Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2013

Λιμενικό έργο στη Νάξο, χωρίς χωροθετημένο λιμάνι, δεν γίνεται…

Κάθε προσπάθεια που κατά καιρούς καταβάλλεται για την κατασκευή ενός σημαντικού λιμενικού έργου στο νησί μας είναι εκ προοιμίου τελειωμένη. Αυτό δεν το γνωρίζουν οι αρμόδιοι; Δεν γνωρίζουν ότι το πολυσυζητημένο μεγάλο λιμάνι που προς ετών επιχειρήσαμε να υλοποιήσουμε / κατασκευάσουμε στο νησί μας «βούλιαξε» στο Συμβούλιο της Επικρατείας επειδή «κόλλησε» στην (ανύπαρκτη) χωροθέτηση;


Είναι σε κάθε περίπτωση επιπόλαιο να κάνουμε σχέδια επί χάρτου για παρεμβάσεις ουσίας στο λιμάνι μας, γνωρίζοντας εκ προοιμίου ότι κάποιοι καιροφυλακτούν και περιμένουν την κατάλληλη στιγμή να προσφύγουν στο Σ.τ.Ε., ζητώντας την ακύρωση του όποιας παρεμβάσεως – έργου.
Φαίνεται πως οι άνθρωποι που χειρίζονται τα ενδεικνυόμενα / προτεινόμενα λιμενικά έργα στο νησί μας ή δεν γνωρίζουν καλά το αντικείμενο εργασίας τους ή εσκεμμένα φέρνουν στο προσκήνιο της τοπικής επικαιρότητας λιμενικά έργα στοχεύοντας στην δημιουργία εντυπώσεων και μόνο.
Τα χρήματα που έχει στο ταμείο του το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου, δεν είναι λίγα. Μιλάμε για περίπου €4 εκατ.
Τούτη την εποχή και με βάση τις τρέχουσες (ερμαφρόδιτες) εξελίξεις στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοικήσεως δεν είναι δυνατόν να απορροφήσουμε / επενδύσουμε το προαναφερθέν ποσό σε ένα μεγάλο λιμενικό έργο. Η «ήπια παρέμβαση» στο λιμάνι της Νάξου εάν ήθελε ποτέ ξεκινήσει θα έπεφτε στον… τοίχο της χωροθετήσεως (του λιμανιού). Αυτό δεν το γνωρίζουν οι αρμόδιοι που κάθε τρείς και μία κάνουν λόγο δημοσίως για την «ήπια παρέμβαση»;
Το Συμβούλιο της Επικρατείας αρχές του μηνός Μαΐου του 2007 «έκοψε», ως γνωστόν, το υπό εκτέλεση «μεγάλο λιμάνι» του νησιού μας. Σύμφωνα με το Δια Ταύτα  της σχετικής απορριπτικής του εν λόγω έργου αποφάσεως «Το έργο απορρίφθηκε επειδή δεν υπήρχε χωροθέτηση για ένα τόσο μεγάλο λιμάνι…»

Λόγοι «ανωτέρας βίας»…
Ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων στην προσπάθειά του να διεκδικήσει την υλοποίηση - κατασκευή ενός απαραίτητου λιμενικού έργου στο νησί μας, θα πρέπει να αρθρώσει λόγο εμπεριστατωμένο, προκειμένου τυχόν εμπόδια που ήθελε δημιουργηθούν κατά την έναρξη των εργασιών κατασκευής έστω και μετά δυσκολίας να τα ξεπεράσει / υπερκεράσει…
Θα πρέπει να καταστήσουν κατανοητό προς πάσα κατεύθυνση οι αρμόδιοι (Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου) ότι το υπάρχον λιμάνι του νησιού μας είναι επισφαλές και ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να καταρρεύσει με ό,τι συνεπάγεται αυτό για πλοία και επιβατικό κοινό. Ως προς την προσπάθειά τους αυτή κάλλιστα οι «αρμόδιοι» δύνανται να έχουν την συνδρομή των πλοιάρχων λ.χ. των πλοίων, συμβατικών και μη που προσεγγίζουν στο λιμάνι του νησιού μας.
Οι ακαταλληλότητες του λιμανιού μας είναι εμφανείς. Το γνωρίζουν όλοι αυτό, εκλεγμένο και μη, στον τόπο μας…
Το υπάρχον λιμάνι δεν προστατεύεται επαρκώς από λιμενοβραχίονες και η λιμενολεκάνη στο μεγαλύτερο εύρος της έχει περιορισμένο βάθος.
Η προβλήτα, που εξυπηρετεί σήμερα τα πλοία, διαθέτει ουσιαστικά μόνο μία θέση, αυτήν του «κεφαλιού» (κεφαλόσκαλου).
Έχει υποσκαφτεί η θεμελίωσή του και παρά τις τσιμεντοενέσεις, που του έγιναν, εξακολουθεί να εγκυμονεί κινδύνους τόσο για τα πλοία όσο και για τους επιβάτες.
Τα τελευταία νέα αναφέρουν ότι την άκρη του νήματος των εξελίξεων (που αφορούν στην αποκατάσταση του λιμανιού) την κρατάει «γερά» στα χέρια του ο λέκτορας του Ε. Μ. Π. Σαμψών Αζοράκος, ο οποίος κατ’ επανάληψη έχει επισκεφθεί το νησί μας τα τελευταία τουλάχιστον τρία χρόνια και επεδίωξε και είχε αλλεπάλληλες συσκέψεις με αυτοδιοικητικούς παράγοντες (τον δήμαρχο, αντιδημάρχους, τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, τον πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου και άλλους…).
Να σημειωθεί ότι, στην πρόσφατη εγκύκλιο του αρμοδίου καθ’ ύλην υπουργείου, αναφέρεται ότι «το τελευταίο χρονικό διάστημα, κατόπιν υποθαλάσσιων αυτοψιών, έχουν διαπιστωθεί εκτεταμένες υποσκαφές σε κρηπιδώματα και, συγκεκριμένα, σε θέσεις που πρυμνοδετούν ακτοπλοϊκά πλοία, με αποτέλεσμα τα κρηπιδώματα αυτά να καθίστανται επικίνδυνα και να μην είναι εφικτή η χρησιμοποίησή τους για την πρόσδεση πλοίων, την απο-επιβίβαση και τη φορτοεκφόρτωση οχημάτων».
Το «Ναυτιλίας» θεωρεί ότι τα πλοία της ακτοπλοΐας συμβάλλουν στην φθορά, αφού, όπως τονίζει, τα περισσότερα λιμάνια είναι παλιά και δεν διαθέτουν τις υποδομές για να εξυπηρετούν τα σύγχρονα μεγάλα πλοία, με αποτέλεσμα ορισμένες φορές να καθίστανται επικίνδυνα. Και καλεί το Υπουργείο τους πλοιάρχους να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την ελαχιστοποίηση της καταπόνησης, στο πλαίσιο βέβαια του εφικτού.
Ας αναφερθεί ότι οι πλοίαρχοι του Εμπορικού Ναυτικού επισημαίνουν ότι απαιτούνται άμεσα παρεμβάσεις και διορθωτικές κινήσεις έτσι ώστε τα λιμάνια να γίνουν λειτουργικά, δεδομένου ότι είναι πολύ σημαντικό σε ένα λιμάνι για ένα πλοίο να μπορεί να δέσει με ασφάλεια, να αποβιβάσει επιβάτες, να φορτοεκφορτώσει οχήματα, αλλά και να παραμείνει σε αυτό αν χρειαστεί.
Στις αναφορές τους οι πλοίαρχοι των περισσότερων ακτοπλοϊκών πλοίων, που εκτελούν δρομολόγια προς τα νησιά του Αιγαίου και των Κυκλάδων ειδικότερα επισημαίνουν ότι αρκετά λιμάνια δεν προστατεύονται από λιμενοβραχίονες, αφού η φυσική τους μορφολογία δεν το παρέχει από μόνη της. Επίσης τονίζουν ότι πολλές λιμενολεκάνες δεν έχουν το ανάλογο εύρος για να δεχθούν με ασφάλεια τα πλοία που δραστηριοποιούνται σήμερα στην ακτοπλοΐα, αλλά ούτε και το ανάλογο βάθος. Παράλληλα, οι πλοίαρχοι καταγγέλλουν ότι οι προσκρουστήρες που υπάρχουν στις προβλήτες είναι ελαστικά αυτοκινήτων και σε κάποια λιμάνια δεν υπάρχουν καθόλου, ενώ τονίζουν ότι ακόμη και οι νέου τύπου προσκρουστήρες που έχουν τοποθετηθεί σε ορισμένα λιμάνια δεν είναι λειτουργικοί και εγκυμονούν κινδύνους για ζημιές στα πλοία.
Σε άμεσο κίνδυνο εκτίθενται καθημερινά χιλιάδες πλοία και επιβάτες που προσεγγίζουν τα λιμάνια των νησιών μας, καθώς η ελλιπέστατη υποδομή τους τα καθιστά άκρως ανασφαλή από πολλές απόψεις.
Προ πέντε ετών έγινε συζήτηση στο Υπουργείο Ναυτιλίας ευρεία για τον προγραμματισμό και την υλοποίηση λιμενικών έργων στα λιμάνι της χώρας μας, οι της πανελλήνιας Ενώσεως Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού επεσήμανε ότι η γενική εικόνα στα ελληνικά λιμάνια, ειδικά στα νησιά, παραμένει κακή και ότι οι Έλληνες πλοίαρχοι δηλώνουν κάθε άλλο παρά αισιόδοξοι… Επισημάνθηκαν τότε οι δυσλειτουργίες του υφισταμένου θεσμικού πλαισίου.
Στην τότε έκθεσή της, της η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού ανέφερε ότι «σίγουρα έγιναν προσπάθειες τα τελευταία χρόνια, κάποια πράγματα βελτιώθηκαν», αλλά από την άλλη επισημαίνεται ότι οι περισσότερες παρατηρήσεις από τις εκθέσεις προηγούμενων ετών «παραμένουν χωρίς να έχει δοθεί ακόμη ουσιαστική λύση». Ενώ, δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει ότι «ο στόχος μας δεν είναι να καταγγείλουμε τους υπεύθυνους για τα κακώς κείμενα στα λιμάνια της χώρας αλλά σαν οι κατ΄ εξοχήν χρήστες αυτών, να καταθέσουμε την αναμφισβήτητη εμπειρία μας βοηθώντας στη λύση των προβλημάτων».

Χωροθέτηση: Η «μαγική» λέξη…
Έχει λόγους πολλούς και σοβαρούς η Εφορίας Εναλίων Αρχαιοτήτων να «μπλοκάρει» λιμενικά έργα και παρεμβάσεις στα λιμάνια όλης της χώρας, όμως από ένα σημείο και πέρα η αυστηρή τήρηση των τύπων που αγγίζει τα όρια της αδικαιολόγητης γραφειοκρατικής διαδικασίας μόνο ζημιογόνος για την αναβάθμιση ενός τόπου-τουριστικού προορισμού είναι. Τούτο το τελευταίο πάντως δεν έχει να κάνει σε τίποτε σε σχέση με αυτό το ποίο στο ξεκίνημα του σημερινού δημοσιεύματός μας κάναμε και το οποίο σχετίζεται με την «χωροθέτηση» του λιμανιού του νησιού μας. Η «μαγική» αυτή λέξη, θα πρέπει οπωσδήποτε να απασχολήσει τα αφεντικά του ημετέρου Δήμου καθώς και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου.
Η Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων για κάθε παρέμβαση στο λιμάνι μας ζητεί πιστή τήρηση και του «πνεύματος» αλλά και του «γράμματος» του νόμου. Η γραφειοκρατική αυτή πολιτική είναι το μεγάλο εμπόδιο για την υλοποίηση και της πιο μικρής, ανεπαίσθητης, επιδερμικής όσο και αθώας λιμενικής παρεμβάσεως σε αυτό που όλοι ονομάζουμε Λιμάνι Νάξου.
Σε ό,τι αφορά στην εκβάθυνση της λιμενολεκάνης αυτό που θα πρέπει να επισημανθεί είναι το εξής: Εκβάθυνση στην νοτιοανατολική πλευρά του λιμανιού και στο σημείο που δένουν τα μεγάλα ποστάλια δεν είναι δυνατόν να γίνει. Και δεν επιτρέπεται να γίνει, διότι υπάρχει κίνδυνος η κούφια κεντρική προβλήτα που στο εσωτερικός της είναι σκαμμένη (σπηλαιώσεις) να «κάτσει». Γι’ αυτό και δεν πρόκειται να επιχειρηθεί εκβάθυνση στο ΝΑ σημείο ελλιμενισμού των πλοίων.
Συγκλίνουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι «αυτό που μόνο μπορεί να γίνει είναι ένας καθαρισμός της λιμενολεκάνης». Σε κάθε περίπτωση περιμένουμε τα νεότερα και «κρατάμε» τις δημόσιες δεσμεύσεις του προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου Γιάννη Μαμουζέλου.
Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, η πλήρης καταγραφή των προβλημάτων του λιμανιού του νησιού μας, έχει ως εξής: Το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων είναι ουσιαστικά χωρίς λιμάνι. Μετά το μπλοκάρισμα των έργων από το Συμβούλιο της Επικρατείας δεν βρέθηκε ακόμη λύση για το τι έργο τελικά θα γίνει πότε και πού. Το υπάρχον λιμάνι δεν προστατεύεται επαρκώς από λιμενοβραχίονες και η λιμενολεκάνη στο μεγαλύτερο εύρος της έχει περιορισμένο βάθος. Η προβλήτα, που εξυπηρετεί σήμερα τα πλοία, διαθέτει ουσιαστικά μόνο μία θέση, αυτήν του κεφαλιού. Έχει υποσκαφτεί η θεμελίωσή του και παρά τις τσιμεντοενέσεις, που του έγιναν, εξακολουθεί να εγκυμονεί κινδύνους τόσο για τα πλοία όσο και για τους επιβάτες.


Εάν θέλουμε να κάνουμε «δουλειά»…
Προ περίπου τεσσάρων ετών, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου εξέδωσε ψήφισμα για τα λιμάνια Νάξου, Αιγιάλης, Καταπόλων (Αμοργού), Κουφονησίου, Ηρακλειάς, Σχοινούσας και Δονούσας, κατόπιν σχετικής εισηγήσεως τού τότε προέδρου του. Το ψήφισμα ήταν ομόφωνο. Να, πώς είχε το περιεχόμενό του:
«Διαμαρτυρόμαστε έντονα γιατί μετά τη θεομηνία που προ ετών έπληξε τις Κυκλάδες και ιδιαίτερα τις λιμενικές εγκαταστάσεις Αιγιάλης και Καταπόλων Αμοργού, Κουφονησιού, Ηρακλειάς, Σχοινούσας, Δονούσας και Νάξου, η πολιτεία περιορίστηκε στη σύνταξη μελετών τον Οκτώβριο του 2006 και μόνο, για την «επιθεώρηση αξιοπιστίας κρηπιδοτοίχων λιμένων Κυκλάδων για ασφαλή χρησιμοποίησή τους από τη ναυσιπλοΐα» και μόνο για το λιμάνι της Νάξου έγιναν μικρής κλίμακας επισκευές.
Διαμαρτυρόμαστε έντονα γιατί οι κάτοικοι των νησιών μας εμπαίζονται, οι μελέτες έγιναν πλέον ανεπίκαιρες και οι ζημιές των λιμανιών και τα κόστη αυξάνονται, ενώ τα προβλήματα παραμένουν και μέχρι σήμερα ούτε πιστώσεις εξασφαλίσθηκαν, ούτε λύσεις δρομολογήθηκαν.
Διαμαρτυρόμαστε έντονα γιατί οι όποιες λιμενικές εγκαταστάσεις υπάρχουν στα νησιά μας και έχουν κατασκευασθεί από κεντρικούς φορείς του Ελληνικού Δημοσίου, όπως η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η Νομαρχία Κυκλάδων, το Υπουργείο Αιγαίου και το ίδιο το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχουν χαρακτηρισθεί παράνομα και παρεμποδίζονται ακόμα και απλές εργασίες συντήρησης και επισκευών στις λιμενικές ζώνες.
Καλούμε όλους τους αρμοδίους και εμπλεκόμενους να δουν κατά προτεραιότητα και με κατεπείγουσες διαδικασίες: α)την εξασφάλιση των απαραίτητων μελετών (με επικαιροποίηση των υπαρχουσών, ώστε οι δαπάνες να είναι λιγότερες προϋπολογισμού 200.000€) β) την εξασφάλιση των απαραιτήτων εγκρίσεων με κατεπείγουσες διαδικασίες. γ) την εξασφάλιση των απαραιτήτων πιστώσεων, με ένταξη των έργων αποκατάστασης προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.200.000€ δ) Τα υπάρχοντα λιμάνια των νησιών μας Νάξου, Αμοργού, Κουφονησίου, Σχοινούσας, Δονούσας και Ηρακλειάς να θεωρηθούν ως προϋπάρχοντα του νόμου 2971/01 (ΦΕΚ 285Α) και να θεωρηθούν νόμιμα με νομοθετική ρύθμιση ή να εξαιρεθούν της διαδικασίας νομιμοποίησης με διαπιστωτική πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Καλούμε την Κυβέρνηση και όλους τους εμπλεκόμενους και αρμόδιους φορείς, να δουν τα νησιά μας όπως άλλες Ελληνικές περιοχές και να εφαρμόσουν νησιωτικές πολιτικές, ανάλογες των προβλημάτων μας, ώστε να δρομολογηθεί ουσιαστική ανάπτυξη και αναβάθμιση των λιμενικών μας εγκαταστάσεων.
Ο,τι ισχύει για το λιμάνι της Νάξου, ισχύει και για τα λιμάνια των Μικρών Κυκλάδων. Οι «χωροθετήσεις» και οι «νομιμοποιήσεις» των χερσαίων ζωνών των νησιών μας, «τρώνε» τις όποιες λύσεις κατά καιρούς επιδιώκουμε για την αποκατάστασή τους να δώσουμε… Γι’ αυτό επιτακτική ανάγκη είναι, από τα κεφάλαια αυτά, τις «χωροθετήσεις» και τις «νομιμοποιήσεις», να ξεκινήσουμε εάν πραγματικά επιθυμούμε να κάνουμε σοβαρές δουλειές…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου