ΟΙ αναμνήσεις για τον άλλοτε αντιδήμαρχο του καταργηθέντος “καποδιστριακού” Δήμου Νάξου μηχανικό Γιάννη Πομόνη και για τον υπογράφοντα ξαναγυρίζουν, σήμερα... Το Κυκλοφοριακό είναι η αιτία...
Η «γάγγραινα» αυτή που επί σειρά πάρα πολλών ετών ''σακατεύει'' την εικόνα και της Χώρας ετούτη την εποχή είναι και πάλι στο προσκήνιο. Όπως και τότε – επί Πομόνη.
Και τότε μία μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων απασχολούσε κόσμο και κοσμάκη. Η «μελέτη Φουσέκη»...
Και ετούτη την εποχή μία μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων «στοιχειώνει'» τις ημέρες μας. Η «μελέτη Περιμένη»...
Το έζησε και «το έζησε πολύ στο πετσί του», όπως λέει, ο Γιάννης Πομόνης το Κυκλοφοριακό. Γι' αυτό και έχει δίκιο όταν λέει ότι ''έχει άποψη''. Του το αναγνωρίζουμε αυτό. Γι' αυτό και επιδιώξαμε να συνομιλήσουμε μαζί του. Κάναμε μια κουβέντα οφείλω να ομολογήσω ενδιαφέρουσα. Οι θέσεις και οι απόψεις οι δικές του θα πρέπει να παραδεχτώ ότι πρόσδωσαν στην παρακάτω συνέντευξη αυτό το ''κάτι άλλο'', που λένε, που επιδιώκει να πάρει από τον συνεντευξιαζόμενό του ένα καθημερινό έντυπο.
Του υποβάλαμε ερωτήματα, για να τον ακούσουμε να μας μιλάει όχι χύμα, που λένε, αλλά ''πατώντας'' επάνω στις εμπειρίες που απέκτησε όταν επί των ημερών του ο άλλοτε “καποδιστριακός'' δήμος μας προσπάθησε να βρει την πρέπουσα λύση στο πρόβλημα που ο τότε δήμαρχος Νίκος Μαράκης είχε “βαφτίσει'' (γ)καμήλα...
Διαβάστε τις απόψεις του γνωστού μηχανικού Γιάννη Πομόνη:
(Ας αναφερθεί ότι: Στα χέρια των της νυν διοικήσεως του «καλλικράτεου», διευρυμένου πλέον Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων βρίσκεται «το Νέο Κυκλοφοριακό». Πρόκειται για την κυκλοφοριακή μελέτη που κατά παραγγελία του οικείου 27μελούς δημοτικού συμβουλίου (9413/29-07-2011) εκπόνησε το «Μελετητικό (Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων) Περιμένη», με σύμβαση που υπογράφηκε στις 04/10/2011.
- «Είναι μια ακόμη μελέτη. Δεν πρόλαβα να ενημερωθώ όσο θα ήθελα γιατί δεν έχουμε κληθεί από τον δήμο ως σύλλογος Μηχανικών για περαιτέρω ενημέρωση... Κάτι που θα γίνει πιστεύω μέσα στις επόμενες ημέρες. Ό,τι διαβάσαμε όλοι μας από την εφημερίδα σας και τα τελευταία σχετικά επανωτά δημοσιεύματά σας, γνωρίζω κι εγώ. Τίποτε περισσότερο...
- »Θα έπρεπε να είχαμε κληθεί. Όχι τώρα, αλλά από τότε που συστάθηκε η Επιτροπή Κυκλοφοριακού. Αυτό είναι που θέλω κατ' αρχήν να επισημάνω. Ο σύλλογός μας θα έπρεπε να είχε κληθεί από την πρώτη στιγμή. Το ζητούμενο δεν είναι όμως εκεί… Δεν θα γίνει τώρα ‘διαβούλευση’’; Αυτό δεν γράψατε κι εσείς; Εε, αφού ‘ανοίξει’ η ‘’διαβούλευση’’ θα διαβουλευθεί και ο σύλλογός μας με τα μέλη του, και θα αποφανθεί επί της προτεινόμενης μελέτης...
- »Η μελέτη είναι μελέτη. Είναι μία σεβαστή μελέτη. Δηλαδή: ο κάθε συγκοινωνιολόγος που έρχεται παίρνει τις κατευθύνσεις από τον δήμο και κάνει μία μελέτη. ...Δηλαδή, το πρόβλημα της Νάξου αυτή τη στιγμή δεν είναι αν ο τάδε δρόμος είναι άνοδος ή κάθοδος. Αυτά τα βγάζουν οι μελετητές. Αν οι μελετητές – συγκοινωνιολόγοι βαθμολογήσουν όλες τις παραμέτρους του προβλήματος και αν αποδείξουν ότι αν γίνει ο τάδε δρόμος ''κάθοδος'' παίρνει έξι (6) βαθμούς, ενώ αν γίνει ''άνοδος'' θα πάρει πέντε (5), ο δήμος θα επιλέξει τη λύση με το έξι (6). Δεν έχουμε να πούμε κάτι περισσότερο εκεί πέρα εμείς οι απλοί δημότες. Κανένας μας...
- »Το θέμα είναι να βρεθούν τα χρήματα, να γίνουνε αυτοί οι προτεινόμενοι κόμβοι που αναφέρετε κι εσείς στα αποκλειστικά δημοσιεύματά σας,, να γίνουνε τα έργα τα συνοδευτικά και, κυρίως, έτσι με μια πρώτη ματιά που έριξα, ως προς τη κυκλοφορία των πεζών να δοθεί μεγαλύτερη σημασία. Τί θέλω να πω: μπορεί να λύσουμε το πρόβλημα με τα αυτοκίνητα, όμως η Νάξος έχει μεγάλο πρόβλημα με την μετακίνηση εντός πόλης των πεζών. Τόσο το καλοκαίρι όσο και το χειμώνα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο δεν … έχει κανείς τώρα να πει αν ''μ’ αρέσει αυτός ο δρόμος..., αν ανεβαίνει ή κατεβαίνει… Οι άνθρωποι που εκπόνησαν τη σχετική μελέτη είναι επιστήμονες. Όπως δούλεψαν και οι τότε (μελέτη Φουσέκη, τότε που εγώ ήμουν ο αρμόδιος αντιδήμαρχος) το ίδιο δούλεψαν και οι τωρινοί. Με βάσει τις γνώσεις τους πορεύονται όλοι. Δεν αλλάζει κάτι. Και εννοώ τους βασικούς άξονες, στις μελέτες. Προέχει, Γιάννη, ο πεζός και μετά έρχονται όλα τα άλλα.
- »Θα πρέπει η πόλη να είναι, να γίνει όσο πιο λειτουργική γίνεται. Αυτό είναι το ζητούμενο όταν κάποιος βάζει σε εφαρμογή μια μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Όλα τα άλλα είναι περιττά... Χρειάζεται όμως ''διαβούλευση''. Χωρίς διαβούλευση και συναίνεση της κοινωνίας δεν είναι δυνατόν να κάνει κανείς κανένα βήμα επιτυχίας.
- »Εμείς, επί Μαράκη, προσπαθήσαμε. Κάναμε ό,τι πιο καλό μπορέσαμε να κάνουμε τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Όμως, η μελέτη ''κόπηκε'', κακώς πιστεύω, από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Θα είχαμε δώσει λύση τότε στο Κυκλοφοριακό, πιστεύω, αν μας άφηναν να υλοποιήσουμε τη μελέτη του Γραφείου Φουσέκη. ''Κόπηκε'' όμως εκείνη η μελέτη, για τον γνωστό λόγο που επικαλέστηκε η τότε δημοτική παράταξη που βρισκόταν στην αντιπολίτευση. ''Πάτησε'' η Περιφέρεια και ο τότε γενικός γραμματέας Χαράλαμπος Κόκκινος στο θέμα της Παπαβασιλείου και στον χαρακτηρισμό τον απαρχαιωμένο που τον συνόδευε τότε αυτόν τον κεντρικό οδικό άξονα. Κακώς, επαναλαμβάνω, ''κόπηκε'' η μελέτη Φουσέκη.
- »Τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Πέρασαν κάποια χρόνια. Έχει διαφοροποιηθεί η πόλη μας. Τα αυτοκίνητα είναι προφανώς περισσότερα, τα καταστήματα τα εμπορικά κάπως διαφορετικά κ.λπ. Θέλω να πω ότι, επιβάλλεται να τροποποιηθεί ή μάλλον να εφαρμοστεί μια μελέτη που να είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες του ''σήμερα''. Με πρώτο το δημότη, τον πεζό επαναλαμβάνω. Αυτός θα πρέπει να είναι ο ''οδηγός'' υλοποίησης κάθε κυκλοφοριακής μελέτης. Η διευκόλυνση της μετακίνησης του πεζού προέχει...
- »Αφού με ρωτάς θα σου απαντήσω, αν και ήθελα εξαρχής να σου το αναφέρω αυτό. Άκουσε, λοιπόν: Ένα βασικό στοιχείο, ένα βασικό εργαλείο για την επίλυση του Κυκλοφοριακού, σε όλες τις πόλεις του Κόσμου, μικρές και μεγάλες, είναι τα ''πάρκινγκ''. Χωρίς ''πάρκινγκ'' κανένα Κυκλοφοριακό δεν λύνεται. Χωρίς ''πάρκινγκ'' θα βλέπουμε αυτοκίνητα εδώ κι εκεί παρκαρισμένα. Μιλάω για παράνομες σταθμεύσεις. Και δεν είναι εύκολο να κόβεις πρόστιμα...
- »Δεν ελέγχεται η παράνομη στάθμευση, Γιάννη, εύκολα. Ξέρεις γιατί; Γιατί την ώρα που έχει βγει η Τροχαία, ή η Δημοτική Αστυνομία για να βάλει μια τάξη στα πράγματα, ο ... άλλος δεν παρκάρει παράνομα, γιατί φοβάται την κλήση. Όταν όμως σταματήσει για δυο – τρεις ώρες η τροχονόμευση, ιδίως τις βραδινές ώρες, αφήνει το αυτοκίνητό του όπου τον διευκολύνει καλύτερα , κι άντε μετά εσύ να βγεις με την Δημοτική Αστυνομία ή με την Τροχαία και να μαζεύεις πινακίδες. Είναι πολύ δύσκολο αυτό.
- «Γι’ αυτό χρειάζονται τα ''πάρκινγκ''. Θα πρέπει δε να είναι αυτά πολύ κοντά στον μεγάλο συνωστισμό, πολύ κοντά στην μεγάλη κίνηση ώστε να μπορεί εύκολα αυτός που θέλει να βοηθήσει στην διευκόλυνση της ροής της κίνησης να σταθμεύει...
- »Με ρωτάς για τα διπλά παρκαρίσματα... Άκουσέ με: Αν το παρκάρισμα σε δρόμο που είναι διπλής κατεύθυνσης είναι διπλό, τότε μην το ψάχνεις. Χάος...
- »Διαβάζω καθημερινά για τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα και μοτοποδήλατα μέσα στην Χώρα, σε κεντρικά σημεία και δρόμους. Θα ήθελα λοιπόν να σου πω ότι σε όλες τις πόλεις του Κόσμου υπάρχουν παρκαρισμένα επί των δρόμων, κεντρικών και μη, αυτοκίνητα. Με μία διαφορά όμως: Μονό παρκάρισμα σε δρόμο μονής κατεύθυνσης. Δυστυχώς στο νησί μας παρατηρείται να γίνονται διπλοπαρκαρίσματα σε δρόμους μονής κατεύθυνσης. Με τέτοιες καταστάσεις κανένα Κυκλοφοριακό δεν επιλύεται.
- »Μονό παρκάρισμα σε δρόμο μονής κατεύθυνσης συναντά κανείς σε όλες τις πόλεις του Κόσμου που έχουν καλά ρυθμισμένο Κυκλοφοριακό...
- »Τα ''πάρκινγκ'' θα πρέπει να είναι περιμετρικά της πόλης. Αυτό θελήσαμε κι εμείς επί Μαράκη να κάνουμε. Μάλιστα έναν από τους χώρους που είχαμε επιλέξει για να ομαλοποιήσουμε την κίνηση των οχημάτων στην ευρύτερη περιοχή του Αγίου Γεωργίου ήταν πλησίον του ξενοδοχείου Porto Naxos. Όμως η επιλογή μας αυτή δεν ευοδώθηκε εξ αιτίας λόγων που δεν είχαν να κάνουν με τον συνδυασμό μας. Εν πάση περιπτώσει...
- »Να επισημάνω ότι, αν τα ''πάρκινγκ'' είναι σε μεγάλη απόσταση από την πολλή την κίνηση αυτός με το αυτοκίνητό του που βρίσκεται μέσα στο κομφούζιο, θα επιλέξει να κάνει ... κύκλους γύρω από τον εαυτό του προκειμένου να βρει την ευκαιρία μόλις ξεπαρκάρει κάποιος από κάπου που έχει νόμιμα παρκάρει, να αφήσει το αυτοκίνητό του. Αυτό αυτομάτως δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα, όπως καταλαβαίνεις.
- »Τώρα, να δούμε τί γίνεται... Τώρα να δούμε τί μπορεί να γίνει για να ξεφύγει η πόλη από αυτή τη γάγγραινα...
- »Γιατί να μην προλάβουν; Νομίζω ότι εάν επιδιώξουν να εφαρμόσουν την μελέτη, αφού απαραιτήτως προηγηθεί η δημόσια διαβούλευση που απαιτείται, θα τα καταφέρουν. Φτάνει να μην ''πέσουν'' σε ενστάσεις και άλλα τέτοια. Και για να αποφευχθεί αυτό απαραίτητη ανάγκη είναι να γίνει σωστή και δημοκρατική δημόσια διαβούλευση. Ο κάθε πολίτης θα πρέπει να εκφραστεί ελεύθερα. Όπως και ο κάθε καταστηματάρχης. Ο καθένας που ζει και εργάζεται σε αυτή την πόλη. Εάν λοιπόν βάλουν όλοι κάτω τις απόψεις τους, και αφού οι υπεύθυνοι κάτσουν και τις ακούσουν όλες, τις επεξεργαστούν και συζητήσουν με τον κόσμο όλο, νομίζω ότι θα μπορέσουν να βρουν τις πιο σωστές και πιο λειτουργικές ρυθμίσεις που η μελέτη προτείνει. Εε, μετά από μόλα αυτά, πιστεύω ότι η μελέτη, αν και ο Φλεβάρης φεύγει σιγά – σιγά, είναι δυνατόν σε μεγάλο ποσοστό να υλοποιηθεί φέτος. Η υπόλοιπη, του χρόνου. Είναι αδύνατον θεωρώ να εφαρμοσθεί όλη η μελέτη φέτος. Δεν γίνεται. Δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο. Θα ήθελα επίσης να σου πω ότι για να υλοποιηθεί ολόκληρη η μελέτη είναι αναγκαίο να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις στο δίκτυο. Αυτό συνεπάγεται παρεμβάσεις σε κάποια σημεία της πόλης. Αυτά όλα απαιτούν χρόνο και χρήμα, όπως καταλαβαίνεις. Γι' αυτό λέω ότι, δεν γίνεται φέτος να έχουμε το 100% της μελέτης Όμως, σε ένα βαθμό μπορεί να υλοποιηθεί.
ΠΛΗΝ του ζητήματος που αφορά στην έλλειψη χώρων σταθμεύσεως οχημάτων, ένα μεγάλο ζήτημα που θα πρέπει οπωσδήποτε να διευθετηθεί, είναι η καθοριστικής σημασίας παράμετρος (που θα «μετρήσει» όσο τίποτε άλλο στην επίλυση του προαναφερθέντος διογκωμένου κατά τα τελευταία έτη προβλήματος) είναι αυτή που ακολούθως ο προ ετών αντιδήμαρχος Νάξου Γιάννης Πομόνης μάς μίλησε:…
Ποια είναι αυτή; Διαβάστε το σχόλιό του, και θα καταλάβετε περί τίνος πρόκειται…:
»Το κακό είναι ότι το χάος που ιδίως τα καλοκαίρια βλέπουμε να παρατηρείται μέσα στην πόλη της Νάξου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις κακές, στις χαριστικές επιλογές των εκάστοτε μέχρι σήμερα δημοτικών αρχών...
»Άκουσέ με, Γιάννη: θες το σχέδιο «άλφα», θες το σχέδιο «βήτα» της οποιαδήποτε μελέτης, να εφαρμοσθεί. Συμφωνώ. Χωρίς χαριστικές επιλογές και ρυθμίσεις όμως για κανέναν. Να ισχύσει το ''μέτρο'' που θα επιλεγεί για όλους. Τελεία και παύλα. Εμένα με νοιάζει ότι, όποιο ''μέτρο'' και να εφαρμόσει κανείς μέσα σε αυτό το χάος που όλοι μας ζούμε ιδίως τα καλοκαίρια..., εάν εφαρμοσθεί χωρίς διακρίσεις, θα αλλάξει προς το καλύτερο αυτή τη χαώδη κατάσταση.
»Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω επίσης ότι: έχει μάθει ο Ναξιώτης και ενδιαφέρεται ... ''καθαρά'', όλοι μας, δεν βγάζω απέξω τον εαυτό μου, να βγάζει τον εαυτό του απέξω. Να ενδιαφέρεται δηλαδή για το σπίτι του, το Γραφείο του και τίποτε παραπάνω. Αυτή η λογική, μας οδήγησε στην κατάσταση που είμαστε, τώρα…
»Μην επιβάλεις πρόστιμο σε αυτόν, στο πεζοδρόμιο, γιατί είναι ψηφοφόρος… Μην επιβάλεις σε αυτόν που έχει καταπατήσει από τα 150 μ. που του δίνει ο δήμος, 600 μέτρα, γιατί είναι συγγενής, αυτή ατιμωρησία μας οδήγησε εδώ που είμαστε…
»Και τα έβλεπα αυτά τα πράγματα και τότε που ήμουν στο δήμο, και δεν αισθανόμουν καλά… Και φτάσαμε στο σημείο μικρές μειοψηφίες ανθρώπων με κάποιες υπογραφές να μπορούνε να ορίζουν το μέλλον του τόπου, το οποίο τελικά το πληρώνουν και αυτοί. Γιατί είμαι σίγουρος ότι μια πόλη που λειτουργεί σωστά μπορεί να βοηθήσει όλους… Με τον τρόπο όμως που δούλευε το σύστημα δεν βελτιωνόταν η κατάσταση.
»Πάντα ήταν το χάιδεμα στην πλάτη, το χαϊδευτικό. Αυτά…
»Σχεδόν ποτέ δεν μπήκανε τα προβλήματα κάτω. Και επίσης, σχεδόν ποτέ δεν έγινε σωστή διαβούλευση..
»Εγώ, μιας και μου θυμίζεις εκείνη την εποχή που ήμουν αντιδήμαρχος για το Κυκλοφοριακό, επέμενα να καθυστερήσει όσο γίνεται η ''διαβούλευση'' για να γίνει σωστή ''διαβούλευση''. Όλα γίνανε ‘’άρπα-κόλλα’’ και γρήγορα, τότε... Και η Αντιπολίτευση θυμάμαι ήθελε όλα να γίνουν στα γρήγορα… Και ο Καπίρης, εκτός των άλλων της Αντιπολίτευσης έλεγε, τότε, απ’ ό,τι θυμάμαι: ''Μην κάνετε διαβούλευση θα μπλέξουμε''… ''Μπαμ-μπαμ'', σε δύο ώρες μέσα… Μα δε γίνεται έτσι να πειστεί ο κόσμος ότι, εκεί που ανέβαινε μέχρι τα χτες, τώρα θα κατεβαίνει η κυκλοφορία. Ας αργήσουμε μια σεζόν, έλεγα τότε… Ας αργήσουμε ένα χρόνο, τους έλεγα. Αλλά δεν με άκουσε κανένας...
»Το θέμα, Γιάννη, που έχει να κάνει με την πελατειακή σχέση, κυρίως με τον δήμο, εμένα με ενοχλούσε τότε... Με ενοχλούσε αφάνταστα. Δηλαδή, να σου πω ένα παράδειγμα: Σου λέει: είσαι υπεύθυνος για τα πεζοδρόμια ή/και για τις παραλίες. Τί κάνεις τότε; Πας, ενημερώνεις τον κόσμο, μία – δύο φορές, προφορικά, πας, του λες του ενδιαφερόμενου: ''έχεις πράγματα να βγάλεις στο δρόμο, μη σε παρακαλώ, έχεις 2 μ., βγάλε τα πράγματά σου στους 80-90 πόντους και άφησε 1.10-1.20, να περνά ο κόσμος… Λέει: ''ναι'', ''ναι''… Όλοι, λένε ''ναι''… Όταν δεν γίνει αυτό, όμως, τί κάνεις; Λες: δήμαρχε, θα πρέπει να πέσει πρόστιμο.
»Αυτά που σου λέω τώρα είναι ''διδάγματα'' για όσους ασχολούνται με την επίλυση του Κυκλοφοριακού στο νησί μας.
»Άμα έβλεπες τί πρόστιμα είχε το συρτάρι του γραφείου μου στο δήμο τότε θα καταλάβαινες πάρα πολλά. Γι παράδειγμα σου να σου αναφέρω ότι, το πρώτο καλοκαίρι, τα πρόστιμα ήταν 70.000 ευρώ, το δεύτερο, 100.000 ευρώ... Κομμένα, αθεώρητα και απλήρωτα, σβησμένα όλα...
»Στεναχωρήθηκαν τότε και τα παιδιά του δήμου που ήταν στην αρμόδια επιτροπή, γιατί αναγκάστηκαν και ''έγραψαν'' θείους, μπαμπάδες, μαμάδες... Από το «Nissaki» μέχρι κάτω, πιάσανε τότε και τους γράψανε όλους τους παράνομους. Κανείς δεν πλήρωσε, βέβαια…
»Εγώ, δεν καταλάβαινα ούτε θείο ούτε μπαμπά ούτε μαμά… Και τα παιδιά των συνεργείων, πρέπει να παραδεχτώ ότι ήταν πολύ αξιόλογα. Βγαίνανε.. Γράφανε αδιακρίτως. Όμως... ''σβησμένα όλα'' , όπως σου προανέφερα. Αυτή η κατάσταση, με στενοχώρησε πολύ.
»Τα λέω όλα αυτά τώρα, για να τα ακούσουν όσοι θέλουν να δώσουν λύση στο μεγάλο αυτό πρόβλημα. Εάν όντως ενδιαφέρονται για την επίλυση του Κυκλοφοριακού δεν θα πρέπει για κανέναν και για τίποτε να μην κάνουν πίσω. Συμφωνείς;
»Για τα ''πασαλάκια'' που μου λες ότι εμποδίζουν... Άκου, Γιάννη: Τα ''πασαλάκια'' θα έπρεπε να είχαν φύγει από την πρώτη χρονιά. Αυτά τοποθετήθηκαν για ένα χρόνο, σου θυμίζω… Μπήκαν για όσο διάστημα θα χρειαζόταν μέχρι να τελειώσει η μελέτη. Όμως έμειναν στους δρόμους, και εμποδίζουν...
»Δεν χρησιμοποιούνται από τους πεζούς τα πεζοδρόμια. Δυστυχώς. Δε λέω...: να εξυπηρετηθεί ο έμπορος, αλλά να εξυπηρετηθεί πρωτίστως ο πεζός. Ο δημότης...
»Εσύ που μένεις στην πόλη αυτή, έχεις δει κανένα ελεύθερο δρόμο να περνάει ένας πεζός; Είναι αυτή κατάσταση; Αυτά θα πρέπει να διορθωθούν, εάν θέλουμε να βγάλουμε από πάνω μας αυτή τη γάγγραινα. Αυτά είναι που με στεναχωρούσαν τότε. Αυτά είναι που με στεναχωρούν και τώρα...
»Δεν ήθελα να είμαι ‘’δήθεν’’ αντιδήμαρχος, αρμόδιος για το Κυκλοφοριακό, και να ανέχομαι όλα όσα σήμερα σου περιγράφω...
»Δεν μπορούσα, δεν ανεχόμουν να βλέπω την πόλη µας χωρίς πεζοδρόμια, τους πεζούς και τα αυτοκίνητα να στοιβάζονται επικίνδυνα στα στενά και χωρίς σήμανση δρομάκια, να βλέπω τις ουρές των οχημάτων στο Λύκειο μπροστά, να μαθαίνω πόσοι τραυματίστηκαν, ή ακόμα και πόσοι σκοτώθηκαν στον κόμβο του καλοκαιρινού σινεµά, να παρακολουθώ το ένα στραβό, να παρακολουθώ το άλλο … ανάποδο…
»Αυτά τα ίδια βλέπω και σήμερα. Επαναλαμβάνεται η ιστορία αυτή η αμαρτωλή. Γι' αυτό λέω, και ας πάρουν στα σοβαρά τα λόγια μου οι αρμόδιοι – σου ξεκαθαρίζω, δεν το παίζω εξυπνάκιας ... απλώς τις εμπειρίες μου τις άσχημες σου καταθέτω, και το κάνω αυτό για να μην την ''πατήσουν'' οι ''σημερινοί'': να εφαρμοσθεί οποιαδήποτε μελέτη βρει σύμφωνο τον κόσμο. Την συναίνεση όλων χρειάζεται η οποιαδήποτε μελέτη κριθεί ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί. ..
»Ό,τι κι αν γίνει κόντρα στην λαϊκή απαίτηση, Γιάννη, θα αποτύχει. Είναι καταδικασμένο να αποτύχει.
»Συναίνεση και συνεργασία χρειάζεται από όλους για να λυθεί το Κυκλοφοριακό, και όχι διακρίσεις και δύο μέτρα και δύο σταθμά. Το συμφέρον της πόλης, του δημότη δηλαδή θα πρέπει να είναι ο ''οδηγός'' μας...».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ
Η «γάγγραινα» αυτή που επί σειρά πάρα πολλών ετών ''σακατεύει'' την εικόνα και της Χώρας ετούτη την εποχή είναι και πάλι στο προσκήνιο. Όπως και τότε – επί Πομόνη.
Και τότε μία μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων απασχολούσε κόσμο και κοσμάκη. Η «μελέτη Φουσέκη»...
Και ετούτη την εποχή μία μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων «στοιχειώνει'» τις ημέρες μας. Η «μελέτη Περιμένη»...
Το έζησε και «το έζησε πολύ στο πετσί του», όπως λέει, ο Γιάννης Πομόνης το Κυκλοφοριακό. Γι' αυτό και έχει δίκιο όταν λέει ότι ''έχει άποψη''. Του το αναγνωρίζουμε αυτό. Γι' αυτό και επιδιώξαμε να συνομιλήσουμε μαζί του. Κάναμε μια κουβέντα οφείλω να ομολογήσω ενδιαφέρουσα. Οι θέσεις και οι απόψεις οι δικές του θα πρέπει να παραδεχτώ ότι πρόσδωσαν στην παρακάτω συνέντευξη αυτό το ''κάτι άλλο'', που λένε, που επιδιώκει να πάρει από τον συνεντευξιαζόμενό του ένα καθημερινό έντυπο.
Του υποβάλαμε ερωτήματα, για να τον ακούσουμε να μας μιλάει όχι χύμα, που λένε, αλλά ''πατώντας'' επάνω στις εμπειρίες που απέκτησε όταν επί των ημερών του ο άλλοτε “καποδιστριακός'' δήμος μας προσπάθησε να βρει την πρέπουσα λύση στο πρόβλημα που ο τότε δήμαρχος Νίκος Μαράκης είχε “βαφτίσει'' (γ)καμήλα...
Διαβάστε τις απόψεις του γνωστού μηχανικού Γιάννη Πομόνη:
(Ας αναφερθεί ότι: Στα χέρια των της νυν διοικήσεως του «καλλικράτεου», διευρυμένου πλέον Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων βρίσκεται «το Νέο Κυκλοφοριακό». Πρόκειται για την κυκλοφοριακή μελέτη που κατά παραγγελία του οικείου 27μελούς δημοτικού συμβουλίου (9413/29-07-2011) εκπόνησε το «Μελετητικό (Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων) Περιμένη», με σύμβαση που υπογράφηκε στις 04/10/2011.
- «Είναι μια ακόμη μελέτη. Δεν πρόλαβα να ενημερωθώ όσο θα ήθελα γιατί δεν έχουμε κληθεί από τον δήμο ως σύλλογος Μηχανικών για περαιτέρω ενημέρωση... Κάτι που θα γίνει πιστεύω μέσα στις επόμενες ημέρες. Ό,τι διαβάσαμε όλοι μας από την εφημερίδα σας και τα τελευταία σχετικά επανωτά δημοσιεύματά σας, γνωρίζω κι εγώ. Τίποτε περισσότερο...
- »Θα έπρεπε να είχαμε κληθεί. Όχι τώρα, αλλά από τότε που συστάθηκε η Επιτροπή Κυκλοφοριακού. Αυτό είναι που θέλω κατ' αρχήν να επισημάνω. Ο σύλλογός μας θα έπρεπε να είχε κληθεί από την πρώτη στιγμή. Το ζητούμενο δεν είναι όμως εκεί… Δεν θα γίνει τώρα ‘διαβούλευση’’; Αυτό δεν γράψατε κι εσείς; Εε, αφού ‘ανοίξει’ η ‘’διαβούλευση’’ θα διαβουλευθεί και ο σύλλογός μας με τα μέλη του, και θα αποφανθεί επί της προτεινόμενης μελέτης...
- »Η μελέτη είναι μελέτη. Είναι μία σεβαστή μελέτη. Δηλαδή: ο κάθε συγκοινωνιολόγος που έρχεται παίρνει τις κατευθύνσεις από τον δήμο και κάνει μία μελέτη. ...Δηλαδή, το πρόβλημα της Νάξου αυτή τη στιγμή δεν είναι αν ο τάδε δρόμος είναι άνοδος ή κάθοδος. Αυτά τα βγάζουν οι μελετητές. Αν οι μελετητές – συγκοινωνιολόγοι βαθμολογήσουν όλες τις παραμέτρους του προβλήματος και αν αποδείξουν ότι αν γίνει ο τάδε δρόμος ''κάθοδος'' παίρνει έξι (6) βαθμούς, ενώ αν γίνει ''άνοδος'' θα πάρει πέντε (5), ο δήμος θα επιλέξει τη λύση με το έξι (6). Δεν έχουμε να πούμε κάτι περισσότερο εκεί πέρα εμείς οι απλοί δημότες. Κανένας μας...
- »Το θέμα είναι να βρεθούν τα χρήματα, να γίνουνε αυτοί οι προτεινόμενοι κόμβοι που αναφέρετε κι εσείς στα αποκλειστικά δημοσιεύματά σας,, να γίνουνε τα έργα τα συνοδευτικά και, κυρίως, έτσι με μια πρώτη ματιά που έριξα, ως προς τη κυκλοφορία των πεζών να δοθεί μεγαλύτερη σημασία. Τί θέλω να πω: μπορεί να λύσουμε το πρόβλημα με τα αυτοκίνητα, όμως η Νάξος έχει μεγάλο πρόβλημα με την μετακίνηση εντός πόλης των πεζών. Τόσο το καλοκαίρι όσο και το χειμώνα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο δεν … έχει κανείς τώρα να πει αν ''μ’ αρέσει αυτός ο δρόμος..., αν ανεβαίνει ή κατεβαίνει… Οι άνθρωποι που εκπόνησαν τη σχετική μελέτη είναι επιστήμονες. Όπως δούλεψαν και οι τότε (μελέτη Φουσέκη, τότε που εγώ ήμουν ο αρμόδιος αντιδήμαρχος) το ίδιο δούλεψαν και οι τωρινοί. Με βάσει τις γνώσεις τους πορεύονται όλοι. Δεν αλλάζει κάτι. Και εννοώ τους βασικούς άξονες, στις μελέτες. Προέχει, Γιάννη, ο πεζός και μετά έρχονται όλα τα άλλα.
- »Θα πρέπει η πόλη να είναι, να γίνει όσο πιο λειτουργική γίνεται. Αυτό είναι το ζητούμενο όταν κάποιος βάζει σε εφαρμογή μια μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Όλα τα άλλα είναι περιττά... Χρειάζεται όμως ''διαβούλευση''. Χωρίς διαβούλευση και συναίνεση της κοινωνίας δεν είναι δυνατόν να κάνει κανείς κανένα βήμα επιτυχίας.
- »Εμείς, επί Μαράκη, προσπαθήσαμε. Κάναμε ό,τι πιο καλό μπορέσαμε να κάνουμε τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Όμως, η μελέτη ''κόπηκε'', κακώς πιστεύω, από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Θα είχαμε δώσει λύση τότε στο Κυκλοφοριακό, πιστεύω, αν μας άφηναν να υλοποιήσουμε τη μελέτη του Γραφείου Φουσέκη. ''Κόπηκε'' όμως εκείνη η μελέτη, για τον γνωστό λόγο που επικαλέστηκε η τότε δημοτική παράταξη που βρισκόταν στην αντιπολίτευση. ''Πάτησε'' η Περιφέρεια και ο τότε γενικός γραμματέας Χαράλαμπος Κόκκινος στο θέμα της Παπαβασιλείου και στον χαρακτηρισμό τον απαρχαιωμένο που τον συνόδευε τότε αυτόν τον κεντρικό οδικό άξονα. Κακώς, επαναλαμβάνω, ''κόπηκε'' η μελέτη Φουσέκη.
- »Τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Πέρασαν κάποια χρόνια. Έχει διαφοροποιηθεί η πόλη μας. Τα αυτοκίνητα είναι προφανώς περισσότερα, τα καταστήματα τα εμπορικά κάπως διαφορετικά κ.λπ. Θέλω να πω ότι, επιβάλλεται να τροποποιηθεί ή μάλλον να εφαρμοστεί μια μελέτη που να είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες του ''σήμερα''. Με πρώτο το δημότη, τον πεζό επαναλαμβάνω. Αυτός θα πρέπει να είναι ο ''οδηγός'' υλοποίησης κάθε κυκλοφοριακής μελέτης. Η διευκόλυνση της μετακίνησης του πεζού προέχει...
- »Αφού με ρωτάς θα σου απαντήσω, αν και ήθελα εξαρχής να σου το αναφέρω αυτό. Άκουσε, λοιπόν: Ένα βασικό στοιχείο, ένα βασικό εργαλείο για την επίλυση του Κυκλοφοριακού, σε όλες τις πόλεις του Κόσμου, μικρές και μεγάλες, είναι τα ''πάρκινγκ''. Χωρίς ''πάρκινγκ'' κανένα Κυκλοφοριακό δεν λύνεται. Χωρίς ''πάρκινγκ'' θα βλέπουμε αυτοκίνητα εδώ κι εκεί παρκαρισμένα. Μιλάω για παράνομες σταθμεύσεις. Και δεν είναι εύκολο να κόβεις πρόστιμα...
- »Δεν ελέγχεται η παράνομη στάθμευση, Γιάννη, εύκολα. Ξέρεις γιατί; Γιατί την ώρα που έχει βγει η Τροχαία, ή η Δημοτική Αστυνομία για να βάλει μια τάξη στα πράγματα, ο ... άλλος δεν παρκάρει παράνομα, γιατί φοβάται την κλήση. Όταν όμως σταματήσει για δυο – τρεις ώρες η τροχονόμευση, ιδίως τις βραδινές ώρες, αφήνει το αυτοκίνητό του όπου τον διευκολύνει καλύτερα , κι άντε μετά εσύ να βγεις με την Δημοτική Αστυνομία ή με την Τροχαία και να μαζεύεις πινακίδες. Είναι πολύ δύσκολο αυτό.
- «Γι’ αυτό χρειάζονται τα ''πάρκινγκ''. Θα πρέπει δε να είναι αυτά πολύ κοντά στον μεγάλο συνωστισμό, πολύ κοντά στην μεγάλη κίνηση ώστε να μπορεί εύκολα αυτός που θέλει να βοηθήσει στην διευκόλυνση της ροής της κίνησης να σταθμεύει...
- »Με ρωτάς για τα διπλά παρκαρίσματα... Άκουσέ με: Αν το παρκάρισμα σε δρόμο που είναι διπλής κατεύθυνσης είναι διπλό, τότε μην το ψάχνεις. Χάος...
- »Διαβάζω καθημερινά για τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα και μοτοποδήλατα μέσα στην Χώρα, σε κεντρικά σημεία και δρόμους. Θα ήθελα λοιπόν να σου πω ότι σε όλες τις πόλεις του Κόσμου υπάρχουν παρκαρισμένα επί των δρόμων, κεντρικών και μη, αυτοκίνητα. Με μία διαφορά όμως: Μονό παρκάρισμα σε δρόμο μονής κατεύθυνσης. Δυστυχώς στο νησί μας παρατηρείται να γίνονται διπλοπαρκαρίσματα σε δρόμους μονής κατεύθυνσης. Με τέτοιες καταστάσεις κανένα Κυκλοφοριακό δεν επιλύεται.
- »Μονό παρκάρισμα σε δρόμο μονής κατεύθυνσης συναντά κανείς σε όλες τις πόλεις του Κόσμου που έχουν καλά ρυθμισμένο Κυκλοφοριακό...
- »Τα ''πάρκινγκ'' θα πρέπει να είναι περιμετρικά της πόλης. Αυτό θελήσαμε κι εμείς επί Μαράκη να κάνουμε. Μάλιστα έναν από τους χώρους που είχαμε επιλέξει για να ομαλοποιήσουμε την κίνηση των οχημάτων στην ευρύτερη περιοχή του Αγίου Γεωργίου ήταν πλησίον του ξενοδοχείου Porto Naxos. Όμως η επιλογή μας αυτή δεν ευοδώθηκε εξ αιτίας λόγων που δεν είχαν να κάνουν με τον συνδυασμό μας. Εν πάση περιπτώσει...
- »Να επισημάνω ότι, αν τα ''πάρκινγκ'' είναι σε μεγάλη απόσταση από την πολλή την κίνηση αυτός με το αυτοκίνητό του που βρίσκεται μέσα στο κομφούζιο, θα επιλέξει να κάνει ... κύκλους γύρω από τον εαυτό του προκειμένου να βρει την ευκαιρία μόλις ξεπαρκάρει κάποιος από κάπου που έχει νόμιμα παρκάρει, να αφήσει το αυτοκίνητό του. Αυτό αυτομάτως δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα, όπως καταλαβαίνεις.
- »Τώρα, να δούμε τί γίνεται... Τώρα να δούμε τί μπορεί να γίνει για να ξεφύγει η πόλη από αυτή τη γάγγραινα...
- »Γιατί να μην προλάβουν; Νομίζω ότι εάν επιδιώξουν να εφαρμόσουν την μελέτη, αφού απαραιτήτως προηγηθεί η δημόσια διαβούλευση που απαιτείται, θα τα καταφέρουν. Φτάνει να μην ''πέσουν'' σε ενστάσεις και άλλα τέτοια. Και για να αποφευχθεί αυτό απαραίτητη ανάγκη είναι να γίνει σωστή και δημοκρατική δημόσια διαβούλευση. Ο κάθε πολίτης θα πρέπει να εκφραστεί ελεύθερα. Όπως και ο κάθε καταστηματάρχης. Ο καθένας που ζει και εργάζεται σε αυτή την πόλη. Εάν λοιπόν βάλουν όλοι κάτω τις απόψεις τους, και αφού οι υπεύθυνοι κάτσουν και τις ακούσουν όλες, τις επεξεργαστούν και συζητήσουν με τον κόσμο όλο, νομίζω ότι θα μπορέσουν να βρουν τις πιο σωστές και πιο λειτουργικές ρυθμίσεις που η μελέτη προτείνει. Εε, μετά από μόλα αυτά, πιστεύω ότι η μελέτη, αν και ο Φλεβάρης φεύγει σιγά – σιγά, είναι δυνατόν σε μεγάλο ποσοστό να υλοποιηθεί φέτος. Η υπόλοιπη, του χρόνου. Είναι αδύνατον θεωρώ να εφαρμοσθεί όλη η μελέτη φέτος. Δεν γίνεται. Δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο. Θα ήθελα επίσης να σου πω ότι για να υλοποιηθεί ολόκληρη η μελέτη είναι αναγκαίο να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις στο δίκτυο. Αυτό συνεπάγεται παρεμβάσεις σε κάποια σημεία της πόλης. Αυτά όλα απαιτούν χρόνο και χρήμα, όπως καταλαβαίνεις. Γι' αυτό λέω ότι, δεν γίνεται φέτος να έχουμε το 100% της μελέτης Όμως, σε ένα βαθμό μπορεί να υλοποιηθεί.
ΠΛΗΝ του ζητήματος που αφορά στην έλλειψη χώρων σταθμεύσεως οχημάτων, ένα μεγάλο ζήτημα που θα πρέπει οπωσδήποτε να διευθετηθεί, είναι η καθοριστικής σημασίας παράμετρος (που θα «μετρήσει» όσο τίποτε άλλο στην επίλυση του προαναφερθέντος διογκωμένου κατά τα τελευταία έτη προβλήματος) είναι αυτή που ακολούθως ο προ ετών αντιδήμαρχος Νάξου Γιάννης Πομόνης μάς μίλησε:…
Ποια είναι αυτή; Διαβάστε το σχόλιό του, και θα καταλάβετε περί τίνος πρόκειται…:
»Το κακό είναι ότι το χάος που ιδίως τα καλοκαίρια βλέπουμε να παρατηρείται μέσα στην πόλη της Νάξου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις κακές, στις χαριστικές επιλογές των εκάστοτε μέχρι σήμερα δημοτικών αρχών...
»Άκουσέ με, Γιάννη: θες το σχέδιο «άλφα», θες το σχέδιο «βήτα» της οποιαδήποτε μελέτης, να εφαρμοσθεί. Συμφωνώ. Χωρίς χαριστικές επιλογές και ρυθμίσεις όμως για κανέναν. Να ισχύσει το ''μέτρο'' που θα επιλεγεί για όλους. Τελεία και παύλα. Εμένα με νοιάζει ότι, όποιο ''μέτρο'' και να εφαρμόσει κανείς μέσα σε αυτό το χάος που όλοι μας ζούμε ιδίως τα καλοκαίρια..., εάν εφαρμοσθεί χωρίς διακρίσεις, θα αλλάξει προς το καλύτερο αυτή τη χαώδη κατάσταση.
»Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω επίσης ότι: έχει μάθει ο Ναξιώτης και ενδιαφέρεται ... ''καθαρά'', όλοι μας, δεν βγάζω απέξω τον εαυτό μου, να βγάζει τον εαυτό του απέξω. Να ενδιαφέρεται δηλαδή για το σπίτι του, το Γραφείο του και τίποτε παραπάνω. Αυτή η λογική, μας οδήγησε στην κατάσταση που είμαστε, τώρα…
»Μην επιβάλεις πρόστιμο σε αυτόν, στο πεζοδρόμιο, γιατί είναι ψηφοφόρος… Μην επιβάλεις σε αυτόν που έχει καταπατήσει από τα 150 μ. που του δίνει ο δήμος, 600 μέτρα, γιατί είναι συγγενής, αυτή ατιμωρησία μας οδήγησε εδώ που είμαστε…
»Και τα έβλεπα αυτά τα πράγματα και τότε που ήμουν στο δήμο, και δεν αισθανόμουν καλά… Και φτάσαμε στο σημείο μικρές μειοψηφίες ανθρώπων με κάποιες υπογραφές να μπορούνε να ορίζουν το μέλλον του τόπου, το οποίο τελικά το πληρώνουν και αυτοί. Γιατί είμαι σίγουρος ότι μια πόλη που λειτουργεί σωστά μπορεί να βοηθήσει όλους… Με τον τρόπο όμως που δούλευε το σύστημα δεν βελτιωνόταν η κατάσταση.
»Πάντα ήταν το χάιδεμα στην πλάτη, το χαϊδευτικό. Αυτά…
»Σχεδόν ποτέ δεν μπήκανε τα προβλήματα κάτω. Και επίσης, σχεδόν ποτέ δεν έγινε σωστή διαβούλευση..
»Εγώ, μιας και μου θυμίζεις εκείνη την εποχή που ήμουν αντιδήμαρχος για το Κυκλοφοριακό, επέμενα να καθυστερήσει όσο γίνεται η ''διαβούλευση'' για να γίνει σωστή ''διαβούλευση''. Όλα γίνανε ‘’άρπα-κόλλα’’ και γρήγορα, τότε... Και η Αντιπολίτευση θυμάμαι ήθελε όλα να γίνουν στα γρήγορα… Και ο Καπίρης, εκτός των άλλων της Αντιπολίτευσης έλεγε, τότε, απ’ ό,τι θυμάμαι: ''Μην κάνετε διαβούλευση θα μπλέξουμε''… ''Μπαμ-μπαμ'', σε δύο ώρες μέσα… Μα δε γίνεται έτσι να πειστεί ο κόσμος ότι, εκεί που ανέβαινε μέχρι τα χτες, τώρα θα κατεβαίνει η κυκλοφορία. Ας αργήσουμε μια σεζόν, έλεγα τότε… Ας αργήσουμε ένα χρόνο, τους έλεγα. Αλλά δεν με άκουσε κανένας...
»Το θέμα, Γιάννη, που έχει να κάνει με την πελατειακή σχέση, κυρίως με τον δήμο, εμένα με ενοχλούσε τότε... Με ενοχλούσε αφάνταστα. Δηλαδή, να σου πω ένα παράδειγμα: Σου λέει: είσαι υπεύθυνος για τα πεζοδρόμια ή/και για τις παραλίες. Τί κάνεις τότε; Πας, ενημερώνεις τον κόσμο, μία – δύο φορές, προφορικά, πας, του λες του ενδιαφερόμενου: ''έχεις πράγματα να βγάλεις στο δρόμο, μη σε παρακαλώ, έχεις 2 μ., βγάλε τα πράγματά σου στους 80-90 πόντους και άφησε 1.10-1.20, να περνά ο κόσμος… Λέει: ''ναι'', ''ναι''… Όλοι, λένε ''ναι''… Όταν δεν γίνει αυτό, όμως, τί κάνεις; Λες: δήμαρχε, θα πρέπει να πέσει πρόστιμο.
»Αυτά που σου λέω τώρα είναι ''διδάγματα'' για όσους ασχολούνται με την επίλυση του Κυκλοφοριακού στο νησί μας.
»Άμα έβλεπες τί πρόστιμα είχε το συρτάρι του γραφείου μου στο δήμο τότε θα καταλάβαινες πάρα πολλά. Γι παράδειγμα σου να σου αναφέρω ότι, το πρώτο καλοκαίρι, τα πρόστιμα ήταν 70.000 ευρώ, το δεύτερο, 100.000 ευρώ... Κομμένα, αθεώρητα και απλήρωτα, σβησμένα όλα...
»Στεναχωρήθηκαν τότε και τα παιδιά του δήμου που ήταν στην αρμόδια επιτροπή, γιατί αναγκάστηκαν και ''έγραψαν'' θείους, μπαμπάδες, μαμάδες... Από το «Nissaki» μέχρι κάτω, πιάσανε τότε και τους γράψανε όλους τους παράνομους. Κανείς δεν πλήρωσε, βέβαια…
»Εγώ, δεν καταλάβαινα ούτε θείο ούτε μπαμπά ούτε μαμά… Και τα παιδιά των συνεργείων, πρέπει να παραδεχτώ ότι ήταν πολύ αξιόλογα. Βγαίνανε.. Γράφανε αδιακρίτως. Όμως... ''σβησμένα όλα'' , όπως σου προανέφερα. Αυτή η κατάσταση, με στενοχώρησε πολύ.
»Τα λέω όλα αυτά τώρα, για να τα ακούσουν όσοι θέλουν να δώσουν λύση στο μεγάλο αυτό πρόβλημα. Εάν όντως ενδιαφέρονται για την επίλυση του Κυκλοφοριακού δεν θα πρέπει για κανέναν και για τίποτε να μην κάνουν πίσω. Συμφωνείς;
»Για τα ''πασαλάκια'' που μου λες ότι εμποδίζουν... Άκου, Γιάννη: Τα ''πασαλάκια'' θα έπρεπε να είχαν φύγει από την πρώτη χρονιά. Αυτά τοποθετήθηκαν για ένα χρόνο, σου θυμίζω… Μπήκαν για όσο διάστημα θα χρειαζόταν μέχρι να τελειώσει η μελέτη. Όμως έμειναν στους δρόμους, και εμποδίζουν...
»Δεν χρησιμοποιούνται από τους πεζούς τα πεζοδρόμια. Δυστυχώς. Δε λέω...: να εξυπηρετηθεί ο έμπορος, αλλά να εξυπηρετηθεί πρωτίστως ο πεζός. Ο δημότης...
»Εσύ που μένεις στην πόλη αυτή, έχεις δει κανένα ελεύθερο δρόμο να περνάει ένας πεζός; Είναι αυτή κατάσταση; Αυτά θα πρέπει να διορθωθούν, εάν θέλουμε να βγάλουμε από πάνω μας αυτή τη γάγγραινα. Αυτά είναι που με στεναχωρούσαν τότε. Αυτά είναι που με στεναχωρούν και τώρα...
»Δεν ήθελα να είμαι ‘’δήθεν’’ αντιδήμαρχος, αρμόδιος για το Κυκλοφοριακό, και να ανέχομαι όλα όσα σήμερα σου περιγράφω...
»Δεν μπορούσα, δεν ανεχόμουν να βλέπω την πόλη µας χωρίς πεζοδρόμια, τους πεζούς και τα αυτοκίνητα να στοιβάζονται επικίνδυνα στα στενά και χωρίς σήμανση δρομάκια, να βλέπω τις ουρές των οχημάτων στο Λύκειο μπροστά, να μαθαίνω πόσοι τραυματίστηκαν, ή ακόμα και πόσοι σκοτώθηκαν στον κόμβο του καλοκαιρινού σινεµά, να παρακολουθώ το ένα στραβό, να παρακολουθώ το άλλο … ανάποδο…
»Αυτά τα ίδια βλέπω και σήμερα. Επαναλαμβάνεται η ιστορία αυτή η αμαρτωλή. Γι' αυτό λέω, και ας πάρουν στα σοβαρά τα λόγια μου οι αρμόδιοι – σου ξεκαθαρίζω, δεν το παίζω εξυπνάκιας ... απλώς τις εμπειρίες μου τις άσχημες σου καταθέτω, και το κάνω αυτό για να μην την ''πατήσουν'' οι ''σημερινοί'': να εφαρμοσθεί οποιαδήποτε μελέτη βρει σύμφωνο τον κόσμο. Την συναίνεση όλων χρειάζεται η οποιαδήποτε μελέτη κριθεί ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί. ..
»Ό,τι κι αν γίνει κόντρα στην λαϊκή απαίτηση, Γιάννη, θα αποτύχει. Είναι καταδικασμένο να αποτύχει.
»Συναίνεση και συνεργασία χρειάζεται από όλους για να λυθεί το Κυκλοφοριακό, και όχι διακρίσεις και δύο μέτρα και δύο σταθμά. Το συμφέρον της πόλης, του δημότη δηλαδή θα πρέπει να είναι ο ''οδηγός'' μας...».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου