Τετάρτη, 10 Ιουλίου 2013

Από στιγμή σε στιγμή μπορεί να πάρει την… κατηφόρα η χωματερή μας, να βρεθεί στην θάλασσα και να… βάλει πλώρη για Μύκονο!

Να, πώς έχει η εικόνα της χωματερής του νησιού μας ετούτη την εποχή…
Ιούλιος 2013…
Από στιγμή σε στιγμή μπορεί να πάρει την… κατηφόρα η χωματερή μας, να βρεθεί στην θάλασσα και να… βάλει πλώρη για Μύκονο!
Τραγική η εικόνα της. Τραγική και επικίνδυνη, επίσης…
Χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία δύναται να «διαβάσει» κανείς αυτή την εικόνα.
Τα μηχανήματα που «στοιβάζουν» τα απορρίμματα, «κρέμονται» στα «χείλη» της χωματερής μας. Ο κίνδυνος για τους χειριστές τους, τεράστιος. Ο Θεός μαζί τους!


Παίζουν «κορώνα γράμματα» την ζωή τους οι συνδημότες μας αυτοί…
Όλα δείχνουν, ότι δεν πάει άλλο… «Μπούκωσε» η χωματερή μας στην περιοχή του Ξηρόκαμπου... «Μπούκωσε», επικίνδυνα…
Ο φακός της στήλης βρέθηκε, προ ημερών εκεί, και απαθανάτισε τα εικονιζόμενα στιγμιότυπα. Ανατριχιαστικά, είναι…
Αρχές της εφετινής χρονιάς, για δεύτερη φορά, μέσα σε 8 χρόνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέπεμψε την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο – θυμίζουμε - για τις παράνομες χωματερές και τους παράνομους χώρους υγειονομικής ταφής αποβλήτων (Χ.Υ.Τ.Α.), προτείνοντας την καταβολή υπέρογκων χρηματικών ποινών, φίλες και φίλοι αναγνώστες.
Συγκεκριμένα, εάν το Δικαστήριο συμφωνήσει με την πρόταση της Επιτροπής, τότε η Ελλάδα θα πρέπει ν’ «ακουμπά» από €23.000.000 έως €28.000.000, εφάπαξ, (ανάλογα με το πότε θα εκδοθεί η δεύτερη απόφαση του δικαστηρίου) καθώς και €71.193, για κάθε ημέρα που δεν συμμορφώνεται, μετρώντας από την ημέρα που θα εκδοθεί η δεύτερη απόφαση του Δικαστηρίου.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Τζώρτζη Μακρυωνίτη, ο οποίος επισκέφθηκε το νησί μας και την χωματερή μας, τον περασμένο Φεβρουάριο, «τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα», αφενός γιατί υπάρχουν αρκετοί Χ.Α.Δ.Α., που θα πρέπει να σταματήσουν να λειτουργούν και αφετέρου, γιατί πολλά νησιά δεν έχουν καταφέρει ακόμη να κατασκευάσουν Χ.Υ.Τ.Α. Ο κ. Μακρυωνίτης – θέλοντας να τονίσει το μέγεθος του προβλήματος – δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «έπρεπε να είχε βρεθεί λύση χτες», ενώ όπως όλα δείχνουν η μόνη εναλλακτική είναι η μεταφορά απορριμμάτων.
Σε διαφορετική περίπτωση, το πρόστιμο θα αγγίζει τα €100.000 την ημέρα, ένα ποσό που κατά πάσα πιθανότητα θα επιβαρυνθούν οι δήμοι, αφού τουλάχιστον στα μεγάλα νησιά (Τήνο, Άνδρο, Νάξο, Μήλο) και σε πολλά άλλα νησιά, οι αισιόδοξες προβλέψεις κάνουν λόγο για λειτουργία ΧΥΤΑ τουλάχιστον μετά από δύο χρόνια. «Άρα αυτά τα χρόνια τί θα πρέπει να γίνει; Η μόνη λύση είναι η μεταφορά ή να παραμείνουν οι Χ.Α.Δ.Α. και να πέσουν τα πρόστιμα» επεσήμανε ο αντιπεριφερειάρχης.
Βέβαια, κατά την άποψη τού κ. Μακρυωνίτη, «η μεταφορά των απορριμμάτων δεν ενδείκνυται, λόγω του μεγάλου κόστους, το οποίο θα μετακυλιστεί στους δημότες τού κάθε νησιού.» «Δεν νομίζω - πρόσθεσε - ότι είναι η καλύτερη λύση, αλλά δεν υπάρχει κι άλλος τρόπος. Η μεταφορά θα έχει ένα μεγάλο κόστος που στόχος μας είναι (και γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια) να υπάρξει από κάπου χρηματοδότηση για την μεταφορά. Δεν είναι δυνατόν σήμερα, μέσα στην κρίση, να επιβαρύνουμε τους πολίτες με αυξημένα τέλη, γιατί θα αναγκαστούν οι δήμοι να τα επιβάλλουν στους πολίτες.». Και συμπλήρωσε: «Υπάρχουν μερικοί ακόμη ‘σκόπελοι’ που πρέπει να ξεπεραστούν, όπως είναι η ανεύρεση του αποδέκτη (δηλαδή κάποιου Χ.Υ.Τ.Α., που θα δεχτεί τα απορρίμματα, είτε σε άλλο νησί, είτε στην Αττική), καθώς και η χωροθέτηση και δημιουργία σταθμών μεταφορτώσεως (που ίσως μπλοκαριστεί με την προσφυγή οποιουδήποτε πολίτη).
Για τον κ. Μακρυωνίτη, η μόνη λύση που θα περιόριζε σημαντικά τον όγκο των απορριμμάτων που θα έπρεπε να μεταφερθεί ή να καταλήξει σε κάποιον Χ.Υ.Τ.Υ. ή Χ.Υ.Τ.Α. είναι η συστηματική ανακύκλωση, η οποία δυστυχώς δεν εφαρμόζεται στα περισσότερα νησιά. «Σε αυτό το κομμάτι είμαστε αρκετά πίσω. Η Περιφέρεια έχει κάνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια, ήδη αρκετοί δήμοι έχουν ευαισθητοποιηθεί… Για τα μεγαλύτερα νησιά χρειάζεται δουλειά. Δεν νομίζω ότι γίνεται στα περισσότερα νησιά» τόνισε, καθιστώντας σαφές ότι «η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος εξαρτάται από την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και ενεργή συμμετοχή των πολιτών.
…Το αν θα κάνουμε Χ.Υ.Τ.Α. ή Χ.Υ.Τ.Υ. θα καθοριστεί από το τί υλικά θα στέλνουμε μετά σε αυτόν τον χώρο. Ένας Χ.Υ.Τ.Α. μετατρέπεται σε Χ.Υ.Τ.Υ., αν δηλαδή πηγαίνουν μόνο υπολείμματα τα οποία δεν μπορούν να αξιοποιηθούν με άλλο τρόπο, δηλαδή δεν μπορούν να ανακυκλωθούν και δεν μπορούν να κομποστοποιηθούν. Το πρόβλημα είναι στο πότε θα καταφέρουμε να φτάσουμε την ανακύκλωση σε υψηλά ποσοστά, ώστε ο Χ.Υ.Τ.Α. να λειτουργήσει ως Χ.Υ.Τ.Υ. ή ο οποιοσδήποτε χώρος διάθεσης του υπολείμματος να λειτουργήσει ως ΧΥΤΥ» δήλωσε μεταξύ άλλων, ο κ. Μακρυωνίτης.
Τέλος, αναφορικά με τον Χ.Υ.Τ.Α. Νάξου, ο αντιπεριφερειάρχης είπε: «Έχουμε μεγαλύτερα προβλήματα σε άλλα νησιά. Η Νάξος, έχει κάνει ένα βήμα, τουλάχιστον έχει βρει τον χώρο και προχωράει η διαδικασία για την κατασκευή του ΧΥΤΑ. Ελπίζω να μην μπλοκαριστεί το έργο, να ξέρετε ότι αυτό θα το πληρώσουν οι ίδιοι οι Ναξιώτες, οι νησιώτες γενικότερα. Είναι τραγικό στην Ελλάδα να μην μπορούμε να υλοποιήσουμε ένα έργο και να προτιμάμε να πληρώσουμε στο τέλος υπέρογκα ποσά, που θα τα πληρώσουν οι ίδιοι οι πολίτες».
γ.βλαχ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου