Κυριακή, 16 Ιουνίου 2013

Νάξος: Καλοκαίρι 2013: ΞΕΚΙΝΗΣΑΜΕ ΑΣΧΗΜΑ, ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΜΕ ΠΡΕΠΕΙ ΔΥΝΑΤΑ, ΒΕΛΤΙΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΜΑΣ

Το ταξίδι το τουριστικό, εφέτος, δεν θα είναι εύκολο. Ο «τελευταίος» της ανοίξεως και το πρώτο μισό του «πρώτου» του καλοκαιριού, δεν έδειξαν πράγματα…
Ήταν κακός ο Μάιος. Κακό και το ξεκίνημα του Θεριστή…
Πολύπειροι τουριστικοί επιχειρηματίες του νησιού μας που κάνουν ετούτες τις ημέρες μια πρώτη εκτίμηση της εφετινής τουριστικής κινήσεως στο νησί μας, ομολογούν ότι “τα πράγματα δεν πήγαν καλά”. Και επισημαίνουν ότι: Πρώτον, «οι απανωτές μειώσεις των μισθών, εφέτος, έχουν επηρεάσει πάρα πολύ τον κόσμο, κάτι που φάνηκε και μέσα στις μέρες του Πάσχα». Και, δεύτερον, «δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι, οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης (Ιταλία, Ισπανία κ.ά) έχουν γονατίσει οικονομικά, γεγονός που επιδρά αρνητικά στην επιθυμία του ξένου επισκέπτη να ταξιδέψει στην χώρα μας...»



Στον αντίποδα όλων των παραπάνω, το γεγονός ότι, η τουριστική Νάξος, ούτε κι εφέτος δείχνει «πανέτοιμη» να παίξει δυνατά και να διεκδικήσει με αξιώσεις την… τύχη της μέσα στους επόμενους μήνες του καλοκαιριού.
Αρκετά και «χτυπητά» τα μείον του νησιού μας.
Κατά 90% το τουριστικό παιχνίδι θα παιχτεί / γίνει στην Χώρα και στις παραλίες τις αμμουδερές, της δυτικής ακτής! Και δεν είναι η Νάξος στα ‘σημεία» της αυτά όπως θα έπρεπε να είναι. Χωλαίνουμε. Αντικειμενικά προβλήματα (ελλείψεις σε τουριστικές υποδομές) που, επί σειρά πολλών ετών, λειτουργούν ανασταλτικά ως προς την πρόοδο του νησιού μας, δεν έχουν επιλυθεί. Υπάρχουν όμως και τα «τρέχοντα», τα «προβλήματα καθημερινότητας» που είναι «αγκάθι» - «αγκάθι» που πληγώνει το κορμί της τουριστικής Νάξου.
 
Ό,τι περνά από το χέρι μας!
Χρειάζεται το νησί μας να βελτιώσει δραστικά την εν γένει εικόνα του. Την τουριστική του εικόνα. Κάτι τέτοιο, δεν είναι όμως δυνατόν να γίνει ετούτη την εποχή. Εκείνο, ωστόσο που ως Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων αλλά και ως τουριστικοί επιχειρηματίες μπορούμε να κάνουμε, είναι να αποκαταστήσουμε τα «κακώς κείμενα», τα «μείον» του νησιού μας που… εντοπίζονται στην Χώρα Νάξου μέσα και στις αμμουδερές παραλίες της δυτικής ακτής. Οφείλει η δημοτική αρχή να κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για την Χώρα και τις παραλίες Αγίου Προκοπίου, Αγίας Άννας, Πλάκας, Ορκού, αλλά και γι’ αυτήν την ιστορική, του Αγίου Γεωργίου (στην Χώρα Νάξου). Όπως και οι τουριστικοί επιχειρηματίες οφείλουν, να συμπράξουν με τον ημέτερο δήμο και τις αρμόδιες καθ’ ύλην υπηρεσίες του ώστε να βελτιωθεί στο μέτρο του δυνατού / εφικτού η «μόστρα» της Νάξου. Διότι «μόστρα» είναι η Χώρα. Όπως «μόστρα» είναι και οι προαναφερθείσες παραλίες λουομένων.
Το «κυκλοφοριακό» (ρυθμίσεις) έχουν αναστατώσει την πόλη της Νάξου. Είναι πρόβλημα αυτό. Οφθαλμοφανές, πρόβλημα...
Η Υπηρεσία Καθαριότητας, επειδή οι μόνιμοι υπάλληλοι του ημετέρου δήμου το επιδίωξαν δια τους προέδρου τους, «κουτσουρεύτηκε» στο παρά πέντε του καλοκαιριού. Κακώς. Πολύ κακώς. Πρόβλημα, είναι, και/αυτό...
Κάδοι απορριμμάτων πεντακάθαροι θα πρέπει να έχουμε μέσα στους επόμενους μήνες. Και στην Χώρα, μέσα αλλά και στις παραλίες μας. Εκεί, μάλιστα, επιβάλλεται να τοποθετήσουμε (σε κομβικά – πολυσύχναστα σημεία τους μικρά «καλάθια» απορριμμάτων…
Τα σπασμένα φωτιστικά, επιβάλλεται να τα αποκαταστήσουμε. Είναι ανεπίτρεπτο να κυκλοφορεί ο κόσμος, ο τουριστόκοσμος στα σοκάκια μέσα και εξαιτίας ελλείψεως σωστού φωτισμού να σκοντάφτει και να τσακίζει τα κόκκαλά του στα τσιμέντα επάνω…
Οι επιχειρηματίες οφείλουν να σοβαρευτούν. Οφείλουν να φροντίζουν καθημερινά τους χώρους πέριξ των καταστημάτων τους. Διότι οι επισκέπτες έρχονται και σε τρείς – πέντε ημέρες μέσα φεύγουν, αποκομίζοντας εντυπώσεις όχι καλές για το νησί μας. Και αποτελεί τούτο το τελευταίο άσχημη… «διαφήμιση» για τον τουριστικό προορισμό που ακούει στο όνομα «Νάξος».
Οι ξενοδόχοι και επιχειρηματίες της εγχώριας αγοράς αναγκάζονται υπό το βάρος της κρίσεως -που ως φαίνεται αποκτά μονιμότερα χαρακτηριστικά για τον τομέα του τουρισμού- να παραχωρήσουν και στους Έλληνες τα «προνόμια» που απολάμβαναν ώς τώρα οι ξένοι τουρίστες.
Ας αναφερθεί στο σημείο αυτό ότι, οι πρώτοι που ιχνηλάτησαν τη δυσκολία της εφετινής τουριστικής χρονιάς και προχώρησαν σε γενναίες προσφορές σε σχέση με τις περσινές τιμές ήταν οι ξενοδόχοι της βορείου Ελλάδας, που υπέστησαν άλλωστε κατά την περσινή περίοδο και τις μεγαλύτερες απώλειες πελατών από το εξωτερικό. Και ακόμη ότι, ένα άλλο φαινόμενο που εξέθρεψε σε μαζική κλίμακα η οικονομική κρίση είναι η ολοένα και μεγαλύτερη απεξάρτηση των ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων από τις επιταγές των μεγάλων ταξιδιωτικών οργανισμών (τουρ οπερέιτορ) και η καταφυγή τους στις απεριόριστες δυνατότητες που προσφέρει πλέον το Διαδίκτυο.
Όλες οι προσφορές και διευκολύνσεις αποτυπώνονται αστραπιαία στις ιστοσελίδες που διατηρούν όλες οι ξενοδοχειακές μονάδες και οι σοβαρές επιχειρήσεις στο Διαδίκτυο με πολύ καλά μέχρι στιγμής αποτελέσματα, όπως αναφέρουν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες.
Η απευθείας προσέγγιση ξενοδόχου-πελάτη χωρίς τη μεσολάβηση πράκτορα ή ταξιδιωτικού οργανισμού δείχνει να αποδίδει καρπούς μέσα σε συνθήκες βαθιάς οικονομικής κρίσης, καθώς 6 στους 10 τουρίστες, σύμφωνα με σχετική μελέτη, κλείνουν πλέον τις διακοπές τους μέσω του Ιντερνετ. Η δραστηριότητα μέσω Διαδικτύου εκτιμάται ότι μπορεί να αυξήσει τις πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων σε υπερδιπλάσια ποσοστά (κάποιες φορές ώς και 50%) έναντι άλλων που δεν εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες του Ιντερνέτ.

Έχοντας «καεί» το υπουργείο Τουρισμού και Πολιτισμού από τις εξαιρετικά δαπανηρές και οφθαλμοφανώς αναποτελεσματικές δραστηριότητες των διοικήσεων του ΕΟΤ στα τελευταία χρόνια (και παραπάνω τουρίστες δεν ήρθαν και τα «φέσια» του οργανισμού σε ξένα και ντόπια ΜΜΕ ξεπέρασαν τα 200 εκατ. ευρώ!) προχωρεί σε νέες μορφές διαφημιστικής... πάλης και προβολής της χώρας μέσα από νέο πρίσμα. Αναβαθμίστηκε, ως γνωστόν, σε βαθμό ικανοποιητικό ο ιστότοπος visitgreece.gr του ΕΟΤ με μια ενισχυτική συμμετοχική δραστηριότητα για τον ελληνικό τουρισμό (you in Greece) όπου επισκέπτες της Ελλάδας θα μπορούν να καταγράφουν, να αναπαράγουν και να συζητούν με άλλους τις εμπειρίες που απέκτησαν από τον πολιτισμό και τον σημερινό τρόπο ζωής της χώρας. 
 
«Το κάτι παραπάνω» να δώσουμε!
Ο Έλληνας θερινός περιηγητής θα είναι το βαρόμετρο. Τον ημεδαπό επισκέπτη αδημονούν να δουν να έρχεται χιλιάδες επιχειρηματίες, επενδύοντας σε αυτόν. Θα κρίνει, πανθομολογείται, αυτός, σε μεγάλο βαθμό την οικονομία της νησιωτικής Ελλάδας το εφετινό καλοκαίρι.
Ασφαλώς και θα σημειωθεί άνοδος της τουριστικής κινήσεως μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Είναι δε οι επισκέπτες τής «τελευταίας στιγμής» που ίσως «πριμοδοτήσουν» την οικονομία του νησιού μας. Σε τι βαθμό / ποσοστό δεν γνωρίζουμε. Όπως δεν γνωρίζουν, και όλοι όσοι μιλούν με πρακτορεία τουριστικά εντός και εκτός Ελλάδας.  Σε κάθε περίπτωση πάντως, όλοι «βλέπουν», οι επόμενες εβδομάδες να δίνουν «το κάτι παραπάνω» που τόσο πολύ έχει ανάγκη ο τόπος μας.
Διανύουμε μία περίοδο οικονομικής κρίσεως, αβεβαιότητας, ανασφάλειας και απαισιοδοξίας που έχει επεκταθεί σε όλους τους τομείς της κοινωνίας και της αγοράς. Η ελληνική τουριστική αγορά δέχεται καίρια πλήγματα. Οι πληρότητες των ξενοδοχείων και των τουριστικών επιχειρήσεων έχουν μειωθεί αρκετά και οι συνθήκες πιέζουν για μειώσεις των τιμών και ειδικές προσφορές που θα αναθερμάνουν το τουριστικό ενδιαφέρον. Ακόμη και στις περιπτώσεις των ξενοδοχείων που διατηρούν τα ποσοστά τους σε διανυκτερεύσεις, τα καθαρά έσοδά τους σε σχέση με την περσινή τουριστική περίοδο είναι αισθητά μειωμένα.
Το ελληνικό τουριστικό προϊόν «ήλιος-θάλασσα-παραλία», που επί δεκαετίες αποτελούσε «σημαία» μας, για την προσέλκυση τουριστών, είναι πλέον παρωχημένο. Τα χαρακτηριστικά αυτά προσφέρονται σήμερα σε πληθώρα σε άλλες χώρες και μάλιστα σε πιο ανταγωνιστικές τιμές.

Τουριστικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι το τουριστικό μας προϊόν επιβάλλεται να διαφοροποιηθεί. Παρατηρούν, επίσης, ότι ο κορεσμός επέρχεται όταν αναφερόμαστε σε μαζικού τύπου υπηρεσίες και όχι σε ποιοτικά πρότυπα και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Και σημειώνουν ότι η ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού είναι αναγκαία και ο συνεδριακός τουρισμός αποτελεί μία ποιοτική μορφή τουρισμού που μπορεί να μας δώσει μια νέα ώθηση.
 
Να κάνουμε την υπέρβασή μας!
Είναι μεγάλο το στοίχημα, εφέτος, και θα πρέπει να κερδηθεί με οποιοδήποτε τίμημα…
Τους επόμενους μήνες, οφείλουμε να τους εκμεταλλευτούμε όσο πιο καλά γίνεται. Τούτο δεν σημαίνει πως πρέπει να «συρθούμε» σε επιλογές ανορθόδοξες. Σε επιλογές που θα ζημιώσουν τον τόπο μας.
Μπορεί να δηλώνουμε έτοιμοι να διεκδικήσουμε και καλύψουμε το πρώτο χαμένο «κομμάτι» του εφετινού καλοκαιριού, όμως τούτο, επαναλαμβάνουμε, δεν σημαίνει πως σώνει και καλά πρέπει να εξοκείλουμε σε επικίνδυνα μονοπάτια. Την υπέρβασή μας επιβάλλεται να κάνουμε. Να τα δώσουμε -κατά το κοινώς λεγόμενο- όλα, πρέπει… Όμως την ίδια ώρα η «σημαία» της τουριστικής Νάξου, υποχρέωσή μας είναι, να παραμείνει ψηλά. Μπροστά στο κέρδος το … ανορθόδοξο η Νάξος οφείλει να επιδείξει χαρακτήρα.
Τα απανωτά ραπίσματα που έχει δεχθεί η εθνική μας οικονομία και η βαριά μας βιομηχανία, επίσης, μας γονάτισαν. Δεν μας εξαφάνισαν, ως τουριστικό προορισμό, όμως, από τον χάρτη. Και είναι τούτο σημαντικό.
Ως δεδομένο θα πρέπει να εκλάβουμε και το εξής γεγονός: Οικογενειακός τουριστικός προορισμός είναι το νησί μας. Η Νάξος μπορεί. Έχει σταθερό τουριστικό πελατολόγιο, θα λέγαμε. Και γνωρίζει η Νάξος να κερδίζει μάχες (τουριστικές) όπως η εφετινή που είναι ιδιαίτερα κρίσιμη. Όμως, το μεγάλο ζητούμενο είναι να μη μπούμε στην διαδικασία των επιπόλαιων επιλογών. Στην διαδικασία των νευρικών ενεργειών. Στην διαδικασία την καταστρεπτική των υστερόβουλων επιχειρηματικών «χειρονομιών» της τελευταίας στιγμής.
Τα ρέστα μας πρέπει να δώσουμε μέσα στους επόμενους τρείς μήνες.. Θεωρείται σίγουρο (σ.σ.: αυτό αναφέρουν και τα τελευταία νέα) ότι και εφέτος ο δυνατός μήνας του ελληνικού καλοκαιριού, ο Αύγουστος, θα μας κάνει το χατίρι. Θα δώσει την ευκαιρία στο νησί μας να «ρεφάρει»... Η (τουριστική) παρτίδα της εφετινής «ανάποδης» χρονιάς δεν πρέπει να χαθεί. Αρκεί να επιδείξουμε χαρακτήρα.
Κοντολογίς: Τον καλοκαιρινό επισκέπτη, θα πρέπει με αξιοπρέπεια (και όχι δουλικότητα) να τον κερδίσουμε. Να τον κερδίσουμε με την συμπεριφορά μας, παρέχοντάς του τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες. Με αυτόν τον τρόπο θα κερδίσουμε, εκτός των άλλων, και τις εντυπώσεις…
Θα πρέπει να «τελειώνουμε» ετούτες τις ημέρες με τα αγκάθια της Νάξου…
Μπορεί η Νάξος, να τα καταφέρει. Φτάνει να το παλέψει!
Έχει η Νάξος, να προσφέρει!... Μπορεί η Νάξος, να προσφέρει!  Και αφού έχει και μπορεί να προσφέρει, μπορεί και να κερδίσει!... Δύναται να βγάλει τα σπασμένα του εφετινού καλοκαιριού και να τερματίσει την καλοκαιρινή κούρσα της με (σχετική) επιτυχία. Έχει το δικό μας το νησί, όλα τα προσόντα να υπερκεράσει όλα τα εμπόδια και τις δυσκολίες του εφετινού καλοκαιριού του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου!
Οι κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής»… Προσπάθεια των τουριστικών επιχειρήσεων να μειώσουν την χασούρα στον κλάδο τους παρατηρείται εδώ και μήνες και ενώ κορυφώνεται η τουριστική σεζόν. Τα ξενοδοχεία, εδώ και μερικές εβδομάδες, καταφεύγουν στις προσφορές και τις εκπτώσεις τις ιδιαίτερα δελεαστικές. Και αυτή την τακτική δεν θα πρέπει να την απεμπολήσουν μέσα στους επόμενους κρίσιμους μήνες. Στον περιορισμό τής πανθομολογούμενης πτώσεως επιβάλλεται να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας. Είναι αυτή μια μεταβλητή του εφετινού καλοκαιριού που θα προσδιορίσει το «αύριο» της τουριστικής αγοράς τού νησιού μας. Γι’ αυτό χρειάζεται να προσέξουμε.
Εάν κατεβάσουμε τις τιμές στο ελάχιστο οι πιθανότητες να βγούμε κερδισμένοι από την εφετινή καλοκαιρινή μάχη!

Ως «μάννα εξ ουρανού»
Ως «μάννα εξ ουρανού» περιμένουν οι επιχειρηματίες του τουρισμό τις επόμενες εβδομάδες. Ευελπιστούν. Γι’ αυτό και πρέπει να προσέξουν. Μπορεί να χάθηκε μια «μάχη» στο ξεκίνημα του εφετινού καλοκαιριού, δεν πρέπει όμως να χαθεί ο πόλεμος.
Και κάτι τελευταίο: Οι ελπίδες ξενοδόχων και ταξιδιωτικών πρακτόρων έχουν εναποτεθεί στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για τον Αύγουστο, οπότε θα εξακολουθήσουν να ισχύουν εκπτώσεις και προσφορές, τόσο σε πακέτα διακοπών όσο και σε δωμάτια τουριστικών καταλυμάτων, όπου υπάρχει ακόμη διαθεσιμότητα.
Τουριστικοί παράγοντες εκτιμούν ότι οι αφίξεις του Αυγούστου θα έχουν θετικό πρόσημο. Και είναι τούτο ενθαρρυντικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου