Δευτέρα, 28 Ιανουαρίου 2013

Νάξος,ένας μικρός κόσμος;



Παρουσιάστηκε την περασμένη Πέμπτη από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων η πρόταση της κ.Ρεφενέ σχετικά με το λογότυπο που θα συνοδεύσει την τουριστική προβολή το φετινό καλοκαίρι
- Οκτώ οι βασικές ενότητες
- Τα συμπεράσματα της έρευνας της Νάξου ως προορισμός με τα "συν" και τα "πλην"
- Ακολουθεί τα βήματα Μασάλα η τουριστική προβολή,, αντιρρήσεις από φορείς που αισθάνθηκαν ότι «τους έφτιαξαν ένα κοστούμι που πρέπει να φορέσουν χωρίς να τους έχει ρωτήσει κανείς»
- Ενστάσεις επί της όλης διαδικασίας του πρότζεκτ

Η μεγάλη στιγμή έφτασε… Η πρόσκληση είχε αποσταλεί από τον πρόεδρο της Τουριστικής Επιτροπής, κ. Γιάννη Μαργαρίτη, ο οποίος ειρήσθω εν παρόδω βρίσκονταν για προσωπικές υποθέσεις στην Νέα Υόρκη και την περασμένη Πέμπτη στο Δημαρχιακό Μέγαρο είχαμε διπλά αποκαλυπτήρια: την περίφημη έρευνα που έκανε ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων τον περασμένο Αύγουστο και Σεπτέμβριο σχετικά με τη Νάξο ως τουριστικό προορισμό και το λογότυπο, το οποίο θα κοσμεί από εδώ και πέρα κάθε κίνηση του Δήμου όσον αφορά την τουριστική του προβολή. Στο πάνελ βρέθηκε η δημιουργός του λογότυπου κ. Ευαγγελία Ρεφενέ, η οποία μπορεί να μην εργάζεται στη Νάξο, αλλά έχει την καταγωγή της από το νησί της Αριάδνης και τα καλοκαίρια απολαμβάνει με την οικογένειά της τις ομορφιές του νησιού αλλά και ο Δημήτρης Κούτουλας, ο ειδικός σύμβουλος του Δήμου όσον αφορά τον τουρισμό. Σε ρόλο οικοδεσπότη ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Δημήτρης Λιανός αλλά και η υπεύθυνη του Δήμου σε θέματα τουρισμού κ. Ειρήνη Φύτρου, η οποία μάλιστα έκανε και μία μίνι παρουσίαση της δουλειάς που έγινε πριν από τρεις μήνες στο Λονδίνο στα πλαίσια της World Travel Market, της μεγαλύτερης ουσιαστικά έκθεσης σε επίπεδο επαγγελματιών στο κόσμο… 

Σύμπαν
Αυτά όσον αφορά το πάνελ… Από την άλλη πλευρά υπήρχαν εκπρόσωποι των φορέων αλλά και μέλη της τουριστικής επιτροπής που ήθελαν να δουν ποιο είναι το λογότυπο για το οποίο δαπανήθηκε το ποσό των 15.000 ευρώ και να ακούσουν τα συμπεράσματα της περίφημης έρευνας. Μίας έρευνας που ουσιαστικά βασίστηκε πάνω σε αντίστοιχη έρευνα που έγινε επίσης το περασμένο καλοκαίρι από την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και για τα νησιά των Δωδεκανήσων ενώ ανάλογη έχει υπάρξει και προ πενταετίας επί Μιχαηλίδη και η οποία «αξιοποιήθηκε» αναλόγως από την τότε δημοτική αρχή. Το λογότυπο ουσιαστικά έρχεται να αναδείξει αυτό που θέλει να περάσει ως σλόγκαν ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και το οποίο είναι ο Δήμος ως ένας μικρός κόσμος, ένα μικρό σύμπαν. Και η αλήθεια είναι ότι με βάση τα σύγχρονα δεδομένα του μάρκετινγκ το λογότυπο ανταποκρίνεται μία χαρά. Χαρακτηρίστηκε από την πλειοψηφία ως …δροσερό, ευχάριστο και αρκετά έξυπνο με βάση μάλιστα και το γεγονός ότι προέρχεται από την ισπανική σχολή διαφήμισης. Με ωραία χρώματα (μπλέ και κίτρινο) δεν δυσκολεύει το μάτι είτε του τηλεθεατή είτε του αναγνώστη αλλά το πρόβλημα έχει να κάνει με το γεγονός ότι απουσιάζει ένα από τα βασικά κριτήρια που είχαν τεθεί από την επιτροπή (!!!) και αυτό είναι «η ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που έχει η κάθε περιοχή» και βέβαια το να είναι «κατανοητή η διαφοροποίηση των πέντε νησιών που συνθέτουν το Δήμο»….

Λογότυπο
Εκεί κάπως τα χαλάσαμε… Τα χρώματα (γαλάζιο, κίτρινο) μπορεί να παραπέμπουν σε θάλασσα και ήλιο αλλά όπως τόνισαν αρκετοί από τους παρευρισκόμενους «και οι Αζόρες ή οι Βαλεαρίδες νήσοι είναι σύμπλεγμα νησιών που έχει τα ίδια χαρακτηριστικά, ήλιο και θάλασσα. Που είναι η διαφορά;» Και άρχισε να υπάρχει η …γκρίνια όσον αφορά την έλλειψη της Πορτάρας (σημείο αναφοράς διαχρονικά για τη Νάξο) ή έστω του Κυκλαδικού πολιτισμού που είναι μοναδικός και ιδιαίτερα αναγνωρίσιμος σε όλο τον κόσμο. Εδώ οι παράγοντες του Δήμου τόνισαν ότι μέσα από την καμπάνια και το χρόνο θα υπάρχει η ταύτιση με τα νησιά του Δήμου ως προς το λογότυπο αλλά πάντα υπάρχει η αντίθετη άποψη που αναφέρει ότι «μα θα πρέπει να δώσουμε κι άλλα χρήματα για την προβολή του συγκεκριμένου logo» ενώ αντιρρήσεις εκφράστηκαν και για τον τρόπο χρήσης του καθώς ενδεχομένως να έχει προβλήματα όταν κληθούν γραφίστες ή άλλοι επαγγελματίες να το αξιοποιήσουν. Οι πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι πριν από περίπου ένα μήνα έγινε η σχετική …χρήση για λογαριασμό του Δήμου από επαγγελματία του Νησιού και τα αποτελέσματα δεν ήταν άσχημα. Οπότε όπως είπε και η κ. Ρεφενέ με χαμηλό κόστος μπορεί σήμερα να βρει τρόπους εκτύπωσης με καλά αποτελέσματα ενώ ξεκαθάρισε ότι με τους νέους τρόπους προβολής από τις μεγάλες πόλεις του εξωτερικού το λογότυπο ως σημείο προσδιορισμού του τόπου είναι σχεδόν ξεπερασμένο…

Κριτική
Σε όλα όπως είναι κατανοητό υπάρχουν τα θετικά και τα αρνητικά. Ο καθένας έχει το δικαίωμα της άποψης και της κριτικής. Το ζητούμενο είναι τι κάνουν αυτοί που αναλαμβάνουν και την ευθύνη. Και οι κακές γλώσσες είναι η αλήθεια ότι αναφέρουν ότι την κύρια ευθύνη της τουριστικής προβολής έχει αναλάβει ο κ. Κούτουλας, ειδικός σύμβουλος για θέματα τουρισμού , η συνεργασία του οποίου μάλιστα ολοκληρώνεται τον προσεχή Μάρτιο και είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο εάν θα ανανεωθεί ή όχι από τη στιγμή που όπως είπε και ο κ. Λιανός «οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις καθότι είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο ίσως καθορίσουν τις εξελίξεις». Οψόμεθα. Γιατί όμως αναφέρουμε ότι την κύρια ευθύνη επιλογής έχει ο κ. Κούτουλας; Για τη δημιουργία λογοτύπου υπήρξε πρόσκληση ενδιαφέροντος και όχι ανοιχτός διαγωνισμός όπως γίνεται συνήθως σε όλους σχεδόν τους δήμους  ή τις περιφέρειες.
Ερωτήματα
Με έναν ανοιχτό διαγωνισμό ενδεχομένως να έχεις μικρότερο κόστος, το κυριότερο όμως έχεις την δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δεκάδες ή και εκατοντάδες προτάσεις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η πρόταση ενδιαφέροντος έγινε μέσα στον Αύγουστο, περίοδο κατά την οποία τουλάχιστον οι επαγγελματίες της Νάξου κινούνται σε ρυθμούς ιδιαίτερα… τρελούς λόγω της τουριστικής περιόδου. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στάλθηκε πρόσκληση σε συγκεκριμένους και όχι σε όλους τους επαγγελματίες της Νάξου. Άρα εδώ υπάρχει ένσταση: με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή τους; Από εκεί και πέρα όπως δήλωσε στη διάρκεια της συζήτησης ο κ. Λιανός κατατέθηκαν επτά προτάσεις από τις οποίες προκρίθηκε αυτή της κ. Ρεφενέ. Ποια όμως ήταν τα μέλη της επιτροπής που έκριναν ποιο είναι το καλύτερο έργο; Και γιατί στη συνεδρίαση της περασμένης Πέμπτης δεν παρουσιάστηκαν και τα υπόλοιπα έξι λογότυπα, ώστε να υπάρχει πλήρη ενημέρωση; Να πούμε την αλήθεια στις δύο αυτές ερωτήσεις απάντηση δεν υπήρξε και δεν ήταν αυτοί που ψέλλισαν ότι ούτε τα μέλη της τουριστικής επιτροπής δεν γνώριζαν ποιοι είναι οι δημιουργοί αλλά και τα επτά έργα που προτάθηκαν. Πόσο μάλλον ποιοι ήταν οι κριτές; 

Κοστούμι
Και εδώ ενδεχομένως να μπαίνει η έκφραση που ακούστηκε από εκπρόσωπο και μάλιστα εκ των πρωταγωνιστών όλα αυτά τα χρόνια στο τομέα ¨τουριστική προβολή» που δήλωσε εμφανώς ενοχλημένος «μας έφεραν εδώ για μας παρουσιάσουν ένα κουστούμι που έραψαν για εμάς χωρίς να μας ρωτήσουν και απλά μας είπαν φορέστε το»… Μπορεί να λειτουργήσει σωστά και με αυτές τις προδιαγραφές μία τουριστική προβολή; Ενδεχομένως ναι. Άλλωστε όπως παραδέχονται όλοι είναι η πρώτη φορά που ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κινείται καθαρά επαγγελματικά και σε πρότυπα που δεν έχουν προηγούμενο. Και το κυριότερο υπάρχει μία σχετική συνέχεια καθώς ο Ρέμο Μασάλα, ένας εκ των κορυφαίων σε θέματα στρατηγικής για τον τουρισμό στο κόσμο, είναι ενήμερος για όσα συμβαίνουν στο δήμο και πλέον θεωρεί ότι ήρθε η ώρα να περάσουμε στο επόμενο στάδιο που είναι η δημιουργία του προϊόντος καθώς θεωρεί ότι με τις έως τώρα κινήσεις (λογότυπο, video clip που έρχεται τις επόμενες εβδομάδες) έχει επιτευχθεί ο στόχος της διαφήμισης… Όμως οι αντιρρήσεις υπάρχουν και θα συνεχιστούν, η ουσία είναι ότι ο Δήμος έστω και με καθυστέρηση και ενδεχομένως με λάθη σε επικοινωνιακό επίπεδο κατάφερε να κερδίσει το πρώτο στοίχημα που έχει σχέση με την δημιουργία του όπλου που θα παρουσιάσει ώστε να μπει δυναμικά σε έναν χώρο που έως τώρα ήταν θεατής: στη διαφήμιση.

Ενότητες
Επίσης είχαμε την παρουσίαση των οκτώ θεματικών ενοτήτων προς την οποία θα κινηθεί μέσω διαδικτύου ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Οι ενότητες αυτές είναι: Πολιτισμός, Γαστρονομία, Οικογένεια, Πεζοπορία, Συνέδρια, Θεματικά Ξενοδοχεία (Boutique), Θαλάσσια Σπορ, Αναρρίχηση (Σχοινούσα). Ενότητες που επίσης προκάλεσαν αρκετές αντιδράσεις με σημείο αιχμής τη διασκέδαση (καλώς ή κακώς η Νάξος δεν φημίζεται για το συγκεκριμένο τομέα) και την απουσία ενημέρωσης του συλλόγου Μαζικής Εστίασης όσον αφορά την γαστρονομία. Οπως τόνισε ο Γιάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του συλλόγου Μαζικής Εστίασης, στον συγκεκριμένο τομέα, έχει πάρει δεκάδες τιμητικές διακρίσεις, ειδικά δε το πρόγραμμα «Νάξος : Γεύση – πολιτισμός» έχει βραβευτεί σε σχετικό διαγωνισμό όπου το παρών έδωσαν πέντε κράτη και σίγουρα δεν θα ήθελαν να νιώθουν ξένοι στην όλη διαδικασία…  Από την πλευρά του ο κ. Κούτουλας τόνισε ότι το επόμενο βήμα του θα είναι η συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και επαγγελματίες του Δήμου που έχουν έννομο συμφέρον για μία ανοιχτή συζήτηση και κατάθεση προτάσεων, αλλά μήπως όμως είναι λίγο αργά;

Έρευνα
Η Νάξος και δη ο Δήμος ετοιμάζεται να πλασαριστεί στην αγορά ως ένα οικογενειακό καταφύγιο με εναλλακτικές προτάσεις και με σημείο αναφοράς τη γαστρονομία. Αυτό ενδεχομένως να είναι και το συμπέρασμα της έρευνας που έγινε το καλοκαίρι του 2012 από το Δήμο στη προσπάθεια να βγουν συμπεράσματα ως προς την εικόνα που έχουν οι επισκέπτες κυρίως για τη Νάξο ως τουριστικός προορισμός. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τη περίοδο Αύγουστος – Οκτώβριος και απάντησαν 326 επισκέπτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα ερωτηματολόγια (με τη βοήθεια της Ένωσης Ξενοδόχων) δόθηκαν στους επισκέπτες λίγο πριν την αναχώρησή τους από το νησί όπου και κατέγραψαν τα συμπεράσματά τους που είναι ιδιαίτερα χρήσιμα κυρίως για το Δήμο Νάξου καθότι αποτυπώνουν τις εντυπώσεις ανθρώπων που είναι συνήθως έξω από την δική μας καθημερινότητα.  Ποια είναι τα συμπεράσματα; Στα θετικά θα βάλουμε αυτά που άρεσαν. Τις εξαιρετικές παραλίες δηλαδή, το φαγητό και τοπικά προϊόντα, τη φύση (το διαφορετικό τοπίο ακόμη και στο ίδιο νησί), τα χωριά, τα αξιοθέατα (πολιτιστική κληρονομιά), τη Χώρα της Νάξου και τη φιλικότητα των κατοίκων. Αυτά τα είπαν οι Έλληνες. Οι ξένοι πρόσθεσαν την …ηρεμία και την ορεινή ενδοχώρα και δη το Ζα που μάλλον δεν γνωρίζουν οι Έλληνες επισκέπτες.  Όσο για τα αρνητικά; Το οδικό δίκτυο είχε τη τιμητικό του κι όχι άδικα. Από εκεί και πέρα, οι Έλληνες αναφέρθηκαν και στα: σκουπίδια (έλλειψη καθαριότητας), τη συμπεριφορά των επαγγελματιών και των κατοίκων, τις τιμές των προϊόντων, την έλλειψη χώρων στάθμευσης, τα δρομολόγια των δημόσιων συγκοινωνιών (ΚΤΕΛ), την οδική σήμανσή και το λιμάνι ενώ οι ξένοι επικεντρώθηκαν κυρίως στην ηχορύπανση (!!) και την έλλειψη τουριστικών πληροφοριών. Απορία αποτελεί η έλλειψη ενδιαφέροντος για τα Μουσεία και τα βυζαντινά μνημεία με δεδομένο ότι θεωρητικά η Νάξος φημίζεται για τους συγκεκριμένους τομείς…

Αριθμοί
Και επειδή οι αριθμοί λένε …αλήθειες πρέπει να σημειώσουμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων ήταν Έλληνες (ποσοστό 53%), εκ των οποίων το 81% είναι κάτοικοι Αττικής. Ποιοι ήταν οι ξένοι που ρωτήθηκαν; Το μεγαλύτερο ποσοστό προέρχεται από τη Γαλλία (11%) και την Ιταλία (7%) και ακολουθούν οι Γερμανοί και οι Βρετανοί (6%). Με δεδομένη όμως την εποχή που έγινε η έρευνα λογικό είναι να υπάρχουν αυτά τα ποσοστά ξένων και η απουσία των Σκανδιναβών που εμφανίζονται Μάιο και Σεπτέμβριο… Όσο για τα…. περίεργα της έρευνα; το 48% των Ελλήνων ήρθε στο νησί με την οικογένειά του, έναντι μόλις 16% των ξένων. Ως ζευγάρι ήρθε στη Νάξο το 51% των ξένων έναντι 30% των Ελλήνων. Οι Έλληνες μένουν διπλάσιο χρόνο στο νησί σε σχέση με τους ξένους, οι ξένοι επιλέγουν σε ποσοστό 50% το ξενοδοχείο επιλέγοντας δε διαμερίσματα ή βίλες ενώ οι Έλληνες επιλέγουν είτε τα ενοικιαζόμενα δωμάτια ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που είτε διαθέτουν ιδιόκτητη κατοικία είτε φιλοξενούνται από φίλους. Η Νάξος πάντως έχει πιστό κοινό καθώς το 70% των Ελλήνων έχει επισκεφθεί τουλάχιστον 4 φορές το νησί ενώ μόλις το 30% των Ελλήνων έχει κάνει μόνο μία επίσκεψη, σε αντίθεση με τους ξένους επισκέπτες, οι οποίοι σε ποσοστό 71% ήρθαν για πρώτη φορά. Και βέβαια οι «πιστοί» (το 60%) βλέπουν βελτίωση σε σχέση με την τελευταία τους επίσκεψη, ενώ ελάχιστοι είναι αυτοί που θεωρούν ότι η εικόνα του νησιού άλλαξε προς το χειρότερο (6-8%). Και στην ερώτηση ποιος ήταν ο κυριότερος παράγοντας που επηρέασε τους Έλληνες να ταξιδέψουν στη Νάξο, η απάντηση ήταν: οι φίλοι (36%). Σχεδόν ένας στους τέσσερις ερωτηθέντες επέλεξε τη Νάξο λόγω καταγωγής, ενώ εντύπωση προκαλεί το πολύ μικρό ποσοστό του διαδικτύου ως παράγοντα προσέλκυσης επισκεπτών στη Νάξο. Όσον αφορά τους ξένους κι εδώ οι φίλοι έχουν παίξει σημαντικό ρόλο καθώς οι μισοί τουλάχιστον επέλεξαν τη Νάξο μετά από προτροπή φίλων… τέλος, σημαντικό στοιχείο της έρευνας είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό (87% Έλληνες και 75% ξένοι) θα πρότειναν ανεπιφύλακτα τη Νάξο ως ταξιδιωτικό προορισμό σε φίλους τους. Και φέρνουμε στο μυαλό την δήλωση που είχε κάνει ο Ρέμο Μασάλα τον Οκτώβριο του 2011 ενώπιον της τουριστικής επιτροπής «Όταν με ρωτούν που θα πάω διακοπές και απαντώ, στη Νάξο, κανείς δεν ξέρει το νησί. Όσοι όμως το επισκέπτονται, το αγαπούν". 
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου