Τρίτη, 2 Ιουλίου 2013

ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΧΟΥΜΕ ΛΙΜΑΝΙ ΔΕΝ… ΔΙΑΘΕΤΟΥΜΕ

ΕΝΝΙΑ χρόνια και έξι μήνες συμπληρώνονται σε μερικά εικοσιτετράωρα από τότε (5.1.2004) που το λιμάνι του νησιού μας το «σάρωσαν» θυελλώδεις άνεμοι, προξενώντας του τεράστια προβλήματα. …Και από τότε, παραμένει κομματιασμένο... Κομματιασμένο και συνεπώς προβληματικό/δυσλειτουργικό…
Την τραγική κατάσταση του λιμανιού της Νάξου επιβεβαίωσε, προ ετών, και/ο λιμενολόγος και εκπρόσωπος της εταιρείας «Τρίτων» κ. Παναγόπουλος, ο οποίος, όπως μας είχε δηλώσει ο (τότε) πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου Μανώλης Μανωλάς, «επισκέφθηκε το νησί μας για να κάνει αυτοψία στο λιμάνι και να δει τα προβλήματά του…»


Προ τριών ετών και τριών μηνών, και συγκεκριμένα στις 7 Μαρτίου 2010, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου εξέδωσε ψήφισμα για τα λιμάνια Νάξου, Αιγιάλης, Καταπόλων (Αμοργού), Κουφονησίου, Ηρακλειάς, Σχοινούσας και Δονούσας, κατόπιν σχετικής εισηγήσεως τού τότε προέδρου τού διοικητικού συμβουλίου του Μανώλη Μανωλά. Και «πέρασε», μάλιστα, το ψήφισμα αυτό, από το Δ.Λ.Τ.Ν., ομόφωνα. Το περιεχόμενο τού περί ου ο λόγος ψηφίσματος, έχει ως ακολούθως:
«Το Δ.Σ του Λ.Τ Νάξου που πραγματοποιήθηκε σήμερα Κυριακή 7 Μαρτίου 2010 μετά από εισήγηση του προέδρου του εξέδωσε ΟΜΟΦΩΝΑ το παρακάτω ψήφισμα:
Διαμαρτυρόμαστε έντονα γιατί μετά τη θεομηνία της 22-01-2004 που έπληξε τις Κυκλάδες και ιδιαίτερα τις λιμενικές εγκαταστάσεις Αιγιάλης και Καταπόλων Αμοργού, Κουφονησιού, Ηρακλειάς, Σχοινούσας, Δονούσας και Νάξου, η πολιτεία περιορίστηκε στη σύνταξη μελετών τον Οκτώβριο του 2006 και μόνο, για την «επιθεώρηση αξιοπιστίας κρηπιδοτοίχων λιμένων Κυκλάδων για ασφαλή χρησιμοποίησή τους από τη ναυσιπλοΐα» και μόνο για το λιμάνι της Νάξου έγιναν μικρής κλίμακας επισκευές.
Διαμαρτυρόμαστε έντονα γιατί επί έξι χρόνια οι κάτοικοι των νησιών μας εμπαίζονται, οι μελέτες έγιναν πλέον ανεπίκαιρες και οι ζημιές των λιμανιών και τα κόστη αυξάνονται, ενώ τα προβλήματα παραμένουν και μέχρι σήμερα ούτε πιστώσεις εξασφαλίσθηκαν, ούτε λύσεις δρομολογήθηκαν.
Διαμαρτυρόμαστε έντονα γιατί οι όποιες λιμενικές εγκαταστάσεις υπάρχουν στα νησιά μας και έχουν κατασκευασθεί από κεντρικούς φορείς του Ελληνικού Δημοσίου, όπως η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η Νομαρχία Κυκλάδων, το Υπουργείο Αιγαίου και το ίδιο το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχουν χαρακτηρισθεί παράνομα και παρεμποδίζονται ακόμα και απλές εργασίες συντήρησης και επισκευών στις λιμενικές ζώνες.
Καλούμε όλους τους αρμοδίους και εμπλεκόμενους να δουν κατά προτεραιότητα και με κατεπείγουσες διαδικασίες:
α)την εξασφάλιση των απαραίτητων μελετών (με επικαιροποίηση των υπαρχουσών, ώστε οι δαπάνες να είναι λιγότερες προϋπολογισμού 200.000€)
β) την εξασφάλιση των απαραιτήτων εγκρίσεων με κατεπείγουσες διαδικασίες.
Γ) την εξασφάλιση των απαραιτήτων πιστώσεων, με ένταξη των έργων αποκατάστασης προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.200.000€
Δ) Τα υπάρχοντα λιμάνια των νησιών μας Νάξου, Αμοργού, Κουφονησίου, Σχοινούσας, Δονούσας και Ηρακλειάς να θεωρηθούν ως προϋπάρχοντα του νόμου 2971/01 (ΦΕΚ 285Α) και να θεωρηθούν νόμιμα με νομοθετική ρύθμιση ή να εξαιρεθούν της διαδικασίας νομιμοποίησης με διαπιστωτική πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Καλούμε την Κυβέρνηση και όλους τους εμπλεκόμενους και αρμόδιους φορείς, να δουν τα νησιά μας όπως άλλες Ελληνικές περιοχές και να εφαρμόσουν νησιωτικές πολιτικές, ανάλογες των προβλημάτων μας, ώστε να δρομολογηθεί ουσιαστική ανάπτυξη και αναβάθμιση των λιμενικών μας εγκαταστάσεων».



Δεν το «ακουμπήσαμε»… - Κλείσαμε, όμως, την χαβούζα, με €10.800…
ΔΕΝ μπορέσαμε όλα αυτά τα χρόνια να «ακουμπήσουμε» / αποκαταστήσουμε το λιμάνι μας. Οι λόγοι πολλοί. Και πάντως, όχι στην συντριπτική πλειονότητα τους οικονομικοί. Άλλωστε, το νυν διοικητικό συμβούλιο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου, δια του προέδρου του Γιάννη Μαμουζέλου, έχει ξεκάθαρα διατυπώσει την θέση – βούληση ότι «για το λιμάνι τα λεφτά που έχουμε στο ταμείο μας, είμαστε διατεθειμένοι να τα επενδύσουμε στο λιμάνι μας. Και αν χρειαστεί, θα κάνουμε και ένα μικρό δάνειο…»
Δεν είναι λοιπόν, οι λόγοι που «κολλάει» το εν λόγω έργο, έργο ζωτικής σημασίας για το νησί μας, οικονομικού χαρακτήρα, περιεχομένου και ενδιαφέροντος. Είναι λόγοι, σύμφωνα και με τον ίδιο τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, γραφειοκρατικοί. Μας εξηγεί: «Έχω κάνει όλες τις απαραίτητες μελέτες. Η Τεχνική Υπηρεσία του Ταμείου μας έχουν κάνει όλα τα ‘απαραίτητα’... Προς τιμήν τους. Όμως, μας ‘τρώει’ η γραφειοκρατία. Έχουμε καθυστερήσει και το διαπιστώνω. Δεν γίνεται όμως αλλιώς. Θα το παλέψουμε. Μπορεί να χρειαστεί να φύγει το καλοκαίρι, για να κάνουμε τις μεγάλες παρεμβάσεις που έχουμε προγραμματίσει στο λιμάνι μας. Αυτές τις μέρες, πάντως, μπορώ να πω ότι αισθάνομαι υπερήφανος που ξεκίνησε και ολοκληρώνεται το ‘αποχετευτικό’ στο λιμάνι μας. Ο αγωγός θα ‘βγει’ κάτω στο ΚΤΕΛ και η χαβούζα, που όλοι έλεγαν ότι υπάρχει στο λιμάνι, θα εκλείψει.  Το έργο αυτό απορρόφησε €10.800. ‘Έφυγαν’ (και) τα κάγκελα, που ήταν καρβουνιασμένα. Έπρεπε να περάσουν είκοσι χρόνια για να ‘φύγουν’. Μπορεί να ξεκινήσουμε και την εκβάθυνση. Ολοκληρώνονται επίσης οι παρεμβάσεις, που λόγω καλοκαιριού θα έπρεπε να γίνουν στην κεντρική προβλήτα, πλησίον του καφενείου. Για όλα τα άλλα, θα πάμε πίσω. Υπάρχουν, όμως, οι μελέτες, είναι όλα έτοιμα. Κάποια στιγμή θα γίνουν όλα. Για ημερομηνία, μη με ρωτάς. Δεν μπορώ να βγάλω άκρη με την γραφειοκρατία. Αυτό που έπρεπε να κάνουμε εμείς ως Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο το κάναμε και με το παραπάνω. Αναμένουμε τώρα να ξεκινήσουν οι εργασίες ασφαλτόστρωσης από το ‘λαιμό’ μέχρι επάνω την προβλήτα. Βλέπω πολύ πιθανόν οι εργασίες να ξεκινήσουν σε μερικές μέρες. Ό,τι είναι να γίνει θα γίνει σε δύο το πολύ τρείς μέρες. Δεν θα διαρκέσουν πολύ οι εργασίες αυτές.»
Ας σημειωθεί ότι, οι προγραμματισμένες παρεμβάσεις, στην κεντρική προβλήτα, θα απορροφήσουν το ποσό των €100.000 (σ.σ.: στην προκειμένη περίπτωση, εξαντλεί το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου, τον ευεργετικό νόμο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, που κάνει αναφορά στην δυνατότητα που έχει ένα δημοτικό λιμενικό ταμείο, να δαπανά μέχρι €100.000, για τέτοιας εκτάσεως, παρεμβάσεις…
Ευκαιρίας δοθείσης, ας διευκρινιστεί ότι, σε ό,τι αφορά στην ήπια παρέμβαση – ανάπλαση του λιμανιού (που θα δίνει την δυνατότητα σε τρία ποστάλια να ελλιμενίζονται στο λιμάνι του νησιού μας και σε ένα κρουαζιερόπλοιο, επίσης… ) το απαιτούμενο ποσό είναι τεράστιο. Πρόκειται για €6 εκατ. Σε αυτό το ποσό, προϋπολογίζει την συνολική δαπάνη, για την ήπια παρέμβαση, ο λέκτορας του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου Σαμψών Αζοράκος. Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου «βλέπει», εντός των επομένων μηνών, να γίνεται η ανάθεση της σχετικής μελέτης (Αζοράκου). Θα απαιτηθεί όμως χρόνος αρκετός, έως ότου φτάσουμε στην ημέρα ενάρξεως των εργασιών, «για την ήπια ανάπλαση». Στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα χρειαστεί χρόνος τουλάχιστον 20 μηνών…
Στο μεταξύ, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου, φέρεται διατεθειμένο να «βγάλει» από το ταμείο του σεβαστό ποσό για το εν λόγω έργο, θα χρειαστεί όμως να προχωρήσει και στην σύναψη δανείου, προκειμένου να εξασφαλίσει το «συμπληρωματικό» ποσό που θα απορροφήσει η εν λόγω παρέμβαση. (Δικαιούται δάνειο, 2,5 εκατ. το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, για την «ήπια παρέμβαση» στο λιμάνι του νησιού μας. Στα χνάρια της Κω, θα πορευτεί, ως προς το προαναφερθέν μακρόπνοο έργο, το ημέτερο δημοτικό λιμενικό ταμείο.


Η ασφαλτόστρωση
Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την σύσταση ανώνυμης εταιρείας στις Κυκλάδες, με μέλη της τα εννέα (9) λιμενικά ταμεία του ημέτερου νομού. Η πρόταση της Νάξου, θα είναι, δύο ανώνυμες εταιρείες στο νομό. Μία, με έδρα την Σύρο και μία δεύτερη, με έδρα το δικό μας το νησί.
Για την Μικρή Σκάλα (καταφύγιο): Θα γίνει ασφαλτόστρωση από την Μικρή Σκάλα μέχρι επάνω στο λιμάνι, από την εργολαβία Τσελέπη. Υπενθυμίζουμε – διευκρινίζουμε ότι, είχαν βάλει στην μελέτη αυτή και το λιμενικό έργο στην αγία Άννα, και αυτό προξένησε σημαντική χρονοκαθυστέρηση στην έναρξη των αναγκαίων εργασιών.
Το υπόστεγο, στην προβλήτα επάνω, δόθηκε «με απευθείας ανάθεση», στην εργολαβία Βασιλάκη. Η δαπάνη, €11.907,76
 
«Φοβού το… Σ.τ.Ε. και… έκθεση φέροντας»! Τα έργα εξασφαλίσεως και αναβαθμίσεως της κεντρικής προβλήτας της Νάξου ήταν το θέμα της συνάντησης που είχαν, προ καιρού, ο δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Μανόλης Μαργαρίτης και τα μέλη του Λιμενικού Ταμείου με τον λέκτορα του ΕΜΠ κ. Αζοράκου, ο οποίος επισκέφθηκε το νησί γι’ αυτόν ακριβώς τον σκοπό.
Πρόκειται για έργα ήπιας επέμβασης, που βασίζονται στην πρόταση Αζοράκου, που είχε τεθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο (και είχε παρουσιαστεί στους φορείς του νησιού), η οποία – σύμφωνα με τον κ. Μαργαρίτη – έγινε καθολικά αποδεκτή, ενώ έχει εγκριθεί κι από την Ένωση Πλοιάρχων.
Όπως αποφασίσθηκε στην συνάντηση, ο κ. Αζοράκος θα προχωρήσει στην σύνταξη σχετικής εκθέσεως, ώστε να προχωρήσει και η διαδικασία για την σύνταξη της οριστικής μελέτης. Προκειμένου, μάλιστα, να μην υπάρξει καμία δυσάρεστη έκπληξη, έχουν ληφθεί υπ’ όψιν οι αποφάσεις του ΣτΕ, η απόφαση της Ένωσης Πλοιάρχων και φυσικά, οι ανάγκες του νησιού.

Σπηλαιώσεις – διαπλάτυνση και… Ε.Σ.Π.Α.
Η πρόταση του λέκτορα του Ε.Μ.Π. είχε παρουσιαστεί στην Νάξο τον Φεβρουάριο του 2012. Όπως είχε τονίσει ο κ. Αζοράκος, πρόκειται για μια ήπια παρέμβαση στο λιμάνι (προϋπολογισμού περίπου €6 εκατ.) που στόχο της θα έχει να το καταστήσει ασφαλές και λειτουργικό με την προστασία της θεμελίωσης του προβλήτα και τις αποκαταστάσεις των σπηλαιώσεων.
Σε ό,τι αφορά τη διαπλάτυνση του κεντρικού δρόμου, αυτή θα γίνει από την πλευρά της Πορτάρας με μπαλκόνι, για την προστασία των αρχαίων ευρημάτων, και από την πλευρά της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας χωρίς θεμελίωση (με άμμο και δάπεδο). Ο κ. Αζοράκος μάλιστα είχε επισημάνει ότι με την παρέμβαση που αναφέρει στην πρόταση του, το λιμάνι της Νάξου, θα είναι πλέον ασφαλές και δεν θα κινδυνεύει από τους ισχυρούς ανέμους και τη θαλασσοταραχή, ενώ και σε αυτή την περίπτωση θα μπορεί και να παραμένει με ασφάλεια δεμένο το πλοίο στο λιμάνι.
Στην συνεδρίαση, εκτός από τα μέλη του Δ.Σ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου το «παρών» έδωσαν ο δήμαρχος Μανώλης Μαργαρίτης, οι αντιδήμαρχοι Τ. Πρωτοτάριος, Α. Ψαρράς, Δ. Λιανός, Μ. Πολυκρέτης, και από την μειοψηφία ο κ. Σ. Αγγελής. Από την συνεδρίαση για ένα τόσο σημαντικό θέμα δυστυχώς απουσίαζαν τόσο οι επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας όσο και εκπρόσωποι φορέων.
Αμέσως μετά την παρουσίαση των σχεδίων από τον κ. Αζοράκο, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Γιάννης Μαμουζέλος, μίλησε για μία αποδεκτή από τους πολίτες πρόταση παρεμβάσεως.

Συγκεκριμένα είπε ότι θα είναι μία ήπια παρέμβαση και αποκατάσταση των ζημιών στον λιμένα. Έτσι, θα δημιουργηθεί ένα λειτουργικό, μοντέρνο και ασφαλές για τα πλοία, τα οχήματα και τους επιβάτες λιμάνι με μικρό κόστος (περίπου 6εκ. €).
Θα γίνει προσπάθεια το έργο να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ αλλά, αν αυτό δεν καταστεί δυνατόν, τότε θα γίνει με πόρους του Λιμενικού Ταμείου και με δανειοδότηση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Δήλωσε αισιόδοξος ότι το έργο θα τελειώσει, όπως τότε υπογράμμισε, σε τρία χρόνια, καθώς η μελέτη και οι απαιτούμενες εγκρίσεις θα ολοκληρωθούν μέσα σε ένα χρόνο, ώστε να μπορεί να δημοπρατηθεί. Ταυτόχρονα, έχουν ξεκινήσει και οι διαδικασίες χωροθετήσεως ενός μεγάλου εμπορικού λιμανιού.
Θυμίζουμε ότι, ήταν τέλη του χειμώνα του 2012, όταν, αντιπροσωπεία του οικείου δήμου με επί κεφαλής τον ίδιο τον δήμαρχο Μανώλη Μαργαρίτη, επισκέφθηκε την Αθήνα όπου είχε συνάντηση κρίσιμη – καθοριστικής σημασίας για την εκτέλεση του έργου «Επισκευή - Αποκατάσταση Λιμένα Νάξου» με το αρμόδιο καθ' ύλην υπουργείο.
Εκτός όλων των άλλων, στην εν λόγω συνάντηση, το «παρών» έδωσαν, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου Γιάννης Μαμουζέλος και ο λέκτορας του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου Σαμψών Αζοράκος, ο οποίος και αυτός καταγίνεται με την μελέτη – υλοποίησή της απαραίτητης αυτής παρεμβάσεως, διορθωτικής - επιβεβλημένης παρεμβάσεως στο λιμάνι του νησιού μας.
Δυσκαμψίες, ως προς την παρέμβαση στο λιμάνι, διαπιστώθηκαν από όλους όσοι εκπροσώπησαν τον οικείο δήμο στο υπουργείο, όμως για την ναξιώτικη αντιπροσωπεία «το θέμα πρέπει να τρέξει και θα τρέξει…».

Και προ ετών είχαν διαμαρτυρηθεί στον άλλοτε “καποδιστριακό” δήμο μας και στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου οι πλοίαρχοι των “πλοίων της γραμμής” για το προαναφερθέν “μείον” του λιμανιού μας. Ουδέποτε όμως έγινε ο απαραίτητος καθαρισμός – εκβάθυνση της λιμενολεκάνης.

Πρόβλημα με τις δέστρες – «Ζορίζονται» τα πλοιάρια…
…Και ενώ το λιμάνι μας «βουλιάζει» στα προβλήματα της γραφειοκρατίας, η Μικρή Σκάλα, το τουριστικό και αλιευτικό καταφύγιο, στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού του νησιού μας, εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα με τις δέστρες της. Και με τις δέστρες, θα λέγαμε…
Τα πλοιάρια, τουριστικά και αλιευτικά, που ελλιμενίζονται σε αυτό, «ζορίζονται» για να «δέσουν»…
Οι υπάρχουσες δέστρες είναι όχι όσες θα έπρεπε να είναι. Αυτό είναι το πρώτο. Το δεύτερο είναι, ότι, ΚΑΙ αυτές που υπάρχουν, δεν είναι σε καλή κατάσταση. Σ
Σοβαρότατο το πρόβλημα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι «στα χαρτιά» του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου υπάρχει σχετική πρόβλεψη, όμως δεν λέει να… προχωρήσει η αποκατάσταση και αυτού του προβλήματος…
*Να αναφερθεί, τέλος, ότι είναι θέμα χρόνου, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, να φωταγωγηθεί η βραχονησίδα Φρουρός, στ’ ανοιχτά του λιμανιού (προς Στελίδα).   
Γιαννης Βλαχάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου