Σε προσωπική βεντέτα μαθητών – Διευθυντή μοιάζει να εξελίσσεται η κατάληψη στο Ενιαίο Λύκειο Νάξου που ξεκίνησε από τον Πέμπτη και είναι όπως λένε τα παιδιά «Θα πάμε όσο αντέξουμε» - Ποια είναι τα αιτήματά τους, τι λένε και τι απαντάει σε πρώτη φάση ο διευθυντής του ΓΕΛ για τον οποίο αναφέρουν οι μαθητές του «θέλει να φτιάξει ένα σωστό σχολείο αλλά έχει πάρει λάθος δρόμο»
Μοιάζει περισσότερο με μία παρτίδα σκάκι όπου τους λευκούς πεσσούς τους έχει ο διευθυντής και τους μαύρους οι μαθητές. Η σκακιέρα δεν είναι άλλη από το Γενικό Λύκειο Νάξου, το οποίο από την περασμένη Πέμπτη το πρωί και με αφορμή την «εορτή της Γυναίκας» τελεί υπό κατάληψη. Γιατί μιλάμε για παρτίδα σκάκι; Μα πολύ απλά μοιάζει με μία σκληρή αντιπαράθεση όπου οι δύο πλευρές έχουν τα δικά τους όπλα, είτε τα ανοίγουν είτε τα κρατούν κλειστά και παλεύουν για τον ίδιο όμως σκοπό. Ένα καλύτερο σχολείο. Όμως όπως λένε οι μαθητές «ο διευθυντής μας το κάνει με λάθος τρόπο»…. Μάλιστα, δεν διστάζουν να παραδεχτούν ότι μπορεί και να είναι μία προσωπική υπόθεση και γιατί όχι μία κόντρα καθώς τα παιδιά σήμερα και δη οι ανήλικοί έχουν μία τάση να λένε την αλήθεια όσο σκληρή και εάν είναι. Δεν διστάζουν μπροστά σε τίποτα (το …τίποτα στη προκειμένη φάση είναι ενδεχομένη η Εισαγγελία) γιατί θεωρούν ότι έχουν δίκιο. Και μάλιστα εντυπωσιάζουν όταν παραδέχονται ότι «τα προηγούμενα χρόνια η κατάσταση ήταν χαλαρή αλλά δεν αντιδρούσαμε και τόσο πολύ γιατί μας …βόλευε», αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τους αρέσει να είναι ριγμένοι.
Πειραματόζωα
Και με αφορμή την κόντρα τους με τον Διευθυντή του Λυκείου Νάξου Παναγιώτη Γατσωτή στέλνουν το δικό τους μήνυμα όσον αφορά την πολιτική κατάσταση και το μέλλον της Ελλάδας «όχι δεν τα φάγαμε μαζί. Μόνοι τους κάποιοι άλλοι τα έφαγαν. Δεν θα μας καταδικάσουν αυτοί το μέλλον μας, δεν θα μας αφήσουν χωρίς όνειρα. Αρκετοί από τους συμμαθητές μας δεν θα δώσουν Πανελλήνιες εξετάσεις γιατί δεν έχουν χρήματα να κάνουν φροντιστήρια καθώς μειώθηκαν οι μισθοί των γονιών τους. Μας κόβουν την εισαγωγή στις σχολές. Θα μπούμε σε σχολές που δεν ξέρουμε εάν θα τελειώσουμε γιατί ενδεχομένως θα κλείσουν. Οι μαθητές της 1ης Λυκείου δεν είναι τίποτα λιγότερο σήμερα από πειραματόζωα για ένα σχολείο που ακόμη κι αυτοί που το σκέφτηκαν δεν έχουν καταλήξει πως θα είναι και απλά εμείς δεν γνωρίζουμε πόσες φορές και που θα δώσουμε. Καλούμαστε να περπατήσουμε σε έναν άγνωστο κόσμο χωρίς εφόδια αλλά μόνο με χρέη και υποχρεώσεις…».
Συγνώμη
Ναι οι μαθητές δεν κρύβονται. Έχουν όμως το θάρρος να ζητήσουν συγνώμη για την έκφραση που ακούστηκε το μεσημέρι της Παρασκευής «για τσουτσέκια που κάνουν ότι τους πουν οι καθηγητές» αναφερόμενοι σε μέλη του 15μελούς συμβουλίου. «Ήταν βαριά έκφραση για τους συμμαθητές μας. Δεν έπρεπε να την πούμε και ζητάμε συγνώμη. Αλλά αρκετές φορές έχουμε λειτουργήσει ως αντίπαλοι μέσα στο ίδιο σχολείο γιατί έτσι θέλει ο διευθυντής μας. «Διαίρει και βασίλευε» είναι αυτό που ακολουθεί και είναι λάθος. Εάν θέλει να είναι νομότυπος καλά θα κάνει να είναι σε όλα σωστός. Και όχι να χρησιμοποιεί άλλα μέτρα και άλλα σταθμά για τους μαθητές. Πώς να τον σεβαστούμε ότι κάνει διακρίσεις ανάμεσά μας. Πως λέει ότι του αρέσει η νομιμότητα όταν υπάρχουν ενδείξεις ότι γίνονται παράξενα πράγματα, μη νόμιμα»…. Οι μαθητές είναι ασταμάτητοι. Παρά τις άσχημες καιρικές συνθήκες μένουν στις θέσεις τους, Το σχολείο είναι κλειστό και σήμερα δύσκολα θα ανοίξει τις πόρτες του για τους μαθητές. Τελεί υπό κατάληψη. Μάλιστα έχουν αναρτήσει και στο διαδίκτυο μία λίστα με τα αιτήματά τους ή πιο σωστά τους λόγους που τους ώθησαν να προχωρήσουν σε μία τέτοια κίνηση. Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι υπήρξαν παραιτήσεις από το 15μελες συμβούλιο των μαθητών του Λυκείου καθώς αρκετοί είναι αυτοί που θεωρούν ότι δεν εκφράζεται πλέον το σύνολο των μαθητών ενώ στην ψηφοφορία για την πραγματοποίηση της κατάληψης αυτοί που ψήφισαν υπέρ ξεπέρασαν τους 200 κάτι που σημαίνει ότι τουλάχιστον τα 2/3 των μαθητών ήταν υπέρ αυτής της κίνησης…
Αιτήματα
Ποια είναι τα αιτήματα; Τα περισσότερα όπως είπαμε αφορούν την σχολική κοινότητα σε επίπεδο λειτουργίας αλλά και σε επίπεδο εκπαίδευσης ενώ κάνουν λόγο για την επόμενη ημέρα (Πανελλήνιες) της ζωής τους, Αίσθηση προκαλεί και ένα από τα αιτήματα που έχει σχέση με τον «αυταρχικό, αρχηγικό ρόλο ορισμένων παιδιών» κάτι που σίγουρα προκαλεί ερωτηματικά αλλά ίσως να έχει σχέση με την συγκρότηση του 15μελούς και του τρόπου λειτουργίας του… Αναλυτικά, τα αιτήματα:
- Έλλειψη διαλόγου μεταξύ μαθητών και Διεύθυνσης
- Ύποπτο καθεστώς απουσιών, υποκειμενικότητα σχετικά με την αποδοχή δικαιολογητικών και χάνονται δικαιολογητικά
- Ασύμμετρη και άδικη κατανομή ποινών χωρίς διευκρινίσεις για το θέμα, εξιλαστήριων θυμάτων, λάθος τιμωρίες σε λάθος στιγμές
- Χαλαρός ασύμμετρος έλεγχος όσον αφορά τις εφημερίες καθηγητών, έλλειψη αισθήματος ασφάλειας
- Αδυναμία ελέγχου των σχολικών εκδηλώσεων
- Αυταρχικά αρχηγικός ρόλος ορισμένων παιδιών
- Ανισότητες μαθητών ως προς την αντιμετώπισή τους
- Καμία συναίσθηση της θέσης του μαθητή από τη Διεύθυνση
- Ψυχρή νομική προσέγγιση των ζητημάτων του σχολείου από τη Διεύθυνση που δεν δίνει καμία ευελιξία κινήσεων (απαραίτητη σε ένα περιβάλλον με νέους) και αναιρεί οποιαδήποτε σύγκλιση των μαθητών με τους καθηγητές και τη διεύθυνση
- Χρήση ψευδών και απειλών από τη Διεύθυνση για τις συνέπειες μιας κατάληψης
Καθεστώς φόβου όσον αφορά την κριτική προς τη Διεύθυνση -μη ελεύθερη έκφραση θετικών απόψεων
- Ελλιπής ενημέρωση σχετικά με τις Πανελλήνιες
- Μείωση εισακτέων στις Σχολές
- Παραπλανητικά στοιχεία σχετικά με τις Πανελλήνιες, να σημειωθεί ότι διδάσκονται στον ελάχιστο βαθμό, ευθύνονται για τα παραπάνω
Σωστή λειτουργία
Από τα αιτήματα αυτά τα τρία τελευταία έχουν σχέση με την επόμενη ημέρα και ουσιαστικά καταγγέλλουν το κλείσιμο του γραφείου ΣΕΠ (σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός) που υπήρχε και έδινε πληροφορίες σχετικά με το τι συμβαίνει στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας. Πρέπει να σημειώσουμε ότι το ρόλο αυτό είχε τελευταία ο κ. Γιάννης Κόντε, υποδιευθυντής σε εθελοντική βάση ώστε να μην χάνουν την επαφή τους τα παιδιά με το συγκεκριμένο θέμα. Από εκεί και πέρα όσον αφορά τα αιτήματα αυτό που εντυπωσιάσει είναι η καταγγελία προς το πρόσωπο του διευθυντή ότι είναι ψυχρός, τυπικός υπέρ του δέοντος, διπρόσωπος και χωρίς διάθεση διαλόγου με τους μαθητές του. Ένας δηλαδή τυπολάτρης, που επικαλείται τους κανονισμούς όταν πρόκειται να προχωρήσει σε αποβολή μαθητών αλλά κάνει διακρίσεις «ξεχνώντας» απουσίες ή τιμωρίες που έχουν σχέση με τα… δικά του παιδιά. Καταγγελίες που όπως παραδέχονται και οι ίδιοι «ξέρουμε τι γίνεται και πως λειτουργεί, καθώς μας έχει χωρίσει σε κατηγορίες όμως είναι δύσκολο να το αποδείξουμε. Βλέπετε υπό την πίεση μίας τιμωρίας ένας μαθητής μπορεί να φοβηθεί και να μην πει την αλήθεια…» αυτό απαντούν όταν τους τίθεται το ερώτημα «αυτές οι κατηγορίες είναι σοβαρές κα οδηγούν σε πράξεις που μπορεί να επιφέρουν παρεμβάσεις ακόμη και ανώτερων οργάνων, οπότε θα πρέπει να τις αποδείξετε». Αλλά αυτό που τους ενδιαφέρει είναι το σχολείο να αρχίσει να λειτουργεί σωστά και προς την κατεύθυνση που έχει να κάνει με την δημιουργία καλών και σωστών προτύπων. Κι όπως λένε «Μετά από τρία χρόνια όπου το Λύκειο ήταν σε χαλαρούς ρυθμούς, περάσαμε σε ένα πιο σκληρό πλαίσιο. Ε αυτή η μετάβαση δεν γίνεται απότομα. Το ίδιο θέλουμε άλλωστε όλοι. Ένα σωστό σχολείο».
Διάλογος
Από την πλευρά του ο Διευθυντής του σχολείου, χθες το απόγευμα είχε συνάντηση με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων όπου και συζητήθηκε το ζήτημα της κατάληψης. Δεν έχει τη διάθεση να προχωρήσει σε εξεζητημένα μέτρα (βλ παρέμβαση εισαγγελέα) καθώς όπως αναφέρει «αυτό που θέλω είναι να εξαντλήσουμε το διάλογο. Μέχρι τώρα τα παιδιά έχουν αναρτήσει ένα κατάλογο με αιτήματα, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι γενικότητες χωρίς να υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες. Δεν έχουν παρά να έρθουν στο γραφείο μου και να τα συζητήσουμε όλα» είναι το μήνυμα που στέλνει προς τους μαθητές τονίζει ότι «δεν είναι τίποτα περισσότερο από μία πραξικοπηματική κατάληψη που υποκινείται από 10 -15 κορίτσια κυρίως της 1ης και 3ης Λυκείου» αναφέρει ότι «μετά την Γενική Συνέλευση που έγινε την Πέμπτη προχώρησαν σε αλλαγή απόφασης κι ενώ είχαν αποφασίσει να προχωρήσουν σε εκλογές για την συμπλήρωση των μελών του 15μελούς που παραιτήθηκαν» και καταλήγει ότι «θα έλεγα ότι υπάρχει προσωπική κόντρα κυρίως με μαθήτριες που έχουν τιμωρηθεί στο παρελθόν» Επιμένει όμως ότι όλα αυτά μπορούν να λυθούν μέσα από το διάλογο ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος να χαθούν είτε σχολικές εκδρομές ή άλλες δραστηριότητες του σχολείου… Συν τοις άλλοι θεωρεί ότι οι καταλήψεις λειτουργούν θετικά για τους μαθητές που θέλουν να διαβάζουν και μένουν σπίτι τους χωρίς να παίρνουν απουσίες…
Μέση
Στην όλη αυτή ιστορία είναι οι καθηγητές. Κάποιοι λένε ότι οι μαθητές δεν χαρίζονται σε κανένα και μάλιστα είναι σε θέση να καταγγείλουν καθηγητές που δεν είναι – σύμφωνα με την άποψή του – σωστά καταρτισμένοι στο αντικείμενο διδασκαλίας τους. Από την άλλη δεν παραλείπουν να πουν «η συμπεριφορά του διευθυντή έχει αναγκάσει καθηγήτριες να έρχονται στη τάξη και να κλαίνε». Προσπαθούν οι περισσότερο να κρατήσουν ίσες αποστάσεις κάτι που μόνο εύκολο δεν είναι καθώς η καθημερινότητά τους είναι το σχολείο. Κατανοούν ότι το έργο ενός διευθυντή μόνο εύκολο δεν είναι, όμως θεωρούν ότι υπάρχουν κόκκινες γραμμές που κανείς δεν μπορεί να περάσει. Ενοχλούνται όταν βλέπουν τις διακρίσεις ανάμεσα στα ίδια τα παιδιά, θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει ισότητα σε όλους τους τομείς και βέβαια σίγουρα δεν θέλουν να είναι μέλη ενός σχολείου το οποίο τιμωρεί έναν μαθητή γιατί άργησε να προσέλθει εξαιτίας του μεταφορικού μέσου που τον φέρνει από το χωριό του. Όχι δεν είναι αστείο… Όπως ανέφερε μαθητής «τι φταίω εγώ να τρώω αποβολή ή να παίρνω απουσία γιατί το λεωφορείο που με φέρνει από το χωριό άργησε. Φταίω εγώ;» Σίγουρα όχι. Όπως και τα παιδιά της 2ης Λυκείου που όπως μάθαμε μετά από πρωτοβουλία συγκεκριμένων καθηγητών θα πάμε τελικά κανονικά στην προγραμματισμένη τους εκδρομή, Εκτός κι εάν τα …πλοία έχουν διαφορετική άποψη.
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ
Μπράβο στα παιδιά που τολμούν ! Αυτό έχω να πω μόνο!
ΑπάντησηΔιαγραφή