Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013

Υψίστης σημασίας το αεροδρόμιο της Νάξου



Ο Αθανάσιος Μάρκου – υπεύθυνος πτητικών θεμάτων της Olympic Air τοποθετείται για το μέλλον του αεροδρομίου «ήδη αυξήσαμε κατά 5 θέσεις τη χωρητικότητα του αεροπλάνου» - «Εάν φύγουν τα φανάρια και έχουμε δυνατότητα χρήσης και του υφιστάμενου διαδρόμου που υπάρχει αυτή τη στιγμή και είναι στα 1050 μέτρα, τότε μπορούμε να επιχειρήσουμε με το αεροπλάνο των 78 θέσεων» « Μην περιμένετε όμως απόλυτη πληρότητα χωρίς διάδρομο στα 1200 μέτρα»


Από την περασμένη Κυριακή, στην Σύρο ανοίγουν σαμπάνιες. Το Dash8 Q400 των 78 θέσεων με κυβερνήτη τον Αθανάσιο Μάρκου, τον υπεύθυνο πτητικών θεμάτων της Olympic Air επιχείρησε με απόλυτη επιτυχία δύο δρομολόγια (το πρώτο την Παρασκευή και τη δεύτερη την Κυριακή) και μάλιστα τη 2η ήταν πλήρους φορτίου με την έννοια ότι είχε σε θεωρητική βάση 50 επιβάτες. Και αυτό έγινε ώστε να δουν οι άνθρωποι της εταιρίας κατά πόσο το συγκεκριμένο αεροπλάνο μπορεί να προσγειωθεί και να απογειωθεί σε έναν διάδρομο που είναι στα όρια των τεχνικών προδιαγραφών. Και όπως παραδέχτηκε ο κ. Μάρκου «είδαμε ότι ειδικά η απογείωση έγινε με απίστευτη άνεση» κάτι που σημαίνει ότι με τις απαραίτητες μικρές αλλά εφικτές παρεμβάσεις (αφαίρεση στύλων της ΔΕΗ και «εξαφάνιση» λοφίσκου που είναι εντός του αερολιμένα) που έχουν επισημανθεί και εφόσον δοθεί το πράσινο φως από τις ΥΠΑ, τότε η Σύρος θα έχει κερδίσει το στοίχημα σχετικά με την δυνατότητα δρομολόγησης μεγαλύτερου αεροπλάνου με την έναρξη της επόμενης θερινής περιόδου.

Κινήσεις
Όμως, το ζητούμενο είναι τι γίνεται με τη Νάξο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε το βράδυ της Τρίτης από το Επιμελητήριο Κυκλάδων για τα τέσσερα αεροδρόμια του Νομού (εκτός είναι αυτά της Σαντορίνης και της Μυκόνου) έχουν γίνει οι σχετικές κινήσεις.
«Για τη Νάξο, α) αύξηση κατά πέντε θέσεις, της χωρητικότητας του υπάρχοντος τύπου αεροσκάφους ήτοι Dash 8 Q 100 και β) με δεδομένο ότι οι γεωγραφικοί και μορφολογικοί παράγοντες το επιτρέπουν, επέκταση του αερολιμένα.
Για την Πάρο δεν θα γίνει καμία ενέργεια, δεδομένου ότι έχει δρομολογηθεί ο νέος αερολιμένας.
Για τη Μήλο, μετά από ενέργειες του Δήμου Μήλου απομακρύνθηκαν τα εμπόδια και κατέστη δυνατή η αύξηση των θέσεων στο αεροσκάφος. Από τις 20 θέσεις το Dash8  Q 100 έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει και τους 37 επιβάτες κανονικά και χωρίς πρόβλημα.
Για τη Σύρο, αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη το ότι είναι δυνατή η προσέγγιση του αερολιμένα Σύρου σε μόνιμη βάση, από μεγαλύτερης χωρητικότητας αεροσκάφη, μετά από μικρές παρεμβάσεις που κρίνονται απαραίτητες (διαμόρφωση – «ταπείνωση» λοφίσκου στη νότια πλευρά εντός του αερολιμένα και απομάκρυνση στύλων της Δ.Ε.Η. στη νότια πλευρά, εκτός του αερολιμένα)».

Αύξηση
Ζητήσαμε από τον κ. Μάρκου, τον καθ’ ύλην αρμόδιο για το επιχειρησιακό τμήμα της κυρίαρχης αεροπορικής εταιρίας να μας περιγράψει - εάν αυτό είναι δυνατόν – τις σκέψεις που υπάρχουν στο «ΕΛ. Βενιζέλος» για το αεροδρόμιο της Νάξου. Και ο κ. Μάρκου, που έχει έρθει αρκετές φορές στο νησί ήταν ξεκάθαρος «για εμάς όλα τα νησιά είτε μικρά είτε μεγάλα είναι σημαντικά. Το καθένα εξ αυτών έχει τις ιδιαιτερότητές του. Και άλλωστε όλη την καλοκαιρινή περίοδο τα μικρά αεροπλάνα είναι γεμάτα καθώς οι επισκέπτες βρίσκουν σε κάθε νησί τον ιδανικό προορισμό. Για εμάς η Νάξος είναι υψίστης σημασίας και θέλουμε εί δυνατόν άμεσα την αναβάθμιση του αεροδρομίου που δεν ήταν και στην καλύτερη κατάσταση. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μιλάμε με πράξεις και το κυριότερο να υπάρχει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Έχω ακούσει ότι υπάρχει μελέτη στην ΥΠΑ σχετικά με την αναβάθμιση όχι μόνο του διαδρόμου αλλά και συνολικά του αεροδρομίου αλλά εάν δεν την δω με τα μάτια μου δεν την πάρω στα χέρια μου, δεν μπορώ να πω τίποτα. Η πρώτη κίνηση που έγινε από εμάς ήταν να αυξήσουμε την χωρητικότητα του ήδη υπάρχοντος αεροπλάνου κατά 500 κιλά, ήτοι κατά 5 θέσεις και πλέον το αεροπλάνο φεύγει χωρίς να αφήνει πίσω του επιβάτες ή βαλίτσες κάτι που ήταν σύνηθες φαινόμενο ακόμη και στο πρόσφατο παρελθόν».

Εμπόδια
Ποιες είναι όμως οι πράξεις που πρέπει να δρομολογηθούν; «Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Ο διάδρομος στη Νάξο από τον Βορρά προς το Νότο είναι στα 900 μέτρα και από το Νότο προς τον Βορρά είναι κάτι λιγότερο, ήτοι στα 850 μέτρα. Υπάρχουν τα φανάρια στο μέσο του δρόμου προς τον Άγιο Προκόπιο τα οποία άγνωστο για ποιο λόγο τοποθετήθηκαν εκεί με αποτέλεσμα να μειώνεται σημαντικά ο διάδρομος προσγείωσης όταν το αεροπλάνο έρχεται από το Βορρά. Από το Νότο υπάρχει το πρόβλημα με δέντρα τα οποία αφέθηκαν να θεριέψουν και τα οποία όπως έχω πληροφορηθεί κόπηκαν ενώ σύντομα και τα φανάρια θα απομακρυνθούν. Με τα σημερινά δεδομένα λοιπόν δεν μπορεί ένα μεγαλύτερο αεροπλάνο να επιχειρήσει στο αεροδρόμιο της Νάξου. Ο στόχος μας είναι να φύγουν λοιπόν αυτά τα εμπόδια και να εκμεταλλευτούμε επίσης τον διάδρομο σε όλο του το μέγεθος καθώς έχει διάδρομο που δεν χρησιμοποιείται αυτή τη στιγμή. Με δεδομένο ότι το πλάτος του διαδρόμου είναι στα 30 μέτρα, όσα χρειάζεται ένα μεγαλύτερο αεροπλάνο για να επιχειρήσει, τότε μπορώ να σας πω ότι έχουμε τις προϋποθέσεις να επιχειρήσουμε με το Dash 8 Q 400 με μία πληρότητα της τάξης των 45 επιβατών και σε έναν διάδρομο στα 1050 μέτρα, όσα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη και σήμερα καθώς ο διάδρομος όπως σας ανέφερα υπάρχει ήδη».

Καλοκαίρι
Ποιος είναι ο βασικός μας στόχος για την Νάξο; Μα ποιος άλλος από την δυνατότητα ακόμη και το προσεχές καλοκαίρι να έχουμε το μεγαλύτερο αεροπλάνο με περίπου 65 θέσεις σε έναν διάδρομο στα 1100 μέτρα. Οπότε, περιμένουμε την υλοποίηση της μελέτης για τα έργα που πρέπει να γίνουν άμεσα και εάν αυτό είναι δυνατόν σήμερα και βέβαια να υπάρξει η απαραίτητη πίεση από τις τοπικές αρχές προς την πολιτική ηγεσία του τόπου για να ξεπεραστεί η γραφειοκρατία που δυστυχώς λειτουργεί ανασταλτικά στις κινήσεις που θέλουμε να κάνουμε με στόχο την εξυπηρέτηση των κατοίκων όχι μόνο της Νάξου αλλά και όλων των νησιών του Αιγαίου. Και βέβαια στη συνέχεια και σε ένα σφικτό χρονοδιάγραμμα να γίνει πραγματικότητα και η επέκταση του διαδρόμου κατά 300 περίπου μέτρα, να φτάσει στα 1200 μέτρα με άνεση ώστε να μπορούμε να κατεβάσουμε πλέον ήρεμα και απλά το μεγαλύτερο αεροπλάνο. Μέχρι τότε θα ζούμε με τους περιορισμούς που ξέρουμε, αλλά επαναλαμβάνω με την επικείμενη απομάκρυνση των Φαναριών τότε όλα θα είναι πολύ καλύτερα».

Ενοικίαση
Ο κ. Μάρκου ήταν ξεκάθαρος και στο θέμα της φημολογούμενης έλευσης αεροπλάνων 48 θέσεων λέγοντας ότι «δεν ξέρω πως προέκυψε αυτή η φημολογία, καθώς ακούστηκε στη διάρκεια της συζήτησης που είχαμε την περασμένη Δευτέρα στο «Ελ. Βενιζέλος» όπου και έδωσαν το παρών τοπικοί παράγοντες των νησιών που συγκροτούν αυτό που λέμε «δημόσιου συμφέροντος γραμμές». Πρέπει να σας πω καθώς ήμουν στο πάνελ ότι πέρυσι έγινε μία έρευνα αγοράς ώστε να δούμε ως εταιρία εάν έχουμε την δυνατότητα ενοικίασης των Dash 8 Q 300 τα οποία έχουν την ικανότητα μεταφοράς έως και 50 επιβατών. Όμως, στην Ευρώπη υπάρχουν αυστηροί κανονισμοί όσον αφορά την συντήρηση των αεροσκαφών. Και εάν δεν είναι συμβατοί με τα αεροσκάφη που θα έχουμε νοικιάσει είναι «δώρο άδωρον». Βρήκαμε δύο αεροσκάφη από την Αφρική, όμως κανένα από τα δύο δεν είχε ευρωπαϊκή πιστοποίηση άρα δεν μπορούσαμε να προχωρήσουμε στην κίνηση αυτή. Και έτσι ούτε υπάρχει στο μέλλον μία τέτοια σκέψη καθώς στην Ευρώπη δεν υπάρχουν πλέον αυτού του είδους τα αεροπλάνα. Πρέπει να γνωρίζεται και κάτι ακόμη. Χρόνο με το χρόνο τα μικρότερα σε χωρητικότητα αεροπλάνα… εξαφανίζονται. Σήμερα στην Αμερική ο μικρότερος διάδρομος είναι στα 1500 μέτρα. Το ίδιο ισχύει και στην Ευρώπη. Άρα γιατί μία εταιρία να φτιάξει μικρής χωρητικότητας αεροπλάνα; Αυτά που έρχονται σήμερα στην Νάξο ή πετούν στην Ελλάδα είναι περίπου 20 ετών. Αγγίζουν σιγά σιγά τα όρια τους. Σε μία πενταετία ουσιαστικά θα είναι εκτός χρονοδιαγραμμάτων. Επομένως είναι απαραίτητο να προχωρήσει άμεσα το θέμα της επέκτασης του διαδρόμου στα – 1200 μέτρα ωφέλιμου χώρου για να μπορέσουμε και εμείς να επιχειρούμε με μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα αεροπλάνα»

Ενεργοποίηση
Ο κ. Μάρκου επίσης ήταν ξεκάθαρος όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική αν και δεν είναι της ειδικότητάς του λέγοντας «από τη στιγμή που οι συγκεκριμένες γραμμές ανήκουν στην κατηγορία του δημόσιου ενδιαφέροντος είναι άγονες, τότε δεν τίθεται θέμα αύξησης του κόστους των εισιτηρίων. Αντίθετα μπορούμε να το μειώσουμε και ήδη η εταιρία από την 1η Δεκεμβρίου έχει προχωρήσει σε συγκεκριμένα μέτρα όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική με την καθιέρωση μάλιστα και φθηνότερου εισιτηρίου στα 39 ευρώ εφόσον γίνει προαγορά μερικές εβδομάδες νωρίτερα. Έχουμε το πράσινο φως από τη νέα διοίκηση να προχωρήσουμε και να κάνουμε οτιδήποτε είναι δυνατόν για να βελτιώσουμε την επιχειρησιακή κατάσταση ορισμένων αεροδρομίων. Μόνο στη Πάρο δεν θα κάνουμε παρεμβάσεις καθώς ετοιμάζεται το νέο αεροδρόμιο ενώ κάναμε ήδη το πρώτο βήμα στη Σύρο, ετοιμαζόμαστε για την Κάλυμνο που έχει ήδη διάδρομο στα 1200 μέτρα και μετά έχει σειρά η Νάξος. Οι ερεθισμοί προς την Πολιτική Αεροπορία θεωρώ ότι βρίσκουν ανταπόκριση και νομίζω ότι κινούμαστε στον σωστό δρόμο, αλλά όπως είπα και νωρίτερα θα πρέπει και η τοπική κοινωνία να ενεργοποιηθεί».

Χέρι μας
Και ο επίλογος; «Και στην Νάξο θα έρθουμε όταν η ΥΠΑ μας ανάψει το «πράσινο φως» ότι όλα είναι όπως τα έχουμε ζητήσει. Ότι θα έχουν φύγει τα φανάρια, θα έχει ολοκληρωθεί ο καθαρισμός στα δέντρα που βρίσκονται στο νότιο μέρος και ότι θα μπορούμε να αξιοποιήσουμε και τον υπάρχοντα χώρο που είναι ήδη στρωμένος και έτοιμος να δεχτεί την πίεση από ένα μεγαλύτερο αεροπλάνο. Όταν λοιπόν το χαρτί αυτό έρθει στα χέρια μας, τότε να είστε σίγουροι ότι θα επιχειρήσουμε με το μεγαλύτερο αεροπλάνο. Και όχι απλά για επικοινωνιακούς λόγους όπως κάποιοι ανέφεραν όταν προσγειωθήκαμε στην Σύρο. Αλλά γιατί πραγματικά θεωρούμε ότι ένα νησί όπως η Νάξος, το μεγαλύτερο στις Κυκλάδες οφείλει να έχει το αεροπλάνο που θα μπορεί να μεταφέρει με άνεση και με ασφάλεια όσο το δυνατόν περισσότερους επιβάτες και γιατί όχι καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς. Στο χέρι σας είναι»…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου