Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

Δημήτρης Λιανός: "Οι προηγούμενοι δεν φρόντιζαν να κάνουν προκηρύξεις προκειμένου να προσληφθεί μόνιμο προσωπικό"

Η πόρτα του γραφείου του παραμένει ανοιχτή σε καθημερινή βάση και προσπαθεί να δώσει άμεσες λύσεις σε καταστάσεις που εμφανίζουν παθογένεια. Με χιούμορ και αποφασιστικότητα, αλλά και ορθολογισμό έχει φέρει εις πέρας έως τώρα την αποστολή του ως υπεύθυνος των υπηρεσιών του Δήμου, της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, της διαφάνειας, του Τουρισμού και της Σχοινούσας. Βλέπετε ελέω Καλλικράτη έφτασε έως την …Σχοινούσα.

Με την συμπλήρωση των 130 ημερών ο Δήμητρης Λιανός μιλάει στην «Κυκλαδική» για την έως τώρα πορεία του στο Δήμο, αναφέρει τα προβλήματα που συνάντησε, τις λύσεις που θεωρεί ότι δόθηκαν και μιλάει για την επόμενη ημέρα που μπορεί να κρύβει και μία έκπληξη…

Ποια συναισθήματα σου δημιουργήθηκαν όταν σου ανατέθηκε το πόστο των υπηρεσιών του Δήμου;
«Είναι μία ενδιαφέρουσα πρόκληση. Χρειάζεται αρκετή δουλειά, υπομονή και επιμονή. Το εγχείρημα όπως γνώριζα προεκλογικά ήταν δύσκολο και ακόμη δυσκολότερο λόγω Καλλικράτη και με τη δυσμενή οικονομική συγκυρία που διανύει η χώρα μας. Το 2011 θα είναι έτος προετοιμασίας – προσαρμογής, έτος δημιουργίας αξιόπιστων δομών για τις υπηρεσίες του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Προτεραιότητα της Δημοτικής παράταξης και εμένα είναι η εξυπηρέτηση του δημότη. Αυτό είναι το στοίχημά μου».

Πόσο ήταν έτοιμος ο Δήμος και οι Δημοτικές αρχές για τον Καλλικράτη;
«Όπως είναι γνωστό σε όλους, ο 3852 (Καλλικράτης) ήταν σχέδιο της τελευταίας στιγμής χωρίς σχεδιασμό και χωρίς τους αντίστοιχους πόρους. Δυστυχώς, ενώ έγινε Νόμος του Κράτους τον Ιούνιο του 2010, οι προηγούμενες δημοτικές και κοινοτικές αρχές δεν είχαν δημιουργήσει ομάδες έργου προκειμένου να συντονίσουν τις συνενώσεις των διαφόρων υπαρχόντων υπηρεσιών και τη δημιουργία νέων. Με αποτέλεσμα όλες αυτές οι αποφάσεις έπρεπε να ληφθούν τον Ιανουάριο του 2011, να στελεχώσουμε νέες υπηρεσίες και να συγχωνεύσουμε υφιστάμενες. Το προηγούμενο εγχείρημα, δηλαδή ο "Καποδίστριας" προέβλεψε νομοθετικά το συμβούλιο του νησιού να ισχύσει προ της εφαρμογής του Καποδίστρια (1998) και επίσης γενναίους πόρους προς τους συγχωνευόμενους ΟΤΑ, κάτι που δεν έγινε σήμερα».

Εσείς όμως, ανεξάρτητα με τι παραλάβατε, δεν θα έπρεπε να είστε έτοιμοι; Είχατε δύο μήνες προετοιμασίας;
«Είναι γεγονός ότι μετά τις εκλογές και επειδή αρκετοί εργαζόμενοι του Καποδιστριακού Δήμου Νάξου δεν είχαν πάρει τις άδειες τους, τους είχαν εκχωρηθεί υπόλοιπα αδειών για τα δύο τελευταία χρόνια. Επίσης, επειδή είχε υπάρξει ένταση για τον θέμα του Βρεφονηπιακού σταθμού με την πρώην Δημοτική Αρχή δεν υπήρξαν οι κατάλληλες συνθήκες συνεργασίας με τους πρώην αιρετούς δημοτικούς άρχοντες, κάτι που για μένα ήταν καταδικαστέο. Αυτά τα δύο γεγονότα λειτούργησαν ανασταλτικά στην βαθμό ετοιμότητας επίσης ανασταλτικός παράγοντας υπήρξαν οι νομοθετικές ρυθμίσεις της τελευταίας στιγμής που μας απέτρεψαν να έχουμε σαφή εικόνα του τι θα μπορούμε να διαχειριστούμε από την 1η Ιανουαρίου 2011. »

Τι είχατε κάνει εσείς στο μεταβατικό στάδιο ενόψει της παραλαβής;
«Πραγματοποιούνταν συναντήσεις των εκλεγμένων, μελετήθηκαν και αξιολογήθηκαν τα ζητήματα που είχαν σχέση με τον Καλλικράτη. Δεν θα αναφερθώ στα προβλήματα που αντιμετώπιζε ο Δήμος Νάξος τα οποία ήταν γνωστά σε όλους μας. Ήταν γνωστό ότι δεν θα παραλαμβάναμε συγκεκριμένες δράσεις ή μελέτες ή οργανωμένες υπηρεσίες. Εδώ θα ήθελα να επισημάνω ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα, με το οποίο ήρθαμε αντιμέτωποι τον Ιανουάριο του 2011, ήταν ότι οι υπηρεσίες του πρώην Δήμου Δρυμαλίας δεν είχαν προετοιμάσει το κλείσιμο όλων των εκκρεμοτήτων του, με αποτέλεσμα να χρειαστεί περισσότερο από τρεις μήνες προκειμένου να διαβιβαστούν όλες οι εκκρεμότητες. Εκτιμώ ότι αυτό συνέβη λόγω υποστελέχωσης του πρώην Δήμου. Θέλω επίσης να σταθώ ότι αρκετοί εργαζόμενοι υπερέβαλαν εαυτούς προκειμένου να εντατικοποιήσουν τους ρυθμούς και να ολοκληρωθεί το κλείσιμο…»

Με βάση αυτά που γνωρίζατε τι εικόνα συνάντησες στον τομέα σου;
«Εμείς είχαμε πληροφόρηση με βάση τα δεδομένα του 3852 για τη στελέχωση του Νέου Δήμου με καταλυτική ημερομηνία την 31η Δεκεμβρίου, και άλλη συνάντησα όταν μπήκε το νέο έτος. Θα δώσω ένα απλό παράδειγμα; Από τα τμήματα των τεχνικών υπηρεσιών του πρώην Επαρχείου είχαν κάνει αίτηση μετάταξης 11 εργαζόμενοι, αλλά ανακάλεσαν μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2010 και παρουσιάστηκαν μόνο τρεις. Στο συγκεκριμένο θέμα φταίει η Πολιτειακή Αρχή που ενώ έδωσε καινούργιες αρμοδιότητες στους ΟΤΑ και υποχρέωνε με τον Νόμο να μεταταχτούν όσοι εργαζόμενοι βρίσκονταν σ’ αυτές της υπηρεσίες της Νομαρχίας, στη συνέχεια τον Νοέμβριο του 2010 τους έδωσε την ευκαιρία (ή δυνατότητα) να κάνουν ανάκληση της μετάταξής τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα εργαζόμενοι που θα έπρεπε να εργάζονταν για τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων βάση του Νο 3852 να παραμένουν στις θέσεις τους τη ίδια στιγμή που οι υπηρεσίες του καθόλην αρμόδιου Δήμου υπολειτουργούν».

Πως ήταν οι πρώτες ημέρες στο Δήμο;
«Εμείς γνωρίζοντας τους λόγους για τους οποίους οι Δημότες καταψήφισαν την απερχόμενη δημοτική αρχή, έπρεπε και πρέπει ακόμη να δημιουργήσουμε τις υποδομές προκειμένου οι υπηρεσίες του νέου Δήμου να λειτουργούν αποτελεσματικότερα. Όμως, με το καλημέρα αντιμετωπίσαμε το στεγαστικό. Δηλαδή; Που θα στεγαστούν οι υπάλληλοι οι οποίοι μετακινήθηκαν από τον Δήμο Δρυμαλίας ή από τις άλλες τεχνικές υπηρεσίες. Επίσης, που θα στεγαστούν οι νέες υπηρεσίες που δημιουργήθηκαν υπό τον Καλλικράτη. Ενώ υπολογίζαμε ότι έως τέλος Φεβρουαρίου το τμήμα Αλλοδαπών θα φύγει από τους ΟΤΑ μας ενημέρωσαν στην πορεία ότι θα παραμένει στη θέση του. Συν τοις άλλοις, περιμένουμε ακόμη απαντήσεις για την συγχώνευση των δύο ΚΕΠ στη Χώρα, ώστε να λειτουργεί απρόσκοπτα παρέχοντας στον Δημότη να επισκεφθεί τις δημόσιες υπηρεσίες και μετά τις 3 το μεσημέρι. Απάντηση ακόμη δεν έχουμε λάβει από τον Οργανισμό Παιδικών και εφηβικών Βιβλιοθηκών Ελλάδας και αυτός είναι ο λόγος που ο Δήμος ομόφωνα αποφάσισε να καταγγείλει την σύμβαση».

Με δεδομένο ότι συμπληρώσαμε 130 και πλέον ημέρες διακυβέρνησης (στο νέο πολυνησιακό Δήμο) ποιος είναι ο πρώτος απολογισμός;
« Πριν μπω στην διαδικασία να αναφερθώ σε τι έχει γίνει στις πρώτες 130 ημέρες, είναι σημαντικό απλώς να αναφερθώ ποια κατάσταση παραλάβαμε από τις προηγούμενες Δημοτικές αρχές: Την ληγμένη σύμβαση των σφαγείων, το κλείσιμο των ΧΑΔΑ, την έλλειψη χώρου στο νεκροταφείο και το άνοιγμα λειτουργίας του νέου, το ΓΠΣ, τον ΧΥΤΑ, το Λιμάνι της Νάξου, το κυκλοφοριακό της χώρας, την κατάρτιση τεχνικού προγράμματος και του προϋπολογισμού, την έλλειψη εργατών καθαριότητας και βασικά την έλλειψη ιεραρχημένων προτεραιοτήτων.
Σκεφτείτε, θέλω να το τονίσω ότι τον Δεκέμβριο του 2010 υπήρχαν 90 εργάτες καθαριότητας (σε όλους τους ΟΤΑ) και τώρα μόλις 18. Επίσης, την κατάργηση του Πολιτιστικού Οργανισμού, του ΔΑΚ, των παιδικών σταθμών που έπρεπε βάση του Νόμου να συγχωνευθούν σε ένα νέο νομικό πρόσωπο. Επίσης, η μετατροπή της Αναπτυξιακής εταιρείας σε Κοινωφελούς επιχείρησης…
Τι έχει γίνει έως τώρα; Τα σφαγεία, λειτουργούν κανονικά και με αύξηση των εσόδων για τον Δήμο. Το νεκροταφείο θα λειτουργήσει από τις 15 Ιουνίου με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, το ΓΠΣ είναι σε εξέλιξη και περιμένουμε από το νέο Διοικητικό συμβούλιο των Μηχανικών να μας καταθέσει τις προτάσεις τους, καθώς και διευκρινήσεις από την Πολιτεία. Για τους δύο ΧΑΔΑ με την έγκριση του προϋπολογισμού, θα ανατεθούν μελέτες για την αποκατάστασής τους όσο για το ΧΥΤΑ περιμένουμε τις διορθώσεις από την Κτηματογράφησή του (μετά την ανάρτηση που έγινε) προκειμένου να έρθουν για έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Για το λιμάνι Νάξου, ο Δήμος έχει ολοκληρώσει την διαδικασία προκειμένου να υπογραφεί προγραμματική σύμβαση της Εγνατίας με το Δημοτικό λιμενικό Ταμείο. Η διαδικασία θα είχε προχωρήσει αλλά είμαστε σε αναμονή ενεργειών της Περιφέρειας. Για το θέμα του Κυκλοφοριακού υπάρχουν στον Δήμο Νάξου μετρήσεις (μελέτη) κυκλοφοριακού φόρτου από περίοδο αιχμής και συγκεκριμένα το 2007, θα αξιοποιηθούν και μαζί με τις προτάσεις που κατατέθηκαν από την Επιτροπή για το Κυκλοφοριακό θα ανατεθούν σε γραφείο μελετών προκειμένου να παρουσιάσει στην Επιτροπή Κυκλοφοριακού ολοκληρωμένη πρόταση. Είναι σημαντικό για την πόλη μας, τη Χώρα, να υπάρξει εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη, κάτι που δεν είχε γίνει έως τώρα. Θέλω να διαβεβαιώσω τους συνδημότες μας ότι εάν παρουσιαστούν προβλήματα στην εφαρμογή της μελέτης, το Δημοτικό Συμβούλιο έχει την βούληση να την βελτιώσει… Για την Κοινωφελή Επιχείρηση δημοσιεύτηκε στις 9 Μαΐου το ΦΕΚ που εγκρίνει την λειτουργία της και για το νέο Πολιτιστικό Οργανισμό περιμένουμε την έγκριση τους από την Περιφέρεια και στη συνέχεια από την Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Όσο για την καθαριότητα; Θα σας πω ότι έως και σήμερα δεν μπορούμε να βγάλουμε δεύτερη βάρδια απορριμματοφόρου για να πραγματοποιηθεί η αποκομιδή σκουπιδιών τις απογευματινές ώρες, ή να υπάρχει μόνιμο προσωπικό για την εντατικοποίηση της ανακύκλωσης. Θα σας αναφέρω ότι στην Σχοινούσα, η αποκομιδή σκουπιδιών πραγματοποιείται εθελοντικά…

Τι συμβαίνει με την Κοινωφελή Επιχείρηση και την φημολογία περί χρεών της;
«Είναι γεγονός ότι όλοι οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι. Υπάρχουν εργαζόμενοι που έχουν να πληρωθούν 18 μήνες (!!!) Η διοίκηση της επιχείρησης κάνει φιλότιμες προσπάθειες προκειμένου να πληρωθούν άμεσα. Τα προβλήματα δημιουργήθηκαν από την προηγούμενη διοίκηση της επιχείρησης γιατί δεν έκαναν έγκαιρα την μετατροπή της αναπτυξιακής επιχείρησης σε κοινωφελή (από το 2008), όπως θα έπρεπε να κάνει μία διοίκηση που θα είχε στοχευόμενη δράση, οργάνωση και όραμα. Η Κοινωφελής επιχείρηση εντέλει υφίσταται από τον Οκτώβρη του 2010 και για τέσσερις μήνες ήταν τελείως ακέφαλη. Δεν είχαν ενδιαφερθεί ούτε να ορίσουν διοικητικό συμβούλιο. Εάν υπήρχε συμβούλιο και μετατροπή από το 2008, όλα θα ήταν διαφορετικά. Επειδή τελευταία ακούγονται πολλά, σύντομα το Διοικητικό Συμβούλιο θα καλέσει ορκωτούς εκλεκτές».

Ποιο είναι το συμπέρασμα που βγαίνει μετά από 130 ημέρες;
« Το συμπέρασμα για εμένα προσωπικά είναι ότι πολλά από τα προβλήματα που υπάρχουν σήμερα υφίστανται, γιατί οι προηγούμενες Αρχές δεν μπόρεσαν να προβλέψουν, να αξιολογήσουν και να ιεραρχήσουν τα πραγματικά προβλήματα και να οραματιστούν το αύριο. Να δουν τις καθημερινές ανάγκες των δημοτών και με ωριμότητα μακριά από το πολιτικό κόστος, να δώσουν μόνιμες λύσεις. Επίσης δεν είχαν εμπιστευτεί έμπειρους και εργατικούς ανθρώπους, με αποτέλεσμα να υπάρχει ελλιπής διαχείριση. Θα σας δώσω ένα άλλο παράδειγμα πρόχειρης διαχείρισης. Για την καθαριότητα των ΟΤΑ χρησιμοποιούνταν εργολαβίες. Και δεν φρόντιζαν να κάνουν προκηρύξεις προκειμένου να προσληφθεί μόνιμο προσωπικό. Δηλαδή, αντιμετώπιζαν τα προβλήματα προσωρινά. Και όχι ουσιαστικά. Αυτό βέβαια συνέβαινε σε όλους τους Δήμους».

Γιατί καθυστέρησε το τεχνικό πρόγραμμα και ο προϋπολογισμός;
« Η κατάρτιση του τεχνικού προγράμματος καθυστέρησε γιατί με την συγχώνευση των Δήμων συγκεντρώθηκαν όλες οι μελέτες και τα έργα που είχαν ανατεθεί, ιδιαίτερα από τον Δήμο Δρυμαλίας. Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησής τους διαπιστώθηκε ότι αρκετές μελέτες δεν πληρούσαν τους απαραίτητους όρους σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, όπως αυτό συνέβη και με έργα, και με απόφαση του δημοτικού Συμβουλίου αποφασίστηκε η διακοπή τους με σκοπό την πρόληψη ενστάσεων και δικαστικών προσφυγών από τους ανάδοχους στο μέλλον. Όπως γνωρίζεται οι δαπάνες και οι αναθέσεις ελέγχονται από το ελεγκτικό συνέδριο. Υπήρχαν κίνδυνοι να μην εγκριθούν τα εντάλματα των συγκεκριμένων έργων και μελετών και να καταλογιστούν ευθύνες. Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι μέχρι σήμερα μας έχουν δεσμεύσει εργολάβοι από τον πρώην Δήμο Δρυμαλίας σε λογαριασμό του Δήμου μας 381.000 ευρώ. Και απ’ ότι μας ενημερώνουν έπονται και άλλες δεσμεύσεις. Αυτό συνέβη γιατί τα έργα ή μελέτες δεν είχαν εγκριθεί από την ελεγκτικό συνέδριο.
Το περασμένο Σάββατο 7 Μαΐου εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία το τεχνικό πρόγραμμα και το πολύ σε δύο εβδομάδες θα κατατεθεί και ο προϋπολογισμός προς ψήφιση. Η καθυστέρηση έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία του Δήμου. Γιατί, παραμένουν απλήρωτοι εργαζόμενοι - αν και το μεγαλύτερο μέρος με την σύμφωνη γνώμη της ελέγκτριας (αλλά και της οικονομικής επιτροπής) έχουν πληρωθεί – κινδυνεύουν έργα που είναι σε εξέλιξη και το βασικό ο Δήμος δεν μπορεί να αναθέσει μελέτες, να δημοπρατήσει έργα ακόμη και να κάνει απλές προμήθειες».

Είσαι ικανοποιημένος από την έως τώρα τουριστική προβολή – ενημέρωση του Νέου Δήμου;
« Εκτός από την παρουσία του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων στις τουριστικές εκθέσεις, ο Δήμος μας θα καθυστερήσει να πραγματοποιήσει την τουριστική του προβολή στην εσωτερική αγορά, γιατί περιμένει τις εγκρίσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού – Τουρισμού και Εσωτερικών, καθώς και την έγκριση του προϋπολογισμού μας. Υπάρχει στην κατοχή του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων διαφημιστικό υλικό, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ηλεκτρονική του προβολή. Ο Δήμος με τη συνδρομή και σε πολλές περιπτώσεις με την πρωτοβουλία άλλων φορέων όπως η “συν+αξία”, naxia festival, Πανναξιακός AON, Φλοίσβος wind surfing, πραγματοποιεί σειρά πολιτιστικών και αθλητικών γεγονότων. Θα ήθελα εδώ να ευχαριστήσω όλους όσους που ανιδιοτελώς έχουν την διάθεση να προσφέρουν και σας πληροφορώ ότι σε καθημερινή βάση προσέρχονται με ιδέες για αξιοποίηση του δυναμικού του νησιού για την τουριστική και πολιτιστική προβολή του. Βεβαίως με την σύσταση του Πολιτιστικού οργανισμού θα ανακοινωθούν και άλλες δράσεις».

Πόσο εύκολη είναι η «συγκατοίκηση» των μικρών νησιών με τον Δήμο Νάξου και τι γίνεται με τους αντιδημάρχους;
« Είναι γεγονός και στα πλαίσια της απότομης συγχώνευσης που πραγματοποιήθηκε να έχουν δημιουργηθεί σημαντικά προβλήματα σ’ αυτά τα νησιά. Επίσης να κινδυνεύουν έργα γιατί δεν έχουμε ενημέρωση ακόμη και σήμερα τι θα γίνει με το πρόγραμμα «Θησέας», στο εν λόγω πρόγραμμα έχουν ενταχθεί έργα των ΟΤΑ τα οποία έχουν διακοπεί διότι δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει με την χρηματοδότησή τους. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι τα νησιά βραχυπρόθεσμα αλλά και η Νάξος θα βγουν ωφελημένοι. Πάντως είναι γεγονός ότι εμείς οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι των νησιών ασχολούμαστε για την επίλυση των προβλημάτων τους αρκετή ώρα σε καθημερινή βάση. Για το θέμα των αντιδημάρχων, εμένα με βρίσκει σύμφωνο, αλλά θα πρέπει ο Νομοθέτης να διασφαλίσει το ρόλο των προέδρων στις δημοτικές κοινότητες, ώστε να μην απαξιωθούν πολιτικά».

Με αυτά τα δεδομένα πως βλέπεις την επόμενη ημέρα;
«Αισιόδοξα, γιατί από την εμπειρία μου γνωρίζω ότι για να συντελεστούν αλλαγές χρειάζεται χρόνος. Αξιολογούμε το προσωπικό, διαπιστώνουμε τις ελλείψεις και προχωράμε αποφασιστικά να υλοποιήσουμε συγκεκριμένες προτεραιότητες. Είναι γεγονός ότι με τους πενιχρούς πόρους που έχουμε να διαχειριστούμε και προκειμένου να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας, οφείλουμε να εξαντλήσουμε κάθε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα και πιστεύω ότι πρέπει ως Δήμος να δούμε προσεκτικά και με σοβαρότητα την δανειοδότηση του Δήμου για συγκεκριμένες δράσεις. Εάν μιλάμε για ανάπτυξη και βελτίωση των συνθηκών ζωής των κατοίκων. Για παράδειγμα πρέπει να σας αναφέρω ότι η Σχοινούσα έχει ΣΑΤΑ (χρηματοδότηση) 25.000 ευρώ. Ερωτώ; Σε πόσα χρόνια θα μπορέσει να αποκτήσει ολοκληρωμένο αποχετευτικό δίκτυο; Με 25.000 ευρώ είναι δύσκολο ακόμη και μία μεσαία ελληνική οικογένεια με τις σημερινές ανάγκες να συντηρηθεί. Πόσο μάλλον ένα νησί…»
Π.Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου