Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Σοφία Βασιλάκη: Να μπει ένα τέλος στις εξετάσεις της αποστήθισης



Η Σοφία Βασιλάκη, 1η στο Λύκειο Νάξο όσον αφορά το βαθμό απολυτηρίου (19,6) και έχοντας γράψει τους ψηλότερους βαθμούς σε Ιστορία και Αρχαία Ελληνικά μιλάει για την επιλογή αλλαγής σχολείου την περσινή χρονιά, εξάρει τη βοήθεια που πήρε από την οικογένειά της και την θυσία που έκανε ώστε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της

Ήρθε στη Νάξο το περασμένο καλοκαίρι ακολουθώντας τη «μοίρα» του πατέρα της. 
Εγκλιματίστηκε γρήγορα, οι καθηγητές αλλά και οι συμμαθητές της χωρίς δεύτερη σκέψη την αγκάλιασαν, την βοήθησαν να ενσωματωθεί στη νέα πραγματικότητα και ανταποκρίθηκε με επιτυχία. Αποφοίτησε από το Λύκειο Νάξου έχοντας τον υψηλότερο βαθμό απολυτηρίου (19,6), σημείωσε τον δεύτερο καλύτερο βαθμό πρόσβασης (19,08) όσον αφορά την εισαγωγή της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και παρουσίασε το καλύτερο βαθμό σε Ιστορία (20) και Αρχαία Ελληνικά (17,3). Αυτές τις ημέρες προετοιμάζεται για την μεγάλη απόφαση: την επιλογή της σχολής που θα συνεχίσει τις σπουδές της. Να δηλώσει τη Νομική ή την σχολή της Αγγλικής Φιλολογίας;  Οι γονείς της, της έχουν δώσει το ελεύθερο της επιλογής καθώς αναλαμβάνει το βάρος των συνεπειών που θα έχει η απόφασή της. Όμως, δεν χάνει το χαμόγελό της και δείχνει σίγουρη για το μέλλον της…

Μετακόμιση
Η Σοφία Βασιλάκη επέστρεψε στη Νάξο, καθώς ο πατέρας της Κωνσταντίνος Βασιλάκης, αποστρατεύθηκε τον περασμένο Ιούλιο, μετά τις κρίσεις στην ηγεσία της Αστυνομίας και έχοντας τα δύο τελευταία χρόνια τη θέση του Διευθυντή στην διεύθυνση Αστυνομίας Κυκλάδων. Η 18χρονη μαθήτρια από τη 3η Δημοτικού και έως τη Β’ Λυκείου ήταν στη Σύρο και η αλλαγή αυτή αν μη τι άλλο ήταν ξαφνική ιδιαίτερα όταν μιλάμε για μαθητές που βρίσκονται ένα βήμα πριν από τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Όμως, η οικογένεια Βασιλάκη τόλμησε έκανε το μεγάλο βήμα και εκ του αποτελέσματος δικαιώθηκε. «ήταν μία ιδιαίτερη χρονιά για μένα καθώς μετακινήθηκα από τη Σύρο στη Νάξο. Το ευχάριστο είναι ότι ενσωματώθηκα ιδιαίτερα γρήγορα στο νέο μου περιβάλλον και θεωρώ ότι τον μεγαλύτερο ρόλο τον έπαιξαν οι καθηγητές μου, οι οποίοι από την πρώτη στιγμή με αγκάλιασαν, με στήριξαν και μου έδωσαν όλα εκείνα τα εχέγγυα ώστε να συνεχίσω απρόσκοπτη την προσπάθειά μου για να πετύχω στις εξετάσεις. Πρέπει να πω ότι αν και εδώ οι μαθητές είναι πολύ περισσότεροι, ένιωσαν ζεστασιά καθώς οι καθηγητές είναι πιο προσιτοί και ένιωσα οικεία, κάτι που δεν ίσχυε στην Σύρο όπου θεωρώ ότι εκεί οι καθηγητές είναι πιο τυπικοί ακόμη και στις σχέσεις τους με τους μαθητές»…  Η Σοφία πάντως δηλώνει πάντως ότι οι βαθμοί της σε σχέση με τη Σύρο βελτιώθηκαν αρκετά όταν βρέθηκε στη Νάξο…

Επιλογή
Η Σοφία τελειώνει τη χρονιά έχοντας βαθμό απολυτηρίου (19,6) που αγγίζει το τέλειο και τα μόρια εισαγωγής ξεπερνούν τα 19.000 εάν αναφερόμαστε στην Νομική Σχολή. Όσον αφορά την Αγγλική Φιλολογία ρόλο θα παίξει και ο βαθμός στο ειδικό μάθημα που έδωσε μία εβδομάδα αργότερα από την ολοκλήρωση των Πανελλαδικών εξετάσεων και στα Αγγλικά αυτός ο βαθμός ήταν 18, ενώ γαλλικά έγραψε λίγο χειρότερα (15). Μάλιστα, τις εξετάσεις όσον αφορά τα Αγγλικά τις έδωσε στη Σύρο, ενώ τα γαλλικά στην Αθήνα με την ολοκλήρωση των μαθησιακών της υποχρεώσεων να ορίζεται την 21η Ιουνίου. Ποια όμως είναι η επιλογή της ενόψει της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; «Μ’ αρέσουν και οι δύο σχολές, ήτοι η Νομική και η Αγγλική Φιλολογία, με τη Νομική να έχει ένα μικρό προβάδισμα λόγω των προοπτικών που έχει ως σχολή για την επόμενη ημέρα. Μικρή πάντως ήθελα να γίνω καθηγήτρια κι αυτό γιατί μου αρέσει η επαφή με τα παιδιά, η διάπλαση των χαρακτήρων και προσώπων μέσα από τη μάθηση και η κοινωνική προσέγγιση που έχει το συγκεκριμένο λειτούργημα».

Επιστροφή
Όμως, η Σοφία δεν κρύβει ότι την φοβίζει η επόμενη ημέρα «η ανεργία αυτή τη στιγμή έχει κυρίαρχο ρόλο ανάμεσα στους νέους, κάτι που φαίνεται μέσα από τις δημοσκοπήσεις και τις αναφορές των ΜΜΕ. Θέλω να μείνω στην Ελλάδα μετά τις σπουδές μου και ενδεχομένως να επιλέξω το εξωτερικό μόνο για το μεταπτυχιακό ή το διδακτορικό. Αλλά αργά η γρήγορα όλοι θα επιστρέψουμε τη Νάξο. Αυτή είναι η δική μου αίσθηση. Και το εξωτερικό μοιάζει περισσότερο ως επιλογή εμπειρίας και τίποτα περισσότερο». Οι εξετάσεις αποτελούν παρελθόν και η Σοφία θυμάται για λίγο τους βαθμούς που την έφεραν στα +19.000 μόρια ενόψει της εισαγωγής της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Έκθεση: 17,9, Αρχαία 17,3, Ιστορία 20, Λογοτεχνία 18,4, Βιολογία 19,4 και Λατινικά 19,4 είναι τα έξι μαθήματα της θεωρητικής κατεύθυνσης με τη νεαρή απόφοιτο να δηλώνει «το πρόβλημα ήταν στα Αρχαία Ελληνικά όσον αφορά το άγνωστο κείμενο που ήταν αρκετά δύσκολο, κάτι που παραδέχτηκαν όλοι. Από εκεί και πέρα τα υπόλοιπα μαθήματα ήταν βατά και απλώς χρειάζονται να είσαι σωστά διαβασμένη»

Μία φορά
Ρόλο στη προσπάθειά της έπαιξε και το φροντιστήριο με την Σοφία να δηλώνει «από τη Β’ λυκείου παρακολούθησα μαθήματα σε φροντιστήρια τόσο της Σύρου όσο και της Νάξου. Και ο μέσος όρος ήταν περίπου 7 ώρες την εβδομάδα. Το φροντιστήριο με βοήθησε κυρίως στην οργάνωση όσον αφορά τις Πανελλαδικές εξετάσεις με ασκήσεις και διαγωνίσματα. Οι επαναλήψεις και η εξειδίκευση των γνώσεων βοηθούν σημαντικά έναν μαθητή ενόψει των εξετάσεων, ενώ σε προσωπικό επίπεδο μου πρόσφεραν αυτοπεποίθηση και τη σωστή καθοδήγηση όσον αφορά και τον καταμερισμό του χρόνου εργασίας μου». Ποια είναι όμως η άποψή της για το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων; «είναι ένα σύστημα που αποθεώνει την αποστήθιση. Μία στιγμή καθορίζει το μέλλον ενός μαθητή και αυτό δεν αρκεί. Είναι άδικο από τη στιγμή που υπάρχουν τόσοι αστάθμητοι παράγοντες που μπορούν να παίξουν ρόλο. Ενδεχομένως να υπήρχε ένα σύστημα όπου θα έπαιζαν ρόλο εργασίες ή να μετρούσε και ο βαθμός του απολυτηρίου. Αλλά μία ευκαιρία μόνο για να μπεις στο πανεπιστήμιο είναι άδικο. Ενδεχομένως να πρέπει να αλλάξει και η Γ’ Λυκείου όπως αυτή στιγμή έχει ρόλο απλά και μόνο διαδικαστικό». Όσο για το άγχος που ένιωσε; Η Σοφία εκπλήσσει τονίζοντας «το άγχος το ένιωσα περισσότερο μετά τις Πανελλαδικές εξετάσεις όπου και περίμενα τα αποτελέσματα, όπου νομίζω ότι οι άνθρωποι που ήταν δίπλα μου είχαν την αίσθηση ότι θα πάω καλύτερα. Στη διάρκεια των εξετάσεων ήμουν ιδιαίτερα ψύχραιμη, κάτι που είναι αν μη τι άλλο παράδοξο»

Εμπιστοσύνη
Τι όμως κρατάει η νεαρή απόφοιτος από όλη αυτή την εμπειρία; «θα κρατήσω την παρουσία της οικογένειάς μου στο πλευρό μου σε όλη την διάρκεια των εξετάσεων. Έδειξαν υπομονή και επιμονή στη προσπάθεια που έκανα, με στήριξαν με κάθε τρόπο και μπορώ να πω ότι έμαθα να πιστεύω στον εαυτό μου, να πιστεύω στις δυνάμεις μου και να έχω αυτοπεποίθηση για την επόμενη ημέρα». Όσο για τις …θυσίες που μπορεί να έκανε στη διάρκεια των εξετάσεων; Η Σοφία Βασιλάκη τονίζει «ίσως να έχασα λίγο τον ύπνο μου. Ειδικά τον τελευταίο μήνα. Από εκεί και πέρα, είχα ισορροπία στις ενέργειες μου όσον αφορά τη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου μου. Δεν έκοψα τις εξόδους, αλλά έβγαινα με μέτρο. Δεν ακολούθησα τους συμμαθητές μου στην Θεσσαλονίκη όσον αφορά την πενθήμερη εκδρομή που γίνεται νωρίς και δεν επηρεάζει το ρυθμό διαβάσματος, αλλά προτίμησα να ταξιδέψω έως τη Σύρο να βρω παλιούς καλούς φίλους και να φύγω για λίγο από την καθημερινότητα»

Βοήθεια
Και επειδή η οικογένεια παίζει σημαντικό ρόλο, η Σοφία τονίζει «πρέπει να σημειώσω ότι η εικόνα που έχουν όλοι για τα παιδιά των στρατιωτικών ή των αστυνομικών είναι ότι ζουν μέσα σε ένα καθεστώς πειθαρχίας και αυστηρών κανόνων. Δεν ένιωσα κάτι τέτοιο ποτέ. Αυτό που αντιλήφθηκα όλα αυτά τα χρόνια είναι ότι οι γονείς μου, μου έδωσαν την απαραίτητη ελευθερία για τις επιλογές μου έχοντας πάντα την ευθύνη της αποφάσεων μου. Μου έδωσαν τις βάσεις αλλά η τελική απόφαση είναι δική μου. Με έχουν στηρίξει όλα αυτά τα χρόνια, όπως κάνουν και με τη μικρότερη αδελφή μου, που βρίσκεται στην Γ’ Γυμνασίου, ενώ φέτος έφτασαν στο σημείο να …γυρίσουν στα θρανία με την έννοια ότι ήταν κοντά μου και με βοηθήσουν ακόμη και σε μαθήματα όπου η αποστήθιση ήταν απαραίτητη».  
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου