Παρασκευή, 12 Απριλίου 2013

ΠΡΟ-ΠΑΣΧΑΛΙΝΕΣ (ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ) …ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ & ...ΣΤΡΑΚΑΣΤΡΟΥΚΕΣ ΓΙΑ ΛΙΜΑΝΙ & ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

ΔΥΟ είναι τα αγκάθια που θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπ’ όψιν τους οι διοικούντες τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, εάν θέλουν να ξεμπλέξουν το κουβάρι που ακούσει σε δύο ονόματα. Όνομα Νο1: Λιμάνι. Όνομα Νο2: Αεροδρόμιο.
Για το λιμάνι του νησιού μας, αγκάθι είναι η «χωροθέτησή» του και οι αναρίθμητες αδειοδοτήσεις που απαιτούνται για την αναβάθμισή του. (επέκταση διαδρόμου προσγειώσεως κ.λπ.).
Για το αεροδρόμιο, ο υγροβιότοπος (υγρότοπος) της Αλυκής, ο 1.000 στρεμμάτων, ο μεγαλύτερος των Κυκλάδων, αυτός υγροβιότοπος…
Θέμα οικονομικό θα ήταν περιττό να θέσουμε ετούτη την εποχή την… σαρακοστιανή. Είναι (ένα) θέμα-κεφάλαιο αυτό, που όποιος επιχειρήσει να το ακουμπήσει… τσουρουφλίζεται. (Για σωστή αποκατάσταση του λιμανιού και για επέκταση κατά 300μ. του διαδρόμου προσγειώσεως του υφισταμένου αεροδρομίου, το συνολικό ποσό που ενδείκνυται να δαπανηθεί, είναι τεράστιο)


Τα δύο παραπάνω υψίστης σημασίας ζητήματα που ταλανίζουν, χρόνια τώρα, το νησί μας, είθισται να απασχολούν την εκάστοτε δημοτική Αρχή, κάτ’ έτος, μήνες ανοιξιάτικους και μήνες προεκλογικούς. Λες και ανοίγουν τα σκόρδα των εκάστοτε διοικούντων τον ημέτερο δήμο, σχεδόν κάθε χρόνο πριν από Πάσχα και κάθε τέσσερα χρόνια πριν από τις δημοτικές εκλογές. Θυμούνται «Λιμάνι» και «Αεροδρόμιο».
Σενάρια και υποσχέσεις…
Σενάρια ακούμε και πάλι ετούτες τις τελευταίες ημέρες πολλά. Και υποσχέσεις εισπράττουμε… και είναι βασανιστικό το ερώτημα: Μήπως όλα αυτά τα «αισιόδοξα», μετά από μερικούς μήνες μείνουν μόνο στα λόγια; Και το βάζω «έτσι» το ερώτημα, διότι ένα έχω να θυμηθώ: Και οι προηγούμενες της νυν, δημοτικές Αρχές, στα παραπάνω «αγκάθια» μπλέξανε, όταν αποφάσισαν να «ακουμπήσουνε» Λιμάνι και Αεροδρόμιο, και δεν ξεμπλέξανε ποτέ…
Ασφαλώς και δεν μεθόδευσαν κατά τον καλύτερο δυνατόν τρόπο τις ενέργειές τους. Ασφαλώς και δεν έκαναν κινήσεις σωστές. Δεν έκαναν όμως -και αυτό ήταν το ολέθριο λάθος τους- τα «προαπαιτούμενα». Δεν φρόντισαν να «θεραπεύσουν» δύο πράγματα: Για μεν το λιμάνι, την «χωροθέτηση», για δε το αεροδρόμιο, ό,τι το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Προστατευόμενων Περιοχών, «Natura 2000», επιτάσσει ή, αν θέλετε, υποδεικνύει-προβλέπει και προτείνει για «επεκτάσεις αεροδρομίων που βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από υδρότοπους».
Απάντηση στο ερώτημα, «από πού αντλούν την αισιοδοξία τους για τα παραπάνω υπό εκτέλεση έργα, οι αρμόδιοι του Δήμου Νάξου και Μικρων Κυκλάδων;» δεν έχω…
Οπωσδήποτε χρειάζεται αποκατάσταση το λιμάνι του νησιού μας.
Οπωσδήποτε χρειάζεται επέκταση ο διάδρομος του αερολιμένα Νάξου.
Ασφαλώς και πρέπει τα δύο αυτά υψίστης σημασίας για το αύριο του τόπου μας κεφάλαια κάποια στιγμή θα πρέπει να «ανοίξουνε» (εάν θέλουμε να «κλείσουνε» κάποια ημέρα των ημερών). Έχω όμως έντονη την αίσθηση πως τα «ακουμπάμε», και τα δυο, επιτρέψτε μου να πω, άγαρμπα. Ειδικά, αυτό που αφορά στο αεροδρόμιο Νάξου.
Εν πάση περιπτώσει…
Μετεκλογικός Μαργαρίτης (στην «Κ»)
Μου δήλωνε, μετεκλογικά (Δευτέρα, 17 Ιανουαρίου), ο δήμαρχος Νάξου:
«Δεδομένης της θέσης και του ρόλου του νησιού της Νάξου γενικά αλλά και του Δήμου ειδικότερα (του οποίου η έδρα αποτελεί την πύλη εισόδου – εξόδου του Νοτίου Αιγαίου), καθοριστική σημασία αποκτούν οι κόμβοι – σταθμοί που εξυπηρετούν τις υπερτοπικές διασυνδέσεις και συγκεκριμένα το λιμάνι.
Κατά συνέπεια λόγο του μεγέθους και του ρόλου του νησιού υπάρχει ανάγκη βελτίωσης των υποδομών και υπηρεσιών, που αφορούν άμεσα και έμμεσα τις θαλάσσιες μεταφορές.
Η αδιαφορία και οι λανθασμένοι χειρισμοί των απερχόμενων Δημοτικών αρχών, είναι η αιτία της μη βελτίωσης του λιμανιού και του αεροδρομίου της Νάξου.
Οι λιμενικές εγκαταστάσεις, σήμερα κρίνονται ανεπαρκείς. Είναι αναγκαία λοιπόν η άμεση βελτίωση του υπάρχοντος λιμένα λόγω της αδυναμίας ικανοποίησης των σημερινών αναγκών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και η εύρεση κατάλληλου χώρου για δημιουργία νέου μεγάλου εμπορικού λιμανιού.
Κατασκευή λιμανιού στο Βόλακα, για την εξυπηρέτηση μικρών νησιών.
Εκβάθυνση λιμανιού και αλιευτικού καταφυγίου “Μυρτιδιώτισσας”.
Επέκταση και διαπλάτυνση του νοτίου μόλου που θα μας προστατεύει απ’ το γαρμπή.
Επέκταση του βόρειου μόλου.
Ολοκλήρωση του λιμανιού της Αγ. Άννας και κατασκευή μικρών καταφυγίων σκαφών, σε κατάλληλα σημεία του νησιού.
Όλα αυτά τα απαραίτητα λιμενικά έργα θα γίνουν με απόλυτο σεβασμό προς το περιβάλλον.
Σε ό,τι αφορά στο αεροδρόμιο: Η αδιαφορία, η ατολμία, η ανεπάρκεια, η έλλειψη πολιτικής βούλησης και οι λανθασμένοι χειρισμοί της Δημοτικής αρχής είναι η αιτία της μη επέκτασης και μη βελτίωσης του αεροδρομίου της Νάξου.
Είναι κοινά αποδεκτή η ανάγκη εξασφάλισης διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης, ο οποίος να πληροί τις προδιαγραφές για υποδοχή πτήσεων “charter”.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την αδυναμία μεταφοράς του αεροδρομίου σε νέα θέση, δεδομένου του υψηλού κόστους και του γεγονότος ότι το υφιστάμενο αεροδρόμιο έχει ήδη χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε., δεσμευόμαστε:
Κατ’ αρχήν για άμεση βελτίωση του μικρού σημερινού αεροδρομίου, ώστε να είναι δυνατόν να δέχεται μεγαλύτερα αεροσκάφη και στη συνέχεια προσπάθεια εύρεσης χώρου για μελλοντική κατασκευή νέου διεθνούς αεροδρομίου, αφού προηγουμένως εκπονηθεί κατάλληλη μελέτη κι εξασφαλιστεί σχετική πίστωση.»
Για Λιμάνι: «Ξαναπιάνουμε»… Αζοράκο!
Ξεκαθαρίζουμε: Ιδίαις δαπάναις, δήμος και λιμενικό ταμείο θα καλύψουν την συνολική δαπάνη αποκαταστάσεως της λιμενολεκάνης και των “σπηλαιώσεων”. Και δηλώνουν, ότι «από κοινού, θα επιδιώξουν να υλοποιήσουν τον στόχο τους αυτόν.»
Την Τρίτη, 20 Μαρτίου 2012, ο υποφαινόμενος, σε σχετική με το λιμάνι του νησιού μας έρευνα, σημείωνε στην «Κ»:
«Προ εβδομάδων, αντιπροσωπεία του οικείου δήμου με επί κεφαλής τον ίδιο τον δήμαρχο Μανώλη Μαργαρίτη, επισκέφθηκε την Αθήνα όπου είχε συνάντηση κρίσιμη – καθοριστικής σημασίας για την εκτέλεση του έργου “Επισκευή - Αποκατάσταση Λιμένα Νάξου” με το αρμόδιο καθ' ύλην υπουργείο.
Εκτός όλων των άλλων, στην εν λόγω συνάντηση, το ”παρών” έδωσαν, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου Γιάννης Μαμουζέλος και ο λέκτορας του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου Σαμψών Αζοράκος, ο οποίος καταγίνεται με την μελέτη – υλοποίησή της απαραίτητης αυτής παρεμβάσεως, διορθωτικής - επιβεβλημένης παρεμβάσεως στο λιμάνι του νησιού μας.
Δυσκαμψίες, ως προς την παρέμβαση στο λιμάνι, διαπιστώθηκαν από όλους όσοι εκπροσώπησαν τον οικείο δήμο στο υπουργείο, όμως για την ναξιώτικη αντιπροσωπεία το θέμα δεν έκλεισε... Θα εντάξουν διατείνονται στο όλο έργο της συνολικής αποκαταστάσεως του λιμανιού την ενδεικνυόμενη παρέμβαση μπροστά από τον νοτιοανατολικό ντόκο. Για τον λόγο αυτό αναμένεται εντός των επομένων ημερών να επισκεφθούν και πάλι την Αθήνα. 
Το “αγκάθι”
Η λιμενολεκάνη στο μεγαλύτερο εύρος της έχει περιορισμένο βάθος.
Ο προβλήτας, που εξυπηρετεί σήμερα τα πλοία, διαθέτει ουσιαστικά μόνο μία θέση, αυτήν του κεφαλιού (μετώπης). Έχει υποσκαφτεί η θεμελίωσή του και παρά τις τσιμεντοενέσεις, που τού έγιναν, εξακολουθεί να εγκυμονεί κινδύνους τόσο για τα πλοία όσο και για τους επιβάτες.
ΜΕΤΑ την προ μηνών αυτοψία που έκαναν εκπρόσωποι τής «ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε.» στο λιμάνι τού νησιού μας και την συνάντηση που είχαν με κορυφαία στελέχη του δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, αλλά και τον ίδιο τον δήμαρχο Μανώλη Μαργαρίτη, δεσμεύθηκαν ότι η ολοκλήρωση τού έργου «αποκατάσταση-βελτίωση τού λιμανιού της Νάξου», είναι θέμα δικό τους. Τούτο σημαίνει ότι υπάρχει πολιτική βούληση «να αποκατασταθεί και βελτιωθεί το λιμάνι της Νάξου».
Συνομιλήσαμε με ανθρώπους τού οικείου δήμου, για να ακούσουμε να υποστηρίζουν: «Όλα θα περάσουν από τα χέρια τής ‘’Εγνατίας’’. Είδαν σε τί κατάσταση είναι λιμάνι μας και έβγαλαν τα συμπεράσματά τους. Ό,τι είναι να γίνει, θα γίνει για το λιμάνι μας από την ‘’Εγνατία’’. Μέχρι και την επίβλεψη θα έχουν οι άνθρωποί της».
Δεν ήταν σε θέση να μας ενημερώσουν ως προς την ημερομηνία ενάρξεως των εργασιών αποκαταστάσεως και βελτιώσεως τού λιμανιού μας. και αυτό διότι η ‘’Εγνατία’’ ξαναπιάνει από την αρχή το όλο έργο και εκπονεί ετούτες τις μέρες το σχετικό χρονοδιάγραμμα εκτελέσεως εργασιών.
Η χρηματοδότηση τού εν λόγω έργου είναι εξασφαλισμένη. Αξίζει να επισημανθεί ότι η ‘’Εγνατία Οδός Α.Ε.’’ παίρνει επάνω της και την χρηματοδότηση αποκαταστάσεως και βελτιώσεως τού λιμανιού, έργο το οποίο θα είναι «συγκεκριμένο» και περιορισμένης, κατά πως διαβεβαιώνουν όλοι οι αρμόδιοι τού ημετέρου δήμου, εμβέλειας. Στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι το προηγούμενο δημοτικό συμβούλιο είχε εγκρίνει τη σχετική μελέτη και υλοποίηση τού σχεδίου αποκαταστάσεως και βελτιώσεως τού λιμανιού του νησιού μας.
Μία σημαντική επισήμανση
Υπέρ της κατασκευής ενός σύγχρονου λιμανιού στην Νάξο ετάχθη προ ετών ο συντοπίτης μας Ιάκωβος Λιανός. Ο συνταξιούχος πλοίαρχος Ε.Ν. πως υπεστήριξε, είναι ένας από τους 15.000 κατοίκους που συμφωνεί με την ανάπτυξη του τόπου, σε αντίθεση με τους 33 Ναξιώτες, που προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Σε σχετικό μάλιστα σημείωμά του ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Στις 21/2/2007 διεξήχθη στο Ε' τμήμα στο ΣτΕ, που ασχολείται με τις ενάλιες αρχαιότητες, η εκδίκαση της προσφυγής των 33 Ναξίων, οι οποίοι δεν επιθυμούν την κατασκευή ενός σύγχρονου, ασφαλούς και ευπρεπούς σταθμού άφιξης - αναχώρησης επιβατών και ενός ασφαλούς λιμένα για τα πλοία που ελλιμενίζονται. Δυστυχώς, υπουργική απόφαση του ΥΠΠΟ του 1992 χαρακτηρίζει τον χώρο γύρω από το λιμάνι της Νάξου ως αρχαιολογικό, αναφέροντας ταυτοχρόνως ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού και έτσι θεώρησαν σωστό, επειδή ήτο δωρεάν να δεσμεύσουν περιοχή πλέον των 600.000 τ.μ. συμπεριλαμβανομένου και του ενεργού λιμένα του νησιού, όπου αποδεδειγμένα δεν υπάρχουν αρχαιότητες γιατί στους χώρους του ενεργού λιμένα έχουν γίνει έργα με τη χρηματοδότηση της Ε.Ε., όπως καταφύγιο σκαφών αναψυχής και τουριστικών σκαφών, κατασκευές και ανακατασκευές του βόρειου λιμενοβραχίονα, εκβαθύνσεις λιμένα για την εξυπηρέτηση των πλοίων της γραμμής.
Στην κυριολεξία, ο χώρος του ενεργού λιμένα έχει ανασκαφτεί επανειλημμένως και ερευνηθεί χωρίς να βρεθεί κάτι και κανείς δεν διαμαρτυρήθηκε παρόλο που υπήρχε αυτή η Υ.Α. του ΥΠΠΟ”
Η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης επιβάλλεται να μπει ψηλά στην ατζέντα Δήμου και Λιμενικού Ταμείου Νάξου...
Πρέπει να ξεκινήσει χωρίς άλλες χρονοτριβές το εν λόγω έργο, αφού ο κίνδυνος να «πιάσουν» στον πυθμένα του λιμανιού του νησιού μας τα «πλοία της γραμμής» δεν είναι μικρός...
Οι κατά καιρούς επισημάνσεις της ΠΕΠΕΝ και όχι μόνον που αφορούν στην επισφάλεια του Λιμένα Νάξου επιτακτική ανάγκη είναι να α-να-δει-χθούν στις συζητήσεις που έχουν ήδη ανοίξει με το αρμόδιο καθ’ ύλην υπουργείο οι οικείοι αυτοδιοικητικοί παράγοντες…»
ΑΥΡΙΟ Παρασκευή, στο Δημαρχείο, επί τάπητος, αναφέρουν διασταυρωμένες πληροφορίες, θα τεθεί και πάλι, η σχετική μελέτη Αζοράκου, αφού (σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες) οι βαθμοφόροι που υπηρετούν στα ποστάλια της «γραμμής Παροναξίας» συμφωνούν ότι η εν λόγω μελέτη είναι υλοποιήσιμη και ικανή, εφόσον υλοποιηθεί, να καταστήσει το λιμάνι της Νάξου ασφαλές και λειτουργικό.
Για Αεροδρόμιο: Η παλιά η ιστορία, μιας «εισηγήσεως»…
 Το βράδυ της Δευτέρας, 14 Ιουνίου 2010 (δήμαρχος, τότε, ήταν ο κ. Μαράκης) και σχεδόν στο φινάλε επάνω της δημοτικής συνεδριάσεως του Δήμου Νάξου, το με αριθ. 28 θέμα (σ.σ.: από τα 30 της Ημερησίας Διατάξεως), υπό τον γενικό τίτλο, «Γνωμοδότηση για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων Κρατικού Αερολιμένα Νάξου», μαγνήτισε την προσοχή και το ενδιαφέρον σύσσωμου του Δημοτικού Συμβουλίου Νάξου.
«Ξύπνησε», τότε, το εν λόγω θέμα, συζητήσεις από τα παλιά. Δεν συζητήθηκε, όμως. Και δεν συζητήθηκε, διότι δεν είχαν επαρκή ενημέρωση όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι, ενώ κάποιοι δήλωσαν «ανέτοιμοι» να ψηφίσουν το καυτό όπως το έθεσε στην σχετική εισήγησή της προς το Δημοτικό Συμβούλιο η Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών (του οικείου δήμου)…
Να, πώς είχε η σχετική εισήγηση:
Η εισήγηση
«Σύμφωνα με την εισήγηση της Δ/νσεως Τεχνικών Υπηρεσιών του οικείου δήμου, «η υπό εξέταση μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων κρατικού αερολιμένα αφορά στην εκτέλεση προγραμματιζόμενων έργων στον εν λειτουργία αερολιμένα που βρίσκεται στην περιοχή ‘Αλυκές’ Νάξου, προκειμένου να γίνει σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλέστερο για το επιβατικό κοινό και τα αεροσκάφη:
Επέκταση, αναδιαρρύθμιση και βελτίωση του υφιστάμενου κτηρίου, εμβαδού 350 τ.μ. κατά 850 τ.μ.
Επέκταση κατά 8 στρ,. του υφιστάμενου δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, εμβαδού 4 στρ. και συντήρηση και ασφαλτόστρωση του υφιστάμενου διαδρόμου τροχοδρόμων και της πίστας αεροσκαφών.
Κατασκευή εσωτερικής περιμετρικής οδού πλάτους 6 μ. με μήκος 2 χλμ. Σε απόσταση περίπου 80 μ. από τα όρια.
Κατασκευή βοηθητικού οικίσκου – αποθήκης και στεγάστρου συνολικής επιφάνειας 400 τ.μ.
Επέκταση κατά 6,5 του υφιστάμενου χώρου στάθμευσης με απαλλοτρίωση.
Κατασκευή υδατοπύργου, χωρητικότητας 130 κ.μ.
Αντικατάσταση της υφιστάμενης περίφραξης νατοϊκού τύπου με νέα περίφραξη αυξημένου ύψους μεγίστης ασφαλείας.
Κατασκευή δεξαμενών καυσίμων σε χώρο 1 στρ. υπό απαλλοτρίωση.
Κατασκευή ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, φωτοσημάνσεως και αποχετευτικού δικτύου υγρών αποβλήτων για σύνδεση με δημοτικά δίκτυα.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω αναφερόμενα, θεωρούμε ότι μπορούμε να γνωμοδοτήσουμε κατ’ αρχήν, θετικά επί της παρούσας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων».
Τα παραπάνω ανέφερε στην εισήγησή της, προς το Δημοτικό Συμβούλιο Νάξου, επαναλαμβάνουμε, η Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου Νάξου προς το Δημοτικό Συμβούλιο.»
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου