Τετάρτη 8 Ιουνίου 2011

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδω, Προϋπολογισμός 2011: Ασήκωτες οι οφειλές

Κατά πλειοψηφία ενέκρινε/ψήφισε το Δημοτικό Συμβούλιο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων τον προϋπολογισμό οικ. έτους 2011…

Στις ανελαστικές δαπάνες και στην μισθοδοσία των υπαλλήλων, είπαν «ναι» οι συνδυασμοί, Μαράκη και Κίζη (σ.σ.: η τελευταία ψήφισε και τα Έσοδα)• ενώ ο συνδυασμός Ψαρρά τον καταψήφισε στο σύνολό του…
Ο συνδυασμός τής πλειοψηφίας, όπως άλλωστε, αναμενόταν, υπερψήφισε τον προϋπολογισμό των 30.128.716 ευρώ…
Σε γενικές γραμμές η τετράωρη χθεσινοπρωινή συζήτηση (που άρχισε στις 11:30), έγινε σε κλίμα καλό. * Για αντιαναπτυξιακό (αντιαναπτυκτικό) προϋπολογισμό έκαναν λόγο οι επικεφαλείς των συνδυασμών τής μείζονος και ελάσσονος αντιπολιτεύσεως, ενώ οι τής πλειοψηφίας εστίασαν το ενδιαφέρον τους στις («ασήκωτες») οφειλές εκατοντάδων δημοτών…
Η χθεσινή συζήτηση…
Εισηγητής από την πλευρά της πλειοψηφίας ο αντιδήμαρχος Αργύρης Ανεβλαβής, από την μείζονα αντιπολίτευση ο δημοτικός σύμβουλος Στάθης Αγγελής και από τους δύο συνδυασμούς της ελάσσονος αντιπολιτεύσεως οι κυρίες Ευδοκία Ψαρρά και Θέκλα Κίζη.
Ο δήμαρχος
Ο δήμαρχος Νάξου Μανώλης Μαργαρίτης «άνοιξε» την συζήτηση…:
«Η ετήσια ψήφιση του προϋπολογισμού για κάθε δημοτική αρχή αποτελεί κορυφαίο γεγονός. Έτσι και εμείς, βρισκόμαστε στην πολύ ευχάριστη θέση να έρθουμε να ψηφίσουμε τον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2011 για τον νέο Δήμο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων. Η συνένωση έξι διαφορετικών Ο.Τ.Α. δημιούργησε αρκετές δυσκολίες στην προσπάθεια σύνταξης αυτού του νέου προϋπολογισμού. Θέλω από τη θέση αυτή να δώσω τις πολλές και θερμές μου ευχαριστίες στην Οικονομική Υπηρεσία τού Δήμου, και συγκεκριμένα στην κα Βάσω Κιναλίδη, στην κα Ελένη Βασιλάκη και στον κύριο Νίκο Κονδύλη, οι οποίοι πραγματικά έδωσαν τον εαυτό τους και τις γνώσεις τους για να φέρουν εις πέρας αυτό το τόσο δύσκολο έργο που ανέλαβαν να διεκπεραιώσουν. Να του μεταφέρω επίσης τα συγχαρητήρια των μελών τής νέας Δημοτικής Αρχής. Από την επόμενη χρονιά τα πράγματα θα είναι οπωσδήποτε πιο εύκολα. Οι άνθρωποι αυτοί νυχθημερόν δούλεψαν και πέραν δηλαδή του ωραρίου τους προκειμένου να φθάσουμε στην σημερινή τη μέρα.
Πριν πάρει τον λόγο ο αντιδήμαρχος κ. Ανεβλαβής θα ήθελα να πω ότι ο προϋπολογισμός που σήμερα θα ψηφίσουμε είναι ένας προϋπολογισμός που έχει όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία της ρεαλιστικότητας και την κοινωνική ευαισθησία που χρειάζεται ο Δήμος μας, συνεκτιμώντας τις δυσκολίες της οικονομικής περιόδου που διανύει το κράτος μας. Ευχαριστώ πολύ».
Ο επί των οικονομικών αντιδήμαρχος (κεντρικός εισηγητής)
Αργύρης Ανεβλαβής (κεντρικός εισηγητής, ο επί των οικονομικών του οικείου Δήμου αρμόδιος):
«Αγαπητοί συνάδελφοι έχω την τιμή να παρουσιάσω ενώπιον του Σώματος τον πρώτο προϋπολογισμό της νέας Δημοτικής Αρχής, τον πρώτο προϋπολογισμό του νέου Δήμου, όπως αυτός προέκυψε από την εφαρμογή του νόμου 3852 του ’10, δηλ. του προϋπολογισμού που αφορά τον Δήμο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων. Ο προϋπολογισμός, όπως γνωρίζουμε όλοι μας, είναι το κατ’ εξοχή εργαλείο δουλειάς, το κατ’ εξοχήν νομικό και πολιτικό εργαλείο δουλειάς που χρησιμοποιεί μία Δημοτική Αρχή ένα Δημοτικό Συμβούλιο για ένα ολόκληρο οικονομικό έτος προκειμένου να περάσει το πρόγραμμα, να περάσει την πολιτική, να περάσει τη δράση του… Σε κάθε περίπτωση όμως ο προϋπολογισμός θα πρέπει να στηρίζεται πάνω σε κάποιες αρχές όπως αυτές καθορίζονται από το δημόσιο λογιστικό, από την πολιτική οικονομία και την εφαρμοσμένη οικονομία. Προσπαθήσαμε όλο αυτό το καιρό να οδηγήσουμε τα στοιχεία του προϋπολογισμού προς αυτή την κατεύθυνση• δηλαδή την κατεύθυνση της ρεαλιστικότητος. Έβγαλα προ καιρού, λοιπόν ένα χαρτί, μία οδηγία θα μπορούσε να πει κανείς την οποία κοινοποίησα προς όλους τους εμπλεκομένους για τη σύνταξη του προϋπολογισμού (αντιδημάρχους προκειμένου να προβούν στην κατάρτιση του στηριζόμενοι σε αυτές τις αρχές και στην κορυφαία αρχή που είναι η αρχή της ρεαλιστικότητος. Κάθε εγγραφή τόσο στα Έσοδα όσο και στις Δαπάνες πρέπει να στηρίζεται στο μέσο όρο της τελευταίας τριετίας, για να μην είναι οι εγγραφές πραγματικές. Δηλαδή, δεν μπορούμε να εμφανίσουμε ένα έσοδο, π.χ. , το οποίο τα τελευταία τρία χρόνια παρουσίαζε μία συχνότητα 500 ευρώ να το εμφανίσουμε στον νέο προϋπολογισμό με εγγραφή 5.000 ευρώ. Αυτό είναι τελείως πλασματικό. Επίσης, η άλλη αρχή είναι η αρχή της ειλικρίνειας. Είναι έννοιες περίπου ταυτόσημες αλλά έχουν μία διαφορετικότητα, όπως ορίζει και το δημόσιο λογιστικό. Η ειλικρίνεια έχει την έννοια ότι κάθε εγγραφή πρέπει να στηρίζεται σε πραγματικά δεδομένα. Δεν μπορούμε δηλαδή να γράψουμε ότι ένα έργο στοιχίζει 100.000 ευρώ τη στιγμή που δεν έχουμε μία μελέτη που να καθορίζει αυτό το ύψος και μία εγκεκριμένη πίστωση. Η άλλη αρχή είναι η αρχή της σαφήνειας που σημαίνει ότι κάθε ένας που μελετάει έναν προϋπολογισμό να έχει τη δυνατότητα να καταλάβει περί τίνος πρόκειται. Να μην υπάρχουν δηλαδή πράγματα αόριστα και δυσνόητα μέσα στον προϋπολογισμό. Μία άλλη αρχή είναι η αρχή της πρόβλεψης που σημαίνει πως ένας προϋπολογισμός δεν είναι δυνατόν να προβλέψει τα πάντα. Γιατί απλούστατα είναι ένας ‘προϋπολογισμός’. Όμως, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να προβλέψει το κατά το δυνατόν 80% σε Έσοδα και Δαπάνες, ώστε να αποφεύγονται οι ‘αναμορφώσεις’ κ.λπ. Τέλος μία ακόμα αρχή είναι αυτή της συμμετοχικότητας. Αυτό σημαίνει πως ένας προϋπολογισμός δεν καταρτίζεται μονάχα από μία Υπηρεσία ή από ορισμένα πρόσωπα, αλλά είναι αποτέλεσμα δουλειάς όλων στον Δήμο μας: Υπηρεσιών κ.λπ… Βέβαια, φαίνεται εκ των πραγμάτων ότι ο προϋπολογισμός ο σημερινός έχει καθυστερήσει. Είναι γεγονός. Βρισκόμαστε σε ένα χρόνο που θα έπρεπε ο προϋπολογισμός να είχε ψηφιστεί. Όμως αντικειμενικές δυσκολίες και αδυναμίες πραγματικές οδήγησαν στο να ψηφιστεί ο προϋπολογισμός με μεγάλη καθυστέρηση, καθότι έπρεπε να σταθμίσουμε όλους αυτούς του παράγοντες που προανέφερα προκειμένου να καταρτιστεί ένας προϋπολογισμός αξιόπιστος. Διότι θα μπορούσε πράγματι να επιχειρήσουμε να κάνουμε μία συρραφή των προϋπολογισμών των πρώην ΟΤΑ όσον αφορά τα έσοδα, να τα συρράψουμε αυτά και να φτειάξουμε ένα προϋπολογισμό, αλλά σίγουρα ο προϋπολογισμός αυτός θα ήταν πέρα για πέρα πλασματικός. Τούτο βέβαια θα μπορούσε να το διαπιστώσει κανείς από την τελευταία σελίδα του Προϋπολογισμού Εσόδων του έτους 2011, στη σελίδα 26. Εκεί, υπάρχει μία στήλη που αφορά το 2010. Το 2010 αθροίζοντας όλους τους προϋπολογισμούς των ΟΤΑ που συνενώθηκαν βγάζουμε ένα ποσό 35. 5 εκατ. περίπου… Αυτό δηλαδή το ποσό αποτελούσε το σύνολο των διαμορφωθέντων εσόδων βάσει των έξι προϋπολογισμών των ΟΤΑ που συνενώθηκαν. Εμείς, κάνοντας όλες αυτές τις προσπάθειες, όπως προηγουμένως προανέφερα, φέραμε τον προϋπολογισμό σε πιο πραγματικά στοιχεία, και έχουμε φτειάξει έναν προϋπολογισμό που ανέρχεται στο σύνολο των διαμορφωθέντων, που θα ψηφίσουμε σήμερα εδώ στο συμβούλιο, 30.128.716 ευρώ , δηλαδή σε πραγματικά δεδομένα 5 εκατ. περίπου λιγότερα από ό,τι ήταν το σύνολο των πρώην διαμορφωθέντων. Αγγίζει δηλαδή περισσότερο στην πραγματικότητα… Εδώ, οφείλω να πω ότι επειδή παρακολουθώ τα οικονομικά δεδομένα του Δήμου Νάξου τα τελευταία χρόνια ότι είχαν γίνει πάρα πολλές προσπάθειες από την Οικονομική Υπηρεσία, τουλάχιστον από την περίοδο που μπήκαμε στον ενιαίο Δήμο του Καποδίστρια, κάθε χρόνο οι προϋπολογισμοί να καταρτίζονται με περισσότερη αντικειμενικότητα και με περισσότερη ρεαλιστικότατα.
Με αυτά τα δεδομένα σας παρουσιάζω τον Προϋπολογισμό Εσόδων και Εξόδων…
Προσωπικά δίνω ιδιαίτερο βάρος στον Προϋπολογισμό των Εσόδων… Εγώ προσωπικά δίνω μεγαλύτερη έμφαση στα Έσοδα, γιατί τα έσοδα αποτελούν τον πυλώνα ενός προϋπολογισμού. Αν ο προϋπολογισμός των Εσόδων έχει πραγματική δυνατότητα τότε μπορεί να γίνει ένας Προϋπολογισμός Εξόδων πολύ πιο εύκολα.
Θέλω να πω λοιπόν ότι ο Δήμος Νάξου ως ενιαίος φορέας άσκησης και οικονομικής πολιτικής έχει πάρα πολλές δυνατότητες να αυξήσει τα έσοδά του. Διότι, όπως γνωρίζετε ο προϋπολογισμός των Εσόδων καταρτίζεται από τα έσοδα που έρχονται από τις επιχορηγήσεις και τα έσοδα που έχει ο ίδιος ο προϋπολογισμός ως αυτοτελής οικονομική μονάδα – ο κάθε Δήμος… πρέπει να δώσουμε δηλαδή ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα αυτόν. Στον τομέα δηλαδή της είσπραξης των δικών μας εσόδων, καθότι τα άλλα δεν μπορούμε να τα ρυθμίσουμε. Τις επιχορηγήσεις δεν τις κατευθύνουμε εμείς. Τις ρυθμίζουν οι οικονομικές συγκυρίες. Και οι σημερινές οικονομικές συγκυρίες είναι δυσμενέστατες. Και η ΣΑΤΑ είναι μειωμένη,. Και το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι μειωμένο, επίσης. Είναι ανάγκη λοιπόν αυτά τα έσοδα που χάνουμε από τους κεντρικούς πόρους να τα αναπληρώσουμε από την δική μας εδώ δραστηριότητα ως οντότητα οικονομική, Δήμος Νάξου. Και σε αυτόν τον τομέα μετά λύπης μου λέω ότι έχουμε μία μικρή υστέρηση. Γιατί: υπάρχουν κατ’ αρχή πάρα πολλά έσοδα ανείσπρακτα από τα παρελθόντα έτη. Μπορώ να πω είναι και αδικαιολόγητη αυτή καθυστέρηση της είσπραξης αυτών των εσόδων. Πολύ παραστατικά μπορώ να σας δείξω αυτό το πάκο… Αυτά εδώ που βλέπετε, όλα αυτά, είναι καθυστερηματικοί λογαριασμοί από οφειλέτες προς τον Δήμο της Νάξου. Όλο αυτό το πακέτο, που αφορά τα οικονομικά έτη 2010 και πίσω… Και τα περισσότερα εξ αυτών, βεβαίως, και δεν είναι σε ποσότητα, δεν αφορούν τους συνταξιούχους, τους μισθωτούς και τους μικροεισοδηματίες, τα περισσότερα δυστυχώς εξ αυτών αφορούν επαγγελματίες. Αφορούν ανθρώπους, οι οποίοι χρησιμοποιούνε το νερό του Δήμου, χρησιμοποιούνε τα πεζοδρόμια του Δήμου, χρησιμοποιούνε αυτά που ο Δήμος τους παρέχει προκειμένου να κάνουν τη δουλειά τους… και θα έπρεπε τουλάχιστον αυτοί, αν μη τι άλλο κατά προτεραιότητα, να εξοφλούν αυτά τα χρέη τους. Έκαναν αγαπητοί συνάδελφοι, μία κατάσταση των οφειλετών… Στον έναν καθυστερηματικό χρηματικό κατάλογο περιλαμβάνονται οφειλέτες από 50.001 έως 100.000 οφειλές. Και όταν λέω οφειλές αναφέρομαι στο κεφάλαιο… Και όχι στις προσαυξήσεις που αναλογούν σε αυτές. Οφειλέτες λοιπόν προς τον Δήμο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, διότι τώρα μας προέκυψαν και από τα νησιά μεγάλοι οφειλέτες, έχουμε στην κατηγορία από 50.000 έως 100.001, τρεις οφειλέτες στους οποίους αντιστοιχεί το 15% του ανείσπρακτου δημοτικού χρέους. Το ανείσπρακτο δημοτικό χρέος ανέρχεται ως κεφάλαιο στα 2.322.000 ευρώ. Αυτοί οι τρεις οφειλέτες οφείλουν το 15% του ποσού.
Μία άλλη κατάσταση από 20.000 έως 50.000 ευρώ, οφειλέτες, σε αυτήν την κατηγορία έχουμε εννέα (9) οφειλέτες στους οποίους αντιστοιχεί το 12% της ολικής οφειλής. Τα ονόματα δεν μπορώ να τα κοινολογήσω. Όποιος εκ των συναδέλφων θέλει μπορεί να έρθει να τα δει. Επίσης και οφειλέτες από 5.000 έως 20.000, έχουμε 43… Σε αυτούς αντιστοιχεί το 19,7% του ανείσπρακτου δημοτικού εσόδου…
Είναι, λοιπόν, ανάγκη αγαπητοί συνάδελφοι να ενισχύσουμε τον τομέα της είσπραξης των εσόδων του δήμιου μας, και ήδη προχωράμε προς αυτή την κατεύθυνση με την δημιουργία ενός Γραφείο Διοικητικής Εκτέλεσης, το οποίο θα ασχοληθεί αποκλειστικά και μόνο με την είσπραξη αυτών των ανείσπρακτων εσόδων, διότι υπάρχει κίνδυνος πολλά από αυτά τα έσοδα να παραγραφούν και να τα χάσει οριστικά ο Δήμος μας. Σε αυτόν το τομέα υπάρχει μία μεγάλη υστέρηση και είναι ανάγκη να δημιουργηθεί ένα τέτοιο γραφείο. Και αυτά δεν είναι χρέη από νερά των φτωχών οφειλετών οι οποίοι έρχονται κάθε φορά και ρωτάνε κιόλας βγήκε ο κατάλογος, προκειμένου να πληρώσω; Βγήκε; Γιατί τον καθυστερείτε; Είναι άνθρωποι οι οποίοι χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του Δήμου για να εισπράττουν χρήματα…».


ΣΤΙΣ σημαντικότερες στιγμές τής κυριακάτικης συνεδριάσεως τού δημοτικού συμβουλίου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων• μία συνεδρίαση, που ως αντικείμενο εργασίας της είχε την ψήφιση τού προϋπολογισμού οικ. έτους 2011, η εισήγηση - παρουσίαση – ανάλυση των στοιχείων τού προϋπολογισμού, τού αρμοδίου καθ’ ύλην αντιδημάρχου Α. Ανεβλαβή, η οικονομικού περιεχομένου επισήμανση τής οικονομικής υπαλλήλου του οικείου δήμου, Β. Κιναλίδου, και οι τοποθετήσεις των επικεφαλής των δημοτικών συνδυασμών Συμπαράταξη Νάξου και ΜΙκρών Κυκλάδων (Νίκος Μαράκης), Λαϊκή Συσπείρωση (Ευδοκία Ψαρρά) και Πολίτες για τα Νησιά μας (Θέκλα Κίζη)…

Ο κ. Ανεβλαβής
«Οφειλές: Οι περισσότερες εξ αυτών δεν αφορούν μισθωτούς, μικροσυνταξιούχους και μικροεισοδηματίες. Οι περισσότερες εξ αυτών αφορούν επαγγελματίες, αφορούν ανθρώπους οι οποίοι χρησιμοποιούν το νερό του δήμου, χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια του δήμου, χρησιμοποιούν αυτά που ο δήμος τους παρέχει προκειμένου να κάνουν τη δουλειά τους και θα έπρεπε τουλάχιστον αυτοί, αν μη τι άλλο, κατά προτεραιότητα, να εξοφλούν αυτά τα χρέη τους.
Η κατάσταση αφορά το 50% των οφειλών. Και αναφέρει ότι:
Στον ένα καθυστερηματικό κατάλογο περιλαμβάνονται οφειλέτες που οφείλουν από 50.001 έως 100.001 Διευκρινίζω: όταν λέω οφειλές, αναφέρομαι στο κεφάλαιο και όχι στις προσαυξήσεις που αναλογούν σε αυτές. Σε αυτή την κατηγορία έχουμε τρεις (3) οφειλέτες. Θα ήθελα να πω ότι τώρα με τα νησιά του νέου μεγάλου δήμου, μας προέκυψαν και από εκεί μεγάλοι οφειλέτες. Στους μεγάλους αυτούς οφειλέτες αντιστοιχεί το 15% του ανείσπρακτου δημοτικού χρέους. Το ανείσπρακτο δημοτικό χρέος ανέρχεται ως κεφάλαιο στα 2. 322.00 ευρώ.
Μία άλλη κατάσταση αφορά οφειλές από 20.000 έως 50.000. Σε αυτή την κατηγορία των οφειλετών έχουμε εννέα (9) οφειλέτες, στους οποίους αντιστοιχεί το 12% της ολικής οφειλής. Τα ονόματα δεν μπορώ να τα κοινολογήσω. Όποιος θέλει εκ των συναδέλφων μπορεί να έρθει να τα δει.
Τρίτη κατηγορία: Οφειλέτες που οφείλουν από 5.000 - 20.000 ευρώ έχουμε 43… Σε αυτούς αντιστοιχεί το 19,7% του ανείσπρακτου δημοτικού εσόδου…»
Είναι, λοιπόν, ανάγκη αγαπητοί συνάδελφοι να ενισχύσουμε τον τομέα της είσπραξης των εσόδων του δήμιου μας, και ήδη προχωράμε προς αυτή την κατεύθυνση με την δημιουργία ενός Γραφείο Διοικητικής Εκτέλεσης, το οποίο θα ασχοληθεί αποκλειστικά και μόνο με την είσπραξη αυτών των ανείσπρακτων εσόδων, διότι υπάρχει κίνδυνος πολλά από αυτά τα έσοδα να παραγραφούν και να τα χάσει οριστικά ο Δήμος μας. Σε αυτόν το τομέα υπάρχει μία μεγάλη υστέρηση και είναι ανάγκη να δημιουργηθεί ένα τέτοιο γραφείο. Και αυτά δεν είναι χρέη από νερά των φτωχών οφειλετών οι οποίοι έρχονται κάθε φορά και ρωτάνε κιόλας βγήκε ο κατάλογος, προκειμένου να πληρώσω; Βγήκε; Γιατί τον καθυστερείτε; Είναι άνθρωποι οι οποίοι χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του Δήμου για να εισπράττουν χρήματα…».
«Παράλληλα, με αυτό τον τομέα Διοικητικής Εκτέλεσης, προβαίνουμε στη συντήρηση ενός Γραφείου Φορολογίας. Διότι διαπιστώνω…, και ο κάθε αντικειμενικός μελετητής διαπιστώνει ελέγχοντας τα στοιχεία ότι ένα μεγάλο μέρος των εσόδων του δήμου δεν βεβαιώνεται, υπεκφεύγει, υπεκφεύγει, φοροδιαφεύγει δηλαδή που λέμε…
Υπάρχουν τα τέλη παρεπιδημούντων τα λεγόμενα τα οποία φρόντισε δυστυχώς η κεντρική εξουσία να μας τα περιορίσει στο 0,5% από 2% που ήταν μέχρι πριν από πέντε (5) χρόνια, προκειμένου να ενισχύσει δήθεν τον τουρισμό, να ενισχύσει δήθεν τους επαγγελματίες… Και αυτοί οι οφειλέτες δεν έρχονται ούτε αυτό το 0,5% να δώσουν στο δήμο. Παρά πρέπει να γίνεται μία φοβερή προσπάθεια εκ μέρους του δήμου, εκ μέρους των οργάνων του δήμου, προκειμένου να εξεύρουν την φορολογητέα αυτή ύλη μέσω της Εφορίας, μέσω των λογιστών, μέσω του συστήματος…, που αυτοί έχουν την υποχρέωση, παράλληλά με την κατάθεση του ΦΠΑ στην Εφορία ανά τρίμηνο ή ανά δίμηνο, ανάλογα με την περίπτωση, να έρχονται εδώ στο δήμο να πληρώνουν το ανάλογο τέλος. Δηλαδή να καταθέτουν και εδώ το ποσό που καταθέτουν στην Εφορία ως τζίρο και στη συνέχεια η Υπηρεσία η δική μας να βγάζει το αναλογούν 0,5% υπέρ του δήμου. Είναι αυτό το οποίο χρησιμοποιεί ο δήμος προκειμένου να τους έχει καθαριότητα, να τους έχει καθαρές θάλασσες, να τους έχει όλες τις υπηρεσίες τις οποίες καθημερινώς, όπως θυμάστε και εσείς αγαπητοί συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης από τα περασμένα χρόνια, μας βομβαρδίζουν να έχουμε ‘εντάξει’ απέναντί τους, ενώ θα έπρεπε και οι ίδιοι κατά πρώτο και κύριο λόγο να είναι ‘εντάξει’ απέναντι στο δήμο. Οργανώνουμε, λοιπόν, ένα τέτοιο Γραφείο Φορολογίας το οποίο θα έχει ως σκοπό την ανεύρεση αυτής της φορολογητέας ύλης που αφορά τα τέλη παρεπιδημούντων, αφορά τα τέλη τα οποία εισπράττουμε μέσω της ΔΕΗ, προκειμένου να αποδίδονται σωστά και δίκαια, σύμφωνα με τις εγκυκλίους που κάθε φορά υπάρχουν.
Με αυτό το πνεύμα λοιπόν προχωράμε αγαπητοί συνάδελφοι και πιστεύω σε ένα εύλογο χρόνο, διότι αυτό το άγχος είναι μεγάλο, αυτό το βάρος των οφειλετών είναι δυσβάσταχτο… Επειδή είχα την τύχη να ασχοληθώ επί 35 χρόνια σε αυτόν τον δύσκολο τομέα της είσπραξης των δημοσίων εσόδων, από την πείρα μου σας λέω το εξής: Ένα χρέος άμα δεν πληρωθεί στην ώρα του είναι δύσκολο να πληρωθεί εκπρόθεσμα. Διότι συσσωρεύονται επιπλέον και υποχρεώσεις και δεν δύναται και δεν δύναται εκ των πραγμάτων να ανταποκριθεί.
Πώς ένας επιχειρηματίες δεν μπορεί να πληρώσει τον φόρο των 1.000 ευρώ, και μετά θα μπορέσει να πληρώσει 30000; Είναι τελείως δύσκολο. Γι’ αυτό θα πρέπει να έσοδα να βεβαιώνονται εμπροθέσμως κα να εισπράττονται, επίσης, εμπροθέσμως. Είναι συνεπώς ανάγκη να οργανωθεί αυτός ο ελεγκτικός τομέας και ο εισπρακτικός τομέας.
Τώρα, όσον αφορά τα έσοδα: Υπάρχουν τα έσοδα τα τακτικά, τα οποία είναι τα έσοδα που εισπράττει ο δήμος από τα λεγόμενα ανταποδοτικά και από τα τέλη παρεπιδημούντων και είναι και οι υποχρεωτικές εισφορές που στέλνει το αρμόδιο υπουργείο κάθε χρόνο στους δήμους και είναι και τα έκτακτα έσοδα τα οποία αφορούν τις επιχορηγήσεις για επενδυτικές δραστηριότητες.
Στον Προϋπολογισμό Εσόδων του 2011, στην ανακεφαλαίωση φαίνεται ότι τα τακτικά έσοδα είναι 23.759.225 ευρώ και τα έκτακτα έσοδα 6.369.491 ευρώ. Επαναλαμβάνω, πως στα Τακτικά είναι και έσοδα που εισπράττει ο ίδιος ο δήμος με τη δραστηριότητά του, είναι και οι επιχορηγήσεις, που στέλνει, οι τακτικές, το αρμόδιο υπουργείο, οι ΚΑΠ οι λεγόμενοι, προκειμένου να πάνε στα λειτουργικά έξοδα του δήμου.
Τα κονδύλια...
Προϋπολογισμός δαπανών: Οι δαπάνες είναι, όπως είπα στην αρχή της ομιλίας μου, μία πιο εύκολη διαδικασία, διότι άμα έχεις εξασφαλίσει τα έσοδα είναι εύκολο να κατανείμεις τις πιστώσεις σου. Αυτά τα 30 εκατομμύρια και κάτι που σας είπα και τα οποία αναγράφονται στη στήλη των Εσόδων, δεν είναι σίγουρο ότι θα τα εισπράξει ο δήμος, διότι γρήγορα-γρήγορα όπως σας είπα, 2 εκατ. αφορούνε ανείσπρακτα δημόσια έσοδα. Δηλαδή, θέλω να πω ότι όσα αναγράφονται στον προϋπολογισμό των εξόδων θα εκτελεστούν όταν υπάρχουν τα αντίστοιχα έσοδα. Οι δαπάνες αναγράφονται εδώ με την προϋπόθεση ότι θα εκτελεστεί ο τομέας των εσόδων. Δεν δυνατόν να έχουμε ροή εξόδων από τη μια, χωρίς να έχουμε έσοδα από την άλλη…
Τώρα: στις δαπάνες μπορεί να παρατηρήσεις κάποιος ότι έχουμε βάλει:
ένα ποσό 100.000 ευρώ. Το ποσό αυτό είναι για τη νέα Κοινωφελή Επιχείρηση του δήμου (σελ.11)
ένα ποσό 14.454 ευρώ για την ενεργειακή επιθεώρηση των σχολικών κτηρίων (σελ. 25)
ένα ποσό 200.000 ευρώ στον κωδικό Μεταφορές Προσώπων. Έχουμε κάνει μία πρόβλεψη, προκειμένου να καλύψουμε το ποσό της μεταφοράς των μαθητών της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το α’ 6μηνο του 2011, σε περίπτωση που η κεντρική Υπηρεσία δεν μας στείλει τα χρήματα, όπως έκανε μέχρι σήμερα. (σελ. 27)
Θα ήθελα να επισημάνω ένα ποσό το οποίο ήταν μία πρόταση του κυρίου Πρωτονοτάριου, πρόταση που κάναμε αποδεκτή άμεσα, να βάλουμε ένα ποσό ενδεικτικό σε αυτή τη φάση, 50.000 ευρώ για την ενίσχυση απόψεων συμπολιτών μας. (σελ. 8)
(Ο Δήμος αυτές τις δύσκολες στιγμές θα πρέπει να δείχνει το κοινωνικό του πρόσωπο σε κάθε κατεύθυνση. Θα δούμε το παραπάνω ποσό πώς θα εκταμιευτεί… Είτε σε είδος είτε σε χρήμα, ανάλογα με την ανάγκη ενός εκάστου… και σύμφωνα με το Δημόσιο Λογιστικό)
στους αθλητικούς συλλόγους βάλαμε 97.613 ευρώ
στους πολιτιστικούς συλλόγους, 97.613
στην Πρωτοβάθμια και στην Δευτεροβάθμια Παιδεία, επιπλέον βάλαμε από 50.000 ευρώ
το Τεχνικό Πρόγραμμα όπως ψηφίστηκε στην προηγούμενη συνεδρίαση μπήκε στο αντίστοιχο κεφάλαιο…
…και πιστεύω ότι με μία προσπάθεια όλων μας, θα αποδειχτεί ότι είναι ένας προϋπολογισμός ο οποίος ανταποκρίνεται στις σημερινές δυνατότητες του δήμου. Σε κάθε περίπτωση κρίνω εγώ προσωπικά ότι είναι ένας μεταβατικός προϋπολογισμός… Πρέπει κατ’ αρχήν να θεωρήσουμε επιτυχία το γεγονός ότι θα λειτουργήσει ο δήμος με τη νέα του μορφή άψογα μέσα στο τρέχον έτος. Αυτό θα είναι μία επιτυχία. Πιστεύω ότι μέσα στο τρέχον έτος θα μπορέσουμε να δείξουμε ένα νέο πρόσωπο για το δήμο μας και αυτό θα είναι μία επιτυχία.
Στην ανακεφαλαίωση των δαπανών είναι άξιο να παρατηρήσει κανείς ότι υπάρχει η στήλη των Επενδύσεων που είναι 11.761.439 ευρώ. Επίσης, μπορεί να δει κανείς ότι στις μελέτες υπάρχει ένα μεγάλο ποσό, 2.327.524 ευρώ. Τα στοιχεία αυτά νομίζω αγαπητοί συνάδελφοι ότι συνθέτουν μία αναπτυξιακή προοπτική για τον δήμο μας στην μεταβατική αυτή περίοδο που διανύουμε. Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έχει πολλές δυνατότητες… Θα πρέπει να βρούμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και να στοχεύσουμε σε μία σύγχρονη ανάπτυξη, παράλληλα με την προστασία του πολύτιμου φυσικού μας πλούτου και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Θα πρέπει να αξιοποιήσουμε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις υπάρχουσες δυνατότητες, χωρίς να σπαταλήσουμε ούτε ένα ευρώ σε δαπάνες μη παραγωγικές. Ας εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία που μας δίνει ο νέος ενιαίος δήμος, για δράσεις σφαιρικές μακριά από κοντόφθαλμες τοπικιστικές και αντιπαραγωγικές δράσεις...».
Φ. Μαυρομμάτης: «Να ευχαριστήσουμε πολύ τον κύριο Ανεβλαβή διότι και εκείνος βοήθησε πολύ ως αρμόδιος αντιδήμαρχος, για την κατάρτιση του προϋπολογισμού μαζί με τους υπαλλήλους…».
"Καμία δημοτική Αρχή δεν πήγε να κόψει το νερό στον οποιοδήποτε οφειλέτη...".
Β. Κιναλίδη, αρμόδια καθ’ ύλην υπάλληλος (για την καθυστέρηση ως προς τον χρόνο καταθέσεως του προϋπολογισμού), μεταξύ άλλων επεσήμανε και τα εξής:
«Όπως είπε και ο κύριος Ανεβλαβής εκείνο που θα έπρεπε να έχουμε κάνει είναι να ενοποιήσουμε τα έσοδα, να αυξήσουμε λίγο τα έξοδα, και να παρουσιάσουμε έναν προϋπολογισμό πάρα πολύ γρήγορα και μέσα στις προθεσμίες που θα έπρεπε. Το θέμα είναι το εξής: ότι δεν ξέραμε τα έξοδα. Όσο και αν σας φαίνεται περίεργο, αφενός δεν έχουμε παραλάβει ποτέ απολογιστικά στοιχεία από τις τέσσερις μικρές κοινότητες που συνενωθήκαμε, γιατί επίσημοι απολογιστικοί πίνακες έχουν να γίνουν τα τελευταία δεκαπέντε (15) χρόνια… Δεν έχουν γίνει ποτέ. Με αποτέλεσμα επίσημη εισροή εσόδων, καθώς και Έξοδα δεν είχαμε, με αποτέλεσμα να αυτοσχεδιάζουμε. Κάναμε διάφορους αυτοσχεδιασμούς. Και εκτός αυτού, το μεγαλύτερο πρόβλημα, η δεύτερη σε οικονομικό μέγεθος δημοτική ενότητα, η δημοτική ενότητα της Δρυμαλίας, είχε τα γνωστά προβλήματα που έχουμε πει ως προς την κατάρτιση του Τεχνικού Προγράμματος… Το Τεχνικό Πρόγραμμα σας υπενθυμίζω ότι ψηφίστηκε στις 7.5. και η Οικονομική Υπηρεσία από εκεί και μετά θα είχε τη δυνατότητα να συντάξει τον προϋπολογισμό της, αν και είχε πολύ νωρίτερα ξεκινήσει την διαδικασία… Το γιατί το Τεχνικό Πρόγραμμα ψηφίστηκε στις 7.5., θα σας ξαναθυμίσω ότι παραδόθηκαν φάκελοι περαιωμένων έργων τα οποία δεν είχαν τιμολογηθεί, τον Φεβρουάριο του 2011. Τα περαιωμένα έργα της δημοτικής ενότητας του Δήμου Δρυμαλίας δεν είχαν τιμολογηθεί γιατί κατά 80% η περαίωσή τους έγινε το τελευταίο τρίμηνο του 2010. Το ύψος της δαπάνης των έργων αυτών είναι 268.586,24 ευρώ. Τα έργα, θα έπρεπε, εκτός των άλλων, πρώτα απ’ όλα να έχουν, εκτός των άλλων, και επαρκείς πιστώσεις. Δεν είχαν… Ζητήσαμε από την Δρυμαλία να μας φέρει όλες τις αποφάσεις που έπρεπε… Η δημοτική ενότητα Δρυμαλίας έφερε τις αποφάσεις στις 6.5. του ’11. Και δεν τις έφερε και όλες. Οι αποφάσεις δηλ. ανάληψης πιστώσεων, καθώς και οι αναμορφώσεις, μας παραδόθηκαν στις 6.5. του ’11. Δεν ήταν δυνατόν, λοιπόν, να έχουμε οριστικοποιήσει κωδικούς στο ύψος των κωδικών όλου του δήμου, όταν λείπει η δεύτερη οικονομικά σε μέγεθος ενότητα που είναι η δημοτική ενότητα Δρυμαλίας. Στις 6.5., λοιπόν, ενώ θα μπορούσαμε να είχαμε κλείσει προϋπολογισμό, εμφανίστηκε ξαφνικά ένα μεγάλο τιμολόγιο, ως λαγός από καπέλο μάγου, το οποίο ανέτρεψε πάλι όλα τα δεδομένα διότι πάλι δεν υπήρχαν πιστώσεις, πάλι δεν υπήρχε δέσμευση και επάρκεια, και ξεκινήσαμε πάλι να κάνουμε διάφορα, όχι εμείς, οι συνάδελφοι, για να μπορέσουμε να δικαιολογήσουμε αυτό το τιμολόγιο στις 6.5. του ’11. Επίσης, να σας υπενθυμίσω ότι το χρηματικό υπόλοιπο που παραλάβαμε από το Ταμείο παρακαταθηκών και Δανείων για τις τέως κοινότητες οριστικοποιήθηκε στις 15 Απριλίου. Και να επισημάνω ότι για το έτος 2011 δεν κατατίθεται ετήσιο πρόγραμμα δράσης, γιατί το ετήσιο πρόγραμμα δράσης το αποτελεί ο Οικονομικός Προϋπολογισμός και το Τεχνικό Πρόγραμμα. Το ετήσιο πρόγραμμα δράσης ξεκινά από το 2012.
Σε ό,τι αφορά τα ανείσπρακτα έσοδα των 2.300.000 (που ο κύριος Ανεβλαβής ανέφερε προηγουμένως) και στο ερώτημα ‘τί έκανε η αρμόδια υπηρεσία, τόσα χρόνια γι’ αυτά τα ανείσπρακτα έσοδα’; Έχω να σας απαντήσω για τον τέως Δήμο Νάξου: Το μισό αυτών των οφειλών αφορά στην ύδρευση. Διαβίβαζε η Οικονομική Υπηρεσία στους εκάστοτε αντιδημάρχους τους καταλόγους τους καθυστερηματικούς και έλεγε ‘παρακαλώ προβείτε στην διακοπή του νερού, σύμφωνα με τον ισχύοντα κανονισμό. Κανένας στα είκοσι (20) χρόνια που είμαι στον Δήμο Νάξου δεν έχει προβεί σε τέτοιες ενέργειες. Καμία δημοτική Αρχή δεν πήγε να κόψει το νερό στον οποιοδήποτε οφειλέτη...».
Οι Νίκος Μαράκης, Ε. Ψαρρά και Θ. Κίζη
ΓΙΑ την χρονοκαθυστέρηση που υπήρξε σε ό,τι αφορά στην ημερομηνία κατάθεσης τού προϋπολογισμού έκανε αναφορά κατά την τοποθέτησή του ο επικεφαλής τής μείζονος αντιπολιτεύσεως Νίκος Μαράκης, ενώ χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό μη αναπτυξιακό. Έκανε επίσης αναφορά στα νότια παράλια τής Νάξου, επισημαίνοντας ότι δεν προβλέφθηκε δαπάνη για τις απαλλοτριώσεις τού υπό υλοποίηση έργου που αφορά στον δρόμο τής περιοχής Καλαμούρια.
ΟΠΩΣ γράψαμε η επικεφαλής τού συνδυασμού «Λαϊκή Συσπείρωση» Ευδοκία Ψαρρά, καταψήφισε στο σύνολό του τον προϋπολογισμό, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, ενώ τον χαρακτήρισε κρατικοϋπαλληλικό. Παρατήρησε επίσης ότι, «ποτέ δεν της δόθηκε η σχετική εισηγητική έκθεση, όπως ο νόμος ορίζει», εν όψει τής ψηφίσεως τού προϋπολογισμού, επικρίνοντας την υπό τον κ. Μαργαρίτη νέα δημοτική αρχή.
Αναφέρθηκε και σε όσους δεν έχουν καταβάλει εξοφλήσει τιμολόγια τού νερού και αυτά που αφορούν στα τέλη παρεπιδημούντων, λέγοντας ότι αυτοί ανέκαθεν κινούνταν γύρω από την εκάστοτε διοίκηση τού δήμου.
Η κα Θέκλα Κίζη, επικεφαλής τού δημοτικού συνδυασμού Πολίτες για τα Νησιά μας και γραμματέας τού Δημοτικού Συμβουλίου, που είπε «ναι» στα Έσοδα, στις ανελαστικές δαπάνες τού δήμου και στην μισθοδοσία των υπαλλήλων, επέκρινε τις δαπάνες για το περιβάλλον, την παιδεία, την χωροταξία και τον αγροτικό τομέα, ενώ μνεία έκανε και στην κοινωνική πολιτική που θα πρέπει να εφαρμόσει ο νέος δήμος. Χαρακτηριστική και η δήλωσή της σε ό,τι αφορά στο παρελθόν και το μέλλον του δήμου…: «"Δεν βλέπουμε να γίνεται στροφή στο μέλλον… Βλέπουμε παραμονή στο παρελθόν…"

ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου