Παρασκευή, 3 Ιουνίου 2011

«Πού πήγαν τα λεφτά;»

Εξέχουσας σημασίας η χθεσινοαπογευματινή συνεδρίαση τού Δ.Σ. της «Κοινωφελούς», η οποία εδώ και 4-5 μήνες ταλανίζεται από μεγάλα οικονομικά προβλήματα… Είναι βυθισμένη - σύμφωνα με έρευνα τής «Κ» και συνεχή δημοσιεύματα- σε (ένα) οικονομικό χάος … απροσδιόριστο, θα λέγαμε…

Χθες το βράδυ, ο πρόεδρος του δ.σ. τής Κ.Ε., Στέλιος Μαυρογιαννόπουλος για πρώτη φορά από τότε που πήρε στα χέρια του το «τιμόνι» του εν λόγω Νομ.Προσώπου, άνοιξε τα χαρτιά του και έκανε αναφορά εκτενή στα «ανοιχτά» οικονομικά θέματα τής «Κοινωφελούς», παρουσία και των τοπικών Μ.Μ.Ε. Επιβεβαίωσε δε με όσα στην σχετική αναφορά-εισήγησή του ανέφερε, όσα η «Κυκλαδική», κατά το τελευταίο τουλάχιστον δίμηνο μέσα από τα απανωτά αποκαλυπτικά ρεπορτάζ της έφερε στο προσκήνιο της τοπικής επικαιρότητας.
Το διοικητικό συμβούλιο της Κ.Ε., αποφάσισε να ζητήσει από το 27μελές δημοτικό συμβούλιο τού ημέτερου δήμου, να συζητήσει «τα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Κοινωφελής Επιχείρηση».
Στο χθεσινό πρωτοσέλιδο αποκλειστικό ρεπορτάζ τής εφημερίδας μας, μεταξύ άλλων σημειώσαμε ότι: «Το «φως» θα κόψει από το ΚΗΦΗ η ΔΕΗ, εάν δεν εξοφληθούν απλήρωτοι λογαριασμοί… …Γι’ αυτό σήμερα (σ.σ.: χθες), θα ζητηθεί η συνδρομή Ορκωτών Λογιστών, προκειμένου να βρεθεί άκρη στα οικονομικά τής εν λόγω επιχειρήσεως…». Σήμερα, δημοσιεύουμε το ανεξόφλητο τιμολόγιο τής ΔΕΗ…

Η εισήγηση…
Να, πώς έχει η εισήγηση τού κ. Στέλιου Μαυρογιαννόπουλου - προς το Δημ. Συμβούλιο του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων -, που δίδει «άλλη διάσταση», θα λέγαμε, στο οικονομικό χάος που παρέλαβε το νυν διοικητικό συμβούλιο τής Κοινωφελούς Επιχειρήσεως τού νυν δήμου, από αυτό τού προηγούμενου…
«Το Διοικητικό Συμβούλιο τής Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων ορίστηκε με την υπ’ αρίθμ. 9/2011 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων στις 21-1-2011.
Επίσημα, ως Διοικητικό Συμβούλιο, αναλάβαμε τα καθήκοντα μας στις 9-5- 2011, ημέρα δημοσίευσης του ΦΕΚ με τo οποίo τροποποιούνταν η υπ’ αρίθμ. 20475/7179/20-9-2010 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας ως προς την αλλαγή επωνυμίας της επιχείρησης από «Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Νάξου» σε «Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων».
Από την πρώτη στιγμή που οριστήκαμε ως μέλη του Δ.Σ της επιχείρησης, επιδείξαμε έντονο ενδιαφέρον για την πορεία της Επιχείρησης, για την οικονομική της κατάσταση, για την επιτυχή εκτέλεση των προγραμμάτων που υλοποιεί η Επιχείρηση, για την σωστή εκπλήρωση των καθηκόντων των υπαλλήλων της, και γενικότερα για την εύρυθμη λειτουργία της.
Δυστυχώς οι διαπιστώσεις όλων μας για τα ανωτέρω θέματα είναι κοινές και διόλου ευοίωνες για την πορεία της επιχείρησης. Επειδή το Διοικητικό συμβούλιο έχει τόσο νομική όσο και ηθική υποχρέωση να ενημερώσει το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου μας, σας αναφέρουμε τα εξής:

(Κανένα επίσημο έγγρφο…)

1.Παρότι, από την πρώτη κιόλας στιγμή που ορίστηκε το Διοικητικό Συμβούλιο της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, ζητήθηκε επανειλημμένως από τα μέλη του Δ.Σ μας, έγγραφη επίσημη και λεπτομερή αναφορά των οικονομικών στοιχείων τόσο της Κοινωφελούς Επιχείρησης όσο και της Δημοτικής Επιχείρησης Ανάπτυξης, ουδέποτε παραδόθηκε από την υπεύθυνη Γενική Διευθύντρια κανένα επίσημο έγγραφο για τα οικονομικά δεδομένα τους, αλλά αντίθετα συνεχώς εισπράτταμε δικαιολογίες και υπεκφυγές αλλά και διάσπαρτα χειρόγραφα και αμφιβόλου εγκυρότητας έγγραφα, με αποτέλεσμα τις ακριβείς οφειλές της Επιχείρησης προς τους υπαλλήλους, προς ασφαλιστικούς φορείς, προς προμηθευτές και προς τρίτους, μόνο κατά δήλωση τους μπορούμε να προσδιορίσουμε και όχι φυσικά με ακρίβεια.

(Μη κατάθεση ισολογισμού)

2.Σταδιακά, και πάντοτε μετά μεγάλης εκπλήξεως και πολλές φορές εντελώς τυχαία, πληροφορούμαστε οικονομικά δεδομένα και οφειλές αλλά και ανεκπλήρωτες διαδικαστικές υποχρεώσεις της Επιχείρησης επιβεβλημένες και ουσιώδεις, για την έλλειψη των οποίων ουδέποτε δόθηκαν επαρκείς και πειστικές εξηγήσεις. Σας αναφέρω ενδεικτικά παραλήψεις όπως η μη κατάθεση ισολογισμού για το 2009 και 2010, μη κατάθεση φορολογικών δηλώσεων της Επιχείρησης για το 2009. Ενδεχομένως υφίστανται και άλλες παραλήψεις, οι οποίες δεν είμαστε σε θέση να τις γνωρίζουμε για τους λόγους που προαναφέρθηκαν.

(τα τριάντα χιλιάρικα τής Γενικής Διευθύντριας)

3.Σχετικά με το υπαλληλικό προσωπικό της Επιχείρησης, αρχής γενομένης από την Γενική Διευθύντρια, κατά δήλωση της παραμένει απλήρωτη από τον Οκτώβριο του 2009 μέχρι και σήμερα και με την από 16-3-2011 Εξώδικη δήλωση που μας επέδωσε, βρίσκεται σε επίσχεση εργασίας και απαιτεί την καταβολή ποσού περίπου 30.000 Ευρώ μέχρι και σήμερα. Πέραν των άλλων οδυνηρών συνεπειών για την επιχείρηση, σας αναφέρουμε ότι αυτή την στιγμή η Επιχείρηση λειτουργεί χωρίς διοικητικό υπάλληλο, ενώ παράλληλα οι καθημερινές υποχρεώσεις αυξάνονται, ανακύπτουν συνεχώς πρακτικά προβλήματα λειτουργίας της επιχείρησης, προγράμματα χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκονται σε εξέλιξη τα οποία μάλιστα απαιτούν ταχύτατη ενεργοποίηση των μηχανισμών της επιχείρησης και ενώ όλα αυτά προσπαθούμε απεγνωσμένα να τα καλύψουμε με προσωπική εργασία με καταβολή ποσών από προσωπικά μας χρήματα λόγω ανυπαρξίας προϋπολογισμού, άλλωστε ο ρόλος μας ως μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου δεν είναι αυτός, αλλά η επιδίωξη ενδεδειγμένων πολιτικών κατευθύνσεων και διοικητικών στόχων για την εύρυθμη λειτουργία της Επιχείρησης και την ενίσχυση και ανάπτυξη δράσεων κοινωφελούς χαρακτήρα. Αποτέλεσμα της απαράδεκτης αυτής κατάστασης, είναι να επωμιζόμαστε ευθύνες τις οποίες εκ των καθηκόντων μας δεν έχουμε, αλλά και να κινδυνεύουμε να χρεωθούμε λάθη και παραλήψεις του παρελθόντος για τις οποίες ουδεμία ευθύνη φέρουμε. Είναι προφανής η ανάγκη γνώσης και ενημέρωσης του Δημοτικού Συμβουλίου για την γενικότερη κατάσταση που παραλάβαμε αλλά και για την τιτάνια προσπάθεια που καταβάλουμε υπ’αυτές τις αντίξοες οικονομικές και διοικητικές συνθήκες, αναλαμβάνοντας εκτός των άλλων και τον ρόλο να φέρουμε εις πέρας την εκτέλεση των αποφάσεων και των εντολών μας.
Κοντολογίς, σας αναφέρουμε ότι είμαστε ένα Διοικητικό Συμβούλιο που επιθυμούμε διακαώς να προσφέρουμε στη Επιχείρηση, αλλά παράλληλα είμαστε δέσμιοι των ακραίων διοικητικών και οικονομικών προβλημάτων που παραλάβαμε και αδυνατούμε εξ αυτού του λόγου να εκπληρώσουμε τα καθήκοντα μας με τον προσήκοντα τρόπο απέναντι στη Επιχείρηση.

(Το απλήρωτο προσωπικό)

4.Το υπαλληλικό προσωπικό που απασχολείται στα προγράμματα που υλοποιεί η επιχείρηση, παραμένει απλήρωτο για παρά πολλούς μήνες (έως και 20) με συνολικό ποσό απαιτήσεων των υπαλλήλων να ανέρχεται περίπου στα 85.000 Ευρώ και καθημερινά γινόμαστε δέκτες των παραπόνων τους, της αγωνίας και της ανασφάλειας που αισθάνονται για την καταβολή των χρημάτων τους. Με προσωπική εργασία προσπαθούμε καθημερινά να προβούμε στις ιδιαιτέρως περίπλοκες χρονοβόρες και εξειδικευμένες ενέργειες που χρειάζονται για να καταβληθούν τα χρήματα τους και τελικά φιλοδοξούμε ότι θα το πετύχουμε, παρότι συνεχώς οι καταληκτικές ημερομηνίες μας πιέζουν αφόρητα.

(Οφειλές και ανεξόφλητοι λογαριασμοί)

5.Καθημερινά, πληροφορούμαστε για νέα οικονομικά δεδομένα της επιχείρησης, όπως για οφειλές προς το ΙΚΑ 60.000 Ευρώ, όπως ανεξόφλητους για πολλούς μήνες λογαριασμούς στη ΔΕΗ, πρόστιμα σε ΙΚΑ, ΔΟΥ, για παραλήψεις στοιχειωδών ενεργειών του παρελθόντος, έγγραφες διαμαρτυρίες από προμηθευτές για καταβολή των οφειλόμενων κ.λπ.

(Οι εγγυητικές επιστολές και οι Τράπεζες)

6.Η μη έγκυρη καταβολή των δεδουλευμένων των υπαλλήλων, πέραν του ότι έχει εξελιχθεί σε τοπικό κοινωνικό πρόβλημα, αυξάνει παράλληλα τις απαιτήσεις του ασφαλιστικού φορέα εις βάρος της Επιχείρησης και διογκώνει ανεξέλεγκτα το χρέος μας απέναντι του με την συνεχή επιβολή προστίμων. Παράλληλα δημιουργείται στους δημότες η εντύπωση, ότι η Επιχείρηση του δήμου είναι αφερέγγυα στις παντός είδους υποχρεώσεις της, γεγονός που αναμφισβήτητα έχει αντίκτυπο στις συναλλαγές της, στην έκδοση εγγυητικών επιστολών από τις τράπεζες, αλλά φυσικά και στην ευρύτερη άποψη που μορφώνει ο δημότης για την Δημοτική Αρχή
Τα οξύτατα οικονομικά προβλήματα της επιχείρησης, φέρεται να ξεκίνησαν και να διογκώθηκαν κατά την χρονική περίοδο 2008-2010 όταν ακόμη υπήρχε η Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης. Διανύαμε την περίοδο, που με βάσει τον νόμο, η Επιχείρηση Ανάπτυξης έπρεπε για να μπορεί να συνεχίσει την υλοποίηση των χρηματοδοτούμενων από Ευρωπαϊκά κονδύλια προγραμμάτων να μετατραπεί σε Κοινωφελή Επιχείρηση. Κατά την περίοδο αυτή παρατηρείται το εξής οξύμωρο φαινόμενο, να υπάρχει τυπικά επιχείρηση με εμπορική δραστηριότητα κατά το καταστατικό της, αλλά παράλληλα να λειτουργεί ουσιαστικά ως Κοινωφελή Επιχείρηση, χωρίς στην ουσία να ασκεί εμπορική δράση αφού της αφαιρέθηκαν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης της ενοικίασης των ομπρελοκαθισμάτων, του Σινεμά κ.λπ., αλλά ούτε και να μπορεί να απολαύσει των ευεργετημάτων της νομικής υπόστασης μιας Κοινωφελούς Επιχείρησης (π.χ. επιχορήγηση των δράσεων της από το Δήμο μέσω διετούς προγράμματος δράσης) ουσιαστικά έγινε ένα διοικητικό βήμα προς τα εμπρός και δύο βήματα πίσω και μέχρι και τα τέλη του 2010 κανείς δεν αποφάσιζε τη μετατροπή της Επιχείρησης σε Κοινωφελή.
Όταν τελικά αποφασίστηκε, έγινε στο πιο ακατάλληλο και επώδυνο για την επιχείρηση χρονικό σημείο, όταν έπρεπε να αποπληρωθούν οφειλόμενες δόσεις των προγραμμάτων της, ώστε να καταβληθούν τα χρήματα των υπαλλήλων της και ενώ οι συμβάσεις είχαν συναφθεί με την Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης, εμφανίστηκε ως διάδοχο νομικό πρόσωπο η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση να επιδιώκει την είσπραξη των τελευταίων δόσεων, πράγμα διοικητικά και νομικά αδύνατο να πραγματοποιηθεί, αφού ως γνωστόν απαραίτητη προϋπόθεση καταβολής των δόσεων, αποτελεί η προσκόμιση πιστοποιητικού μη τροποποίησης του υπογράφοντος την αρχική σύμβαση φορέα. Αλλά παράλληλα και η αδυναμία συγκρότηση Διοικητικού Συμβουλίου λίγο πριν από τις δημοτικές εκλογές, αναδεικνύει περίτρανα την χρονική ακαταλληλότητα του εγχειρήματος, που είχε ως συνέπεια και την ακυβερνησία της Κοινωφελούς Επιχείρησης για διάστημα μεγαλύτερο των οκτώ μηνών αφού δεν υπήρχε ορισθείσα προηγούμενη διοίκηση που θα αναπλήρωνε την νέα διοίκηση μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων της με την δημοσίευση του ΦΕΚ.
Φυσική συνέπεια αυτού του φαινομένου, υπήρξε η απώλεια εσόδων για την επιχείρηση, η μη δυνατότητα υπογραφής νέων συμβάσεων, η μη καταβολή των δεδουλευμένων των υπαλλήλων της Επιχείρησης και ένας κυκεώνας προβλημάτων που επακολούθησε.

(«Πόσα ήταν συνολικά τα χρήματα αυτά, που διανεμήθηκαν και για ποιους σκοπούς;»)

Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον, παρουσιάζει το εξής ερώτημα: κατά τον χρόνο που η Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης ασκούσε Εμπορική δραστηριότητα με την εκμετάλλευση κατά τους θερινούς μήνες των ομπρελοκαθισμάτων στην περιοχή του Αγίου Προκοπίου, την είσπραξη των χρημάτων από την εκμετάλλευση του Σινεμά, τα χρήματα από την υπαίθρια διαφήμιση κατά τα έτη 2006-2008, και αποκόμιζε σημαντικά κατά πληροφορίες οικονομικά οφέλη, πέραν των καταβαλλομένων για τα υλοποιούμενα προγράμματα, πρέπει άμεσα να απαντηθεί το ερώτημα πόσα ήταν συνολικά τα χρήματα αυτά, που διανεμήθηκαν και για ποιους σκοπούς; Παράλληλα, δεν παρατηρείται κατά την ίδια περίοδο, επενδυτική δραστηριότητα, ή έστω διάθεση κονδυλίων για απλό καλλωπισμό και αναμόρφωση των κτηριακών εγκαταστάσεων της επιχείρησης.
Τα ανωτέρω, αποτελούν ένα πολύ μικρό δείγμα των οικονομικών καταστάσεων που ταλανίζουν την επιχείρηση και των ερωτημάτων που τίθενται.

Οφείλουμε επίσης να σας αναφέρουμε, ότι στο λίγο χρόνο που έχουμε αναλάβει τα καθήκοντα μας, με πολύ κόπο και προσπάθεια κατορθώσαμε να συγκεντρώσουμε όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και προβήκαμε στις δέουσες ενέργειες, για την αποπληρωμή μέρους των οφειλών της Επιχείρησης προς τους εργαζόμενους στα προγράμματα, αλλά και για να πετύχουμε την ένταξη της Επιχείρησης σε μελλοντικές επιχορηγήσεις απαραίτητες για την βιωσιμότητα της.
Παράλληλα, κινούμαστε προς την κατεύθυνση κατάρτισης διετούς προγράμματος δράσης, απαραίτητου μέσου για την επιχορήγηση των δράσεων μας από την Δημοτική Αρχή, αλλά και μέσου για την προσπάθεια εξυγίανσης των οικονομικών της Επιχείρησης.
Η προσπάθεια όμως που καταβάλουμε, θα ευοδωθεί μόνον αν γνωρίζουμε με ακρίβεια τις οικονομικές οφειλές μας και τον λόγο που δημιουργήθηκαν, ώστε να στοχεύσουμε στις αντίστοιχες κατευθύνσεις τις προσπάθειες, με δεδομένο ότι πρώτα πρέπει να εντοπίσουμε το πρόβλημα και εν συνεχεία να το αντιμετωπίσουμε».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου