Δευτέρα 8 Ιουλίου 2013

Το ξήλωμα των επιγραφών πάει ...παραλία!



Ο Γιάννης Μαμουζέλος, πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου τονίζει ότι «με τη βοήθεια των επιχειρηματιών θα εφαρμοστεί ο Νόμος στο ακέραιο» - Ρίχνει το μπαλάκι σε Λιμεναρχείο και Δημοτική Αστυνομία που έχουν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς – ΟΙ επιχειρηματίες καταγγέλλουν ότι υπάρχουν εξόφθαλμες παρατυπίες που περνούν σε δεύτερη μοίρα προς χάρη των επιγραφών
Για κάτι περισσότερο από μία δεκαετία ο Νόμος 2946/2001 ήταν ανενεργός. Ένας Νόμος που καθόριζε τα πλαίσια και τις προϋποθέσεις, προδιαγραφές και διαδικασίες τοποθέτησης επιγραφών σε κτίρια και κοινοχρήστους χώρους. Όμως, ουσιαστικά κανείς ποτέ δεν τον ακολούθησε. Άλλωστε ήταν πολλά τα λεφτά για να πει κανείς όχι. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τζίρος όσον αφορά τις διαφημίσεις Πανελλαδικά άγγιξε τα 200 εκατομμύρια ευρώ το 2011 και σε διεθνές επίπεδο τα 30 δις ευρώ (!!!) ενώ η Πανελλαδική Ένωση Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας και υπαίθριας Διαφήμισης «Ερμής» είχε δηλώσει ότι εάν απομακρυνθούν οι πινακίδες από τους δρόμους θα χαθούν τουλάχιστον 20.000 θέσεις εργασίας (!!) Νούμερα που αν μη τι άλλο προκαλούν. Από τον περασμένο Δεκέμβριο, ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προσπάθησε να έρθει σε συμφωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (από το Λιμενικό Ταμείο έως την Κοινότητα Χώρας, τους επαγγελματίες Εστίασης, εμποροεπαγγελματίες και ξενοδόχους αλλά και διαφημιστές και κατασκευαστές διαφημίσεων) ώστε να αναζητηθούν οι καλύτερες δυνατές λύσεις πάνω στο μοντέλο της «καθαρής πόλης» που θέλει να διαμορφώσει ο Δήμος…

Του χρόνου
Φτάσαμε όμως στο τέλος της πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου και ο κύκλος δεν έχει ολοκληρωθεί. Η αλήθεια είναι ότι την περίοδο λίγο πριν το Πάσχα έγινε μία τεράστια προσπάθεια από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων ώστε να αφαιρεθούν οι διαφημιστικές επιγραφές και πινακίδες που είχαν χαρακτηριστεί ως παράνομες και η αποξήλωση έφτασε ακόμη και τις χίλιες. Όμως, η προσπάθεια έμεινε στα όρια της Δημοτικής Κοινότητας Χώρας Νάξου και δεν βγήκε (με ελάχιστες εξαιρέσεις και δη στον οδικό άξονα Χώρας – Λουκάκι – Γαλανάδο) προς τα έξω με τους ιθύνοντες του Δήμου να μιλούν για μίνι παράταση όσον αφορά τις παραθαλάσσιες περιοχές σε Άγιο Προκόπιο, Αγία Άννα, Πλάκα που προφανώς θα πάνε για την επόμενη χρονιά. Συν τοις άλλοις οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις είναι εποχικού χαρακτήρα και είναι δύσκολη η συνεργασία με τους επιχειρηματίες που εμφανίζονται κυρίως τον Μάιο ώστε να ανοίξουν τις επιχειρήσεις τους. Αν και το επόμενο καλοκαίρι θα είναι μεταβατικό ανάμεσα στην πρώην και την επόμενη δημοτική αρχή (βλέπετε έχουμε εκλογές στις 24 Μαΐου) όλοι ευελπιστούν ότι θα κρατηθούν οι …αποστάσεις και οι επιχειρηματίες θα είναι συνεπείς απέναντι στις υποχρεώσεις τους.

Ιδιαιτερότητες
Όμως, το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπάρχει είναι η εικόνα του νησιού, ήτοι το λιμάνι και η χερσαία ζώνη όπου και βρίσκονται οι περισσότερες επιχειρήσεις του νησιού. Και το πρόβλημα έχει να κάνει με το ιδιαίτερο καθεστώς που κυριαρχεί. Βλέπετε με βάση τον πεζόδρομο που χωρίζει τα καταστήματα με τις πέργκολες και την επέκταση της παραλίας, ότι βρίσκεται από την πλευρά του πεζοδρομίου προς το νησί ανήκει στα όρια του Δήμου ενώ ότι βρίσκεται στην χερσαία ζώνη (από τη πέργκολα και έως τη θάλασσα) είναι στην δικαιοδοσία του Λιμενικού Ταμείου με το Λιμεναρχείο και την Δημοτική Αστυνομία να αποτελούν τα εκτελεστικά όργανα. Και η παραλία, η πρώτη εικόνα που αντικρίζει ένας επισκέπτης όταν φτάνει στο νησί είναι η πιο σημαντική. Συν τοις άλλοις υπάρχει και το πρόβλημα με τις πέργκολες όπου εντός των ορίων τους, ούτε το λιμενικό ταμείο έχει την δυνατότητα παρέμβασης καθότι ανήκουν στην Κτηματική υπηρεσία. Το λιμενικό Ταμείο από τον περασμένο Απρίλιο είναι σε συνεργασία με τον Δήμο όσον αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα αλλά η αλήθεια είναι ότι οριστική λύση στο θέμα δεν υπάρχει. Η αλήθεια είναι ότι οι επιχειρηματίες έχουν δεχτεί όχι μία αλλά δύο συστάσεις όσον αφορά τις επιγραφές και τις διαφημιστικές πινακίδες αλλά υπάρχει μία μίνι καθυστέρηση όσον αφορά την υλοποίηση του εγχειρήματος. Ο λόγος; Η άποψη των επιχειρηματιών ότι οι πινακίδες που έχουν δεν είναι διαφημιστικού περιεχομένου όπως υποστηρίζει το Λιμενικό Ταμείο αλλά πληροφοριακού όπως ακριβώς και οι πινακίδες που έχουν τα τουριστικά γραφεία.

Αναλόγια
Η πρώτη κίνηση που έγινε από το λιμενικό Ταμείο ήταν η απευθείας επαφή με τους επιχειρηματίες ενώ σ’ αυτό βοήθησε και ο Δήμος με προσωπικές επαφές τόσο του κ. Μαμουζέλου (πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου) όσο και του κ. Λιανού (αντιδήμαρχος και υπεύθυνος για την όλη διαδικασία) που έφεραν και τα πρώτα αποτελέσματα. Αρκετοί ήταν οι επιχειρηματίες που προχώρησαν στην αποξήλωση των επιγραφών και πινακίδων υπό το φόβο όχι μόνο του προστίμου (από 500 έως 1500 ευρώ) αλλά και του αυτόφωρου που είναι την 3η φορά όταν δεν είναι συνεπής με το Νόμο. Αντί για τις επιγραφές και διαφημιστικές πινακίδες έχουν τοποθετηθεί αναλόγια όπου μπορεί να πληροφορήσει τους επισκέπτες σχετικά με τα προϊόντα που υπάρχουν στην επιχείρηση. Αυτό όμως δεν φτάνει. Υπάρχουν ακόμη διαφορές και οι επιχειρηματίες είναι ενοχλημένοι από το γεγονός ότι δεν τηρούνται ίσες αποστάσεις για όλους.

Ισότητα 
Θεωρούν ότι θα έπρεπε και τα ταξιδιωτικά γραφεία να είχαν βγάλει τις επιδαπέδιες πινακίδες εφαρμόζοντας ότι γίνεται στο εξωτερικό όπου μέσα από τηλεοπτικές οθόνες που βρίσκονται εντός του καταστήματος ή στην είσοδο οι ταξιδιώτες ενημερώνονται για τα δρομολόγια των πλοίων. Επίσης τους ενοχλεί το γεγονός ότι το Λιμενικό Ταμείο ασχολείται με τις επιγραφές σε έναν πεζόδρομο και αδιαφορούν είτε για τις αυτόφωτες πινακίδες που υπάρχουν σε αρκετά καταστήματα είτε για τις παραβιάσεις που γίνονται από ορισμένους όσον αφορά το χώρο που πρέπει να καταλαμβάνει ο καθένας επιχειρηματίας με βάση τα τετραγωνικά που έχει η επιχείρησή του. Είπαμε ότι βασική προϋπόθεση για να υπάρχει η συνεργασία είναι η «αρχή της ισότητας» για την οποία αμφιβάλλουν οι περισσότεροι εκ των επιχειρηματιών. Και βέβαια, έχουμε το νέο φαινόμενο όπου αίφνης σε πεζόδρομους τα τραπεζάκια ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια στη μέση του …πουθενά με τις επιχειρήσεις να αποκτούν «πλατεία» με το «έτσι θέλω». Ενώ υπάρχει και το πρόβλημα με τις πινακίδες που ανήκουν στο Δήμο αλλά με βάση τις νέες διατάξεις πρέπει να φύγουν, όπως είναι αυτές που βρίσκονται στην κεντρική πλατεία του νησιού. Και έτσι μένουν με την απορία «μα το πρόβλημα είναι οι επιγραφές σε έναν πεζόδρομο και όχι όλες οι άλλες κραυγαλέες και εξόφθαλμες περιπτώσεις που προκαλούν την κοινή γνώμη;»

Καλαίσθητη
Από την πλευρά του ο Γιάννης Μαμουζέλος τονίζει ότι « το μεγαλύτερο μέρος των επιγραφών και των πινακίδων που είναι στην αρμοδιότητά μας έχει φύγει. Και επαναλαμβάνουμε ότι η θέλησή μας είναι να εφαρμοστεί πλήρως ο Νόμος. Και εδώ χρειαζόμαστε την βοήθεια τόσο του Λιμεναρχείου όσο και την Δημοτικής Αστυνομίας που έχουν και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Έχουν γίνει πάρα πολλά και η βοήθεια των επιχειρηματιών είναι σημαντική. Θεωρώ ότι το 99% των επιχειρήσεων στην χερσαία ζώνη είναι ακόλουθοι του Νόμου και επαναλαμβάνω ότι ο Νόμος θα ισχύσει για όλους. Μάλιστα, όσοι περπατούν στην χερσαία ζώνη βλέπουν ότι η αλλαγή με την εμφάνιση των αναλογίων αντί των επιγραφών είναι αισθητή και σίγουρα η εικόνα στο μάτι του επισκέπτη είναι πολύ πιο όμορφη. Τα πρόστιμα είναι αυστηρά και τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει μία ακόμη προειδοποίηση στους ελάχιστους που έχουν απομείνει και αρνούνται να συμμορφωθούν. Υπάρχουν βέβαια και οι εξαιρέσεις που προέρχονται από το Νόμο και έχουν συμφωνήσει ώστε τα ταξιδιωτικά πρακτορεία να διατηρήσουν τις επιδαπέδιες επιγραφές καθώς παρέχουν πληροφορίες και δεν κάνουν διαφήμιση. Αντίθετα ότι έχει σχέση με διαφήμιση προϊόντων ή υπηρεσιών θα βγει από τα καταστήματα αυτά γιατί είναι παράνομα. Επίσης ενδεχομένως να είμαστε ελαστικοί σε περιπτώσεις όπου τουριστικά γραφεία ή μαγαζιά παροχής πληροφοριών είναι αδικημένα από τη θέση που βρίσκονται. Όσο για τις αυτόφωτες επιγραφές που βρίσκονται στις προσόψεις των κτηρίων; Αυτές ανήκουν στην δικαιοδοσία του Δήμου και περιμένω ότι τόσο το Λιμεναρχείο όσο και η Δημοτική Αστυνομία θα κάνουν όπως πάντα σωστά τη δουλειά τους και η εικόνα που θα έχει η χερσαία ζώνη θα είναι καλαίσθητη».

Περιπτώσεις
Ποιες είναι όμως οι περιπτώσεις που μία διαφημιστική πινακίδα θεωρείται παράνομη;
- Οι διαφημιστικές πινακίδες των οποίων η χωροθέτηση δεν έχει οριστεί από τον αρμόδιο για την αδειοδότηση φορέα (συνήθως είναι οι Δήμοι), μετά από αυτοψία ώστε οι θέσεις αυτές να είναι σύμφωνες με αυτά που προβλέπει η νομοθεσία.
- Όλες οι διαφημιστικές πινακίδες που βρίσκονται σε ταράτσες ή καλύπτουν τις όψεις κτηρίων είναι παράνομες. Απαγορεύεται, επίσης η ανάρτηση πανώ, αεροπανώ ή άλλων όμοιων αντικειμένων για οποιονδήποτε λόγο, σε οδούς, πλατείες ή άλλους κοινόχρηστους χώρους, στις προσόψεις των κτιρίων και στους ακάλυπτους χώρους, καθώς και επί της ρυμοτομικής γραμμής, όταν υπάρχει πρασιά.
- Οι διαφημιστικές πινακίδες, στις οποίες δεν αναγράφεται η επωνυμία και η διεύθυνση του διαφημιστού ή διαφημιζόμενου και ο αριθμός της άδειας για την τοποθέτησή της.
- Οι διαφημιστικές πινακίδες που βρίσκονται σε θέση που μπορεί να έχει οποιεσδήποτε αρνητικές επιπτώσεις στους οδηγούς ή να επηρεάσει με οποιονδήποτε τρόπο την κυκλοφορία. Ιδίως απαγορεύεται η τοποθέτηση ή εγκατάσταση διαφημιστικών πινακίδων σε τέτοιες θέσεις, ώστε να παρεμποδίζεται η θέα των πινακίδων κατακόρυφης σήμανσης ή φωτεινών σηματοδοτών ή να δημιουργείται σύγχυση με πινακίδες σήμανσης ή με κυκλοφοριακή διαγράμμιση ή με άλλη συσκευή ρύθμισης της κυκλοφορίας ή να τις καταστήσει λιγότερο ορατές ή αποτελεσματικές ή να προκαλέσει θάμβωση στους χρήστες της οδού και γενικά να αποσπάσουν την προσοχή τους κατά τρόπο που μπορεί να έχει δυσμενή επίδραση στην οδική ασφάλεια γενικά. Όσες πινακίδες βρίσκονται στο οδόστρωμα δρόμων, σε νησίδες ασφαλείας, σε ανισόπεδες διαβάσεις, κ.ά.
-Οι διαφημίσεις που είναι τοποθετημένες σε πινακίδες δημόσιας πληροφόρησης, σε πινακίδες οδικής σήμανσης και στους φωτεινούς σηματοδότες οδικής κυκλοφορίας
- Οι πινακίδες που είναι τοποθετημένες σε κατοικημένες περιοχές και που προσδιορίζουν τη θέση ή τη διεύθυνση ιδιωτικών επιχειρήσεων ή καταστημάτων.
- Οι διαφημιστικές πινακίδες που βρίσκονται σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και στις ζώνες προστασίας γύρω από αυτούς, σε παραδοσιακούς οικισμούς, στον περιβάλλοντα χώρο τους, καθώς και σε τόπους που χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Επίσης σε μνημεία, στον περιβάλλοντα χώρο τους ή και στις ζώνες προστασίας τους και σε παραδοσιακά κτίρια.
- Οι διαφημιστικές πινακίδες που βρίσκονται σε κτίρια στα οποία στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες και υπηρεσίες των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου