεν έχει πλοίο γιατί να μετακινηθείς. Οπότε πάμε στο νέο βήμα. Το οποίο λίγο πολύ το γνωρίζαμε από τις 19 Αυγούστου όταν και άρχισαν δειλά δειλά να εμφανίζονται οι γραμμές του νομοσχεδίου που ήθελε εφορίες και τελωνεία να κλείνουν στα μικρότερα νησιά και να μεταβιβάζονται οι αρμοδιότητές τους στα μεγαλύτερα ή στα γραφεία που θα βρίσκονται στις πρωτεύουσες των Νομών.
Και η Νάξος
Και λογικά σκεπτόμενοι είπαν: σχολεία καταργήθηκαν, πλοία δεν έχετε, νοσοκομεία συγχωνεύτηκαν, τι να κάνετε εφορίες και τελωνεία; Ναι με βάση αυτή τη λογική καλά κάνουν και τα κλείνουν. Το ζήτημα όμως είναι ότι υπάρχουν κάτοικοι σ’ αυτά τα νησιά και ακόμη ανοιχτά λιμάνια κάτι που σημαίνει ότι αν μη τι άλλο τουρίστες ή έμποροι έρχονται. Και δεν μπορούν να τους διώξουν κι αυτούς. Η μπορούν τελικά… Όπως κι εάν έχει το υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται νομοσχέδιο σύμφωνα με το οποίο προτείνεται η κατάργηση των τελωνείων Πάρου, Νάξου, Τήνου, Άνδρου, Κέας, Κύθνου, Σίφνου, Σερίφου, Πυθαγορείου, Καρλοβασίου και Αγίου Κήρυκου της 10ης Τελωνειακής Περιφέρειας. Και βέβαια αυτό ισχύει και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας με αποκορύφωμα το κλείσιμο δύο τελωνείων στον Νομό Ιωαννίνων που εξυπηρετούν σε ετήσια βάση 300.000 ανθρώπους που πηγαίνουν και έρχονται στην Αλβανία (!!!0 Και σύμφωνα με το ανωτέρω σχέδιο, οι αρμοδιότητες και το προσωπικό των καταργούμενων Τελωνείων μεταφέρονται στα Τελωνεία Σύρου και Μήλου για το Νομό Κυκλάδων και στο Τελωνείο Σάμου (στο Βαθύ) για το Νομό Σάμου….
Χωρίς σκεπτικό
Ποιο είναι το σκεπτικό της απόφασής των κρατικών υπαλλήλων; Προφανώς να δείξουν στην Τρόικα ότι πραγματοποιούν περικοπές στο δημόσιο τομέα. Ναι εάν βάλεις τους αριθμούς κάτω ίσως και να έχουν δίκιο. Το γεγονός όμως ότι οι Κυκλάδες θα μείνουν με μόνο τέσσερα τελωνεία (Σύρου, Μυκόνου, Σαντορίνης και Μήλου) δεν νομίζουμε ότι μπορεί να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες ενός νομού ο οποίος ειδικά στις καλοκαιρινές περιόδους μετατρέπεται στον παράδεισο των επισκεπτών… Και με δεδομένο ότι υπάρχει και αύξηση αλλοδαπών από την πρώην Ανατολική Ευρώπη (βλ Ρωσία ) είναι πραγματικά εκτός λογικής να μην υπάρχουν τελωνεία σε όλα τουλάχιστον τα μεγάλα νησιά…
Η επιστολή
Ποια όμως είναι η αντίδραση των υπαλλήλων; Αρχικά έχουμε την ανοιχτή επιστολή που υπογράφει ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας του ΔΣ κ. Πετρήσης και Παπαμανώλης όπου εκφράζουν την αντίθεσή τους στην απόφαση του υπουργείου οικονομίας να κλείσουν τα τοπικά τελωνεία στα νησιά των Κυκλάδων.
«Τις τελευταίες ημέρες, η 10η Ένωση Τελωνειακών Υπαλλήλων (Ε.Τ.Υ.) Ν. Κυκλάδων και Σάμου πληροφορήθηκε την ύπαρξη ενός νοσηρού “σχεδίου αναδιάρθρωσης περιφερειακών τελωνειακών υπηρεσιών” το οποίο επεξεργάζεται η πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών. Στο ανωτέρω σχέδιο προτείνεται η κατάργηση τελωνείων που, μεταξύ άλλων, εξυπηρετούν διεθνές αεροδρόμιο ή στεγάζονται σε ιδιόκτητο κτίριο ή ελέγχουν φορολογικές αποθήκες προϊόντων υπό αναστολή καταβολής Ειδικού Φόρου ή εξυπηρετούν εκατοντάδες συναλλασσόμενους ή συνεισφέρουν στον κρατικό προϋπολογισμό εισπράττοντας σημαντικά ποσά. Συγκεκριμένα προτείνεται η αναστολή λειτουργίας των τελωνείων Πάρου, Νάξου, Τήνου, Άνδρου, Κέας, Κύθνου, Σίφνου, Σερίφου, Πυθαγορείου, Καρλοβασίου και Αγίου Κήρυκου της 10ης Τελωνειακής Περιφέρειας!
Σύμφωνα με το ίδιο σχέδιο, οι αρμοδιότητες και το προσωπικό των καταργούμενων Τελωνείων μεταφέρονται στα Τελωνεία Σύρου και Μήλου για το Νομό Κυκλάδων και στο Τελωνείο Σάμου (στο Βαθύ) για το Νομό Σάμου, με ότι αυτό συνεπάγεται για τους νησιώτες που συναλλάσσονται με κάθε τελωνείο. Είναι ιδιαίτερα οξύμωρο, σε μία εποχή που υστερούν τα δημοσιονομικά έσοδα της χώρας, η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών να προτείνει την κατάργηση οργανικών μονάδων Τελωνείων, αντί να ενισχύει τον εισπρακτικό και αντιλαθρεμπορικό τους ρόλο.
Το Δ.Σ. και τα μέλη της 10ης Ε.Τ.Υ. διαμαρτυρόμαστε για το γεγονός ότι δεν μας κοινοποιήθηκε εγγράφως το εν λόγω σχέδιο και δεν ζητήθηκαν οι προτάσεις μας. Μας ανησυχεί και μας προβληματίζει ιδιαίτερα το γεγονός ότι γίνονται “ασκήσεις επί χάρτου” για τα τελωνεία των νησιών μας από μανδαρίνους που δεν έχουν επαφή με το νησιωτικό χώρο και δεν γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες, τα προβλήματα και τις δραστηριότητες των νησιωτικών τελωνείων.
Ενώ μπορεί να έχει λογική η αναστολή λειτουργίας κάποιου τελωνείου στην ηπειρωτική Ελλάδα με σκοπό τον περιορισμό του κόστους, δεν ισχύει το ίδιο στη νησιωτική Ελλάδα. Η μετακίνηση από νησί σε νησί γίνεται αποκλειστικά με το πλοίο της γραμμής και όχι με ιδιωτικά μεταφορικά μέσα. Τα περιορισμένα δρομολόγια και οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες καθιστούν κοστοβόρα, χρονοβόρα, δυσχερή και συχνά αδύνατη τη μετάβαση ακόμα και σε γειτονικό νησί. Τονίζουμε ότι κατά την αναδιάρθρωση της Τελωνειακής Υπηρεσίας, το Υπουργείο Οικονομικών οφείλει να λάβει υπόψη της τις ιδιαιτερότητες των νησιωτικών περιοχών, σύμφωνα με την παράγραφο 4  του άρθρου 101 του Συντάγματος, όπως άλλωστε έγινε και στην περίπτωση του “Καλλικράτη”, των ΔΟΥ και των καταστημάτων του ΟΤΕ στις Κυκλάδες.
Καλούμε τους τοπικούς φορείς και τις αρχές των θιγόμενων νησιών, να καταθέσουν παράλληλα τις δικές τους προτάσεις προς την ηγεσία του Υπουργείου. Η κατάργηση των τελωνείων είναι βέβαιο ότι θα πλήξει την ήδη κλονισμένη τοπική οικονομία κάθε νησιού καθώς θα ταλαιπωρήσει και θα επιβαρύνει οικονομικά τις επιχειρήσεις και κάθε συναλλασσόμενο των τελωνειακών υπηρεσιών. Παραμένουμε σε επαγρύπνηση, υπερασπιζόμενοι την αξιοπρέπεια των συναδέλφων και την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία της τελωνειακής υπηρεσίας».
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου