Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

Ραντεβού Νο 2 στα διακστήρια!

«Είναι δικό μου το κομμάτι αυτό εδώ. Το έχω ξαναπεί και το γνωρίζουν όλοι. Αυτό άλλωστε δεν μπαίνει καν στη συζήτηση. Ό,τι δώσαμε, δώσαμε. Δεν διεκδικώ να πάρω πίσω τίποτε. Δεν θέλω όμως να γίνει (καμία) αλλαγή χρήσης.
Γιάννη, δεν τελειώσαμε. Υπάρχει και συνέχεια…»
Την παραπάνω δήλωση έκανε εχθές στην «Κ» και στον υπογράφοντα ο συντοπίτης επιχειρηματίας Δημήτρης Παπαδόπουλος, ιδιοκτήτης του γνωστού ζαχαροπλαστείου «Ραντεβού» (περιοχής Αεροδρομίου)


Πονοκέφαλος… Κ5!
Ο πονοκέφαλος «Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις», «χτύπησαν», εδώ και ημέρες ουκ ολίγες, με αιχμή του δόρατός τους έναν (ακόμη) κόμβο, που έχει ονοματεπώνυμο: «Κ5: Ανδρ. Παπανδρέου - Παπαρηγοπούλου (Rendez-vous)»
Για την επιχειρούμενη παρέμβαση στον παραπάνω κόμβο, προσέφυγε στην Δικαιοσύνη ο επιχειρηματίας κ. Παπαδόπουλος, δια της πληρεξουσίας δικηγόρου του Καλομοίρας Πολυκρέτη. «Ασφαλιστικά», ζήτησε και… πήρε (προ ημερών)…
Στο Πρωτοδικείο Νάξου κλείστηκε το πρώτο «ραντεβού» τού εν λόγω επιχειρηματία με την… Θέμιδα. Το Δικαστήριο, έκανε δεκτή την Προσωρινή Διαταγή, για το «τριγωνάκι» ως αυτό είναι διαμορφωμένο επάνω στο επίμαχο πεζοδρόμιο. Απέρριψε το σκέλος εκείνο της προσφυγής που είχε να κάνει με την χρήση του χώρου ο οποίος βρίσκεται μπροστά στην είσοδο της προαναφερθείσας επιχειρήσεως.
Η πλευρά Παπαδόπουλου πέτυχε αυτό που εξαρχής επεδίωξε, κάνοντας χρήση του «ασφαλιστικού δικαιώματός» της, που στην προκειμένη περίπτωση ήταν, η μη εκτέλεση εργασιών στην επίμαχη περιοχή, έως ότου ξεκαθαρίσει το όλο ζήτημα, κατά την συζήτηση της διαδικασίας («Ασφαλιστικά νομής») ενώπιον της εισαγγελικής αρχής.(σ.σ.: ο εικονιζόμενος χώρος ανήκει στην ιδιοκτησία Παπαδόπουλου)
Η ομολογουμένως ενδιαφέρουσα αυτή υπόθεση, από αργά το μεσημέρι της προηγούμενης Παρασκευής, πήρε τον δρόμο της...  Η ημερομηνία εκδικάσεως της παραπάνω «διαδικασίας», ορίστηκε για την προσεχή Παρασκευή (7.6.13) η ώρα 10 το πρωί… Στο σημείο αυτό ας αναφερθεί ότι, εάν τελικά ο εν λόγω επιχειρηματίας δεν βρει το δίκιο του, το ενδεχόμενο να διεκδικήσει με κάθε νόμιμο μέσο την μη αλλαγής χρήσεως έμπροσθεν του καταστήματός του, είναι ορατό. Υπάρχουν άλλωστε, ως προς τούτο, ένδικα μέσα…

«Όταν άνοιγαν τον δρόμο…»
Σημαντική επισήμανση: Ο ιδιοκτήτης του ακινήτου είχε δώσει το σχετικό χώρο (σ.σ. υπάρχον πεζοδρόμιο) όταν άνοιγαν τον δρόμο στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 με σκοπό να εξυπηρετήσουν την προσπάθεια που (τότε) έκανε ο Δήμος Νάξου. Τονίζει δε αυτός ότι, ακόμη και ο υπεύθυνος της πολεοδομίας που ήρθε για αυτοψία επιβεβαίωσε ότι το συγκεκριμένο πεζοδρόμιο ανήκει στο κατάστημα, είναι εντός οικοπέδου και χρειάζεται την συγκατάθεση του ιδιοκτήτη.
Όπως ανέφερε στην «Κ», ο κ. Παπαδόπουλος, «με την δημιουργία των πεζοδρομίων ‘κλείνει’ η επιχείρησή του καθώς δεν θα είναι δυνατή η στάθμευση ακόμη και με ‘alarm’ των πελατών (σ.σ. κάτι που απαγορεύεται και σήμερα πάντως λόγω της διπλής λουρίδας που υπάρχει στο δρόμο) όμως το πιο σημαντικό πρόβλημα θα δημιουργείται με την στάση του λεωφορείου. Με την δημιουργία πεζοδρομίων, ο κ. Παπαδόπουλος, τονίζει ότι, «ο δρόμος θα μειωθεί τουλάχιστον κατά δύο μέτρα και την καλοκαιρινή περίοδο όπου τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ στις ώρες αιχμής κινούνται ανά 15 λεπτά προς Άγιο Προκόπιο ένα μποτιλιάρισμα θα δημιουργήσει ουρές αυτοκινήτων καθώς κανείς δεν έχει την δυνατότητα να αποφύγει το σταθμευμένο λεωφορείο.» Κι εδώ αναρωτιέται ο κ. Παπαδόπουλος «ζήτησα να μάθω με ποια στοιχεία έγινε η μελέτη. Μου είπαν ότι η μελέτη είναι με στοιχεία του 2007 και με την επαγωγική μέθοδο. Και αυτό με αφήνει κατάπληκτο. Μπορεί η μελέτη αυτή να πάρει άριστα στο Πανεπιστήμιο ως προς την θεωρία της αλλά στην εφαρμογή της έχει πρόβλημα. Από το 2007 έως σήμερα έχουν αλλάξει πάρα πολλά στη περιοχή. Με τελευταίο την έλευση εδώ της Εθνικής Τράπεζας. Το έχει λάβει κι αυτό υπόψη της η μελέτη; Μήπως έχει λάβει υπόψη της η μελέτη ότι από το συγκεκριμένο σημείο τους καλοκαιρινούς μήνες διακινούνται μέσω των λεωφορείων περίπου 20.000 άνθρωποι που περιμένουν στη στάση; Πήραν στοιχεία από το ΚΤΕΛ; Με το άνοιγμα του δρόμου των Καλαμουριών πλέον όλο το βάρος θα έρθει από αυτό εδώ το σημείο όσον αφορά τη σύνδεση της Χώρας με τις περιοχές Πλάκας και Μικρής Βίγλας. Το έχει υπολογίσει κι αυτό η μελέτη; Η ΕΦΑΝ μεταφέρθηκε πλέον εδώ στα «Άσπρα Σπίτια» και θα υπάρχει και η σχετική επιβάρυνση από τις νταλίκες. Μήπως κι αυτό το έχει λάβει υπόψη της η μελέτη;»


Οι επίμαχες περιοχές…
Περιγραφή Περιοχής Μελέτης: Η μελέτη αφορά στη Χώρα της Νάξου και συγκεκριμένα στο κύριο οδικό δίκτυο της περιοχής που περικλείεται από τις οδούς: Ελευθερίου Βενιζέλου, Κοντολέοντος, Ηρώων Πολυτεχνείου,  Πρωτοπαπαδάκη, Αριάδνης, Αγίου Γεωργίου, Πάροδος Παπαρρηγοπούλου, Ανδρέα Παπανδρέου και Παπαβασιλείου, ενώ περιλαμβάνει και τμήμα του οδικού δικτύου της περιοχής του Δημοτικού Σταδίου. Ειδικότερα για την κεντρική περιοχή της Χώρας, που περικλείεται από τις οδούς: Παπαβασιλείου, Αριάδνης, Αγίου Γεωργίου, Αγίου Αρσενίου, Παπαρρηγοπούλου και Εξαρχόπουλου, η μελέτη αφορά στο σύνολο των δρόμων. 
Στην περιοχή της Χώρας εντάσσεται και το λιμάνι της Νάξου το οποίο αποτελεί τον σημαντικότερο πόλο γένεσης μετακινήσεων στο νησί καθώς εξυπηρετεί τόσο τα επιβατηγά όσο και τα εμπορευματικά πλοία. Λόγω της μεγάλης συγκέντρωσης οχημάτων κατά τις περιόδους άφιξης και αναχώρησης των πλοίων σε συνδυασμό με την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, δημιουργούνται έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα τόσο στην περιοχή του λιμανιού όσο και σε άλλα σημεία του δικτύου όπως για παράδειγμα στην οδό Ελ. Βενιζέλου. 
Στην Χώρα στεγάζονται και όλες οι διοικητικές υπηρεσίες του νησιού και μεταξύ αυτών ο Δήμος, οι τράπεζες, το Λιμεναρχείο, το Νοσοκομείο, το Τελωνείο, ο ΟΤΕ, το Ταχυδρομείο και το ΙΚΑ που αποτελούν, επίσης, σημαντικούς πόλους έλξης. 
Η πλειοψηφία των δραστηριοτήτων τουρισμού, εστίασης και αναψυχής στη Χώρα βρίσκονται στο παραλιακό τμήμα που εκτείνεται από το Λιμάνι μέχρι την παραλία του Αγίου Γεωργίου. Με τον αποκλεισμό της κυκλοφορίας οχημάτων από την παραλιακή οδό κατά τις βραδινές ώρες του καλοκαιριού, οι πεζοί απολαμβάνουν ελεύθερη κίνηση ενώ η κυκλοφορία οχημάτων στα όρια της περιοχής αποκλεισμού (δηλαδή) στην περιοχή του Δημαρχείου και του λιμένα) είναι αυξημένη. 
Εκτός κυκλοφορίας οχημάτων είναι η παλαιά πόλη που λόγω των στενών δρόμων δεν επιτρέπεται η ελεύθερη διέλευση μηχανοκίνητων μέσων. 
Υφιστάμενες μελέτες και προτάσεις της περιοχής μελέτης / Κυκλοφοριακή Μελέτη Χώρας Νάξου 
Το 2007 εκπονήθηκε η Κυκλοφοριακή Μελέτη της Χώρας Νάξου στην οποία αξιολογήθηκε η υφιστάμενη διαχείριση κυκλοφορίας στην περιοχή και προτάθηκαν δύο βασικές λύσεις (Α και Β) για τη βελτίωση των συνθηκών και της προσβασιμότητα ς στην κεντρική περιοχή. Οι προτάσεις διαμορφώθηκαν με κριτήριο το χαμηλό κόστος υλοποίησης και τη διατήρηση του υφιστάμενου χαρακτήρα της Χώρας της Νάξου. Παράλληλα, οι λύσεις είχαν σαν στόχο την προετοιμασία της περιοχής για μελλοντική εφαρμογή του μέτρου του καθολικοί, αποκλεισμού της κυκλοφορίας στο κέντρο τη θερινή περίοδο, στο πλαίσιο της πολιτικής για τη βελτίωση της κινητικότητας πεζών που σήμερα εφαρμόζεται με τη πεζοδρόμηση της παραλιακή οδού τις βραδινές ώρες. 

Οι μονοδρομήσεις
Βασικές ρυθμίσεις των δύο προτάσεων / Μονοδρομήσεις
Στην εν λόγω μελέτη προτάθηκαν ρυθμίσεις οι οποίες είναι κοινές και στις δύο επιμέρους λύσεις. Αυτές είναι: 
Μονοδρόμηση τμήματος της οδού Κοντολέοντος από οδό Μαργαρίτη προς οδό Βενιζέλου με παράλληλη μονοδρόμηση της παρόδου (προς την αντίθετη κατεύθυνση) με στόχο τη δημιουργία ενός αριστερόστροφου κυκλοφοριακού βρόχου Μαργαρίτη - Πάροδος - Βενιζέλου - Κοντολέοντος. 
Μονοδρόμηση όλων των στενών στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Παπαρρηγοπούλου ¬Παπαβασιλείου - Αριάδνης - Παραλία Αγ. Γεωργίου - Αγ. Αρσενίου. Σήμερα το καθεστώς κυκλοφορίας είναι ασαφές στο μεγαλύτερο τμήμα του δικτύου καθώς δεν υπάρχει κατάλληλη ρυθμιστική σήμανση. 
Μονοδρόμηση οδού Παπαρρηγοπούλου με κατεύθυνση από Αγ. Αρσενίου προς την Πλατεία  Ευριπαίου. 
Μονοδρόμηση παράλληλης οδού της Παπαρρηγοπούλου. 
Μονοδρόμηση οδού Αριάδνης μέχρι το Δημαρχείο με κατεύθυνση προς αυτό. 
Μονοδρόμηση της προέκτασης της οδού Αγ. Γεωργίου προς οδό Αγ. Αρσενίου 
Πεζοδρόμηση της οδού Αμοργού 
Πεζοδρόμηση της οδού Πρωτοπαπαδάκη από Αμοργού έως Παπαβασιλείου 
Πεζοδρόμηση δυτικού τμήματος Πλατείας Ευριπαίου 
Δημιουργία πεζοδρομίων με απαγόρευση στάθμευσης στις συλλεκτήριες οδούς μονής κατεύθυνσης. 
Αναδιαμόρφωση και σηματοδότηση του κόμβου Παπαβασιλείου / Ελ. Βενιζέλου 
Αναδιαμόρφωση και σηματοδότηση του κόμβου Λ. Νάξου - Γαλανάδου / Αν. Παπανδρέου 
Αναδιαμόρφωση του κόμβου Αν. Παπανδρέου / Παπαρηγοπούλου 
Αναδιαμόρφωση του κόμβου Ελ. Βενιζέλου / Μαργαρίτη στη θέση «Συνεργείο Βλαβιανού» και πιθανή σηματοδότησή του, λόγω επικινδυνότητας.


Προτάσεις…
Πρόταση Α’ : Οι επιπλέον ρυθμίσεις της Πρότασης Α' έχουν ως εξής: α) Μονοδρόμηση οδού Παπαβασιλείου από Αριάδνης έως Εξαρχόπουλου με κατεύθυνση προς την οδό Εξαρχοπούλου, β) Συνέχιση της μονοδρόμησης της οδού Αριάδνης μέχρι τη παραλία Αγ. Γεωργίου. 
Πρόταση Β’: Οι επιπλέον ρυθμίσεις της Πρότασης Β' έχουν ως εξής: α) Μονοδρόμηση οδού Παπαβασιλείου από Εξαρχόπουλου έως Αριάδνης με κατεύθυνση προς παραλία, β) Αντιδρόμηση της οδού Εξαρχόπουλου με κατεύθυνση από Πλατεία Ευριπαίου έως οδό Παπαβασιβασιλείου, γ) Αντιδρόμηση τμήματος Πρωτοπαπαδάκη από Κωμιακής μέχρι την Πλατεία Ευριπαίου (με κατεύθυνση προς την Πλατεία Ευριπαίου), δ) Αντιδρόμηση οδού Κωμιάκης και των παράλληλων προς αυτήν οδών. 


Οι τοπικοί φορείς
Η διαβούλευση και οι νέες προτάσεις για την Χώρα Νάξου 
Ο Δήμος Νάξου μέσω της Επιτροπής Κυκλοφοριακού Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για τη Χώρα της Νάξου έχει πραγματοποιήσει διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς της περιοχής που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τους εξής: 
Ένωση Ξενοδόχων Νάξου, Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Νάξου, Σύλλογος Μαζικής Εστίασης, Σύλλογος Ενοικιαζόμενων Δωματίων και Διαμερισμάτων Νάξου. 
Στη διαβούλευση κατατέθηκαν διαφορετικές και χρήσιμες απόψεις και προτάσεις από όλους τους φορείς οι οποίες αξιολογήθηκαν. Η επικρατούσα άποψη είναι ότι στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην κινητικότητα των πεζών και συνεπώς στην απομάκρυνση των ΙΧ μέσων μεταφοράς από το κέντρο. Στο πνεύμα αυτό και λόγω των συνεχώς μεταβαλλόμενων συνθηκών στην πόλη, ο Μελετητής σε συνεργασία με την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου προχώρησε στην αναθεώρηση ορισμένων προτάσεων της προηγούμενης μελέτης του 2007 και κατέληξε στην Λύση Α' με τις εξής βασικές τροποποιήσεις: 1) Πεζοδρόμηση ανατολικού τμήματος Πλατείας Ευριπαίου (και όχι του δυτικού). 2) Διατήρηση της Αμοργού ως μονόδρομος οδού με κατεύθυνση προς το Δημοτικό χώρο  στάθμευσης/παραλία. 3) Μονοδρόμηση δύο οδών στην περιοχή ανατολικά του σταδίου. 
Η πρόταση για τον καθολικό αποκλεισμό της κυκλοφορίας από την κεντρική περιοχή θα πραγματοποιηθεί σε επομένη φάση όταν θα έχει ισορροπήσει η κυκλοφορία με την εφαρμογή των προτάσεων. 
ΤΗΝ απόφασή του την έχει πάρει, προ ετών, το Δημοτικό Συμβούλιο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Στην απόφαση που αφορά στην εντολή που δόθηκε στο (Μελετητικό) «Γραφείο Περιμένη» για την εκπόνηση μελέτης νέων) κυκλοφοριακών ρυθμίσεων…  Προ μηνών, το ημέτερο 27μελές δημοτικό συμβούλιο, ενέκρινε την «Μελέτη Περιμένη».
«Βραχυκυκλώνει» την καθημερινότητά μας το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη της Νάξου, και παντού στο νησί μας (επάνω) γενικότερα ιδίως κατά τους μήνες του θέρους που τα αυτοκίνητα … πολλαπλασιάζονται.
Διατεινόταν, προ μηνών, οι της πλειοψηφίας του ημετέρου δημοτικού συμβουλίου ότι, «οι ρυθμίσεις που θα πάρουν την έγκριση του κορυφαίου οργάνου του πολυνησιακού δήμου μας, αυτές και θα εφαρμοστούν χωρίς διακρίσεις.» Αυτό είναι, άλλωστε, το (μεγάλο) ζητούμενο. Αυτό είναι, που σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να γίνει…


Οι διασταυρώσεις και η Κ5
Η ανάλυση της κυκλοφοριακής ικανότητας πραγματοποιείται για τις διασταυρώσεις εκείνες στις οποίες υπάρχει διαφοροποίηση της κυκλοφοριακής λειτουργίας σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση ή αυτή των προτάσεων Α' και 8' της προηγούμενης μελέτης. Οι διασταυρώσεις είναι: 
Κ5 - Παπανδρέου και Παπαρρηγoπoύλoυ 
Κ9 - Πλατεία Ευριπαίου 
Κ1Ο - Παπανδρέου και οδός έναντι S/M Κουτελιέρη 
Χρονική Περίοδος Ανάλυσης 
Με δεδομένο ότι οι προτεινόμενες επεμβάσεις αναμένεται να εφαρμοστούν και να λειτουργήσουν από εφέτος, το μελετητικό Γραφείο Περιμένη, διευκρινίζει: «Για την ανάλυση των παραπάνω ρυθμίσεων, θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η πρόβλεψη ότι, προσαυξάνονται οι φόρτοι κυκλοφορίας του 2007 κατά 13% (2,5% ετησίως για 5 χρόνια).»


Καταμερισμός Κυκλοφορίας 
Λόγω της φύσης και έκτασης των προτεινόμενων μονοδρομήσεων και αντιδρομήσεων, ο καταμερισμός της κυκλοφορίας στο τροποποιημένο δίκτυο έχει εκτιμηθεί θεωρώντας ότι δεν υπάρχει από τους μετακινούμενους ουσιαστική μεταβολή στη επιλογή των διαδρομών. 
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές στην κυκλοφοριακή λειτουργία των διασταυρώσεων μεταξύ των προτάσεων, ενώ μάλιστα παρατηρείται και ελαφρά βελτίωση σε ορισμένους κόμβους. 


Τι λέει για την Κ5
Κάνει ιδιαίτερη μνεία στην μελέτη του το Γραφείο της συγκοινωνιολόγου – μηχανικού Ευαγγελίας Περιμένη. Και υπογραμμίζει: Σημειώνεται ότι για τη διασταύρωση Κ5 - Ανδρ. Παπανδρέου & Παπαρηγοπούλου και για τη βέλτιστη απεικόνιση της μελλοντικής κυκλοφοριακής κατάστασης εξετάστηκε και ο διπλανός κόμβος βόρεια του Κ5 που λειτουργεί σαν έξοδος στην Ανδρ. Παπανδρέου. Οι δύο κόμβοι εξετάστηκαν σαν ένας και η στάθμη εξυπηρέτησης καθώς και η μέση καθυστέρηση για τον Κ5 προέκυψαν σαν συνδυασμός των τιμών των δύο κόμβων. 
Στο Παράρτημα Α της παρούσας παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της κυκλοφορικής ανάλυσης των επηρεαζόμενων, από την τελική λύση, κόμβων του δικτύου. 
Διαμόρφωση κόμβων επιλεγμένων θέσεων - κόμβοι
Στο πλαίσιο της παρούσας μελέτης μελετήθηκαν γεωμετρικές παρεμβάσεις στους παρακάτω κόμβους: α) Κ2: Ελ. Βενιζέλου – Παπαβασιλείου. 2) Κ4: Λεωφ. Νάξου-Γαλανάδου - Ανδρ. Παπανδρέου. 3) Κ5: Ανδρ. Παπανδρέου - Παπαρηγοπούλου (Rendez-vous) 
Οι γεωμετρικές παρεμβάσεις αφορούσαν είτε στη λειτουργία των κόμβων με τη μορφή που έχουν σήμερα κάνοντας μικρές γεωμετρικές παρεμβάσεις που θα αυξήσουν την κυκλοφοριακή ικανότητα των κόμβων, είτε στη κατασκευή και λειτουργία στη θέση αυτών κυκλικών κόμβων. 
Σε περίπτωση διατήρησης της γεωμετρίας των κόμβων στο περίπου όπως είναι στην υφιστάμενη κατάσταση, ο Μελετητής θεώρησε σχεδόν απαραίτητη τη ρύθμιση της λειτουργίας των κόμβων μέσω εγκατάστασης φωτεινής σηματοδότησης. 
Η επιλογή κατασκευής και λειτουργίας κυκλικών κόμβων είναι αυτή που πλεονεκτεί. Ωστόσο η μετατροπή ενός κόμβου σε κυκλικό κόμβο προϋποθέτει και τα κατάλληλα γεωμετρικά χαρακτηριστικά καθώς για τη μελέτη και κατασκευή ενός κυκλικού κόμβου υπάρχουν συγκεκριμένοι γεωμετρικοί περιορισμοί. 
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, ο μελετητής προτείνει την κατασκευή κυκλικών κόμβων στους κόμβους Κ2 & Κ4 όπου τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά το Επιτρέπουν και απλές και περιορισμένες γεωμετρικές επεμβάσεις στον κόμβο Κ5. Οι κυκλικοί κόμβοι θα διαμορφωθούν με υπερβατό κράσπεδο για τη διευκόλυνση της κίνησης των βαρέων οχημάτων και των λεωφορείων. 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου