Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

Αεροδρόμιο Νάξου: Θύμα της κομματικής διαμάχης



Από τις 30 Δεκεμβρίου του 2011 έχουν υπογραφεί οι περιβαλλοντικοί όροι για τη λειτουργία και την υλοποίηση έργων βελτίωσης του Κρατικού Αερολιμένα Νάξου από το ΥΠΕΚΑ – Στις 14 Ιουνίου 2010 το προ - συμβούλιο του τότε Δημοτικού Συμβουλίου Νάξου είχε …κόψει τη σχετική μελέτη γιατί ήθελε την επέκταση του αεροδιαδρόμου και έμεινε θαμμένη στα …συρτάρια – Ποια η θεωρία του Νίκου Κουτελιέρη, προέδρου της Αερολέσχης Νάξου για το «θάψιμο» της σχετικής μελέτης


Πολύ κουβέντα γίνεται αυτές τις ημέρες για το μέλλον και την επόμενη ημέρα του αεροδρομίου της Νάξου. Μάλιστα, όπως διαβάσαμε και …είδαμε βρέθηκαν στο νησί και υπάλληλοι της Τεχνικής Υπηρεσίας της ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) που είχαν συζητήσεις με τον Δήμαρχο και τους αντιδημάρχους του νησιού με κύριο αντικείμενο συζήτησης την επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης. Μάλιστα αυτή είναι και η πρώτη προτεραιότητα που έχει θέσει ο Δήμαρχος κ. Μαργαρίτης στις συνομιλίες του με τους αρμόδιους φορείς και ίσως κάνει το ίδιο λάθος που είχαν κάνει και οι προκάτοχοί του. Κι αυτό γιατί επέλεξαν να δώσουν βαρύτητα στην επέκταση του αεροδιαδρόμου αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα το ζήτημα της αναβάθμισης και βελτίωσης των εγκαταστάσεων όσον αφορά την υποδοχή και παραμονή των επιβατών όταν κατέβουν από το αεροπλάνο. Και βέβαια εδώ είναι το μεγάλο παράδοξο της υπόθεσης και το οποίο έρχεται να μας θυμίσει ο πρόεδρος της Αερολέσχης Νάξου κο Νίκος Κουτελιέρης…

Έγκριση
Ποιο είναι λοιπόν το παράδοξο; Μα το γεγονός ότι τίθεται σε άμεση προτεραιότητα η κατασκευή ενός αεροδιαδρόμου και σε δεύτερη οι κτηριακές εγκαταστάσεις ξεχνώντας ότι από τις 30 Δεκεμβρίου 2011 υπάρχει η υπογραφή από τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου των περιβαλλοντικών όρων για την λειτουργία και την υλοποίηση έργων βελτίωσης του κρατικού αερολιμένα. Και μάλιστα αυτοί οι όροι δεν έχουν …τελειώσει γιατί ολοκληρώθηκε η θητεία του κ. Παπακωνσταντίνου αλλά έχουν 10ετή ισχύ καθότι έχουν εγκριθεί και από την ειδική υπηρεσία Περιβάλλοντος.

Λάθος
Όμως υπάρχει κάτι ακόμη πιο …τραγικό. Η ίδια μελέτη που είχε συνταχθεί από ανάδοχο φορέα με εντολή της ΥΠΑ το 2009 ήταν υπόψη του τότε Δημάρχου κ. Νίκου Μαράκη αλλά δεν έγινε ποτέ γνωστή στο ευρύ κοινό της Νάξου και κυρίως στο τότε δημοτικό συμβούλιο και μιλάμε για τον Ιούνιο του 2010 καθώς όπως αναφέρουν όλες οι πληροφορίες είχε κοπεί στο προ-συμβούλιο που γίνεται πριν από ένα συμβούλιο σε «κομματικό» επίπεδο. Επίσημη δικαιολογία ενδεχομένως να μην υπάρχει. Όμως, αυτό που είχε κυκλοφορήσει ευρέως εκείνη τη περίοδο και μάλιστα είχε επισημανθεί από τη συγκεκριμένη εφημερίδα ήταν ότι «δεν υπήρχε στην συγκεκριμένη μελέτη η επιμήκυνση του αεροδιαδρόμου» που ήταν άλλωστε και το μεγάλο ζητούμενο. Και εδώ έχουμε να κάνουμε με την λανθασμένη λογική και τακτική που ακολουθείται από τους αιρετούς. Και το καταθέτουμε με όλο το σεβασμό προς τα πρόσωπά τους.

Εικόνα
Η σκέψη για τη κατασκευή ενός μεγάλου αεροδιαδρόμου (ή ενός μεγάλου λιμανιού) όταν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές πάντα θα βρίσκει αντιρρήσεις. Κι αυτό γιατί το βασικό στοιχείο στην ορθή ανάπτυξη είναι οι υποδομές. Εάν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές πως θα μπορέσει κανείς να σταθεί ζητώντας ένα μεγαλύτερο αεροδρόμιο. Και για να μεταφέρουμε πιο σωστά την εικόνα μπορεί κανείς να φανταστεί 70 επιβάτες από το εξωτερικό με πλήρη φορτίο αποσκευών, να περιμένουν για έλεγχο διαβατηρίων και παραλαβή των αποσκευών τους , στο υπάρχων κτήριο; Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ζήσει ανάλογες στιγμές σε αεροδρόμια. Όταν δεν υπάρχει ένα απλό στέγαστρο για προστασία ή ένα κάθισμα ως χώρος υποδοχής πως περιμένει κανείς …ανάπτυξη; Υπερβολική η εικόνα θα πείτε. Ναι αλλά είναι πολύ κοντά στην πραγματικότητα και αυτό είναι που προβληματίζει.

Σκουπίδια
Αμφότερες οι τελευταίες δημοτικές αρχές έχουν θέσει ως στόχο την επιμήκυνση του αεροδιαδρόμου και την αλλαγή στην κατηγορία του αεροδρομίου χωρίς όμως να θέσουν ως πρώτη προτεραιότητα την βελτίωση των υπαρχόντων υποδομών. Όταν μάλιστα υπάρχουν έτοιμες ήδη περιβαλλοντικές μελέτες. Κάποιοι λένε ότι «δεν έγινε κατανοητή η αξία της συγκεκριμένης μελέτης» που φέρει όπως βλέπετε αριθμό πρωτοκόλλου 4379 της 14ης Ιουνίου 2010 και απευθύνεται προς το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Νάξου με τίτλο εισήγησης «Γνωμοδότηση για την έγκριση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων «κρατικού αερολιμένα Νάξου». Το συγκεκριμένο έγγραφο πήγε έως το… προ-συμβούλιο εκείνης της Δημοτικής Αρχής που είχε τον έλεγχο και μετά πήγε στα…. σκουπίδια ή και στο αρχείο για να είμαστε πιο ακριβής. Και αυτό που ενοχλεί είναι ότι κανείς από την παρούσα πλειοψηφική αρχή δεν έμαθε τίποτα. Η τουλάχιστον με τις έως τώρα ενέργειες τους δεν μπήκαν στην σκέψη να ασχοληθούν μαζί της. Παρά το γεγονός ότι με βάση τα δημοσιεύματα του Τύπου από την 1η Ιανουαρίου 2012 έχει πάρει και την έγκριση του ΥΠΕΚΑ.

Εγκρίσεις
Τι περισσότερο μπορεί να θέλει μία δημοτική αρχή ώστε να προχωρήσει στα έργα που χρειάζονται και να μην κοιτάζει μόνο το …δέντρο. Ένα δέντρο που μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο ως επικοινωνιακό όπλο ενόψει μάλιστα και εκλογών αλλά μπορεί να αποδειχτεί και ως μπούμερανγκ εάν δεν υπάρχει η ανάλογη υποδομή και συνεργασία με το …δάσος. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο συγκεκριμένος φάκελος της Μελέτης περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την κατασκευή έργων βελτίωσης του αεροδρομίου έχει κατατεθεί στην ΥΠΑ από τον Μάιο του 2009 (!!!) Μάλιστα δεν υπάρχει καμία γνωμοδότηση τόσο από το Δήμο όσο και από την Περιφέρεια αλλά υπάρχουν οι αντίστοιχες εγκρίσεις από τις υπηρεσίες όπως αυτή της Αρχαιολογίας (Κ.Α’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, 2η Ε.Β.Α., Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων), της Διεύθυνσης Χωροταξίας και του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας. Δεν είναι τρελό όλο αυτό ή εμάς μας φαίνεται;

Μελέτη
Τι αλήθεια όμως αναφέρει η σχετική μελέτη περιβαλλοντικών όρων; Επέκταση, αναδιαρρύθμισα και βελτίωση του υφιστάμενου κτηρίου εμβαδού 350 τμ. Κατά 850 τμ. Δηλαδή, έχουμε τη δυνατότητα να τριπλασιάσουμε το κτήριο που ήδη υπάρχει… Επίσης προβλέπετε η επέκταση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών κατά 8 στρέμματα (σ.σ. διπλασιασμός του υπάρχοντος χώρου) και συντήρηση και ασφαλτόστρωση του υφιστάμενου διαδρόμου, τροχοδρόμων και της πίστας αεροσκαφών. Η κατασκευή  εσωτερικής περιμετρικής οδού μήκους 2 χιλιομέτρων και πλάτους 6 μέτρων σε απόσταση περίπου 80 μέτρα από τα όρια και η κατασκευή βοηθητικού οικίσκου – αποθήκης και στεγάστρου συνολικής επιφάνειας 400 τμ. Επέκταση κατά 6,5 στρέμματα του υφιστάμενου χώρου στάθμευσης με απαλλοτρίωση και κατασκευή υδατόπυργου χωρητικότητας 130 κ.μ. Αντικατάσταση της υφιστάμενης περίφραξης νατοϊκού τύπου με νέα περίφραξη αυξημένου ύψους μεγίστης ασφαλείας και κατασκευή δεξαμενών καυσίμων σε χώρο ενός στρέμματος υπό απαλλοτρίωση. Και κατασκευή ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, φωτοσήμανσης και αποχετευτικού δικτύου υγρών αποβλήτων για σύνδεση με δημοτικά δίκτυα.

Ερωτήματα
Εάν αυτό το έργο είχε περάσει το καλοκαίρι του 2010 από την τότε δημοτική αρχή δεν θα ήταν ένα τεράστιο βήμα προς την βελτίωση της εικόνας του αεροδρομίου; Μέχρι σήμερα, τρία χρόνια αργότερα δεν θα είχε σχεδόν ολοκληρωθεί; Δεν θα μιλούσαμε για κάτι διαφορετικό και το κυριότερο με άλλα διαπραγματευτικά ατού στα χέρια μας όσον αφορά την περίφημη επιμήκυνση του αεροδιαδρόμου που τόσο πολύ επιθυμούν οι δημοτικοί άρχοντες; Είναι τελείως διαφορετικό να έχεις έτοιμες μελέτες και έργα υποδομής και τελείως διαφορετικό όταν πηγαίνεις σε ένα υπουργικό γραφείο και ζητάς πράγματα έχοντας ως μοναδικό όπλο την σημερινή εικόνα του αεροδρομίου της Νάξου. Δυστυχώς οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται σε μία Δημοτική Αρχή με τα σημερινά δεδομένα είναι ελάχιστες για έργα υποδομής και είναι κρίμα που χάνονται ευκαιρίες πάνω στο βωμό της κομματικής βάσης…

Πουλήθηκε
Και περνάμε στον Νίκο Κουτελιέρη, τον πρόεδρος της Αερολέσχης Νάξου που μπορεί μεν να είναι «ερασιτέχνης» όσον αφορά τα τεχνικά θέματα αλλά λόγω εμπειρίας από την ενασχόλησή του με τα αεροπλάνα και τον τρόπο που εργάζονται οι αερολέσχες σε όλη την Ελλάδα και την Ευρώπη όσον αφορά τη συνεργασία με τους κατά τόπους αερολιμένες ο λόγος του έχει ιδιαίτερη βαρύτητα. « αυτό που με ενοχλεί περισσότερο είναι ότι ο Δήμος αδυνατεί να εκμεταλλευτεί την … εργαλειοθήκη που έχει στα χέρια του και δεν εμπιστεύεται τα δεδομένα που του παραδίδουν οι προηγούμενοι με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος και αυτό είναι τεράστιο πρόβλημα στις ημέρες μας. Και το αποτέλεσμα συνήθως είναι αρνητικό. Οι περισσότεροι αιρετοί διαχρονικά κοίταξαν το δέντρο και άφησαν το δάσος στην άκρη. Δεν πρόσεξαν την ουσία όσον αφορά το ζήτημα του αεροδρομίου και επέλεξαν να ακολουθήσουν την επικοινωνιακή τακτική για λόγους εντυπωσιασμού. Αυτό φαίνεται με τον πιο απλό τρόπο όσον αφορά το ζήτημα των συγκεκριμένης μελέτης που αρκούσε μία απλή υπογραφή από το Δημοτικό Συμβούλιο ώστε να κάνουμε ένα τεράστιο βήμα όσον αφορά την αναβάθμιση του αεροδρομίου μας. Όμως δεν … άρεσε και ήθελαν την επιμήκυνση. Κάτι ανάλογο πιστεύω ότι έγινε και στην περίπτωση της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στα Αυλιά. Η άποψη μου είναι ότι «πουλήθηκε» το εν λόγω εγχείρημα από την τότε Δημοτική Αρχή στο βωμό της κομματικής στήριξης. Και το λέω αυτό γιατί έως τότε δεν είχε αναφερθεί επίσημα πουθενά το θέμα της κατασκευής νέου μεγαλύτερου αεροδρομίου στη Πάρο. Όμως, ο τότε Υπουργός Εσωτερικών κ. Ραγκούσης έπαιξε σωστά τα χαρτιά του και πήρε από τη Νάξο το έργο. Οι δικαιολογίες για προβλήματα με την αρχαιολογία δεν με πείθουν καθώς γνωρίζω ότι όταν υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση αυτά μπορούν να ξεπεραστούν».

Αδιαφορία
«Και φτάσαμε στο σήμερα όπου μας παρουσιάζεται ως επιτυχία για τη Νάξο και την ανάπτυξή της, η επιμήκυνση του αεροδιαδρόμου κατά 300 μέτρα έχοντας αφήσει σε δεύτερη μοίρα τα όποια θέματα έχουν να κάνουν με την συνολική αναβάθμιση του αεροδρομίου. Λες και το αεροδρόμιο είναι απλά ένας αεροδιάδρομος. Με την κίνηση αυτή το μόνο που κερδίζουμε είναι να έρθουν στη Νάξο τα ελικοφόρα DASH 8 Q400 που έχουν την δυνατότητα μεταφοράς 78 επιβατών. Αυτή είναι η απάντηση στα προβλήματα μας; Και με ορίζοντα δέκα ετών καθώς μετά θα είναι ουσιαστικά άχρηστα. Αυτό που θα πρέπει να κατανοήσουν είναι ότι μόνο εάν περάσει στα χέρια του Δήμου και της ΥΠΑ θα μπορέσει το αεροδρόμιο να αναβαθμιστεί αλλά μέσα από μία συνολική εικόνα. Να σκεφτεί κανείς ότι μιλάμε για επιμήκυνση αεροδιαδρόμου και επέκταση φωτοσήμανσης όταν δεν έχουμε καταφέρει ακόμη να θέσουμε σε λειτουργία τα φώτα εμποδίων ώστε το αεροδρόμιο να έχει την δυνατότητα να λειτουργήσει βράδυ. Όταν δεν έχουμε κάνει συντήρηση στο κτήριο ή τον περιβάλλοντα χώρο. Και αυτό είναι που με κάνει να σκέφτομαι ότι δεν υπάρχει μία ενιαία πολιτική και στρατηγική πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Απλώς ο κάθε αιρετός θέλει να κάνει ένα κομμάτι για να θρέψει δάφνες και αδιαφορεί για το σύνολο ή την γενικότερη εικόνα».
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου