Τετάρτη, 17 Απριλίου 2013

Πρόταση για μείωση μίας θέσης στο 2ο Δημοτικό Νάξου



Ουσιαστικά χωρίς αλλαγές παραμένει το τοπίο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση της Νάξου όπως αναφέρει η Διευθύντρια Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Κυκλάδων Ειρήνη Βλαστάρη – Αντιδράσεις από δασκάλους και γονείς  - τι απάντησε ο υπουργός Παιδείας 

Για μία ακόμη φορά, η εκπαίδευση μπαίνει στο στόχαστρο της Τρόικα (ε συγνώμη της κυβέρνησης) με συγχωνεύσεις, καταργήσεις όχι μόνο σχολικών μονάδων κυρίως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και με καταργήσεις οργανικών θέσεων στα σχολεία, κυρίως των μεγάλων.
 Αφορμή για την έναρξη ενός ακόμη γύρου …διαμαρτυριών, αποτέλεσμα το κατεπείγον έγγραφο του αρμόδιου υπουργείου προς όλες τους Περιφερειακούς Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καλώντας τους μέσα σε δύο ημέρες να καταγράψουν τις οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών. Είχε τίτλο «Μεταβολές σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολικού έτους 2013-2014» και ανέφερε ότι «Από ελέγχους που έχουν διεξαχθεί στα καταχωρημένα στοιχεία του Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Survey), έχει διαπιστωθεί ότι μεγάλος αριθμός σχολικών μονάδων διατηρεί αυξημένη οργανικότητα, η οποία είναι δυσανάλογη με το μαθητικό δυναμικό που έχει στο ενεργητικό της. Ενόψει της έκδοσης Υπουργικών Αποφάσεων σχολικών μεταβολών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σας αποστέλλουμε πίνακες Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων των περιοχών ευθύνης σας και παρακαλούμε για τις απόψεις σας σχετικά με την οργανικότητά τους. Ειδικότερα, στους πίνακες εμφανίζεται η κάθε σχολική μονάδα με την οργανικότητα και το μαθητικό δυναμικό όπως δηλώνεται στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας (Survey) καθώς και στήλη με το τι οργανικότητα θα έπρεπε να έχει κάθε σχολική μονάδα βάσει του μαθητικού της δυναμικού. Επειδή είστε βαθύτεροι γνώστες της κατάστασης των σχολικών μονάδων της περιοχής σας, και των ειδικότερων συνθηκών που τις περιβάλλουν, παρακαλούμε όπως έχουμε την άποψη σας για την οργανικότητα κάθε σχολικής μονάδας καθώς και τυχόν παρατηρήσεις σας. Παρακαλούμε όπως αποστείλετε συμπληρωμένους τους πίνακες μέχρι την Παρασκευή 05-04-2013 στην ηλεκτρονική διεύθυνση t09dypd@minedu.gov.gr”. Την επιστολή υπογράφει η Ευδοκία Καρδαμίτση, αναπληρώτρια προϊσταμένη της Γενικής Διεύθυνσης του υπουργείου.

Επικαιροποίηση
Αυτό είναι το κείμενο – πρόταση (είδατε αν μη τι άλλο ευγένεια) που στάλθηκε στα γραφεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και όπως ήταν λογικό άρχισε αμέσως ένας νέος γύρος συζητήσεων και κινδυνολογίας σχετικά με το μέλλον δασκάλων και σχολείων στην νησιωτική Ελλάδα. Οι περισσότεροι μίλησαν για προσπάθεια της κυβέρνησης να προχωρήσει σε απολύσεις εκπαιδευτικών και να κλείσει σχολικές μονάδες. Ενδεχομένως να θέλουν να πετύχουν εκεί όπου απέτυχαν πέρυσι και πρόπερσι όταν ζήτησαν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και οι τοπικές κοινωνίες αντέδρασαν άμεσα και προσπάθησαν να περισώσουν ότι μπορούσαν. Και δεν τα πήγαν άσχημα. Άμεση ήταν η αντίδραση των Δήμων. Ειδικά αυτοί της Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Θήρας, Μυκόνου και Τήνου ήρθαν σε επικοινωνία με τα αρμόδια γραφεία στη Σύρο ώστε να έχουν μία ξεκάθαρη απάντηση. Και ο Διευθυντής Περιφερειακής Διεύθυνσης Νοτίου Αιγαίου κ. Διονύσης Μεσσάρης ήταν καθησυχαστικός ξεκαθαρίζοντας «το υπουργείο ζήτησε να μάθει κάποια πράγματα. Και κυρίως να επικαιροποιήσει στοιχεία που για κάποια χρόνια δεν είχαν αλλαχθεί και εμφανίζονται αποκλίσεις. Ζήτησα από όλες τις Διευθύνσεις να μου πουν τι συμβαίνει στο χώρο αρμοδιότητάς τους. Μας ενδιαφέρει πάνω απ’ όλα η πραγματικότητα, καθώς δεν υπάρχει μόνο άσπρο ή μαύρο».

Λογιστικά
Και εμείς είχαμε μία μικρή κουβεντούλα με την Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Ειρήνη Βλαστάρη που για μία ακόμη φορά δεν μάσησε τα λόγια της λέγοντας « πρόκειται για μία καθαρά λογιστική κίνηση βάση του συγκεκριμένου προγράμματος όπου αναφέρουν ότι για κάθε 15 μαθητές πρέπει να υπάρχει κι ένας δάσκαλος. Άρα για τριάντα μαθητές δύο δάσκαλοι, για 45 τρεις και ούτω καθεξής. Είναι άσχημο δυστυχώς να γίνεται ένας τέτοιος υπολογισμός για την λειτουργία ενός σχολείου και έτσι δεν αποκλείεται κάποια 6θέσια να βρεθούν στη δυσάρεστη θέση να υποβαθμιστούν. Όμως είναι κάτι που έλεγα εδώ και αρκετό καιρό και κάποιοι δεν ήθελαν να με ακούσουν. Νομίζω ότι έφτασε αυτή η στιγμή που δεν θα μπορούμε να κάνουμε πίσω. Από τη Νάξο η πρότασή μου όσον αφορά πάντα τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι να μην αλλάξει τίποτα. Και ουσιαστικά αυτό ισχύει και για τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων. Η μοναδική αλλαγή που ενδεχομένως να γίνει είναι αυτή στο 2ο Δημοτικό σχολείο της Χώρας Νάξου που αντί για 12 οργανικές θέσεις θα έχει 11. Κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι μαθητές για κάποιο λόγο που δεν γνωρίζω μειώνονται. Πέρυσι προχωρήσαμε σε μία ανάλογη κίνηση στο 1ο Δημοτικό το οποίο έχασε μία θέση. Κάτι που όμως θεωρείται απόλυτα φυσιολογικό όταν μιλάμε για σχολεία μεγάλης κλίμακας. Οι αλλαγές αυτές όμως πρέπει να γίνονται με βάση στοιχείων μίας πενταετίας για να υπάρξει τεκμηριωμένη πρόταση όσον αφορά τις αλλαγές στον μαθησιακό πληθυσμό των σχολείων. Η πρότασή μου προς την περιφέρεια και νομίζω ότι αυτή παρέμεινε, είναι εάν είναι να γίνει μία αλλαγή στη Νάξο αυτή να έχει σχέση με το 2ο Δημοτικό Σχολείο της Χώρας Νάξου»

Διεδρικά
Από εκεί και πέρα η κ. Βλαστάρη επιμένει στην αλλαγή που πρέπει να αποδεχτούν οι κάτοικοι της Νάξου όσον αφορά τα νέα παιδαγωγικά δεδομένα στο χώρο της εκπαίδευσης «Πρέπει να πούμε ότι η Νάξος είναι το τελευταίο νησί των Κυκλάδων, στο οποίο έγιναν συγχωνεύσεις. Στα άλλα νησιά αυτό γίνεται χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα εδώ και σχεδόν μία δεκαετία. Κάτι που έρχεται ως απόλυτη φυσιολογική εξέλιξη με βάση τις πληθυσμιακές αλλαγές και τις μετακινήσεις των κατοίκων. Και στη Νάξο βλέπουμε χωριά να ερημώνουν, να μειώνεται δηλαδή ο πληθυσμός τους καθώς οι κάτοικοι κατεβαίνουν στη Χώρα για να δουλέψουν και μοιραία μεταφέρουν και τα παιδιά τους. Η τοπική κοινωνία όμως θα έπρεπε να αποδεχτεί αυτές τις αλλαγές. Η πρότασή μου ήταν και είναι να προχωρήσουν στη λύση των διεδρικών σχολείων, κάτι που γίνεται σχεδόν σε όλη την Ελλάδα και σίγουρα είναι προς όφελος των μαθητών. Να πάρουμε το παράδειγμα του Γλινάδου και της Βίβλου. Κάλλιστα θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα πολύ δυνατό 68εσιο διεδρικό σχολείο, το οποίο θα είχε μόνιμο δάσκαλο ξένης γλώσσας, γυμναστή αλλά και θα πληρούσε τις προϋποθέσεις για να είναι ολοήμερο. Αντίθετα επέλεξαν να κινηθούν αυτόνομα. Είναι καλύτερο για έναν μαθητή να είναι σε ένα περιβάλλον όπου έχει όλες τις ανέσεις και μπορεί να βελτιώσει την εκπαίδευσή του παρά να είναι σε ένα σχολείο όπου έχουμε διπλές τάξεις και ενδεχομένως άσχημες κτηριακές εγκαταστάσεις. Και δεν θέλω να πω τίποτα εναντίον των συγκεκριμένων σχολείων. Το ίδιο θα μπορούσα να πω και για το Χαλκί με τον Χείμαρρο και τη Μονή. Οι αποστάσεις δεν είναι τόσο μεγάλες, καθώς υπάρχουν σχολεία όπου οι μαθητές μετακινούνται ακόμη και 7 χιλιόμετρα και θεωρώ ότι πρέπει να σπάσει αυτό το ταμπού για τους τοπικούς παράγοντες της Νάξου. Κι αυτό γιατί πάνω απ’ όλα πρέπει να είναι το καλό των παιδιών τους»

Κάλυψη
Από εκεί και πέρα, η κ. Βλαστάρη αναφέρθηκε και στο θέμα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας που ακούστηκε ώστε να αποφευχθούν προφανώς οι προσλήψεις νέων διδασκάλων τονίζοντας «σήμερα οι δάσκαλοι απασχολούνται 24 ώρες την εβδομάδα. Αριθμός που είναι παραπάνω από ικανοποιητικός. Δεν υπάρχει όφελος για κανέναν εάν αυξηθούν οι ώρες, ούτε για το σχολείο, ούτε για τους μαθητές. Και οι περισσότεροι δάσκαλοι που εργάζονται σε μικρότερα σχολεία και κάνουν υπερωρίες για να καλύψουν τα όποια κενά ή ανάγκες χρειάζονται, τις πληρώνονται κανονικά. Εμείς για να ολοκληρώσουμε τον τομέα της οργανικότητας των θέσεων στα σχολεία, προτάξαμε κυρίως την νησιωτικότητα και τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα και λιγότερο το εθνικό κομμάτι όπως έγινε στα Δωδεκάνησα. Είναι κρίμα π.χ. να διαλυθεί το μοναδικό 6θέσιο σχολείο που υπάρχει στην Αμοργό για το οποίο τόσο κόπο κάναμε ώστε να το φτιάξουμε. Και οποιαδήποτε μείωση σε νησιά όπου υπάρχει ένα σχολείο είναι το λιγότερο καταδικαστέα».

Απαντήσεις
Πρέπει να σημειώσουμε πάντως ότι σήμερα το μεσημέρι (13:15) στα γραφεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου θα υπάρξει παράσταση διαμαρτυρίας από το σύλλογο δασκάλων σε συνεργασία με τους γονείς της Σύρου με σημείο αναφοράς την κατάργηση οργανικών θέσεων στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου. Παράλληλα, χθες το ΔΣ των δασκάλων συναντήθηκε με τον υφυπουργό Παιδείας Θεόδωρο Παπαθεοδώρου, μετά την ολοκλήρωση παράστασης διαμαρτυρίας που πραγματοποίησαν έξω από το υπουργείο Παιδείας. Στη συνάντηση που έγινε με τον κ. Παπαθεοδώρου, οι δάσκαλοι απαίτησαν την άμεση απόσυρση της απαράδεκτης εγκυκλίου που δυναμιτίζει τα θεμέλια του οικοδομήματος της δημόσιας εκπαίδευσης. Ζήτησαν, επίσης, να σταματήσουν οι λογιστικές προσεγγίσεις των θεμάτων της εκπαίδευσης και να δοθεί έμφαση στους ποιοτικούς της δείκτες. Οι εκπρόσωποι των δασκάλων θέλησαν να λάβουν διευκρινήσεις σε μια σειρά θεμάτων: ωράριο εκπαιδευτικών, ελεγκτές δημόσιας διοίκησης, προσλήψεις αναπληρωτών, προϋπηρεσία αναπληρωτών, συμπτύξεις τμημάτων, ωράριο νηπιαγωγών, απολύσεις εκπαιδευτικών. Οι κυριότερες απαντήσεις του υφυπουργού; Για την οργανικότητα «ζήτησε αιτιολόγηση από τους Περιφερειακούς Διευθυντές των στοιχείων που έχουν δοθεί στο σύστημα καταγραφής ώστε να πάρει το κάθε στέλεχος την ευθύνη της ορθότητας των όσων δηλώνει. Δεν υπάρχει πρόθεση μείωσης των οργανικών θέσεων». Για το ωράριο «ενδεχόμενη αύξηση του ωραρίου δεν προσφέρει από μόνη της καμία λύση. Βασικό πρόβλημα είναι η κατανομή του εκπαιδευτικού δυναμικού. Για προσλήψεις αναπληρωτών «Ο αριθμός τους θα εξαρτηθεί από την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού», για απολύσεις «Δεν προκύπτει από πουθενά τέτοιο θέμα. Το ζήτημα αφορά μόνο όσους βαρύνονται με σοβαρά αδικήματα» και για συμπτύξεις τμημάτων «Δεν υπάρχει καμία εντολή (προφορική ή γραπτή) του Υπουργείου για συμπτύξεις τμημάτων».
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

1 σχόλιο:

  1. Η ανακοίνωση του συλλόγου μας για τις επερχόμενες συγχωνεύσεις:
    http://teachersofnaxos.blogspot.gr/2013/04/blog-post_8966.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή