Δευτέρα, 15 Απριλίου 2013

Εκτός Master Plan το λιμάνι της Νάξου



Ανακοινώνονται τα όρια 30 λιμανιών και οι όροι δόμησης από το Υπουργείο Ναυτιλίας – Ποια λιμάνια στις Κυκλάδες εμπλέκονται στο νέο λιμενικό χάρτη

Αλλάζει όπως όλα δείχνουν ο χάρτης των λιμανιών της Ελλάδας καθώς δόθηκαν στην δημοσιότητα την Παρασκευή από το ΥΝΑ οι προδιαγραφές για την εκπόνηση Γενικών Προγραμματικών Σχεδίων Λιμένων ενόψει και της αναμενόμενης παρουσίασης από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και τα συναρμόδια υπουργεία του συνολικού σχεδιασμού για τις ιδιωτικοποιήσεις-παραχωρήσεις των στρατηγικής σημασίας λιμένων. Και παρά το γεγονός ότι η Μαρίνα της Νάξου έχει …ομαδοποιηθεί όσον αφορά την αξιοποίησή της, το λιμάνι του νησιού είναι εκτός εντός τέτοιου σχεδιασμού. 
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, με την αρμοδιότητα του συνολικού σχεδιασμού και χάραξης της εθνικής λιμενικής πολιτικής για την ανάπτυξη των λιμένων ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις για την εξυπηρέτηση των επιβατών, πλοίων και φορτίων, έχει εκπονήσει και παρουσιάσει νέα Λιμενική Στρατηγική, πενταετούς ορίζοντα.

Στόχος
Τι απαιτείται για την επίτευξη αυτής της στρατηγικής; Η ανάπτυξη των λιμένων με βάση ολοκληρωμένο σχέδιο, η περιφερειακή ανάπτυξη, η διασφάλιση του συντονισμού των παρεμβάσεων, η ιεράρχηση προτεραιοτήτων, η ορθολογική κατανομή των πόρων και η προσαρμογή στις σημερινές - διεθνείς εξελίξεις. Που στοχεύει αυτή η στρατηγική; Στην ολοκλήρωση και ανάπτυξη ενός σύγχρονου λιμενικού συστήματος ενταγμένου σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών, για την αειφόρο ανάπτυξη, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και την εδαφική συνοχή της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ανακοίνωσε τεχνικές προδιαγραφές για την εκπόνηση Γενικών Προγραμματικών Σχεδίων (MasterPlan) των 32 λιμένων διεθνούς και εθνικού ενδιαφέροντος, οι οποίες και επισυνάπτονται με τον παρόν Δελτίο Τύπου. Οι εν λόγω προδιαγραφές διαφοροποιούνται ανάλογα με την κατηγορία του λιμένα.

Κατηγορίες
Οι διαδικασίες σύνταξης αυτών των master plan συνδέονται με την είσοδο ιδιωτών επενδυτών στα λιμάνια και προβλέπεται να ολοκληρωθούν σταδιακά σε ένα χρόνο όσο αφορά τα λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος: Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Βόλος, Αλεξανδρούπολη, Ελευσίνα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καβάλα, Κέρκυρα, Λαύριο, Πάτρα, Ραφήνα, Μύκονο, Ρόδο, Μυτιλήνη και Σούδα Χανιών. Στα επόμενα δύο χρόνια πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί τα επιχειρησιακά σχέδια των λιμανιών: Aργοστόλι, Ζάκυνθος, Σαντορίνη, Καλαμάτα, Κατάκολο, Κόρινθος, Κυλλήνη, Κως, Λάγος, Πρέβεζα, Ρέθυμνο, Χαλκίδα, Σύρος, Βαθύ Σάμου και Χίος. Συνολικά οι Κυκλάδες θα έχουν αναβάθμιση και εμφάνιση ιδιωτών επενδυτών σε Μύκονο, Σαντορίνη και Σύρο ενώ στα νησιά του Αιγαίου θα έχουμε αξιοποιήσεις σε Ρόδο, Μυτιλήνη, Κω, Σάμο και Χίο…  Αυτός είναι πολύ απλά ο νέος λιμενικός χάρτης με δεδομένο ότι τα λιμάνια της Ελλάδας κατατάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες: Σε διεθνούς ενδιαφέροντος, σε εθνικής σημασίας, σε μείζονος ενδιαφέροντος και σε λιμάνια τοπικής σημασίας.

Δήμος
Πρόθεση του υπουργείου είναι να επιλύσει, ενόψει και των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης ή αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων και εκτάσεων των λιμανιών, τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια της λιμενικής ζώνης, τις προσχώσεις που επιτρέπεται να πραγματοποιηθούν, τις υπάρχουσες χρήσεις γης, τους όρους δόμησης στην κάθε περιοχή και τους περιορισμούς που τίθενται καθώς και να προσδιοριστούν όλα τα στοιχεία σχετικά με τη λειτουργικότητα των λιμανιών και τα επίπεδα ασφάλειας που μπορούν να εξασφαλίζουν. Όπως προβλέπεται από το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας που βρίσκεται στη Βουλή όλα τα master plan θα υποβληθούν για έγκριση στο όργανο του ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) το οποίο έχε την ευθύνη της έγκρισης των λιμενικών έργων. Όμως πριν κατατεθούν στην ΕΣΑΛ τα γενικά προγραμματικά σχέδια των λιμανιών θα πρέπει να περνούν από τα δημοτικά συμβούλια των δήμων των πόλεων όπου αναπτύσσονται τα λιμάνια, προκειμένου να υπάρχει σχετική απόφαση.

Κόντρες
Η χάραξη των ορίων μεταξύ πόλεων και λιμανιών αποτελεί συχνά αιτία έντονης διαμάχης ανάμεσα στις διοικήσεις τους και τους δημάρχους κάτι το οποίο το υπουργείο Ναυτιλίας θέλει τώρα να επιλύσει προκειμένου οι υποψήφιοι επενδυτές να έχουν σαφή εικόνα των χώρων που μπορούν να αξιοποιήσουν και των σχετικών όρων. Όπως δήλωσε σχετικά ο υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης, «ένας από τους πρωταρχικούς στόχους είναι η χώρα να διαθέτει σύγχρονες λιμενικές εγκαταστάσεις που θα παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες και θα είναι σε θέση να σταθούν με αξιώσεις στο διεθνή ανταγωνισμό. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο, διά της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, σχεδίασε και παρουσιάζει σήμερα τις τεχνικές προδιαγραφές, με τις οποίες θα εκπονούνται ή θα αναθεωρούνται τα masterplan των λιμένων. Θέτουμε τις βάσεις ώστε οι ελληνικοί λιμένες να γίνουν πραγματικά οχήματα ανάπτυξης για τον τόπο μας».

Ευπρεπισμός
Στην Νάξο πάντως την ερχόμενη Πέμπτη 18 Απριλίου (12:30) θα έχουμε την τακτική συνεδρίαση του ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου Νάξου στην αίθουσα συνεδριάσεων του Λιμεναρχείου Νάξου. Με βάση την κοινοποίηση θα συζητηθούν 22 θέματα μεταξύ των οποίων η  έγκριση μελέτης και όρων διακήρυξης έργου «αποκατάσταση λειτουργικών βαθών λιμένα Νάξου», η έγκριση της μελέτης για τον ευπρεπισμό του κτιρίου αναμονής επιβατών λιμένα Νάξου, η ανάθεση εκτέλεσης του έργου «Αποκατάσταση λιθόκτιστου τοιχίου στον παραλιακό δρόμο λιμένα Κουφονησίων», η έγκριση όρων διακήρυξης για την εκτέλεση του έργου «Αποκατάσταση ζημιών λιμενικών έργων λιμένα Αιγιάλης Αμοργού» και η έγκριση μελέτης και όρων διακήρυξης έργου «Αποκατάσταση παραλιακού κρηπιδώματος και προβλήτα Μουτσούνας». Παράλληλα θα υπάρξει και η σχετική πρόταση για την αναμόρφωση του προϋπολογισμού για το οικονομικό έτος 2013 ενώ δεν αποκλείεται προ ημερησίας διατάξεως να έχουμε και μία πρώτη κουβέντα σχετικά με το καθεστώς που θα ισχύσει φέτος όσον αφορά τα τραπεζοκαθίσματα για την χερσαία ζώνη αλλά και τις επιγραφές ή διαφημιστικές πινακίδες. 
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου