Τετάρτη, 23 Ιανουαρίου 2013

Στο όρθιο τα είπαν για τις διακομιδές



Η πρόταση για την δημιουργία βάσης ΕΚΑΒ στη Νάξο προσκρούει σε αρκετά προβλήματα – Τι απέγινε η προσπάθεια για συνεργασία της Νάξου με το Βελέντζειο Ίδρυμα της Πάρου όσον αφορά τις αεροδιακομιδές – 317 οι διακομιδές ασθενών την περσινή χρονιά από τη Νάξο προς Σύρο και Αθήνα με πλωτά και εναέρια μέσα

Την περασμένη Παρασκευή στη διάρκεια του Δημοτικού Συμβουλίου για την Υγεία το δεύτερο θέμα ήταν σχετικό με το ζήτημα των (αερο) διακομιδών και την πρόταση από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής για την ίδρυση βάσης ΕΚΑΒ με έδρα τη Νάξο εάν αυτό είναι δυνατόν.


TOY NIKOΔΗΜΟΥ ΛΙΑΝΟΥ
 Όμως, ένα τόσο σοβαρό θέμα δυστυχώς ουσιαστικά πέρασε χωρίς να ακουμπήσει καθώς οι περισσότεροι δημοτικοί σύμβουλοι θεωρώντας ότι το ζήτημα εξαντλήθηκε στο θέμα του νοσοκομείου είχαν αρχίσει να αποχωρούν. Ακούστηκαν κάποιες προτάσεις είναι η αλήθεια αλλά μέχρι εκεί. Ίσως το πιο σημαντικό ζήτημα για την κοινωνία του νησιού έμεινε χωρίς συνέχεια και προφανώς έχει έρθει η ώρα να γίνει πραγματικότητα η πρόταση που έχει θέσει εδώ και περίπου έναν χρόνο ο γιατρός Νίκος Πρωτονοτάριος (μαζί με την σύζυγό του που είναι παιδίατρος) για μία διημερίδα που θα καλυφθεί από την ομπρέλα του Δήμου ώστε να έχει το ανάλογο κύρος και εκεί πραγματικά να τεθεί το ζήτημα στην πραγματική του βάση. Και μάλιστα μέσα από την ανοιχτή επιστολή που είχε δημοσιεύσει τότε ο κ. Πρωτονοτάριος είχε αναφέρει ότι τα συμπεράσματα αυτής της διημερίδας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως μέτρο πίεσης προς τις αρμόδιες αρχές και φορείς για να υπάρξουν κάποια στιγμή αποτελέσματα…

Διακομιδές
Ποια είναι η πραγματικότητα όσον αφορά τις διακομιδές; Πολύ απλά το 2012 από το Νοσοκομείο της Νάξου διακομίσθηκαν με κάθε μέσο (πλωτό και εναέριο) 317 περιστατικά που αποτελούν αριθμό ρεκόρ εάν σκεφτεί κανείς ότι με βάση τα νούμερα του ΕΚΑΒ το 2011 είχαμε 191 κλήσεις, το 2010 είχαμε 196 ενώ από το Λιμεναρχείο Νάξου είναι γνωστό μέσω δημοσιευμάτων ότι το 2009 έχουμε 142 διακομιδές, το 2008 υπάρχουν 116 και το 2007 «μόλις» 98. Αυτό όμως που μας ενδιαφέρει είναι το …σήμερα και δη το 2012 με βάση τους αριθμούς που στην περίπτωση αυτή λένε την αλήθεια. Με βάση λοιπόν τα στοιχεία του νοσοκομείου Νάξου από τις 317 διακομιδές  τουλάχιστον 180 αφορούσαν περιπτώσεις που προέρχονταν από το βιβλίο νοσηλείας, κάτι που σημαίνει ότι οι ασθενείς είχαν δεχτεί μία πρώτης μορφής θεραπεία και ουσιαστικά μεταφέρονταν είτε στη Σύρο είτε στην Αθήνα με σκοπό να αντιμετωπιστεί πλήρως το πρόβλημα που αντιμετώπιζε ο ασθενής. Τα υπόλοιπα περιστατικά προέρχονται από το βιβλίο επειγόντων. Κάτι που σημαίνει ότι το Νοσοκομείο Νάξου δεν είχε την δυνατότητα να προσφέρει ούτε την πιο απλή μορφή θεραπείας στον ασθενή καθώς προφανώς δεν διέθετε τα απαιτούμενα μηχανήματα ή ειδικότητες.

Πλωτά
Από εκεί και πέρα, τα 317 περιστατικά δεν διακομίστηκαν όλα ούτε με εναέρια μέσα ούτε βέβαια με πλωτά. Αρκετά εξ αυτών μεταφέρθηκαν με το πλοίο της γραμμής καθώς δεν κρίνονταν απαραίτητη η ταχύτατη μεταφορά του ασθενή σε μεγαλύτερο νοσοκομείο. Όμως, μέσω του Λιμεναρχείου Νάξου έγινε γνωστό ότι είχαμε 128 διακομιδές με πλωτά μέσα εκ των οποίων μόλις 9 από το σκάφος του λιμενικού και τρεις από το πλοίο «Αργοκοιλιώτισσα» και μάλιστα οι τρεις αυτές πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Μάρτιο. Οι υπόλοιπες 116 σύμφωνα πάντα με τα αρχεία του Λιμενικού Ταμείου έγιναν από τον «Κυρίαρχο» που δυστυχώς έχει δεχτεί αρκετή επίθεση από τα ΜΜΕ σε εθνικό επίπεδο που το περιγράφουν ως το «μυστηριώδη καράβι» ή «το καΐκι που μεταφέρει ασθενείς μαζί με ψάρια». Χαρακτηρισμοί που κυρίως πλήττουν το κύρος του νησιού. Από εκεί και πέρα, ο «Κυρίαρχος» και …κάθε «Κυρίαρχος» αναλαμβάνει έναντι ακριβού αντίτιμου την δουλειά που θα έπρεπε να κάνει το κράτος και το πιο εντυπωσιακό είναι ότι δεν μεταφέρει μόνο ασθενείς από τη Νάξο προς τη Σύρο αλλά και από άλλα νησιά των Κυκλάδων. Και οι τελευταίες πληροφορίες θέλουν την Αντίπαρο να είναι μία ανάσα από την αγορά πλοίου ανάλογου με τον «Κυρίαρχο» ώστε να καλύπτει προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζουν στο νησί .

Πλεονέκτημα
Από εκεί και πέρα αρκετά μεγάλη μερίδα των διακομιδών αναλαμβάνει το ΕΚΑΒ μέσω των ελικοπτέρων που διαθέτει ώστε να μεταφερθούν οι ασθενείς κυρίως στην Αθήνα (Ελευσίνα) αλλά δυστυχώς δεν έχουμε τον ακριβή αριθμό που με βάση τα στοιχεία από τα προηγούμενα χρόνια προφανώς θα είναι κοντά στα 100 περιστατικά. Οπότε έχει βάση και η σκέψη της Δημοτικής Αρχής για αίτημα προς το ΕΚΑΒ για δημιουργία βάσης στη Νάξο. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα μίας τέτοιας πρότασης; Μα το γεγονός ότι ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων είναι ο πλέον πολυνησιακός έχοντας υπό την ομπρέλα του πέντε νησιά ή και έξι εάν λάβουμε υπόψη ότι το Νοσοκομείο – Κέντρο Υγείας Νάξου καλύπτει και την Αμοργό. Επίσης, στη Νάξο εδρεύει μονάδα ανεφοδιασμού και συντήρησης ελικοπτέρων στο Καστράκι, άρα δεν γίνεται λόγος για δημιουργία υποδομών, κάτι που σημαίνει επιπλέον κόστος. Και βέβαια με δεδομένο ότι στο Αιγαίο υπάρχουν μόλις δύο βάσεις ΕΚΑΒ (Μυτιλήνη και Ρόδο) είναι κατανοητό ότι εάν υπάρξει και μία 3η στη Νάξο, που βρίσκεται στο κέντρο του Πελάγους, τότε τα χέρια του ΕΚΑΒ λύνονται και αυτόματα τόσο ο χρόνος μετακίνησης όσο και το κόστος μεταφοράς μειώνεται σημαντικά.

Πρόβλημα
Από την άλλη βέβαια μία βάση ΕΚΑΒ προϋποθέτει και τη δημιουργία σταθμού και μόνο στις Κυκλάδες υπάρχουν ήδη τέσσερις σε Τήνο, Σαντορίνη, Πάρο και Σύρο και βέβαια το μεγαλύτερο πρόβλημα όλων είναι ότι σε περίπτωση που το ΕΚΑΒ μπει στην σκέψη δημιουργίας βάσης στις Κυκλάδες γιατί να προτιμήσει τη Νάξο και όχι τη Σαντορίνη όπου υπάρχει στρατιωτικό αεροδρόμιο ή τη Σύρο που εκεί είναι το Νοσοκομείο και ουσιαστικά η κατάληξη των περισσοτέρων επεισοδίων. Και στη χειρότερη; Γιατί να μην επιλεγεί ως βάση η Πάρος που έχει και σταθμό αλλά και το αεροπλανάκι του Βελέντζιου ιδρύματος, το οποίο με βάση προεδρικό διάταγμα και λόγους οικονομικής λιτότητας μπορεί να είναι η ιδανική λύση. Με το κράτος να πληρώνει μόνο μισθούς για ΕΚΑΒΙΤΕΣ και καύσιμα έχει προσφέρει στους κατοίκους των Κυκλάδων την ιδανική λύση. Βλέπετε το αεροπλάνο που Βελέντζειου Ιδρύματος ουσιαστικά έχει πτητικό κόστος περίπου 2000 ευρώ (στη πιο ακριβή του έκδοση) χρειάζεται περίπου 10 λεπτά για να φτάσει στη Σύρο και 30 λεπτά στο «Ελ. Βενιζέλος», όταν το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ χρειάζεται περισσότερη από μία ώρα για να φτάσει στην Ελευσίνα και το πλωτό μέσο θέλει κάτι λιγότερο από 45 λεπτά για να βρεθεί στη Σύρο…

Συνεργασία
Τι συμβαίνει όμως με το Βελέντζειο Ίδρυμα και την προοπτική συνεργασίας με το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για χρήση του υγειονομικού αεροπλάνου, το οποίο ειρήσθω εν παρόδω είναι ένα δεκαθέσιο δικινητήριο ελικοφόρο αεροσκάφος ειδικά διασκευασμένο, εξοπλισμένο και πιστοποιημένο με ιατρικό εξοπλισμό για μεταφορά ασθενών και με όλα τα έγγραφα που απαιτείται να έχει. Όπως είναι γνωστό είχε γίνει προσέγγιση με τους ανθρώπους του ιδρύματος την περσινή χρονιά και μάλιστα είχαν γίνει συζητήσεις ανάμεσα τις δύο πλευρές ώστε το αεροπλάνο να είναι διαθέσιμο για συγκεκριμένο αριθμό διακομιδών σε πρώτη φάση και με έναν απαραίτητο χρόνο που χρειάζεται το Ίδρυμα για κάποιες γραφειοκρατικές κινήσεις ώστε να καλυφθεί και νομικά. Κι αυτό γιατί λόγω του ότι είναι κληροδότημα και απευθύνεται μόνο σε κατοίκους της Πάρου μία διαφοροποίηση ενδεχομένως να δημιουργούσε πρόβλημα στην ορθή λειτουργία του καθώς δίνει λόγο (ελέγχεται) από το Υπουργείο Οικονομικών. Κι ενώ οι υπεύθυνοι του Δήμου Νάξου είχαν αφήσει να εννοηθεί ότι θα προχωρήσουν τις σχετικές προτάσεις, κάτι τους ανάγκασε να ..παγώσουν το όλο εγχείρημα. Από τότε είχαμε την πρόταση του αντιδημάρχου κ. Πολυκρέτη για αγορά Super Puma από το κράτος ώστε να έχει μόνιμη έδρα τη Νάξο για να εξυπηρετεί τους κατοίκους του Δήμου αλλά και των πλησιέστερων νησιών ενώ τώρα βγαίνει στο προσκήνιο και η πρόταση για βάση ΕΚΑΒ στο νησί. Από το Δήμο ουσιαστικά διαψεύδεται η όποια διαρροή πληροφορίας για «πάγωμα» της κίνησης προς το Βελέντζειο Ίδρυμα και απλά τονίζεται ότι «θέλουμε να έχουμε την καλύτερη δυνατή νομική κάλυψη εξετάζοντας όλες τις πτυχές που υπάρχουν καθώς το Βελέντζειο Ίδρυμα λόγω του καθεστώτος στο οποίο υπόκειται (βλ Κληροδότημα) ίσως να έχει πρόβλημα…» Όπως κι εάν έχει πάντως αυτό που ζητούν και εύχονται όλοι στη Νάξο είναι το ζήτημα των διακομιδών να έχει μία κατάληξη που θα είναι για το καλό των κατοίκων ανεξάρτητα εάν αυτό σημαίνει αγορά Super Puma ή δημιουργία βάσης ΕΚΑΒ ή και συνεργασία με το Βελέντζειο Ίδρυμα για το υγειονομικό αεροπλάνο…


Διακομιδές 2012
Μήνας Διακομιδές    Πλωτά
Ιανουάριος     24      8
Φεβρουάριος  15      3
Μάρτιος         27      16
Απρίλιος        19      11
Μάιος  33      12
Ιούνιος         21      7
Ιούλιος         32      13
Αύγουστος     53      15
Σεπτέμβριος   39      10
Οκτώβριος     25      7
Νοέμβριος     14      13
Δεκέμβριος    16      14
Σύνολο         317     128

Διακομιδές 2011 (μέσω ΕΚΑΒ)
Κλήσεις         191
Ακυρώσεις     37
Πλωτά 66
Εναέρια         88

Διακομιδές 2010 (μέσω ΕΚΑΒ)
Κλήσεις         196
Ακυρώσεις     31
Πλωτά 90
Εναέρια         75

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου