Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου 2014

Nάξος: Ακινησία για περίπου 1400 αυτοκίνητα



Μέσα σε ένα χρόνο είχαμε αύξηση 155% όσον αφορά την κατάθεση πινακίδων στη ΔΟΥ Νάξου – Το 80% των πινακίδων αφορά ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα – Γρύλλης «τέλη και ασφάλιση μας οδήγησαν στη ..ΔΟΥ» - Μαστρογιαννόπουλος « από την έναρξη της κρίσης το 30% των αυτοκινήτων στη Νάξο έχουν… αποσυρθεί»


του Νικόδημου Λιανού
Η αλήθεια είναι ότι είχαμε μπει στον πειρασμό να απευθυνθούμε νωρίτερα στην υπάλληλο της ΔΟΥ Νάξου σχετικά με τον αριθμό των πινακίδων (επιβατικών ΙΧ και δικύκλων) που κατατέθηκαν έως την 31η Δεκεμβρίου αλλά βλέποντας τις πινακίδες να αθροίζονται στο γραφείο της με τόσο γρήγορο ρυθμό θελήσαμε να πάρουμε μία απόσταση. Δεν είναι εύκολο πράγμα άλλωστε να κάνεις ερωτήσεις σε έναν υπάλληλο που είναι χαμένος ανάμεσα σε δεκάδες χαρτιά και πινακίδες που ζητούν ταξινόμηση. Οπότε περιμέναμε. Διαβάζαμε στο διαδίκτυο ότι σε όλη την Ελλάδα η κατάσταση ήταν εκτός ορίων και μάλιστα στις περισσότερες πόλεις είχαμε ρεκόρ κατάθεσης πινακίδων και ακινησίας αυτοκινήτων. Ακόμη και στις πιο μικρές πόλεις ο ένας μετά τον άλλο οι ιδιοκτήτες ΙΧ έτρεχαν να προλάβουν τις προθεσμίες και να παραδώσουν τα …κλειδιά στο κράτος ώστε πληρώσουν λιγότερο.

Κόστος
Η κρίση έχει αλλάξει τα δεδομένα. Πλέον τα αυτοκίνητα είναι πραγματικά είδη πολυτελείας και ουσιαστικά σκοτώνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ο Στέφανος Μαστρογιαννόπουλος – σύμβουλος ασφαλίσεων – δεν κρύβεται εξηγώντας μας τους λόγους που οι Έλληνες αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σ’ αυτή τη κίνηση « η φορολογική πολιτική είναι τέτοια που μας έχει αναγκάσει να ακινητοποιήσουμε το αυτοκίνητό μας. Έκανα πρόσφατα μία βόλτα στην Αθήνα για επαγγελματική μου υπόθεση και είδα δεκάδες νέα αυτοκίνητα αραγμένα χωρίς πινακίδες. Πώς να αντέξει ένας μισθωτός ή ελεύθερος επαγγελματίας όταν το αυτοκίνητο και ότι το ακολουθεί προστίθεται στην περιουσία του ως τεκμήριο; Ποιος έχει την δυνατότητα να συντηρεί αυτοκίνητα που χρειάζονται υποχρεωτικά τέλη κυκλοφορίας, ασφάλιστρα, σέρβις και ΚΤΕΟ; Και να μην μιλήσουμε για τα μεγάλα κυβισμού αυτοκίνητα που λόγω τεκμηρίου (και φόρου πολυτελείας) τσακίζουν οικονομικά τους πολίτες»….

Καταθέσεις
Και έτσι φτάσαμε να διαβάζουμε για απίστευτες ιστορίες. Χιλιάδες ανθρώπους με τις πινακίδες στην αγκαλιά στην ουρά από τις έξι το πρωί για να τις παραδώσουν. Στην Ξάνθη η αύξηση έφτασε στο 400% σε σχέση με πέρυσι, στην Καρδίτσα είχαμε 2.500, στην μικρή Σκόπελο 500, στην Πάτρα είχαμε αύξηση της τάξης του 100% σε σχέση με πέρυσι. Το ίδιο και στην Κοζάνη ενώ στην Αλεξανδρούπολη παραδόθηκαν 1500 πινακίδες και στη Λάρισα η αύξηση έχει ξεπεράσει το 120% σε σχέση με πέρυσι και μόνο τα δύο τελευταία χρόνια είχαμε περισσότερες από 10.000 πινακίδες να κατατίθεται στις ΔΟΥ του Νομού.  Όμως, από τον κανόνα αυτό δεν θα μπορούσε να ξεφύγουν και τα νησιά του Αιγαίου. Στην Μυτιλήνη κατατέθηκαν περίπου 2,500 πινακίδες όταν πέρυσι δεν ξεπέρασαν τις 900. Στη Χίο κατατέθηκαν 4000 (!!!) και στη Ρόδο αποσύρθηκαν 8.200 πινακίδες αυτοκινήτων ήτοι 40% περισσότερο σε σχέση με την περσινή χρονιά. Και στις Κυκλάδες; Η μοναδική πληροφόρηση που έχουμε είναι από τη Σύρο όπου κατατέθηκαν κάτι περισσότερες από 2.000 πινακίδες ενώ πέρυσι δεν ξεπέρασαν τις 850. Αύξηση της τάξης του 135% (!!!)

460%
Και στη Νάξο; Ρωτήσαμε την αρμόδια υπάλληλο της Εφορίας και μας είπε ότι αν και δεν έχει ολοκληρωθεί η επίσημη καταμέτρηση οι πινακίδες που αφορούν τα ιδιωτικά αυτοκίνητα και δίκυκλα τόσο στη Νάξο όσο και στις Μικρές Κυκλάδες αγγίζουν τις 1400 (!!!) Και για όσους θεωρούν ότι ο αριθμός είναι μικρός, πέρυσι είχαν κατατεθεί 550 και πριν από δύο χρόνια 480 ενώ το 2010 η απόσυρση πινακίδων άγγιξε μετά βίας τις 250. Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ότι σε διάστημα τεσσάρων χρόνων η αύξηση όσον αφορά την απόσυρση των αυτοκινήτων έχει αγγίξει το 460% (!!!) Ναι σωστά διαβάσατε. Και όπως αναφέρει ο κ. Μαστρογιαννόπουλος «σήμερα στη Νάξο κυκλοφορούν μάξιμουμ 12.000 αυτοκίνητα. Με βάση τις πληροφορίες που έχω περίπου το 30% των αυτοκινήτων για διάφορους λόγους από την αρχή της κρίσης έχει αποσυρθεί από την κυκλοφορία. Και σε Πανελλαδικό επίπεδο μιλάμε για απόσυρση της τάξης των 1.300.000 αυτοκινήτων από το 2009 όταν και ξεκίνησε η κρίση. Μπορεί να συλλάβετε τον αριθμό; Είναι τεράστιος». 

Πρώτη φορά
Αυτό όμως που εντυπωσιάζει είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό από τις πινακίδες που κατατέθηκαν προέρχεται από τους Ιδιοκτήτες Ενοικιαζομένων Αυτοκινήτων. Από την Εφορία μας είπαν ότι το ποσοστό είναι περίπου 70% αλλά ο πρόεδρος του Συλλόγου Ενοικιαζομένων Αυτοκινήτων Νάξου κ. Στέφανος Γρύλλης ανεβάζει το ποσοστό σε ακόμη υψηλότερο επίπεδο και τονίζει ότι «είναι της τάξης του 80% το λιγότερο. Από τα περίπου 800 αυτοκίνητα που έχουν οι ιδιοκτήτες στη διάθεσή τους μπορώ να σου πω ότι μόλις 50 πρέπει να είναι στους δρόμους. Κάθε γραφείο έχει κρατήσει μάξιμουμ 4-5 αυτοκίνητα για να εξυπηρετήσει τους τακτικούς πελάτες που έχει όλο το χρόνο και από εκεί και πέρα όλα τα άλλα κατατέθηκαν. Είναι η πρώτη φορά που αναγκαζόμαστε να προχωρήσουμε σε μία τέτοια ενέργεια. Το κόστος για την συντήρησή τους και με δεδομένο ότι είναι υποχρεωτική η ασφάλισή τους μας ώθησε σ’ αυτή τη κίνηση. Και το κόστος για το κράτος θα είναι μεγάλο. Όχι μόνο οικονομικά αφού θα ασφαλίσουμε τα αυτοκίνητα μόνο για πέντε μήνες όταν στα μέσα Μαΐου θα αρχίσουμε σιγά σιγά να τα παραλαμβάνουμε αλλά να σκεφτούμε λίγο και την υπάλληλο της Εφορίας που θα πρέπει μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, τον Μάιο να μας δώσει πίσω τις πινακίδες. Και η γραφειοκρατία είναι τεράστια. Είχαμε ζητήσει από το κράτος να μας εξαιρέσει ως επαγγελματίες από την σχετική κατάθεση του νομοσχεδίου, είχαμε στείλει και επιστολές από τον Φεβρουάριο, είχε γίνει και επερώτηση στη Βουλή καθώς εμείς στη Νάξο ξεκινήσαμε πρώτοι να κάνουμε ερωτήσεις στο Υπουργείο αλλά έως και σήμερα δεν πήραμε καμία απάντηση. Αυτό που φοβάμαι είναι ότι η απόφαση δεν ελήφθη από το Υπουργείο Οικονομικών αλλά από την Τράπεζα Ελλάδας που εκεί υπάρχουν άλλα κέντρα αποφάσεων».

Εξαίρεση
Ποια είναι η λύση στο πρόβλημα; Να είχαν εξαιρεθεί από τον γενικό κανόνα οι επαγγελματίες εκείνοι που αξιοποιούν τα αυτοκίνητά τους εποχιακά. Βλέπετε η κρίση πλέον έχει πλήξει όλα σχεδόν τα επαγγέλματα. Και δεν μιλάμε μόνο για τους ιδιοκτήτες ενοικιαζομένων αυτοκινήτων. Μιλάμε για τους ξενοδόχους που διατηρούν πούλμαν μεταφοράς πελατών, μιλάμε για τις εταιρίες που έχουν σχέση με τις οικοδομές και κάνουν μεταφορές. Αναγκάζονται να ασφαλίζουν όλα τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά τους όταν χρησιμοποιούν μόλις το 10 ή το 20% του εν δυνάμει στόλου τους. Η οικονομική τους αφαίμαξη είναι χωρίς τέλος. Και όπως φαίνεται κανείς στο υπουργείο οικονομικών δεν έχει διάθεση να αλλάξει τρόπο σκέψης. Και αυτό είναι το χειρότερο, κάτι που άλλωστε φαίνεται και σε θέματα κοινωνικής πολιτικής όπως είναι η θέρμανση. Αρκεί οι αριθμοί να ευημερούν.

Επιστολή
Μάλιστα παραθέτουμε και την σχετική επιστολή που είχε στείλει ο Σύλλογος Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων Αυτοκινήτων Επαρχίας Νάξου στις 13 Φεβρουαρίου (περίπου δύο μήνες πριν την ψήφιση του σχετικού Νομοσχεδίου) και είχε κατατεθεί και στη Βουλή μέσω ερώτησης από τον Βουλευτή Κυκλάδων κ. Συρμαλένιο με τίτλο «Υποχρεωτική ασφάλιση οχημάτων από την χορήγηση της άδειας κυκλοφορίας». Τι αναφέρει η επιστολή; «Κύριε Υπουργέ, Μετά την από 5 Φεβρουαρίου 2013 ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών για δημόσια διαβούλευση της νομοθετικής πρωτοβουλίας του ΥΠ.ΟΙΚ. με τίτλο:« Δημόσια Διαβούλευση στο σχέδιο νόμου «επενδυτικά εργαλεία ανάπτυξης, παροχή πιστώσεων και άλλες διατάξεις» και τη λεπτομερή του μελέτη σας υποβάλουμε την έντονη διαμαρτυρία του Συλλόγου ιδιοκτητών ενοικιαζομένων αυτοκινήτων επαρχίας Νάξου και όλων των Νησιωτών του Αιγαίου για το « Άρθρο 28 Τροποποιήσεις του πδ 237/1986» Το Άρθρο 28, όπως έχει διατυπωθεί στην ανάρτηση του ΥΠ.ΟΙΚ. για δημόσια διαβούλευση, διατυπώνει τα εξής: Τροποποιήσεις του πδ 237/1986
Το πδ 237/1986 (Α΄110), τροποποιείται ως εξής:
1. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 2, προστίθεται τρίτο εδάφιο, ως εξής :
«Η υποχρέωση ασφάλιση υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή η λειτουργία του αυτοκινήτου».  Η εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης έρχεται να ρίξει τη χαριστική βολή στις μικρές επιχειρήσεις ενοικιαζομένων αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται στα νησιά και λειτουργούν λόγο εποχικότητας πολύ μικρό χρονικό διάστημα περίπου τριών μηνών ( 90 ημέρες) και μεγάλη δυσκολία συντήρησης και επιβίωσης. Οι επιχειρήσεις στο τέλος της τουριστικής περιόδου αποθηκεύουν τα αυτοκίνητα σε χώρους στάθμευσης επειδή δεν τα χρησιμοποιούν και τα ασφαλίζουν μόνο όταν κυκλοφορούν όπως ισχύει έως τώρα. Αν εφαρμοστεί αυτή η διάταξη ιδιαίτερα αυτή την περίοδο μόνο βοήθεια και εξυπηρέτηση στις ασφαλιστικές εταιρείες προσφέρει οι οποίες μάλιστα παρά την κρίση τα δυο τελευταία χρόνια έχουν διπλασιάσει τα ασφάλιστρα τους ,τα δε ενοικιαζόμενα οχήματα τα ασφαλίζουν ακριβότερα.
Eπιπλέον για την ενημέρωσή σας άλλα και όποιων άλλων έχουν εμπλακεί στη σύνταξη του συγκεκριμένου άρθρου 28, και προκειμένου να διαφανεί πόσο επιβαρύνονται οι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις οφείλουμε επιπλέον να σας πληροφορήσουμε τα εξής: Τα ενοικιαζόμενα οχήματα αν και επαγγελματικά χαρακτηρίζονται φορολογικά ιδιωτικά στερώντας από τους ιδιοκτήτες τα προνόμια των επαγγελματικών αυτοκινήτων Πολλά από αυτά αν και κυκλοφορούν ελάχιστο χρόνο πληρώνουν τα τέλη κυκλοφορίας όλου του έτους Επιβάλετε στις επιχειρήσεις να τηρούν καρτέλες έλεγχου οχημάτων παρότι τα οχήματα υπόκειται σε έλεγχο ΚΤΕΟ
Η επιχείρηση Επιβαρύνετε με Φ.Π.Α και κατά την αγορά και κατά τη πώληση του αυτοκίνητου το όποιο επιβαρύνετε και με υπεραξία κατά την πώληση
Ύστερα από τα παραπάνω, σε περίπτωση που εφαρμοστεί αυτή η διάταξη θα επιβαρύνει με επιπλέων κόστος τις επιχειρήσεις για μια παροχή που δεν θα λαμβάνουν λόγο ακινησίας των οχημάτων και θα επιβαρύνει τις κατά τόπους Δ.Ο.Υ. με την κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας όλων των οχημάτων μετά το τέλος της τουριστικής περιόδου . Ζητάμε να κατατάξετε τα ενοικιαζόμενα οχήματα στις εξαιρέσεις του νόμου και να υποχρεώνονται σε ασφάλιση κατά την κυκλοφορία τους».

Αλλαγή
Πρέπει να σημειώσουμε τέλος, ότι με φάση τις φήμες αναμένεται εντός του 2014 να αλλάξει το σύστημα για τη δήλωση και την άρση ακινησίας των αυτοκινήτων. Το νέο σύστημα θα παρέχει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους να κυκλοφορούν το όχημά τους για λιγότερους από δώδεκα μήνες και να επιβαρύνονται μόνο για τους μήνες που απομένουν έως το τέλος του έτους.  Σύμφωνα με το νέο σύστημα ο φορολογούμενος του παραπάνω παραδείγματος εφόσον παραλάβει τις πινακίδες τον Ιούνιο θα κληθεί να πληρώσει τέλος κυκλοφορίας για τους επτά μήνες που απομένουν έως το τέλος του έτους, δηλαδή τα 7/12 των 1.000 ευρώ (583,33 ευρώ). Αντίστοιχα αν παραλάβει τις πινακίδες κυκλοφορίας τον Ιούλιο θα κληθεί να πληρώσει 500 ευρώ και αν τις παραλάβει τον Οκτώβριο θα πληρώσει τέλος 300 ευρώ. Και βέβαια να προσθέσουμε ότι η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα σε όσους έχουν καταθέσει πινακίδες να τα μετακινούν έως και 2 ημέρες τον μήνα, με ημερήσιο κόστος 1,9 ευρώ. Η προσωρινή άδεια χορηγείται αποκλειστικά και μόνο από τον προϊστάμενο της αρμόδιας ΔΟΥ αφού καταβληθούν τέλη κυκλοφορίας 1,90 ευρώ για κάθε ημέρα, ανεξάρτητα από το είδος του αυτοκινήτου ή της μοτοσικλέτας. Αν κάποιος αποφασίσει να κινεί για 2 ημέρες κάθε μήνα το αυτοκίνητό του θα του στοιχίσει 45,6 ευρώ, αποφεύγοντας τέλη κυκλοφορίας και φόρο πολυτελούς διαβίωσης στην περίπτωση οχημάτων μεγάλου κυβισμού.

Καταθέσεις

Έτος
Πινακίδες
Διαφορά
2010
250

2011
480
92,00%
2012
550
14,58%
2013
1.400
154,55%

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου