Άνοιξε ο διάλογος για πρώτη φορά για το συγκεκριμένο θέμα από την επιτροπή Συγκοινωνιών και κυκλοφοριακών ρυθμίσεων με σκοπό την εξεύρεση λύσης στο μέγα πρόβλημα του κυκλοφοριακού στη Νάξου – Σε μία εβδομάδα η νέα συνεδρίαση με την κατάθεση προτάσεων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς…
Οφείλω να παραδεχτώ ότι ήταν η πρώτη του συμμετοχή ως ακροατής σε επιτροπή του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων με οποιοδήποτε θέμα. Δεν κρύβω ότι είχα αγωνία σχετικά με τα δρώμενα στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου και με δεδομένο ότι το θέμα ήταν ιδιαίτερα ευαίσθητο. Ποιο ήταν αυτό; Μα τι άλλο από το κυκλοφοριακό. Εάν ζήτημα που ταλανίζει τους κατοίκους της πόλης από τα μέσα της δεκαετίας του 80 με δεδομένο ότι όπως δήλωσε ο κ. Καραβίας από το 1987 έως σήμερα έχουν ήδη πραγματοποιηθεί τέσσερις μελέτες, αλλά καμία ποτέ δεν εφαρμόστηκε.
Αντιπαράθεση
«Εφαρμόστηκε» έγραψα και αναφέρω την ένσταση που κατέθεσαν οι περισσότεροι φορείς με πρώτο και καλύτερο τον Γιάννη Παπαδόπουλο, πρόεδρο της μαζικής εστίασης «Φιλοξενία». Τι είπε ο κ. Παπαδόπουλος; «Ήρθαμε εδώ για να καταθέσουμε προτάσεις από μηδενική βάση ή να μιλήσουμε πάνω σε μία πρόταση που έχει ήδη αποφασιστεί και πρέπει να την εφαρμόσουμε». Για να πω την αλήθεια αυτή η απορία μου δημιουργήθηκε στη διάρκεια της εισαγωγής που έκανε ο προϊστάμενος των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου κ. Γρυλλάκης μιλώντας για την μελέτη του 2008 που είχε πραγματοποιηθεί από το προηγούμενο Δημοτικό συμβούλιο αλλά ποτέ ουσιαστικά δεν εγκρίθηκε και μπήκε κι αυτή στο χρονοντούλαπο της ιστορίας όπως άλλωστε και οι τρεις προηγούμενες. Με τους δημότες της Νάξου να έχουν πληρώσει αδρά τεχνοκράτες για να πραγματοποιήσουν μία μελέτη που όμως δεν έφτασε καν στο σημείο να εγκριθεί. Πόσο μάλλον να εφαρμοστεί στην πράξη ώστε να δούμε εάν αυτά που πρότειναν είναι εφικτά ή όχι…
Ιεραρχία
Η ανοιχτή διαβούλευση και με βάση την αρχές της Δημοκρατίας (για πρώτη φορά ένα τόσο σημαντικό θέμα ξεκινάει με τους φορείς και τους πολίτες που εκπροσωπούνται μέσω των δημοτικών παρατάξεων) άνοιξε με τον Δήμαρχο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κ. Μαργαρίτη να δηλώνει ότι υπάρχει η διάθεση και η βούληση για να βρεθεί επιτέλους λύση σε ένα πρόβλημα που ταλανίζει εδώ και χρόνια τους δημότες και εξέφρασε την πεποίθησή του ότι μέσα από τη συνεργασία και την ανοιχτή διαβούλευση με όλους τους φορείς θα βρεθεί η λύση ώστε να δημιουργεί ένα μοντέλο που να ταιριάζει στους δημότες του νησιού. Κρατάμε λοιπόν το γεγονός ότι η Δημοτική αρχή έχει τη διάθεση και τη βούληση για να βρει τη λύση σε ένα χρόνιο και άλυτο πρόβλημα. Κρατάμε επίσης και τη δήλωση του Αντιδημάρχου Δημήτρη Λιανού σχετικά με την ιεραρχία που πρέπει να υπάρχει στο μυαλό όλων όσον αφορά την εκπόνηση της μελέτης για ένα σύγχρονο κυκλοφοριακό που θα σέβεται όχι μόνο τους πεζούς αλλά όλους τους εμπλεκόμενους…
Διευκρινήσεις
Η λέξη «βούληση» και «ιεραρχία» είναι δύο βασικά στοιχεία που κρατάμε για τη συνέχεια της ομιλίας με δεδομένο ότι θα μιλήσουμε για …μπαστούρες. Νομίζω ότι όλοι γνωρίζουν τι σημαίνει αυτή η λέξη και οι περισσότεροι την έχουν χρησιμοποιήσει έστω και μία φορά στη ζωή τους. Για όσους όμως δεν γνωρίζουν κάνουμε μία μικρή μετάφραση «είναι το κοντό σκοινί που χρησιμοποιείται από τον κτηνοτρόφο ώστε να δένει τα πόδια των ζώων ώστε να εμποδίζεται η κίνησή τους». Τι σχέση όμως μπορεί να έχει ένα σχοινί με το κυκλοφοριακό; Πρέπει να κάνουμε μία ακόμη διευκρίνιση… Ο κ. Γρυλλάκης μιλώντας για την μελέτη που έχει στα χέρια του από το 2008 δημιούργησε την εντύπωση στους παρευρισκόμενους ότι αυτή ήταν η πρόταση του Δήμου και πάνω σ’ αυτή θα έπρεπε να καταθέσουν προτάσεις οι εμπλεκόμενοι φορείς, κάτι που προκάλεσε αρχικά αρκετά ερωτηματικά για τον λόγο της διαβούλευσης εφόσον υπήρχε ειλημμένη απόφαση. Διευκρινίστηκε όμως ότι δεν ήταν αυτή η πρόθεση της Δημοτικής αρχής και της Επιτροπής, απλά χρησιμοποιήθηκαν κομμάτια της πρότασης όπως οι μετρήσεις των αυτοκινήτων σε ώρες αιχμής πρωί μεσημέρι και απόγευμα που είχαν γίνει το 2007 ώστε να αποφύγουν μία τέτοια δαπανηρή και χρονοβόρα διαδικασία. Επίσης θα κρατήσει από τη μελέτη την τοποθέτηση τεσσάρων φαναριών στους δρόμους που βρίσκονται το Κέντρο Υγείας / Νοσοκομείο (2), το ζαχαροπλαστείο «Ραντεβού» (1) και το σούπερ μάρκετ «Βιδάλη» (1) ώστε να υπάρχει διευκόλυνση της κυκλοφορίας ενώ ενημέρωσε ότι υπάρχουν τρεις προτάσεις που είχαν γίνει με βάση εκείνη τη μελέτη του 2008 για το κυκλοφοριακό στην πόλη της Νάξου.
Προσαρμογή
Και μπαίνουμε λοιπόν στο… ψητό, που δεν είναι άλλο από τις «παρεμβάσεις» όπως ανέφερε με κόσμιο τρόπο ο κ. Κοντόπουλος ή οι «μπαστούρες» που ανέφερε σε μία πιο λόγια έκφραση του ο κ. Καραβίας, άνθρωποι που έχουν κληθεί από την σχετική επιτροπή να δώσουν τις προτάσεις τους λόγω της πολυετούς παρουσίας τους στα δρώμενα του Δήμου και στο συγκεκριμένο τομέα. Και βέβαια προσθέτουμε εδώ τη λέξη «βούληση» που χρησιμοποίησε ο Δήμαρχος Νάξου στην αναφορά του κάνοντας εισαγωγή στο θέμα του κυκλοφοριακού. Όπως ανέφερε ο κ. Κοντόπουλος υπάρχουν δύο λύσεις για να βρεθεί άκρη σε ένα πρόβλημα που έχει σχέση με το κυκλοφοριακό: να προσαρμόσουμε τους δρόμους στη ροή των οχημάτων (βλ απαλλοτριώσεις, διαπλάτυνση δρόμων) ή να προσαρμόσουμε τη ροή των οχημάτων στους ήδη υπάρχοντες δρόμους. Η απάντηση νομίζω ότι είναι απλή και δεν θέλει δεύτερη συζήτηση. Να προσαρμόσουμε τη ροή των οχημάτων στους ήδη υπάρχοντες δρόμους. Ποιος μπορεί να σκεφτεί ότι η Παπαβασιλείου (σ.σ. μάθαμε ότι είναι επαρχιακός δρόμος και δεν επιτρέπεται σήμανση) μπορεί να διαπλατυνθεί; Άρα η Δημοτική αρχή θα πρέπει να κάνει αυτές τις παρεμβάσεις με βάση τη φιλοσοφία που θέλει να ακολουθήσει ώστε να δώσει λύσεις. Ο κ. Καραβίας παρομοίασε το κυκλοφοριακό με ένα υδραυλικό σύστημα όπου τίποτα δεν είναι αυτόνομο αλλά όλα λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία με «κόμβους», «πίεση» και «ροή». Και τα κλειδιά στην εξεύρεση λύσεις δεν είναι άλλα από τις «μπαστούρες» που θα βάλει η Δημοτική αρχή «ποια πολιτική θα ακολουθήσει στο θέμα της παραλίας;» «ποια η χρήση της Παπαβασιλείου»; «εάν θέλουμε τα αυτοκίνητα μέσα ή έξω από την πόλη»;
Φιλοσοφία
Ουσιαστικά όπως επισήμαναν όλοι η Δημοτική αρχή πρέπει να αποφασίσει τι θέλει να κάνει με τους δρόμους της πόλης. Γιατί πολύ απλά «τέσσερις δρόμοι είναι όλοι κι όλοι» η παραλία, η Παπαβασιλείου, ο Περιφερειακός και η περιοχή του λιμανιού. Οι φορείς επέμειναν στην φιλοσοφία της μελέτης ενώ ο κ. Καραβίας επέμεινε και στην παιδεία των κατοίκων της πόλης που επιμένουν να λύνουν τα προβλήματά τους με βάση το «γράψε - σβήσε» των κλήσεων από τη Δημοτική Αστυνομία. Δήλωση βέβαια που έχει ως στόχο την ψηφοθηρική πολιτική των εκάστοτε δημοτικών συμβούλων με σκοπό να διατηρήσουν την πελατειακή σχέση τους με τους Δημότες. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο… άρωμα που κρατάει χρόνια και δεν έχει σχέση μόνο με τον Δήμο Νάξου αλλά με την καθολική νοοτροπία των Ελλήνων στο συγκεκριμένο θέμα.
Συμπέρασμα
Ποιο είναι το συμπέρασμα της πρώτης ανοιχτής συνεδρίασης για το Κυκλοφοριακό και με το χρόνο να τρέχει; Ότι σε μία εβδομάδα οι εμπλεκόμενοι φορείς καλούνται να παραθέσουν τις προτάσεις τους έχοντας πάρει στα χέρια τους μάλιστα την μελέτη του 2008 ώστε να έχουν έναν σχετικό μπούσουλα. Προβλέπεται ότι οι προτάσεις τους θα είναι αρκετά ριζοσπαστικές (μάλιστα ο κ. Παπαδόπουλος δήλωσε ότι το 2006 οι επαγγελματίες είχαν προτείνει να κλείσει ολοσχερώς ο παραλιακός δρόμος ενώ κάποιος άλλος εκπρόσωπος μίλησε ακόμη και για πεζοδρόμηση από το Λύκειο Νάξου) και ενδεχομένως πιο αυστηρές σε σχέση με αυτές που έχουν ήδη στο μυαλού τους οι δημοτικοί σύμβουλοι. Αυτό που φάνηκε είναι ότι για πρώτη φορά ο Δήμος έχει διάθεση να ακούσει τους φορείς και όλοι μαζί να δώσουν λύση σε ένα πρόβλημα που εδώ και χρόνια ταλανίζει το νησί. Το ζητούμενο όμως παραμένει: οι μπαστούρες τελικά θα είναι για όλους ή για λίγους; Θα κυριαρχήσει το σύνολο σε βάρος του ατόμου ή και πάλι ο καθένας θα κοιτάξει πρώτα να ικανοποιήσει το δικό του αίτημα και να αφήσει τον άλλο στην άκρη; Η συνέχεια την ερχόμενη εβδομάδα…
NΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου