Πέμπτη 27 Ιουνίου 2013

Τριήμερο Αγίου Πνεύματος στη Νάξο: Που πήγαν οι επισκέπτες;



Η αύξηση σε σχέση με το 2012 ξεπέρασε κάθε προσδοκία καθώς εκτινάχθηκε στο 96%, τη δεύτερη καλύτερη επίδοση από το 2007 – Στη Χώρα πάντως δεν τους …είδαν – Βγαίνει στη μάχη και το βίντεο με τον Ελευθερίου - Πρώτη η Σαντορίνη στις προτιμήσεις όσον αφορά τη Μεσόγειο – Μαθήματα …Οικονομίας από τους Μυκονιάτες επιχειρηματίες

Τριήμερο του Αγίου Πνεύματος. Προτελευταία εβδομάδα του Ιουνίου, ενός μήνα που παραδοσιακά για τη Νάξο δεν λειτουργεί και με τις καλύτερες προοπτικές καθώς μόνιμα κινείται σε μέτρια επίπεδα, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια. Λειτουργεί ως προπομπός για έναν δυναμικό Ιούλιο και ακόμη καλύτερο Αύγουστο. Φέτος όμως, ο Ιούνιος μοιάζει να έχει αλλάξει.
γραφει ο Νικοδημος Λιανός

 Το γεγονός ότι για πρώτη φορά μετά από επτά χρόνια έχουμε σύνθεση με την Κρήτη έστω και για τρεις φορές την εβδομάδα δίνει την αίσθηση ότι υπάρχει το ενδεχόμενο να ανοίξει μία πύλη εισόδου επισκεπτών που για αρκετά χρόνια ήταν κλειστή. Επίσης, η καθημερινή επαφή με την Μύκονο αφαιρεί τη δικαιολογία σε όσους θεωρούσαν ότι η Νάξος δεν έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει τους επισκέπτες σε μεγάλα αεροδρόμια, επομένως σταματάει η γκρίνια όσων μιλούν για ζητήματα που έχουν σχέση με την έμμεση ευρωπαϊκή αγορά…

Φεβρουάριος
Το φετινό τριήμερο όμως του Αγίου Πνεύματος ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Το Blue Star Delos έφτασε στο σημείο το μεσημέρι του περασμένου Σαββάτου να αποβιβάσει στο νησί περίπου 900 επισκέπτες, αριθμός μάλλον εξωπραγματικός για τα έως τώρα δεδομένα του νησιού ενώ επιτέλους μετά από χρόνια είχαμε μ.ο. 11 κατάπλους πλοίων ημερησίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος μας έδωσε όσους επισκέπτες – επιβάτες είχε η Νάξος τον φετινό Φεβρουάριο (!!!!). Και όπως είναι λογικό, το Σάββατο της 22ης Ιουνίου με κάτι περισσότερους από 3.100 αποβιβασθέντες αποτέλεσε την ημέρα ορόσημο για την φετινή χρονιά. Μόνο το τριήμερο (13 – 15 Ιουνίου) του 2008 ήταν καλύτερο, όπου οι επισκέπτες ξεπέρασαν τους 8.500 ενώ μόνο φέτος περάσαμε το ψυχολογικό όριο των 5.500 επισκεπτών.

Μετακόμιση
 Κάνοντας όμως μία βόλτα στην παραλία της Χώρας Νάξου που συνήθως αποτελεί και το βαρόμετρο η απορία όλων είναι ζωγραφισμένη στο πρόσωπό τους «Μα που πήγαν όλοι αυτοί; Μήπως μας κοροϊδεύετε;» Όχι δεν κοροϊδεύουμε κανέναν. Οι επιχειρήσεις και τα καταστήματα της κεντρικής παραλίας της Χώρας δεν …δούλεψαν. Οι επιχειρήσεις που έχουν σχέση με τον καφέ δεν είδαν την αύξηση που επιθυμούσαν και κυμάνθηκαν σε μέτρια επίπεδα. Το ίδιο και η νυχτερινή ζωή. Αλλωστε η Νάξος δεν είχε ποτέ της και ισχυρή παρουσία στον συγκεκριμένο τομέα. Κάποιοι είπαν ότι οι επισκέπτες που είναι κυρίως έλληνες κάνουν περικοπές και το πρώτο που κόβουν είναι ο …καφές. Μπορεί να έχουν και δίκιο. Αντίθετα, δεν κόπηκε το φαγητό που πήρε μία σημαντική μερίδα από την αύξηση. Όμως, πρέπει να καταλάβουμε και κάτι ακόμη. Αρκετές επιχειρήσεις που βρίσκονταν επί χρόνια στη Χώρα της Νάξου έχουν πάρει το δρόμο προς τις …παραλίες και το εσωτερικό. Κάτι που σημαίνει ότι σιγά σιγά η επιχειρηματικότητα του νησιού μεταφέρεται προς τα έξω. Είτε μιλάμε για τον Αγιο Προκόπιο και την Αγία Αννα ή την Πλάκα είτε ακόμη πιο μακριά προς τα χωριά. Και οι επισκέπτες ακολουθούν αυτό το παράδειγμα.

Πλάκα
Η κίνηση προς τα «προάστια» της πόλης ήταν αρκετά καλή. Ο δρόμος που ανοίγει στα Καλαμούρια προς την Βίγλα σε λίγο θα θρέψει τους πρώτους καρπούς ενώ και η Πλάκα έχει για τα καλά μπει ανταγωνιστικά στο παιχνίδι των παροχών υπηρεσιών. Πλέον δεν έχει καμία σχέση με την οπτική που είχαμε οι περισσότεροι τη δεκαετία του 90 ή και του 2000. Τώρα η Πλάκα μπορεί να προσφέρει ότι χρειάζεται ένας επισκέπτης και έτσι η ανάγκη μετάβασης στη πόλη γίνεται μόνο απλά όταν ολοκληρωθεί το ταξίδι και πρέπει να αναχωρήσει από το νησί. Εάν μάλιστα βελτιωθούν ακόμη περισσότερο οι υποδομές και οι δρόμοι, τότε η Χώρα της Νάξου δεν θα είναι τίποτα περισσότερο από μία πύλη εισόδου και εξόδου στην καλοκαιρινή περιπέτεια των επισκεπτών…

Κορυφαίος
Την ίδια ώρα η Σαντορίνη αποδεικνύει με πράξεις ότι αποτελεί το πιο δυνατό brand name του Ελληνικού τουρισμού και καλά θα κάνει να το διαφυλάξει ως κόρη οφθαλμού η ελληνική κυβέρνηση εάν θέλει να έχει αποτελέσματα. Σε κάθε αναφορά που γίνεται στο διαδίκτυο σχετικά με τις περιοχές που κόβουν την ανάσα τη θερινή περίοδο η Σαντορίνη έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Και έτσι δεν θα μπορούσε να λείπει από τη λίστα με τους 20 δημοφιλέστερους προορισμούς στη Μεσόγεια – σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε η μηχανή αναζήτησης trivago.gr – και μάλιστα δεν έχει μόνο τη 1η θέση αλλά και τη 2η (!!!) Οι τέσσερις από τις πέντε πρώτες θέσεις στη λίστα ανήκουν σε ελληνικούς προορισμούς. Εν αρχή το Ημεροβίγλι της Σαντορίνης, ακολουθούν τα Φηρά και στη συνέχεια έχουμε Κάπρι (Ιταλία), Χανιά και Ρέθυμνο. Ελληνική παρουσία έχουμε και στην 17η θέση με τον Άγιο Νικόλαο Κρήτης. Από εκεί και πέρα την πρώτη 20αδα συμπληρώνουν έξι προορισμοί από την Ιταλία, τέσσερις προορισμοί από την Ισπανία, δυο από τη Γαλλία και δύο από τη Πορτογαλία. Πρέπει να σημειώσουμε ότι η ιστοσελίδα trivago έχει κάνει έρευνα σε 190 ιστοσελίδες και 670.322 ξενοδοχεία και καταλύματα.

Κοροϊδία
Και από τη Νάξο στη Σαντορίνη κι από εκεί στη Μύκονο, το «νησί της Jackie O» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η βρετανική εφημερίδα Guardian. Κι εκεί επισημαίνεται ότι οι Ελληνες μαγαζάτορες έχουν αλλάξει πλέον νοοτροπία με την οικονομική κρίση και πλέον έχουν μάθει «πως δεν μπορούν να κοροϊδέψουν τους τουρίστες», ενώ παράλληλα αναφέρεται πως οι αφίξεις αναμένονται αν φτάσουν το ένα εκατομμύριο. Το δημοσίευμα, αρχίζει με μια πολύ θετική περιγραφή της φυσικής ομορφιάς του κοσμικού νησιού, ενώ στη συνέχεια φιλοξενεί δηλώσεις από επιχειρηματίες της Μυκόνου οι οποίοι αναφέρουν το πως έχει αλλάξει η οικονομική κρίση τον τουρισμό και τις διαφορές που εντοπίζουν. Ο Guardian, υποστηρίζει πως μπορεί η οικονομία του νησιού να βρίσκεται σε «ελεύθερη πτώση» λόγω της λιτότητας, ωστόσο σημειώνει πως η Ελλάδα «έπιασε πάλι δουλειά, καθώς μετά από τρία χρόνια τα οποία σημαδεύτηκαν από διαδηλώσεις, κοινωνικές αναταραχές και πολιτική αστάθεια, 17 εκατομμύρια τουρίστες θα επισκεφθούν την χώρα- μιάμιση φορά ο πληθυσμός της Ελλάδα, αναφέρουν αξιωματούχοι». Στη συνέχεια επιχειρηματίες του νησιού μιλώντας στον Guardian, υποστηρίζουν πως «η κρίση μας έμαθε πως δεν μπορούμε να κοροϊδέψουμε τους πελάτες μας και μας έκανε πιο προσεκτικούς. Ο κόσμος καταλαβαίνει πόσο σημαντικός είναι για την οικονομία μας», ενώ συνεχίζοντας τονίζει πως «τα τελευταία χρόνια προσπαθούμε να πείσουμε τον κόσμο πως η Ελλάδα δεν είναι μόνο το σουβλάκι και ο Ζορμπάς ο Ελληνας». Το δημοσίευμα κλείνει με τις δηλώσεις ενός ιδιοκτήτη ταβέρνας, ο οποίος επισημαίνει πως «αυτή την χρονιά έπρεπε να κάνουμε εμείς τα πάντα, ακόμη και να καθαρίσουμε την παραλία επειδή το κράτος δεν μπορούσε να βοηθήσει. Αλλά στη ζωή τα πάντα αλλάζουν. Η κρίση έπαιξε έναν μεγάλο και καθοριστικό ρόλο. Οι τουρίστες μας άλλαξαν και αλλάξαμε και εμείς».

Η κίνηση του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος στη Νάξο


Αποβιβασθέντες
Φορτηγά
Αυτοκίνητα
Δίκυκλα
2007
5212

87
267
137
2008
8528
63,62%
70
537
210
2009
5043
-40,87%
85
264
134
2010
4327
-14,20%
57
262
84
2011
5071
17,19%
63
188
109
2012
3537
-30,25%
24
103
42
2013
6940
96,21%
62
370
139

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου